jeroen_d schreef:Jij begint dan over ego's. Ik begrijp niet waar je het over hebt hier in de context van de vraag van Guido.
Ego is niet zozeer aan jouw persoonlijk gericht, maar meer over de toon waarin deze discussie als geheel gevoerd wordt. Het wordt op basis van tegenstellingen gevoerd. Jouw speaker versus mijn speaker. Jacco zijn overtuiging versus mijn observaties.
Ik wantrouw je test niet, sterker nog, ik vind het erg leuk om te lezen! Mijn ENIGE punt is dat de uitkomsten te snel generiek gemaakt worden. Binnen de context van de ABX test wordt >7/7, maar liever nog een 9/10 of 10/10 als voorwaarde genomen. Watbetreft het testen van de hypothese is een 1/1 kennelijk reeds voldoende??? Aangezien je niet kan uitsluiten dat er zij effekten in je test aanwezig zijn (Guido gist daar wat naar, er zijn nog veel meer dingen die een rol kunnen spelen), is een 1/1 statistisch niet verantwoord, hooguit indicatief. Er staat een 1/1, niets minder, maar ook niet meer.
Ik ben het met jou en Jacco eens, enige scepsis tegen de tientallen dure CD spelers in de winkels is zeker op zijn plaats! (off-topic, de Marantz CD-80 is wat mij betreft klanktechnisch ook niet meer dan 100 euro waard; ik ben benieuwd hoe de test had uitgepakt met een ongemodificeerde Marantz, of mijn Ayre, maar dat terzijde!).
Jacco doet in signaal gecorreleerde jitter af als "meer van hetzelfde", en "alles beneden de -70dB is irrelevant". Ik geef aan dat er voldoende aanwijzingen uit andere fronten zijn dat -70dB wel degelijk relevant kan zijn, en dat dit tot denken zou moeten stemmen (uitsluitsel is er zeker nog niet, maar dat zal je ook nergens lezen). Echter, mijn statements worden uit hun context gehaald, en een normale discussie wordt wat mij betreft onmogelijk gemaakt. Ik ga om die reden dus niet met de discussie door op het forum, ik denk dat het meer zin heeft om een keer met Jacco te lunchen op de campus, volgens mij zitten we dan binnen een paar minuten weer op een lijn (Jacco, volgende week?).
De testen die ik met de CD-Rs/loopwerken heb gedaan zijn sumier geweest, maar wel blind en eenduidig. Ik ben er niet uit om zaken "goed te praten". Als er geen verschil is, dan is er geen verschil, punt uit. Ik heb zelf het placebo effect voldoende vaak meegemaakt om te weten dat je daar alert op moet zijn. Maar als de trend is "bewijs het maar eens" ipv nieuwsgierigheid, besteed ik mijn aandacht liever aan mensen die met meedenken. Ik sta open voor suggesties en kritiek (anders moet je je hier ook niet begeven). Vandaar dat er CD-Rs voor je in de maak zijn (en ook voor Jacco als hij interesse heeft).
jeroen_d schreef:
Elke conclusie zal voorbarig blijken te zijn, zodra iemand anders het tegendeel bewijst.
De crux zit 'm "in het tegendeel van wat"?
Als iedereen met zo'n zelfde insteek ("bewijs JIJ het tegendeel maar") naar een experiment kijkt, denk je dat er nog ooit vooruitgang wordt geboekt in de wetenschap? De grootste fout die we als mensen maken is om correlaties om te zetten naar oorzaak-gevolg relaties. Maagzweren werden volgens de experts decennia-lang veroorzaakt door stress. Nu is het een bacterie... Kennelijk was er iemand die het stress-verhaal niet als uigangspunt genomen heeft, en uiteindelijk verder is gekomen. Het resultaat is hetzelfde als wat jij zegt (tegendeel is bewezen), maar het uitgangspunt is wel anders! De conclusie dat het stress de oorzaak was is namelijk altijd voorbarig geweest!!!! Het is misschien het meest werkbare tot dan toe, maar niet meer dan een toevallige correlatie!!!! Dat het je insteek verandert, en je kritischer maakt, dat lijkt me meer dan logisch. Uiteraard wordt je gestuurd door je ervaringen.
jeroen_d schreef:
Als jij een relevant ABX-vergelijk hebt gedaan, zie ik graag het testrapport en hoe het precies is uitgevoerd.
Wat is er mis met een (blinde) AB-test, 7 jaar geleden. Ik zit naar mijn mening wat dat betreft net zo goed op 1/1, en niet meer. Ik krijg het idee dat jullie het 1/0 vinden, puur omdat het hier niet zo uitgebreid besproken is. Ik stuur je de CDs op om er een ?/2 van te maken. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. En verder, als jij (en/of Jacco) in de buurt zijn, kan je altijd bij mij thuis hetzelfde over komen doen.
Marc