CD-speler vergelijk

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Guido Tent
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: CD-speler vergelijk

Bericht door Guido Tent »

jeroen_d schreef:
Wie kan deze files ABX-en? Het gaat om twee verschillende CD-spelers met gelijke uitgangsniveaus. Ik heb ze ieder dezelfde CD laten afspelen en hun analoge uitgang in mijn M-audio Audiophile 2496 gevoerd om ze op te nemen als 16-bit wav.
hallo allemaal,

Vrees niet, ik zal het niet over jitter hebben (alhoewel, impliciet wel)

Jullie test en inzet waardeer ik. ik wil jullie echter wijzen op een aanname die gemaakt is.

De originele analoge signalen zijn via een M-audio AD converter omgezet naar digitaal.

In al jullie postings gaan jullie er zonder meer van uit dat de M-audio voldoende transparant is om verschillen, zouden die er zijn, hoorbaar te maken.

Indien nu de M-audio niet (voldoende) transparant is, zal ze meer en meer haar eigen karakter op de beide files drukken, waardoor deze uiteraard steeds meer op elkaar gaan lijken.

Ergo, eerst aantonen dat de M-audio voldooet voor deze proef.

succes verder,

Guido
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Guido kwam er net tussendoor met zijn post. Om daar op in te haken, onderstaande test kan natuurlijk prima op een cd'tje worden gebrand.

----

Een AES artikel uit 2006:
'JITTER SIMULATION IN HIGH RESOLUTION DIGITAL AUDIO'

http://www.essex.ac.uk/ese/research/aud ... ected).pdf

Op de laatste pagina's staat de Matlab code die ze hebben gebruikt. Het gaat om niet gecorreleerde jitter, periodic en random.

Ik heb geen tijd om ermee te stoeien, het heeft bij mij ook geen prioriteit (Neo3 meten, filters maken, UcD bouwen, etc.... :) ), maar ik vind dit wel een interessant topic dus ik blijf het volgen.

Er zouden twee files gemaakt kunnen worden voor ABX. Zoals eerder aangegeven, ABX heeft als nadeel dat je moet vertrouwen op je geheugen.

Als het toch kan worden gesimuleerd kan dit nadeel worden omzeild. De gesimuleerde jitter kan worden bijgemengd (met fading) op tijden die alleen de maker weet (of op random tijdstippen, deze wel ergens opslaan). Ik ben benieuwd wat dit oplevert... :)
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Guido Tent schreef:
[...]

Indien nu de M-audio niet (voldoende) transparant is, zal ze meer en meer haar eigen karakter op de beide files drukken, waardoor deze uiteraard steeds meer op elkaar gaan lijken.

[...]
Ik ben benieuwd naar de bewijsvoering hierachter. Het steeds meer gaan lijken van 2 signalen als er een bewerking er op gedaan wordt. Ofwel, dat de kruiscorrelatiecoefficient verandert als functie van de bewerker en dat ie bovendien meer naar 1 gaat.

Als beide analoge signalen dezelfde bewerking ondergaan, is het vergelijk op zichzelf wel juist. Als het een lineaire bewerking is dan.

Groet,
Jacco
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

bertor schreef:
Guido kwam er net tussendoor met zijn post. Om daar op in te haken, onderstaande test kan natuurlijk prima op een cd'tje worden gebrand.

----

Een AES artikel uit 2006:
'JITTER SIMULATION IN HIGH RESOLUTION DIGITAL AUDIO'

http://www.essex.ac.uk/ese/research/aud ... ected).pdf

Op de laatste pagina's staat de Matlab code die ze hebben gebruikt. Het gaat om niet gecorreleerde jitter, periodic en random.

Ik heb geen tijd om ermee te stoeien, het heeft bij mij ook geen prioriteit (Neo3 meten, filters maken, UcD bouwen, etc.... :) ), maar ik vind dit wel een interessant topic dus ik blijf het volgen.

Er zouden twee files gemaakt kunnen worden voor ABX. Zoals eerder aangegeven, ABX heeft als nadeel dat je moet vertrouwen op je geheugen.

Als het toch kan worden gesimuleerd kan dit nadeel worden omzeild. De gesimuleerde jitter kan worden bijgemengd (met fading) op tijden die alleen de maker weet (of op random tijdstippen, deze wel ergens opslaan). Ik ben benieuwd wat dit oplevert... :)
Ik heb de code ook. Alleen ontbreekt mij de tijd om er iets mee te gaan doen. Maar de plaatjes in de pdf zeggen mij eigenlijk al dat het iets is als ik echt niets anders meer te doen heb.

Groet,
Jacco
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

dekkersj schreef:
Hoe weet jij zo zeker dat dat ruis tgv dither is?
1. Omdat het signaal gecorreleerd is.
2. Omdat ik het onder lab condities heb mogen ondervinden hoe het klinkt.
dekkersj schreef:
1 ding weet ik in alle geval zeker: als het ditherruis is, is het gedaan met een zeer slecht systeem want dat zou niet zo mogen zijn. Weggooien die cd zou ik zeggen, dat ding is fout.
De muziek is perfect, er mankeert wel meer aan opnames dan alleen ruis t.g.v. dither. Ik kan ook prima genieten van een iPod met MP3s erop.
dekkersj schreef:
Een beter model is alleen gewenst als er ook echt iets aan de hand zou zijn.
Neenouwordtiemooi. Jij zegt op basis van je model dat er niets aan de hand kan zijn. Je draait de boel om, da's wat ik je de hele tijd al duidelijk probeer te maken. Je generaliseert en gaat er van uit dat het overal toepasbaar is, tenzij anders bewezen.

Eerst de observatie onderkennen voordat we hier een stap verder kunnen zetten. Zelf wil je daar niet aan, prima, maar op die basis is iedere discussie onmogelijk. Sterker nog, je vraagt nog niet eens wat voor een experimenten er in deze richting gedaan zijn, je begint meteen met getallen te gooien en dingen voor onmogelijk te verklaren.
dekkersj schreef:
Ik krijg wel eens de indruk dat men blijft hangen in een situatie waarbij gehoorde verschillen koste wat kost aangetoond moeten worden, en juist omdat dat niet kan, omdat het er niet is, er steeds maar verder gezocht gaat worden.
Heeeee, wetenschap? Als je in de geschiedenis wil blijven hangen, is dat best. Als je wil aantonen dat al eeuwenlang zeer bruikbare formule F = m.a niet overal toepasbaar is, dan zal je wat meer lef moeten hebben dan te blijven hinken op bekende zaken. Dither kwam ook niet zomaar uit de formules rollen, vandaar dat ik het hier aanhaal.

Ja, je moet je er wel eerst van overtuigen dat wat je hoort geen placebo is. Daar zijn wat experimenten in die richting gedaan. Maar goed, er werd al met getallen en conclusies gestrooid, voordat de premisse besproken werd. En eerlijk gezegd, in zo'n context ga ik er niet eens aan beginnen. Ik discussieer liever met mensen die mee gas geven en de auto mee naar voren bewegen, dan met mensen die continue op de rem trappen, en de versnellingspook de hele tijd in de achteruit willen zetten. Ik heb al teveel tijd verspild aan deze discussie.
dekkersj schreef:
Zoeken naar storingen en ongeregeldheden in het audiosignaal zijn interessant van 0 dBFS tot ca -70 dBFS, daaronder is het zoeken naar de speld in de hooiberg die bovendien niet meer van belang is.
Jacco, je l*lt uit je n*k. Ruis t.g.v. dither valt in dat segment, en is onder bepaalde omstandigheden zeer duidelijk hoorbaar. Wederom, je bagateliseert ieder getal tot eenzelfde conclusie. Het toverwoord is C O N T E X T.
dekkersj schreef:
Als het systeem dermate slecht is dat het hoorbaar wordt, ga je naar de mediamarkt en voor 100 euro heb je een speler die het prima doet en geen jitterprobleem heeft. Na 3 tot 5 jaar moet je weer terug naar die mediamarkt om een nieuwe te kopen, maar dat is een ander verhaal.

Waar hebben we het over?
Het is natuurlijk wel makkelijk om alles over 1 kam te scheren, dat identificeert zo makkelijk. Er zijn hele politieke bewegingen die op dat principe gebasseerd zijn.

Dat er een klasse van spelers bestaat die identiek klinken aan een mediamarkt speler van 100 euro, dat is niet nieuw. Dat niet iedere speler zijn faktor 50x waard is, is ook geen nieuws. Wordt dat door iemand betwist? Maar wat zegt het over signaal gecorreleerde (of andere soorten dan gaussische of sinusoidale) jitter?

Marc
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

marc.heijligers schreef:
dekkersj schreef:
Hoe weet jij zo zeker dat dat ruis tgv dither is?
1. Omdat het signaal gecorreleerd is.
2. Omdat ik het onder lab condities heb mogen ondervinden hoe het klinkt.
Oh, en alles wat signaal-gecorreleerd is, is dither? Het kan ook een vervorming zijn of een vouwproduct. Of iets heel anders, weet ik veel. Ik zeg alleen dat het niet correct geditherd is. Er zijn prutsers aan het werk geweest als het tgv de dithering is geweest. Ik neem aan dat het een sterk gedateerde cd is waar je het over hebt.
marc.heijligers schreef:
dekkersj schreef:
Een beter model is alleen gewenst als er ook echt iets aan de hand zou zijn.
Neenouwordtiemooi. Jij zegt op basis van je model dat er niets aan de hand kan zijn. Je draait de boel om, da's wat ik je de hele tijd al duidelijk probeer te maken. Je generaliseert en gaat er van uit dat het overal toepasbaar is, tenzij anders bewezen.
Dat is in mijn geval niet altijd zo geweest. Natuurlijk heb ik eerst de gevestigde orde gevolgd met de opening "daar zal eens goed naar gekeken moeten worden". Open mind dus en dat was ook mijn uitgangspunt. Totdat ik kritische vragen ging stellen en de zaken probeerde te kwantificeren. Al vanaf het begin zijn heel kleine getallen genoemd en dat maakte mij uiterst skeptisch.

En eerst het ditherprincipe proberen te doorgronden en heb daar ook contact over gehad met Lipshitz zelf. Dit was naar aanleiding van vragen van mij die niet of maar moeilijk beantwoord konden worden op het lab. De sacd-mensen hadden het niet zo op die man als ik het goed begrepen heb. Nu begrijp ik ook wel waarom. (heeft met de niet-correct ditherbaarheid te maken van 1 bit systemen)

Maar nog steeds bleven die kleine getallen tgv jitter mij bezighouden. Die bleven maar hangen rond de getallen die al meerdere malen genoemd zijn en in ieder geval onder de grens van ca 91 dB die geldt als ondergrens voor de correct toegepaste dither. Test-cd's maken met signalen er op met hele kleine amplituden maakten mij nog skeptischer tav jitter. Mijn gehoor houdt een keer op!

De laatste stap was om in MatLab aan ADC's te rekenen om een gevoel te krijgen voor de jitter op de klok. Stochastische en deterministische signalen heb ik daarvoor gebruikt en je raadt het al: kleine getallen waren mijn uitkomsten. Eigenlijk geheel in lijn met wat ik op basis van de gehoordrempel mag verwachten. En op basis van het eerste AES publicaat waar jij aan refereerde: 30 - 300 ns als praktische waarden voor jitter om hoorbaar te worden in heel steriele omgevingen. Bij muziek zal het zelfs wat slechter uitvallen.

Als klap op de vuurpijl zijn er ten minste 2 testen gedaan met cd-spelers die heel goedkoop zijn waarbij geen verschil is gehoord en onderschrijft de aanname dat een goeiekope klok meer dan voldoende is. Daar kun jij toch niet omheen of hebben die genoemde wegwerpdvd-spelers heel, heel toevallig een uitmuntende klok oid?
marc.heijligers schreef:
[...]Ruis t.g.v. dither valt in dat segment, en is onder bepaalde omstandigheden zeer duidelijk hoorbaar. [...]
En wat zijn dat dan voor specifieke omstandigheden?

Groet,
Jacco
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

/me neemt een zak chips erbij :lol:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Guido Tent schreef:
jeroen_d schreef:
Wie kan deze files ABX-en? Het gaat om twee verschillende CD-spelers met gelijke uitgangsniveaus. Ik heb ze ieder dezelfde CD laten afspelen en hun analoge uitgang in mijn M-audio Audiophile 2496 gevoerd om ze op te nemen als 16-bit wav.
hallo allemaal,

Vrees niet, ik zal het niet over jitter hebben (alhoewel, impliciet wel)

Jullie test en inzet waardeer ik. ik wil jullie echter wijzen op een aanname die gemaakt is.

De originele analoge signalen zijn via een M-audio AD converter omgezet naar digitaal.

In al jullie postings gaan jullie er zonder meer van uit dat de M-audio voldoende transparant is om verschillen, zouden die er zijn, hoorbaar te maken.

Ergo, eerst aantonen dat de M-audio voldooet voor deze proef.

succes verder,

Guido
Guido, ik geloof dat je het slot van het verhaal hebt gemist. Juist omdat ik bang was voor het effect dat jij aangeeft, is in de laatste test de originele wav direct van CD geript en bewerkt tot een non-oversampling respons. Het resultaat was, dat die bewerkte wav op mijn DVD-speler exact hetzelfde klonk als de originele CD op mijn non-oversampling speler met Tentklok etc etc. Deze test heeft noodzakelijkwijs bij mij thuis plaatsgevonden, hier ging het niet meer om opnames via de M-audio kaart.

N.B. in het A/B vergelijk vond ik de DVD-speler in die laatste test de mindere. Echter, zodra het ABX werd bleek dit voor de zoveelste keer vooringenomenheid te zijn. Net alsof je je oren anders instelt als je weet welke speler speelt. In ABX verdwijnen de verschillen als sneeuw voor de zon.

Als iemand een ABX-test kan organiseren, waarbij een goedkope, zogenaamd niet technisch correcte, CD-speler vergeleken wordt met een hele mooie dure, en ze hebben exact dezelfde amplituderespons, en er komt verschil uit in deze ABX-test, dan wil ik daarbij zijn! Dat zou namelijk pas geschiedenis schrijven!

Los van alle discussies van jacco en marc, the proof of the pudding is in the eating. Kom maar op met die praktijktest. Ik vind dat jacco inmiddels ruim zijn bijdrage op dit gebied heeft gedaan en ik heb ook een duit in het zakje proberen te doen. En bedenk, dat ik er daarbij juist op uit was om verschillen aan te tonen! Ik kwam bedrogen uit...

Als er dan nog hoorbare effecten zijn door slecht opgenomen CD's, dan komen die er zowel op de goedkope als de dure speler uit is mijn verwachting. Ach, zal wel weer kort door de bocht zijn. Maar ik ben nu skeptischer dan ooit, net als jacco.
Guido Tent
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Guido Tent »

[/quote]
Guido, ik geloof dat je het slot van het verhaal hebt gemist. Juist omdat ik bang was voor het effect dat jij aangeeft, is in de laatste test de originele wav direct van CD geript en bewerkt tot een non-oversampling respons. Het resultaat was, dat die bewerkte wav op mijn DVD-speler exact hetzelfde klonk als de originele CD op mijn non-oversampling speler met Tentklok etc etc. Deze test heeft noodzakelijkwijs bij mij thuis plaatsgevonden, hier ging het niet meer om opnames via de M-audio kaart.[/quote]

helder

dan is de volgende: Is je hele installatie transparant genoeg om verschillen weer te geven ?

Begrijp me goed, ik ben er niet op uit je installatie neer te sabelen, maar ik ben al zo vaak op mijn bek gegeaan met luisterproeven dat ik hierin erg kritisch geworden ben.

Je zou dezelfde test op een variatie van versterkers / speakers kunnen uitvoeren.

groet

Guido
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat snap ik Guido. Ik denk dat er niet veel installaties meer transparant zijn, maar goed daar kan je altijd over discussiëren. Via interlinks van 30cm ga ik direct een UcD180 in, met een stappenschakelaar vlak bij de ingang van de UcD. Als de UcD (voorzien van LM4562) niet transparant genoeg is, moet je bij Bruno zijn :twisted: . De luidsprekers zijn open baffle, dit geeft sowieso al een enorme winst in transparantie. De mid is AL130, ik moet de mid met lagere vervorming nog tegenkomen.
Kortom, je kunt er rustig de Milestones naast zetten :wink: , om maar even een boude uitspraak te doen.
marc.heijligers

jeroen_d schreef:
Kortom, je kunt er rustig de Milestones naast zetten :wink: , om maar even een boude uitspraak te doen.
Egootje egootje aan de hand, wie heeft er de mooiste speaker van het land? :P

Marc :D
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jij toch? Maar wees eerlijk, ik haal juist de Milestones erbij omdat Guido aan jou zo'n vraag niet zou stellen.
marc.heijligers

jeroen_d schreef:
Jij toch?
Stuur het fruit pakket maar op! :D

Marc
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, dat moet je naar mij sturen want ik ben er ziek van :lol: .
marc.heijligers

jeroen_d schreef:
Jij toch? Maar wees eerlijk, ik haal juist de Milestones erbij omdat Guido aan jou zo'n vraag niet zou stellen.
Die zijn ook zoooooooooo vreselijk perfect! :^o

Guido stelt de vraag net zo goed aan mij. Hij is onder de indruk wat ik met Thiel units voor elkaar heb gekregen, is ook onder de indruk van bepaalde aspecten van de Milestones, maar ik denk niet dat het overall zijn type geluid is. Guido en ik zijn het wel vaker niet eens over bepaalde details watbetreft geluid. Maar we respecteren elkaar wel, en helpen elkaar zonder daar meteen een eigen stempel op te willen drukken.

De forum cultuur is er vaak een van verschillen uitvergroten, en onbegrip tonen naar mensen die een andere benadering kiezen, of andere observaties hebben (met soortgelijke back-up). De wil om te kijken waar je het WEL met elkaar eens bent, en hoe je vanuit die context vooruit kan komen, ontbreekt veelal. In dat opzicht is het hier vaker een arena dan een forum. En wat levert dat buiten enige entertainment op?

Marc
marc.heijligers

dekkersj schreef:
Oh, en alles wat signaal-gecorreleerd is, is dither?
Jacco, meteen al bij de eerste zin leg je me woorden in de mond. Waar claim ik dat alles wat signaal gecorreleerd dither is?

Dit heeft geen zin meer...

Marc
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Marc,
Los van het feit of ze gelijk hebben of niet, ben ik het er mee eens dat Jacco en Jeroen al voldoende hebben gedaan om de klankmatige overeenkomsten danwel verschillen tussen cd-spelers aan te tonen; Getuige de samples waar dit topic om draait! Kun jij zelf niet met een paar samples komen waardoor wij kunnen horen dat er wél verschil is?
Tirillo

Bericht door Tirillo »

Marc,

Diep respect voor het werk dat jij en Guido hebben verzet. Eén van mijn vrienden speelt met jullie DAC gekoppeld aan een CEC-drive. Eén van de mooiste digitale front-ends die ik heb mogen horen (of zou dat autosuggestie zijn :wink:). Echter, ben het niet met je eens dat Jacco je op je woorden tracht te pakken. Jullie zijn het gewoon niet eens. De argumenten vond ik heel lezenswaardig, dus graag nog ff voort met de discussie.

Groet,

Tirillo
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

marc.heijligers schreef:
jeroen_d schreef:
Die zijn ook zoooooooooo vreselijk perfect! :^o

Guido stelt de vraag net zo goed aan mij. Hij is onder de indruk wat ik met Thiel units voor elkaar heb gekregen, is ook onder de indruk van bepaalde aspecten van de Milestones, maar ik denk niet dat het overall zijn type geluid is. Guido en ik zijn het wel vaker niet eens over bepaalde details watbetreft geluid. Maar we respecteren elkaar wel, en helpen elkaar zonder daar meteen een eigen stempel op te willen drukken.

Marc
Het ging over transparantie, het kunnen waarnemen van bepaalde details. Daar blinken de Milestones in uit, maar mijn systeem ook. Jij begint dan over ego's. Ik begrijp niet waar je het over hebt hier in de context van de vraag van Guido.

Ik herhaal hier even wat ik ook elders heb gepost:
Elke conclusie zal voorbarig blijken te zijn, zodra iemand anders het tegendeel bewijst. Vooral omdat het mijn persoonlijk verhaal is. Bedenk echter, dat ik er juist op uit was verschillen aan te tonen. Ik kwam bedrogen uit... Het is genoeg geweest zo voor mij, als iemand anders in een ABX-test wel verschil kan aantonen bij spelers die exact dezelfde amplituderespons hebben, dan zal ik er opnieuw naar gaan kijken.

Ik zie dit niet als verschillen uitvergroten of niet tot elkaar willen komen. Maar ik trek mijn conclusies en Jacco ook. Noem ze gerust voorbarig of kort door de bocht. Ik heb slechts mijn kennis en ervaring willen delen. Als jij een relevant ABX-vergelijk hebt gedaan, zie ik graag het testrapport en hoe het precies is uitgevoerd.
marc.heijligers

jeroen_d schreef:
Jij begint dan over ego's. Ik begrijp niet waar je het over hebt hier in de context van de vraag van Guido.
Ego is niet zozeer aan jouw persoonlijk gericht, maar meer over de toon waarin deze discussie als geheel gevoerd wordt. Het wordt op basis van tegenstellingen gevoerd. Jouw speaker versus mijn speaker. Jacco zijn overtuiging versus mijn observaties.

Ik wantrouw je test niet, sterker nog, ik vind het erg leuk om te lezen! Mijn ENIGE punt is dat de uitkomsten te snel generiek gemaakt worden. Binnen de context van de ABX test wordt >7/7, maar liever nog een 9/10 of 10/10 als voorwaarde genomen. Watbetreft het testen van de hypothese is een 1/1 kennelijk reeds voldoende??? Aangezien je niet kan uitsluiten dat er zij effekten in je test aanwezig zijn (Guido gist daar wat naar, er zijn nog veel meer dingen die een rol kunnen spelen), is een 1/1 statistisch niet verantwoord, hooguit indicatief. Er staat een 1/1, niets minder, maar ook niet meer.

Ik ben het met jou en Jacco eens, enige scepsis tegen de tientallen dure CD spelers in de winkels is zeker op zijn plaats! (off-topic, de Marantz CD-80 is wat mij betreft klanktechnisch ook niet meer dan 100 euro waard; ik ben benieuwd hoe de test had uitgepakt met een ongemodificeerde Marantz, of mijn Ayre, maar dat terzijde!).

Jacco doet in signaal gecorreleerde jitter af als "meer van hetzelfde", en "alles beneden de -70dB is irrelevant". Ik geef aan dat er voldoende aanwijzingen uit andere fronten zijn dat -70dB wel degelijk relevant kan zijn, en dat dit tot denken zou moeten stemmen (uitsluitsel is er zeker nog niet, maar dat zal je ook nergens lezen). Echter, mijn statements worden uit hun context gehaald, en een normale discussie wordt wat mij betreft onmogelijk gemaakt. Ik ga om die reden dus niet met de discussie door op het forum, ik denk dat het meer zin heeft om een keer met Jacco te lunchen op de campus, volgens mij zitten we dan binnen een paar minuten weer op een lijn (Jacco, volgende week?).

De testen die ik met de CD-Rs/loopwerken heb gedaan zijn sumier geweest, maar wel blind en eenduidig. Ik ben er niet uit om zaken "goed te praten". Als er geen verschil is, dan is er geen verschil, punt uit. Ik heb zelf het placebo effect voldoende vaak meegemaakt om te weten dat je daar alert op moet zijn. Maar als de trend is "bewijs het maar eens" ipv nieuwsgierigheid, besteed ik mijn aandacht liever aan mensen die met meedenken. Ik sta open voor suggesties en kritiek (anders moet je je hier ook niet begeven). Vandaar dat er CD-Rs voor je in de maak zijn (en ook voor Jacco als hij interesse heeft).
jeroen_d schreef:
Elke conclusie zal voorbarig blijken te zijn, zodra iemand anders het tegendeel bewijst.
De crux zit 'm "in het tegendeel van wat"?

Als iedereen met zo'n zelfde insteek ("bewijs JIJ het tegendeel maar") naar een experiment kijkt, denk je dat er nog ooit vooruitgang wordt geboekt in de wetenschap? De grootste fout die we als mensen maken is om correlaties om te zetten naar oorzaak-gevolg relaties. Maagzweren werden volgens de experts decennia-lang veroorzaakt door stress. Nu is het een bacterie... Kennelijk was er iemand die het stress-verhaal niet als uigangspunt genomen heeft, en uiteindelijk verder is gekomen. Het resultaat is hetzelfde als wat jij zegt (tegendeel is bewezen), maar het uitgangspunt is wel anders! De conclusie dat het stress de oorzaak was is namelijk altijd voorbarig geweest!!!! Het is misschien het meest werkbare tot dan toe, maar niet meer dan een toevallige correlatie!!!! Dat het je insteek verandert, en je kritischer maakt, dat lijkt me meer dan logisch. Uiteraard wordt je gestuurd door je ervaringen.
jeroen_d schreef:
Als jij een relevant ABX-vergelijk hebt gedaan, zie ik graag het testrapport en hoe het precies is uitgevoerd.
Wat is er mis met een (blinde) AB-test, 7 jaar geleden. Ik zit naar mijn mening wat dat betreft net zo goed op 1/1, en niet meer. Ik krijg het idee dat jullie het 1/0 vinden, puur omdat het hier niet zo uitgebreid besproken is. Ik stuur je de CDs op om er een ?/2 van te maken. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. En verder, als jij (en/of Jacco) in de buurt zijn, kan je altijd bij mij thuis hetzelfde over komen doen.

Marc
marc.heijligers

Martijn M schreef:
Getuige de samples waar dit topic om draait! Kun jij zelf niet met een paar samples komen waardoor wij kunnen horen dat er wél verschil is?
Ik kan hooguit wat verschillende CD-Rs branden met verschillende jitter implicaties, maar dat is op het web wat onhandig verspreiden. Misschien dat Jacco met Matlab een modulatie kan/wil maken, wat dan iets overdrevener is (je zal er nl. op zijn minst een LSB aan moeten opofferen), maar wat dan in ieder geval het karakter van het soort jitter laat horen.

Marc
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

marc.heijligers schreef:
[...]
Jacco doet in signaal gecorreleerde jitter af als "meer van hetzelfde", en "alles beneden de -70dB is irrelevant". Ik geef aan dat er voldoende aanwijzingen uit andere fronten zijn dat -70dB wel degelijk relevant kan zijn, en dat dit tot denken zou moeten stemmen (uitsluitsel is er zeker nog niet, maar dat zal je ook nergens lezen). Echter, mijn statements worden uit hun context gehaald, en een normale discussie wordt wat mij betreft onmogelijk gemaakt. Ik ga om die reden dus niet met de discussie door op het forum, ik denk dat het meer zin heeft om een keer met Jacco te lunchen op de campus, volgens mij zitten we dan binnen een paar minuten weer op een lijn (Jacco, volgende week?).
Graag, ik ken je als mens en waardeer je daar om. We hebben al eens muziek uitgewisseld en die draai ik wel eens. Ook de verschillende uitvoeringen van het Requiem van Mozart bewaar en beluister ik met plezier. (tuba mirum met de stemmen op een rijtje :wink: )

Helaas is het zo dat ik om persoonlijke redenen per 1 december jl. van baan ben veranderd en we zijn geen collega's meer, Marc. Ik ben veel dichter bij huis gaan werken en het bevalt me uitstekend. Maar de audio-scene in Nederland is klein en we komen elkaar nog wel eens tegen. Wellicht als ik in Eindhoven moet zijn voor een tentamen aan de TU/e kan er iets gecombineerd worden, de innerlijke mens moet natuurlijk ook verwend worden.

Ik wilde je ook niet ad hominem negatief benaderen en als dat zo is overgekomen: excuses daarvoor. Ik wilde eea duidelijk en helder hebben en ben dan wat kort door de bocht. In mijn getallen zit hier en daar best wat rek.

Graag zou ik verder willen met mijn MatLab script en sta ook open voor suggesties. Wat momenteel concreet is, is een ADC model waarbij ik gebruik maak van analytische functies. Het te verjitteren signaal is daarbij een functie van de tijd en het jittersignaal is dat ook of een stochast. Waar ik aan zit te denken is om hier een signaal te kiezen met een specifiek spectrum. Van Peter Nuyten (moge hij rust hebben) heb ik begrepen dat het kijken naar een spectrum veel belangrijker is dan een dom getalletje als rms ns jitter. De ontwikkeling van dergelijke scripten gaat gewoon door, alleen ik moet prioriteiten stellen ivm beschikbare tijd. Meer tijd aan speakers en mijn grootste wens is toch roomcorrectie & pre-distortion mbv DSP's.

Ik hoop dat de lucht geklaard is, want ik zou het jammer vinden als dit initiatief van Jeroen zou vervagen in bekvechten van mensen die elkaar eigenlijk heel aardig vinden.

Groet,
Jacco
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

marc.heijligers schreef:
Ik wantrouw je test niet, sterker nog, ik vind het erg leuk om te lezen! Mijn ENIGE punt is dat de uitkomsten te snel generiek gemaakt worden. Binnen de context van de ABX test wordt >7/7, maar liever nog een 9/10 of 10/10 als voorwaarde genomen. Watbetreft het testen van de hypothese is een 1/1 kennelijk reeds voldoende??? Aangezien je niet kan uitsluiten dat er zij effekten in je test aanwezig zijn (Guido gist daar wat naar, er zijn nog veel meer dingen die een rol kunnen spelen), is een 1/1 statistisch niet verantwoord, hooguit indicatief. Er staat een 1/1, niets minder, maar ook niet meer.
Ik neem aan dat je begrijpt dat als je verschil wilt aantonen, en dat was mijn bedoeling, dat je dan statistisch gezien minimaal 7/7 nodig hebt maar liefst beter. Ik ben het met je eens dat het niet halen van 7/7 niks wil zeggen. Op basis daarvan mag je niet concluderen dat er geen verschil is. Echter, jacco heeft 1 test gedaan waarbij ik aanwezig was en deze test gerepliceerd in een geluidstudio onder perfecte omstandigheden. In beide gevallen lieten de troeteldiertjes geen verschil horen met de goedkope speler. Dan komt daar ook nog mijn test bij. Ook hier werd het puur gokken zodra het niet meer via de hoofdtelefoon ging. Tot drie keer toe blijkt dus geen noemenswaardig verschil aanwezig te zijn. Het is er wel, maar het is zo klein dat het niet terzake doet. Nogmaals, mijn persoonlijke conclusie. Je mag het nog steeds voorbarig vinden. Maar voor mij is het 3/3. Omdat telkens de uitkomst is, dat er geen verschil is aangetoond, maar niet dat hard kan worden aangetoond dat er geen verschil is, heb je feitelijk wel meer dan 3/3 nodig. Vandaar ook dat ik je uitnodig om uit de doeken te doen wat jij hebt gedaan.
De testen die ik met de CD-Rs/loopwerken heb gedaan zijn sumier geweest, maar wel blind en eenduidig. Ik ben er niet uit om zaken "goed te praten". Als er geen verschil is, dan is er geen verschil, punt uit. Ik heb zelf het placebo effect voldoende vaak meegemaakt om te weten dat je daar alert op moet zijn. Maar als de trend is "bewijs het maar eens" ipv nieuwsgierigheid, besteed ik mijn aandacht liever aan mensen die met meedenken. Ik sta open voor suggesties en kritiek (anders moet je je hier ook niet begeven). Vandaar dat er CD-Rs voor je in de maak zijn (en ook voor Jacco als hij interesse heeft).
Ik ben nog steeds nieuwsgierig. Maar ik hoop dat je accepteert dat een summiere blinde test voor mij niet meer voldoende. Ik zal de CD-R's onderwerpen aan een ABX-test en ga pas enigszins geloven in verschil als zowel Marieke als ik richting 5/7 of 6/7 scoren. Zo'n uitslag zou om nader onderzoek vragen. Maar als wij samen in de reeks van 5, 6, 7, 8 of 9 uit 14 uitkomen, dan vind ik dat te mager om er verder nog tijd aan te besteden. Het is dan overigens geen 3/4 of 4/4 geworden, want het testen van CD-R's vind ik iets heel anders dan het vergelijken van CD-spelers.
jeroen_d schreef:
Elke conclusie zal voorbarig blijken te zijn, zodra iemand anders het tegendeel bewijst.
De crux zit 'm "in het tegendeel van wat"?

Als iedereen met zo'n zelfde insteek ("bewijs JIJ het tegendeel maar") naar een experiment kijkt, denk je dat er nog ooit vooruitgang wordt geboekt in de wetenschap? De grootste fout die we als mensen maken is om correlaties om te zetten naar oorzaak-gevolg relaties. Maagzweren werden volgens de experts decennia-lang veroorzaakt door stress. Nu is het een bacterie... Kennelijk was er iemand die het stress-verhaal niet als uigangspunt genomen heeft, en uiteindelijk verder is gekomen. Het resultaat is hetzelfde als wat jij zegt (tegendeel is bewezen), maar het uitgangspunt is wel anders! De conclusie dat het stress de oorzaak was is namelijk altijd voorbarig geweest!!!! Het is misschien het meest werkbare tot dan toe, maar niet meer dan een toevallige correlatie!!!! Dat het je insteek verandert, en je kritischer maakt, dat lijkt me meer dan logisch. Uiteraard wordt je gestuurd door je ervaringen.

Die zin staat in een context, waaruit je kunt afleiden dat mijn opmerking neutraal was bedoeld, ik wil juist het welles/nietes afkappen. Ik laat graag anderen verder testen en tot wellicht andere conclusies komen. Ik mag het toch even voor gezien houden nu? Het is ook wetenschappelijk gezien niet goed als ik mijn eigen testen ga repliceren. Als je me op fouten kunt betrappen in de test zelf, dan verneem ik dat graag want dan doe ik het over. Dan wordt het ook weer een inhoudelijke discussie.
jeroen_d schreef:
Als jij een relevant ABX-vergelijk hebt gedaan, zie ik graag het testrapport en hoe het precies is uitgevoerd.
Wat is er mis met een (blinde) AB-test, 7 jaar geleden. Ik zit naar mijn mening wat dat betreft net zo goed op 1/1, en niet meer. Ik krijg het idee dat jullie het 1/0 vinden, puur omdat het hier niet zo uitgebreid besproken is. Ik stuur je de CDs op om er een ?/2 van te maken. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. En verder, als jij (en/of Jacco) in de buurt zijn, kan je altijd bij mij thuis hetzelfde over komen doen.
Ik weet niet wat er mis zou zijn met een blinde test 7 jaar geleden, zonder dat ik enige informatie heb hoe die is uitgevoerd. Nee, dat is geen 1/0, dat is 0/0. Ik weet gewoon niet wat ik er aan heb.

Als ik bij je langskom, heb je dan twee goed werkende CD-spelers staan die over het hele spectrum niet meer dan 0,1dB in amplitude afwijken? Heb je de gelegenheid om een goede ABX te doen, dwz dat de bedienaar onzichtbaar is? N.B. het uitgangspunt van mijn en jacco's testen was om verschil aan te tonen. Daar is statistisch gezien 7/7 voor nodig miminaal . Als we dat ook maar 1 keer voor elkaar zouden krijgen, dan zou ik dat al heel mooi vinden want dan is de gokkans slechts 0,8%. Er is dan niet zoveel behoefte aan replicatie van die 7/7. Een lagere score, bv 7/8, noopt juist wel weer tot replicatie. Zeker als slechts 1 van de aanwezigen dit weet te scoren.
Paul

Bericht door Paul »

Is een ABX test wel zo'n ideale manier van testen?

Is 'de mens' wel in staat om 10 keer achter elkaar minimale verschillen te analyseren, te onthouden en vervolgens tijdens het volgende fragment correct wederom te interpreteren?

Kortom ik zou een flinke serie ABX resultaten wel eens aan wat statistische tests willen onderwerpen. 100 rijtjes van 10 bieden wel mogelijkheden, meer verhoogt de betrouwaarheid :D

(is dit iets voor een nieuw topic misschien?)
marc.heijligers

Eerst even off-topic, maar wel van belang, de testen die je gedaan hebt zijn niet double-blind. M.a.w., je weet van tevoren al wat je gaat testen, en dat geeft "stress" in de test situatie. In een double blind test weet de subject niet wat hij test, en het kan zelf zo zijn dat de 2 instanties compleet hetzelfde zijn. Dat geeft minder "druk" om verschillen te horen, en de scores schijnen daarmee te verbeteren. Maar ik denk niet dat dit een beperking vormt in jullie situatie.

Moet eens een keer witte wijn in een zwart glas schenken (waarvan je de kleur niet kan zien), en tegen de mensen zeggen dat het rode wijn is. De meeste mensen, inclusief experts trappen daar in! Voorkennis over een blinde test zorgt ook voor verassende resultaten.

Verder, double blind testen of ABX testen zijn niet overal noodzakelijk. Het verschil tussen een pizza of een boterham met hagelslag is ook zonder ABX test te bepalen.

Tot slot, er is ook een inleerperiode nodig. Toen ik voor het eerst verschillende CD spelers hoorde, kon ik bij een hoop spelers de verschillen niet eens onderscheiden, vond ik vervolgens - een paar uitzonderingen daargelaten - de verschillen minimaal, nu trigger ik heel makkelijk op de verschillen. Dat heeft dik een jaar gekost, omdat je een associatief geheugen moet leren opbouwen. Een avondje ABX-en met mensen die niet echt lang in de materie zitten, is niet per definitie een sluitende test. Het geeft wel iets aan over de relevantie voor jezelf, dat is uiteindelijk ook (het) belangrijk(ste), maar nog niet voldoende voor algemene conclusies.

Moraal, het gebruik van ABX om aan te tonen dat je iets NIET hoort is nog geen sluitend bewijs (wel een goede indicatie over de relevantie), mits je dat op uitvoerige manier uitvoert. Het gebruik van ABX waarbij aantoonbaar verschillen zijn, is uiteraard wel eenvoudig bewijs. Kom ik weer terug op het generaliseren van een handvol testen.
jeroen_d schreef:
Echter, jacco heeft 1 test gedaan waarbij ik aanwezig was en deze test gerepliceerd in een geluidstudio onder perfecte omstandigheden. In beide gevallen lieten de troeteldiertjes geen verschil horen met de goedkope speler. Dan komt daar ook nog mijn test bij. Ook hier werd het puur gokken zodra het niet meer via de hoofdtelefoon ging. Tot drie keer toe blijkt dus geen noemenswaardig verschil aanwezig te zijn. Het is er wel, maar het is zo klein dat het niet terzake doet. Nogmaals, mijn persoonlijke conclusie. Je mag het nog steeds voorbarig vinden. Maar voor mij is het 3/3. Omdat telkens de uitkomst is, dat er geen verschil is aangetoond, maar niet dat hard kan worden aangetoond dat er geen verschil is, heb je feitelijk wel meer dan 3/3 nodig. Vandaar ook dat ik je uitnodig om uit de doeken te doen wat jij hebt gedaan.
Zoals eerder gezegd, in die context nog niet zo heel veel. In een paar blinde AB testen het verschil tussen loopwerken op eenzelfde DA-convertor kunnen aantonen (dus freq. kar. hetzelfde), en idemdito voor verschillende CD-Rs in eenzelfde CD speler. De test-grootte is om-en-nabij de 8x geweest, 7 a 8x goed geraden. Dat doe je niet zomaar, ook niet in een AB-test.
jeroen_d schreef:
Maar ik hoop dat je accepteert dat een summiere blinde test voor mij niet meer voldoende.
Idemdito voor een ABX test.
jeroen_d schreef:
Als ik bij je langskom, heb je dan twee goed werkende CD-spelers staan die over het hele spectrum niet meer dan 0,1dB in amplitude afwijken?
Dat is zo te regelen.

Overigens, is het niet juist om de CD-Rs in 2 verschillende CD spelers te testen, je zal hetzelfde loopwerk moeten gebruiken, ander interfereert je test. En je zal eerst moeten "inleren". Ik zou eerst gewoon luisteren, alvorerens te ABX-en.

Heb je overigens de sweep nog opgenomen in je keten? Ik wil de verschillende freq. responses van de spelers die je hebt nog wel eens zien. Jacco, kan jij de sweep aanpakken volgens jouw methode?

Marc
Plaats reactie