Henkjan schreef:ik heb in de woonkamer 1 stuks 20cm (MDS08) met ook geen grote Xmax en dat klinkt toch mooi hoor
Dan heb je het over een subwoofer..
Wanneer je met een unit dicht tegen de xmax speelt dan stijgt de vervorming veel harder dan wanneer je nog headroom over hebt. Die vervorming trek je dan door in het lage middengebied. Bij een sub heb je dat middengebied helemaal niet en daar zijn je oren ook minder gevoelig.
Magoed wat is goed?.. Het is tot bepaalde grenzen subjectief denk ik.
Als iemand een MUS wil bouwen dan zal ik de Etons niet adviseren, maar in andere gevallen is het een koopje in vergelijking met de nieuwprijs. Er zijn echter units zat die nieuw niet duur zijn en het niveau van de Eton hebben plus extra xmax.
Omdat Avalon Eton gebruikt wil nog niet zeggen dat er niks beters is. Bijna elke Eton unit is vet overprijst als je bedenkt dat er voor veel minder geld beters te koop is. Oké schiet me maar af!

Ik vergelijk voor de grap de Aurasound NS12 van 190 euro met de 12"Eton van 450 euro. Vervorming ligt veel lager van de Aurasound en xmax is 2 keer zo groot. Respons recht tot 1kHz. Dus waarom gebruikt Avalon nog Eton?
Dove, Ik begrijp je niet helemaal.. Eton gebruiken zonder filter?
mvg,
Martijn