Nieuw project: de MUS (Mijn Ultieme Speaker)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Porcino schreef:
Wat denken we van de Eton 8-800/37 icm de Excel coax?

Er staat een paartje te koop hier op zelfbouwaudio voor niet te veel euro's. Alleen om nou te experimenteren...

Rendement is goed, (89 dB) slechts 1 nodig. Daarnaast ook een zeer stijve conus en naar het schijnt een goede klank. Iemand een idee?
De versie met 3mm xmax? De W22 heeft 7mm xmax.

Als je niet hard luistert kan je er misschien mee uitkomen, maar je hebt weinig headroom en hij komt niet erg laag maar laag is allemaal relatief he? :wink:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Tja, optisch matchen... 120 euro voor twee of 195 euro voor 1 W22EX001 oid. das nochal een verschil (en echt lelijk is deze unit ook niet, hooguit wat gedateerd).

Mij staat zijn snelheid erg aan en ik hoop idd op een droge, snelle bas. Het rendement van de coax zal ergens in de buurt van de 86 dB liggen :(

De Eton:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook niet erg schoon he?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Die piek op 3kHz is niet erg. Dat filter je makkelijk weg. Frequentierespons is best goed. Nu nog de vervormingsmetingen..

Wat jij onder snel laag verstaat weet ik niet helemaal, maar de units die je aanhaald hebben er weinig mee te maken als het strak en LAAG moet. Klinkt misschien een beetje hard, maar van een 7"of 8"unit met maar 3mm xmax weet ik dat je daar geen laag van moet verwachten. Dat gaat heel erg opgefokt klinken. Een 8"unit met 8mm xmax is al een heel ander verhaal. Er werd ook al een goedkopere seas aangehaaldd ie dat heeft.

Als je al voor een kleine basunit gaat zou ik dat in een gesloten kast doen en dan aanvullen met een sub. Mijn W22 speelt gesloten met een -3db punt van ongeveer 65Hz. Lekker strak, maar niet echt laag. In een br kastje jaag je kleine woofers makkelijk de vervorming in vanwege de grotere excursies.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Ja ik weet dat ik nu een beetje op de start van mijn draad terugkom maar ik weet niet meer zo zeker of ik wel naar die 30 Hz wil... Misschien is het slimmer (lees ook leefbaarder) als ik kies om lager laag in te ruilen voor fraaier laag...

Ik heb ook geen zin alles in de kamer vast te moeten tapen als ik een plaatje opzet. :roll:

Edit: typo
Laatst gewijzigd door Porcino op ma 10 dec 2007, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb in de woonkamer 1 stuks 20cm (MDS08) met ook geen grote Xmax en dat klinkt toch mooi hoor
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Lees net dat in de oudere Avalons ook deze 8-800 werd gebruikt. Misschien dus toch serieus het overwegen waard.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Montana heeft daar een punt natuurlijk. Membraan oppervlak of een grote Xmax. Als je geen van beide hebt zal het bij wat trommelen blijven zonder gedonder.

Mijn opmerking was zuiver naar Eton in het algemeen.
Bij nader inzien is het dan ook een mindere oplossing met veel compromissen, wat niet uitsluit dat het een mooi klankbeeld kan neerzetten. Alleen een klein octaafje hoger.

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Porcino schreef:
Ik heb ook geen zin alles in de kamer vast te moeten tapen als ik een plaatje opzet. :roll:
okay, trommelen zonder gedonder dan.

Terug naar de Eton. 8)
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Montana schreef:
Die piek op 3kHz is niet erg. Dat filter je makkelijk weg.
is de oplossing niet kwalijker dan de kwaal ... ?

best mogelijk, dus eerst eens proberen zonder ? een filter is a demolishing thing ... an x-over kills ... alive-and-kicking enthousiasm ... een noodzakelijk kwaad misschien ... maar je kan altijd nog trachten het kwaad te minimaliseren ... ?

:idea: :?:



Petter
Laatst gewijzigd door dove op di 11 dec 2007, 0:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Henkjan schreef:
ik heb in de woonkamer 1 stuks 20cm (MDS08) met ook geen grote Xmax en dat klinkt toch mooi hoor
Dan heb je het over een subwoofer..

Wanneer je met een unit dicht tegen de xmax speelt dan stijgt de vervorming veel harder dan wanneer je nog headroom over hebt. Die vervorming trek je dan door in het lage middengebied. Bij een sub heb je dat middengebied helemaal niet en daar zijn je oren ook minder gevoelig.

Magoed wat is goed?.. Het is tot bepaalde grenzen subjectief denk ik.

Als iemand een MUS wil bouwen dan zal ik de Etons niet adviseren, maar in andere gevallen is het een koopje in vergelijking met de nieuwprijs. Er zijn echter units zat die nieuw niet duur zijn en het niveau van de Eton hebben plus extra xmax.

Omdat Avalon Eton gebruikt wil nog niet zeggen dat er niks beters is. Bijna elke Eton unit is vet overprijst als je bedenkt dat er voor veel minder geld beters te koop is. Oké schiet me maar af! :lol: Ik vergelijk voor de grap de Aurasound NS12 van 190 euro met de 12"Eton van 450 euro. Vervorming ligt veel lager van de Aurasound en xmax is 2 keer zo groot. Respons recht tot 1kHz. Dus waarom gebruikt Avalon nog Eton? :roll:

Dove, Ik begrijp je niet helemaal.. Eton gebruiken zonder filter?

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Montana schreef:
Dove, Ik begrijp je niet helemaal.. Eton gebruiken zonder filter?
een filter is een bijna noodzakelijk kwaad

maar hou 'm dan zo eenvoudig mogelijk
• laag-Q filteren
• niet compenseren

dus ook niet de piek op 3kHz wegfilteren: alle benodigde extra electronica zuigd de energie van de speaker as-a-whole meer dan stricktly nodig is weg en zorgt voor bv. fase-beïnvloeding

een makkelijk aanstuurbare speaker klinkt muzikaler, en elke 'stap' in de filtering zorgt voor een overall speaker met een lagere efficiëntie en lastiger fasegedrag (even "kort door de bocht gezegd")



Petter
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Montana schreef:
Omdat Avalon Eton gebruikt wil nog niet zeggen dat er niks beters is. Bijna elke Eton unit is vet overprijst als je bedenkt dat er voor veel minder geld beters te koop is. Oké schiet me maar af! :lol: Ik vergelijk voor de grap de Aurasound NS12 van 190 euro met de 12"Eton van 450 euro. Vervorming ligt veel lager van de Aurasound en xmax is 2 keer zo groot. Respons recht tot 1kHz. Dus waarom gebruikt Avalon nog Eton? :roll:
Naar ik ooit begrepen heb van Neil Pattel (op de beroemde Isis demo bij Raphsody) gebruikte hij de Etons wegens de haalbare resolutie. Iets wat hij bij andere units miste. Alleen Isis gebruikt een andere 12'' Eton.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Nou de kogel is door de kerk: Ik heb een paartje W21E002 woofers gekocht. Niet de goedkoopste optie, maar de enige 4 ohmer in de excel serie en daar zelfs al obsolete. Gekozen is voor een gesloten kast, 67-69 liter. Niet meer aards laag, wel heerlijk snel en strak. En het uiterlijk heeftie ook nog eens mee :roll:

Na het horen van de EX4 MAG van intertechnik denk ik dat ik hier geen verkeerde keus aan heb gedaan.'

En ja MUS is het niet echt meer maar moet zeggen, na het testen met de B&W 800 sub miste ik dat super laag niet echt... Dus bye bye 25 Hz!
Bijlagen
P3240284a.jpg
Laatst gewijzigd door Porcino op ma 24 mar 2008, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Omdat Avalon Eton gebruikt wil nog niet zeggen dat er niks beters is. Bijna elke Eton unit is vet overprijst als je bedenkt dat er voor veel minder geld beters te koop is. Oké schiet me maar af!
waarschijnlijk nooit eton beluisterd?
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

't Is wel zo dat als ik kijk hier naar mijn Peerless HDS 180 Exclusive en dan naar de Eton 8-800 die ik hier ook heb liggen (of de 5"-versie, maakt niet zoveel uit) dat je dan wel toch wat verdrietig wordt als je kijkt naar de kwaliteit van met name de korf. Platte staven als verbinding van de magneet met de bovenrand, niet onder de spider belucht, tamelijk dun (behalve de bovenrand).

Als je dan de prijzen vergelijkt kan dat eigenlijk niet. Maarja, ik heb het niet over de klank gehad nee. ;) Binnenkort weet ik daar hoop ik meer over, als het een beetje stabiel weer is.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik heb 4x de 8-472 in de kasten zitten en de korf is weldegelijk keurig gebouwd en de afwerking is ook top.
ik heb wel eens de 4 inch middentoner gezien (plastic korf)en dat vond ik wel redelijk triest om te zien.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Tja en toen begon het friebelen met de kasten. Ruud van speakerland adviseerde om uit te gaan van de EX4 High Edition, welke van dezelfde laagdriver gebruik maakt. Om niet geheel nat te gaan zal ik dan dus eerst beginnen om het basgedeelte van deze luidspreker om te zetten naar een losse laagkast. Plaats van de unit tov de vloer en de randen in de baffle blijven gelijk. Boven de unit zitten er bij de EX4 nog een 20 tal litertjes welke ik nu aan de achterzijde van de kast ga bijplakken. Zodoende zou ik dus niet teveel problemen moeten krijgen hoop ik.

De coax is gemeten, de resultaten verschillen veel van de richtgetallen welke ik van Audiodata heb, zodoende zal ik dus mijn ideeen aan moeten passen. Korte conclusie: 10liter gesloten, crossover op 200 Hz.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Porcino, Waarom heb je de W21 ipv de W22 gekocht?

Dre, Ik heb eton wel eens gehoord! :wink: Jouw woofers heb ik niet gehoord. Ik wil er niemand mee beledigen, maar over het algemeen ben ik er niet van onder de indruk. Met alles wat ze maken lijken ze een beetje achter te lopen. Zo ook die nieuwe keramische tweeter. Die is eerder slechter dan beter in vergelijking met andere keramische tweeters.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dove schreef:
Montana schreef:
Dove, Ik begrijp je niet helemaal.. Eton gebruiken zonder filter?
een filter is een bijna noodzakelijk kwaad

maar hou 'm dan zo eenvoudig mogelijk
• laag-Q filteren
• niet compenseren

dus ook niet de piek op 3kHz wegfilteren: alle benodigde extra electronica zuigd de energie van de speaker as-a-whole meer dan stricktly nodig is weg en zorgt voor bv. fase-beïnvloeding

een makkelijk aanstuurbare speaker klinkt muzikaler, en elke 'stap' in de filtering zorgt voor een overall speaker met een lagere efficiëntie en lastiger fasegedrag (even "kort door de bocht gezegd")



Petter
-edit- toon wat minder hard gemaakt. Ik heb geen problemen als iemand slap gefilterde speakers mooier vindt klinken. Wel heb ik problemen als deze voorkeur kracht wordt bij gezet met onjuiste technische argumenten. Aldus wordt mijn post als volgt:

Dove, bovenstaande stelling van jou is niet technisch te onderbouwen als je het systeem als geheel beschouwd. Dit geldt vooral voor het fasegedrag, dat bij correcte toepassing van compensatie juist beter wordt dan dat van de ongefilterde driver.

Drivers die makkelijk te filteren zijn zuigen zelf de energie weg in hun membraan. Drivers met harde membranen en een lage energie-opslag, die op een gegeven moment scherp opbreken, dienen adequaat gefilterd te worden. Ik stel zelfs dat drivers met harde conussen, mits correct gefilterd (en dat mag gerust hogere orde zijn) en met het opbreken ver buiten het werkingsgebied, een systeem kan opleveren dat minder energie dissipeert dan een gemakkelijk te filteren driver die binnen zijn hele werkgebied opbreekt en opgeslagen energie in het membraan vertraagd afgeeft.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 29 mar 2008, 1:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Hoi Montana!

Tja waarom deze unit... Het is een 4 ohmer wat zo zijn rendementsvoordelen heeft tov de 8 ohmers. Het kastvolume van 60 liter gesloten waar ik nu op uitkom is niet echt schokkend. Bijkomend voordeel is dat de unit niet zo belachelijk duur was en toch vrij laag komt in een gesloten kast. Laatste voordeel is practisch: Ik heb geen ervaring met filteren en wilde een veilig startpunt. Daarom ben ik in Oss wezen luisteren. Het geluid van de standaard EX4 beviel mij erg: mooi snel en droog laag. De High Edition zou dit nog beter moeten doen. En naar aanleiding van de metingen welke ik van de coax heb blijft de aanpassing op het eerste gezicht beperkt. Vrijwel dezelfde tweeter en de W17E002 is nu een W18 met een Qts van rond de 0.5 / Fs 48 Hz. Ondanks dat de W21 niet veel lager komt in een gesloten kast is het voordeel wel dat ik de coax nu behoorlijk kan ontlasten en dat gaat de impulsweergave en stabiliteit van het geluidsbeeld geen windeieren leggen (hoop ik).

Let wel, ik ben hier zo goed als blind gevaren op het aanraden van Ruud en zijn collega... Daarbij, deze units waren eerst de bedoeling in een LS welke ik voor een goede vriend bouw te worden gebruikt. Helaas is die actie mislukt en wilde ik ze niet met verlies verkopen... Is er een rede deze niet te gebruiken dan?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Wil je nou van mij weten of je met het bonnetje terug moet gaan? :lol:

Ik heb je de W22 aangeraden, omdat ik daar de metingen van gezien heb, maar als je gesloten iets lager wil komen is de L21 waarschijnlijk beter. (lager -3dB punt)
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Hahaha nee, ruilen doe ik niet ;)

Jouw advies voor de W22 heeft mij wel doen kijken naar de alrternatieven.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Beginnersvraag:

Bij het vervangen van de W17E002 uit de EX4 High door de W18ADA kom ik (natuurlijk) op het probleem dat de twee net verschillende parameters hebben. Bij het simuleren in WinISD 0.44 valt mij op dat de W17E002 een behoorlijke kamer lijkt te hebben: (V=12,6L en Qtc=0,58). Kijk ik naar de fase zie ik dat deze inderdaad in het kritische gebied zo'n 20% kleiner is en dat ook de groupdelay vlakker loopt. Echter de literatuur geeft aan dat je juist zo dicht mogelijk op de Qtc=0,707 wil uitkomen. Kan iemand dit uitleggen?

Klopt het dan dat als ik probeer de curve van de W18ADA zo goed mogelijk over de curve van de W17E002 probeer te leggen door met het volume te spelen dat dat het aantal aanpassingen inhet wisselfilter minimaal maakt? Anders gezegt, als ik de coax modelleer en deze een Qtc meegeef van 0,62 dan loopt de group delay vrijwel hetzelfde, de fase zelfs vlakker echter de coax gaat wel ietsie lager. Maar dit is met het filter wel aan te passen verwacht ik? (-3dB op 68,8 Hz. vs. 78,5 Hz)

Wie kan er een lichtje op laten schijnen?

Bijgevoegd de plotjes van de W17E002 in Qtc optimaal en Qtc=0,58
Bijlagen
W17E002_phase.JPG
W17E002_gain.JPG
W17E002_delay.JPG
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

En de plotjes met de W18ADA coax vs de W17E002 in het EX4 High voorgeschreven kastvolume:
Bijlagen
W18ADA_phase.JPG
W18ADA_gain.JPG
W18ADA_delay.JPG
Plaats reactie