LTP 3weg Dipool - 'Machistas'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

aha, je hebt het bewust gedaan. Lijkt me idd erg interessant om te kijken of deze twee verschillende dipolen goed gaan samenwerken. Zou hem graag willen horen als ie af is!

Blijft een gaaf gezicht, die behuizing 8)

Jan
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Dit weekend ben ik verder gegaan met het afwerken. Veel plamuren en schuren dus. Net als ik lekker bezig ben merk ik dat de buitentemperatuur onder de 10 graden zakt en dan wordt plamuur niet meer hard! :lol: Hopelijk kan ik volgende week de achterkant in de grondverf zetten, zodat ik wat betreft afwerken een winterstop kan houden.

Ik heb ook een stereo opstelling gemaakt met dipoollaag en mijn Apocalypsia frontluidsprekers. Met een DCX, die ik van MartijnM heb geleend, cross ik Op 250 Hz met 18dB. Voor het gemak heb ik de DCX zo ingesteld dat de respons op de luisterplek nagenoeg recht was vanaf 25Hz. Uiteindelijk bleek dat ik meer last had van kamerreflecties, dan van mogelijke resonanties veroorzaakt door de vorm van de baffle/U-frame. Het U-frame heb ik dus voor het gemak niet gedempd. Luistersessie was erg tijdelijk, omdat ik geen ruimte heb om beide speakers naast elkaar te kunnen laten staan. :cry:

Het lijkt me mooi om alle openingen aan de achterkant en bovenkant van het U-Frame te bedekken met (verwijderbaar)speakerdoek. Ik weet nog niet precies hoe ik dat goed kan maken, dus ik sta open voor suggesties en ideeen van jullie! :)

Afbeelding

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Gewoon blokjes erin maken in de hoeken en daarop speakerdoeknippies. Probleem is dat je ze er nooit meer uitkrijgt dan. Of je met een soort inkeping maken waar je nog bijkan.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Of het mooi is weet ik niet, maar het volgende zou misschien ook kunnen.
Er moet dan wel een mevrouw Montana zijn, of iemand anders, die met een naaimaschine overweg kan.. :roll:
1 Monteer een soort van haakjes aan de achterkant,
2 Die "naaister" moet dan luidsprekerdoek, op maat geknipt, aan de randen voorzien van dat witte elastiek.
3 Als dat klaar is, moet je dat doek, via dat elastiek, achter die haakjes spannen.
4 Snap je het... :D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

bedankt voor de ideeen, maar ik denk toch dat het niet zo mooi is om de gaten te bedekken met speakerdoek.. :roll:

Wat ik nu wil doen is dempingsmatten aan de binnenzijde van het U-frame aanbrengen, waar speakerdoek overheen gaat. Dan zie je dat lelijke schuim niet.

Weet iemand waar je dempingsschuim kan kopen, waar geen noppen aan zitten? Twee matten pritex met de koppen tegen elkaar is ook een optie, maar dat kan altijd nog.

Zou het polyetherschuim uit een SG25/SG40 matras goed dempen? :twisted:

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De luidsprekers zijn nu klaar voor een laagje grondverf! 8)

Ze staan nu ook op 3 poten elk. Ik heb de spikes van soundcare een beetje gekopieerd naar een houten versie, maar dus wel met een inwendige ontkoppeling.

Afbeelding

Moet ik een bordje ophangen met breekbaar niet aanraken? :shock:

Afbeelding

Mijn kamer is helemaal omgebouwd om de dipools een perfecte opstelling te kunnen geven. 1,50 meter achter de units zou goed moeten zijn hoop ik. Mijn huidige set staat nu ook heel ruim opgesteld en klinkt ook stukken beter op deze manier.

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Vandaag met de DCX een opstelling gemaakt, waarbij ik de dipool met woofers, C90 en Neo3 aansloot.

Het mid en hoog klinkt heel erg mooi zo. De C90 is extreem transparant en klinkt erg open. Met een 18dB filter is hij van 200Hz tot 2,3kHz goed bruikbaar! Maar de neo klinkt in deze opstelling nogsteeds net niet zo mooi als de Accuton C12 passief gefilterd (ook niet duidelijk slechter) en ik denk dus dat het tijd wordt voor een andere tweeter.

Ik heb nu zonder dempingsmateriaal in het frame geluisterd en er zit dan een beetje kleuring in het laag. Een dikke lading dempingsmateriaal zou dat moeten dempen en anders pak ik de zaag tevoorschijn!

Afbeelding
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Je kunt wel zien dat je niet samenwoont met je meissie! :lol:
Ik ben bang dat, wil je er echt een ultieme dipool van maken, je uiteindelijk toch die zaag ter hand zult moeten nemen.

ps. Meer foto's!!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nice job :)

Speel ook eens met wat dempingsmateriaal achter de Neo3? Ik ben wel benieuwd wat dat zou doen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
Nice job :)

Speel ook eens met wat dempingsmateriaal achter de Neo3? Ik ben wel benieuwd wat dat zou doen.
Buiten 20 cm doet dat niks met het geluid.. Daarbinnen dempt het.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat snap ik, maar wat doet het precies met de sound?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
Dat snap ik, maar wat doet het precies met de sound?
Dat is wat lastiger te zeggen. Als je de tweeter op die manier dempt en vervolgens compenseert door hem harder te laten spelen gebeurd er in eerste instantie niet veel met het geluid in vergelijking met zonder demping achter de tweeter. Verschil wat na een tijdje duidelijk wordt is dat het geluid iets minder diepte en rust heeft. Geluidsbeeld komt meer naar voren.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Montana schreef:
voodooless schreef:
Dat snap ik, maar wat doet het precies met de sound?
Dat is wat lastiger te zeggen. Als je de tweeter op die manier dempt en vervolgens compenseert door hem harder te laten spelen gebeurd er in eerste instantie niet veel met het geluid in vergelijking met zonder demping achter de tweeter. Verschil wat na een tijdje duidelijk wordt is dat het geluid iets minder diepte en rust heeft. Geluidsbeeld komt meer naar voren.
Dat vind ik een perfecte beschrijving. Ik heb dat precies zo ervaren.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik wil de neo trouwens niet tekort doen. Ik was net een beetje te negatief misschien. De combinatie die ik nu hoor is het beste wat ik ooit gehoord heb. Kijkende naar de metingen van de Neo 3 denk er nog een klein schepje boven op te doen is door een tweeter te nemen die nog wat minder vervormd. Het is dus meer prestige aan het worden, want tevreden ben ik allang..
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wat vervorming betreft is de Neo3 nogal raar ;)

'T ding heeft een behoorlijk warrig spectrum, maar over het algemeen is de vervorming behoorlijk laag. Het wordt pas echt vreemd als je hard gaat spelen: vervorming stijgt namelijk vrijwel niet als je de Neo harder laat spelen 8) Iets dat je met conventionele tweeters wel zult zien (en zeker ook met de Accuton).
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
Wat vervorming betreft is de Neo3 nogal raar ;)

'T ding heeft een behoorlijk warrig spectrum, maar over het algemeen is de vervorming behoorlijk laag. Het wordt pas echt vreemd als je hard gaat spelen: vervorming stijgt namelijk vrijwel niet als je de Neo harder laat spelen 8) Iets dat je met conventionele tweeters wel zult zien (en zeker ook met de Accuton).
Ik wil eens kijken wat een AMT ervan bakt. Die werkt ook volgens een heel ander princiepe dan conventionele tweeters. Heeft een mooie frequentie respons en lage vervorming. Voor mijn gevoel is de Neo te vergelijken met een H1212, maar dan een fractie rustiger.

De Accuton mid kan hoog genoeg komen, mits je wat steiler filtert. 2,3kHz is geen probleem. Het is dan ook geen echte 17cm conus. De conus is bijv. kleiner dan die van een 168 Nomex. De resonantie op 4,5kHz heeft misschien wel een notch nodig.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik kreeg van nlmb de raal ribbons als aanrader,die zie er prima uit.

http://www.raalribbon.com/products_flatfoil_70-10.htm

Afbeelding
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ribbons staan er nu niet echt om bekend om weinig te vervormen, zie bijvoorbeeld: http://www.zaphaudio.com/nondomes/
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

voodooless schreef:
Ribbons staan er nu niet echt om bekend om weinig te vervormen, zie bijvoorbeeld: http://www.zaphaudio.com/nondomes/
De meeste chineze tweesters vervormen idd enorm, maar als je de datasheet van de raal had geopend en of de post van Aleksander op diyaudio naarboven had gegoogled dan zie je dat op hoge levels > 100 dB de vervorming nog steeds erg laag is. Veel lager dan de meeste dome tweeters aankunnen.

Ik ben met je eens dat Alian en Raven wat hogere vervormingscijfers hebben, maar je mag m.i. niet appels met peren vergelijken. (flat foil vs geplooide ribbon tweeters).

Ook is de SPL erg hoog te noemen voor een ribbon zonder waveguide.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

maja leuk ding is het wel.. Tis alleen geen dipool.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Montana schreef:
maja leuk ding is het wel.. Tis alleen geen dipool.
Je kan m.i. ook een andere tweeter als backfiring doen (of is dat vloeken in de kerk?). Maar er is ook een custom Raal van 3 eenheden hoog (2 frontfiring en 1 backfiring). Weet niet wat het kost maar zal wel >1000 euro per stuk zijn. Lynn Olson op Diyaudio had dat ooit eens gevraagd of dat mogelijk was ...

De enige andere dipool die ik ken is de eerder genoemde Mundorf AMT, maar die is ook niet goedkoop. Misschien kan je zelf een mini electrostaat bouwen :).

edit: spelfouten en naam goed spellen
Laatst gewijzigd door nlmb op ma 10 dec 2007, 22:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Dat is inderdaad een beetje vloeken, wanneer de tweeters erg verschillend zijn. :twisted: (vind ik)

Een groot stralend opp voor het hoog kan misschien wel gunstig zijn voor dipool, vanwege het bundelen, maar ik ga daar niet een andere baffle voor bouwen. Uiteindelijk zijn er toch meerdere wegen die tot een goed eindresultaat leiden.

Ik ben iig blij dat je toendertijd de AMT voorbij hebt laten komen, zelf wist ik niet dat dat ding bestond! Mensen praten elkaar wb goed en slecht veel te snel na, zonder iets zelf gehoord te hebben. Ik doe daar ook soms aan mee.. Natuurlijk moet ik de AMT eerst nog horen, voordat ik besluit om hem te kopen.

De Neo blijft echter wel ontzettend goed, wat ik kan zeggen na hem dus zelf gehoord te hebben, en zal later een mooie combi vormen met een SS W15 op een smalle baffle. 8)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik probeerde met de spectrum analyzer vervorming omhoog te halen.

Je ziet 2 metingen, waarbij ik 20dB verschil in SPL heb gemaakt. Dat is dus een factor 100 in vermogen meer.
Ik neem aan dat de vervorming van de geluidskaart, behringer UB802, voorversterker eindversterker en mc 8000 erbij zitten? Kan iemand daar wat over zeggen?

Het lijkt mij dat de zachte meting op 0,03% : -50dB 2e HD en -52dB 3eHD op 80Hz en, zodra het volume omhoog gaat gaat (net geen pijnlijke oren hoog) de vervorming naar bijna 1%

Afbeelding

Nog een plotje van een gedempd U frame en de respons voor op 3 cm:

Afbeelding

Ik moet er wel nog bijzeggen dat wanneer ik de schroeven beter aandraai de vervorming duidelijk zakt, vooral bij de hardere metingen. :oops: Meting zal ik dus nog een keer overdoen met alle schroeven, want de vervorming stijgt dan nagenoeg niet! Erg positief! 8)

Op 40Hz zitten 2e en 3e HD's ook tussen de -55 en -40dB, waarbij -40dB extreem hard is.

Als ik de Accuton op deze manier meet met een toon op 300Hz zit de 2e HD op -55 en de 3e HD op -75dB. Lijkt me extreem laag, dus wellicht dat mijn test ook niet 100% goed is. Op 1500Hz, waar ik -45dB HD3 meet ligt de HD wel wat hoger van de Accuton ivt 300Hz. De meting van iemand anders laat op 1500Hz -55dB HD3 zien.

Martijn
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Grondverflaagje, om ze de kerst door te helpen!

Afbeelding

Ben je nét lekker aan het kleuren, is de verf op! :x
Dus de andere moet tot morgen wachten..

Afbeelding

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

nu zie je pas hoe groot ze zijn :shock:
wordt wel keurig 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”