Blijft een gaaf gezicht, die behuizing
Jan
Moderator: Beheerdersteam

Dat is wat lastiger te zeggen. Als je de tweeter op die manier dempt en vervolgens compenseert door hem harder te laten spelen gebeurd er in eerste instantie niet veel met het geluid in vergelijking met zonder demping achter de tweeter. Verschil wat na een tijdje duidelijk wordt is dat het geluid iets minder diepte en rust heeft. Geluidsbeeld komt meer naar voren.voodooless schreef:Dat snap ik, maar wat doet het precies met de sound?
Dat vind ik een perfecte beschrijving. Ik heb dat precies zo ervaren.Montana schreef:Dat is wat lastiger te zeggen. Als je de tweeter op die manier dempt en vervolgens compenseert door hem harder te laten spelen gebeurd er in eerste instantie niet veel met het geluid in vergelijking met zonder demping achter de tweeter. Verschil wat na een tijdje duidelijk wordt is dat het geluid iets minder diepte en rust heeft. Geluidsbeeld komt meer naar voren.voodooless schreef:Dat snap ik, maar wat doet het precies met de sound?
Ik wil eens kijken wat een AMT ervan bakt. Die werkt ook volgens een heel ander princiepe dan conventionele tweeters. Heeft een mooie frequentie respons en lage vervorming. Voor mijn gevoel is de Neo te vergelijken met een H1212, maar dan een fractie rustiger.voodooless schreef:Wat vervorming betreft is de Neo3 nogal raar![]()
'T ding heeft een behoorlijk warrig spectrum, maar over het algemeen is de vervorming behoorlijk laag. Het wordt pas echt vreemd als je hard gaat spelen: vervorming stijgt namelijk vrijwel niet als je de Neo harder laat spelenIets dat je met conventionele tweeters wel zult zien (en zeker ook met de Accuton).

De meeste chineze tweesters vervormen idd enorm, maar als je de datasheet van de raal had geopend en of de post van Aleksander op diyaudio naarboven had gegoogled dan zie je dat op hoge levels > 100 dB de vervorming nog steeds erg laag is. Veel lager dan de meeste dome tweeters aankunnen.voodooless schreef:Ribbons staan er nu niet echt om bekend om weinig te vervormen, zie bijvoorbeeld: http://www.zaphaudio.com/nondomes/
Je kan m.i. ook een andere tweeter als backfiring doen (of is dat vloeken in de kerk?). Maar er is ook een custom Raal van 3 eenheden hoog (2 frontfiring en 1 backfiring). Weet niet wat het kost maar zal wel >1000 euro per stuk zijn. Lynn Olson op Diyaudio had dat ooit eens gevraagd of dat mogelijk was ...Montana schreef:maja leuk ding is het wel.. Tis alleen geen dipool.