Misschien moet je eerst deze draad eens aandachtig doorlezen: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=10074.0Henkjan schreef:[...]
ga je nou het zelfde zeggen over versterkers? [...]
Groet,
Jacco
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Misschien moet je eerst deze draad eens aandachtig doorlezen: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=10074.0Henkjan schreef:[...]
ga je nou het zelfde zeggen over versterkers? [...]
Wat er gezegd wordt is dat als de freq. response van de Marantz en JVC zo gelijk mogelijk gemaakt worden, dat de verschillen bij Jeroen thuis minimaal worden. Dat is op zich een belangrijke constatering, en voor Jeroen een waardevolle.SSassen schreef:Wil je nu zeggen dat je daarop terugkomt, want zo leest 't wel een beetje?
Dat hebben we met zijn allen in het begin van deze draad gedaan. Die twee zijn ook uit elkaar te houden.marc.heijligers schreef:Als dat zo was. was dat hoorbaar geweest in de ABX t.o.v. de JVC.SSassen schreef:Het probleem is dat de Marantz van Jeroen verre van 'recht' is, door het non-oversampling concept krijg je een natuurlijke afval in 't hoog, die zo uit m'n hoofd neerkomt op zo'n -6dB bij 20kHz.
Marc
Dat is zo, da's per saldo 't resultaat van geen oversampling gebruiken, daar ontkom je niet aan. Als je gaat rekenen met een nulde orde houdcircuit en de verzwakking bij 20kHz kom je uit op:Als dat zo was. was dat hoorbaar geweest in de ABX t.o.v. de JVC.
Volg de ABX-testen op andere fora rondom CD-spelers al een tijdje, maar je zou niet de eerste zijn die in den blinde zijn eigen gekoesterde troetelspeler niet meer kan onderscheiden van een ander exemplaar. Het is niet voor iedereen even makkelijk om zichzelf onder ogen te komen. Vreemd genoeg gaat dit niet op voor de deelnemers aan een ABX-test. Die nemen zichzelf daarna een stuk minder serieus.Wowly schreef:Hmmm, sta er eigenlijk wel van te kijken dat een cd-speler van 50 en een van 250 hetzelfde klinken. Nog sterker, ik geloof er niet zo heel erg in. Ik heb sterk het idee dat ik een flink verschil hoor tussen een oude cd-speler die hier staat voor testdoeleinden en de Ahtjoeb 4000 reference. Ik denk dat dat blind met een ABX ook goed te doen is.
Mijn vooroordeel wordt hier helemaal bevestigd.jeroen_d schreef:De moderne spelers hebben gewoon een rechte karakteristiek. Accepteer gewoon dat er niets mis is met die speler van €100,- en zoek het in de luidspreker als je niet tevreden bent.Henkjan schreef:en hoe doe je dat in de praktijk?jeroen_d schreef:Maar het staat nu dus voor mij onomstotelijk vast: zodra spelers verschillend klinken, hebben ze niet dezelfde respons. Maak die gelijk en ze klinken hetzelfde. .....
Alleen wel lullig voor ze. Immers, een deel van de lol om met deze materie bezig te zijn moet 'm toch ook zitten in het verbeteringspotentieel en die blijkt er dus eigenlijk niet meer te zijn. Je kunt altijd nog de marketing in zullen we maar zeggen ...rho schreef:Ik ben blij dat er nu ook mensen die ook serieus met audio bezig zijn dit bevestigen.
Ik ga nog even advocaat van de duivel spelen, die rol ligt me gewoonlijk wel aardig. Heb je direct ABX geschakeld, dus zonder tussenpauze, en de uitgangen op 0.1dB gelijk gemaakt? Ik kan me een soortgelijk vergelijk heugen bij jou thuis, waarbij ikzelf en een aantal andere kritische luisteraars aanwezig waren. We hebben toen een negen stuks CD-spelers vergeleken en hoorden tijdens 't schakelen duidelijke verschillen zoals:
- verandering in klank cq. timbre
- verandering in diepte en breedte van 't geluidsbeeld
- verandering in plaatsing van instrumenten
Wil je nu zeggen dat je daarop terugkomt, want zo leest 't wel een beetje?
Met vriendelijke groet,Het probleem is dat de Marantz van Jeroen verre van 'recht' is, door het non-oversampling concept krijg je een natuurlijke afval in 't hoog, die zo uit m'n hoofd neerkomt op zo'n -6dB bij 20kHz. Misschien dat Jacco z'n nulde orde Matlab simulaties nog even kan posten?
De gedachte van een 'rechte karakteristiek' kunnen we in dit vergelijk dus wel laten varen. Dus in hoeverre gaat deze generalisering op? In mijn optiek niet, omdat we twee CD-spelers vergelijken waarvan d'r eentje zeker géén rechte karakteristiek heeft.
Sander, op zich kom ik daar niet op terug want wat we gehoord hebben hebben we gehoord.SSassen schreef:Jeroen,
Ik ga nog even advocaat van de duivel spelen, die rol ligt me gewoonlijk wel aardig. Heb je direct ABX geschakeld, dus zonder tussenpauze, en de uitgangen op 0.1dB gelijk gemaakt? Ik kan me een soortgelijk vergelijk heugen bij jou thuis, waarbij ikzelf en een aantal andere kritische luisteraars aanwezig waren. We hebben toen een negen stuks CD-spelers vergeleken en hoorden tijdens 't schakelen duidelijke verschillen zoals:
- verandering in klank cq. timbre
- verandering in diepte en breedte van 't geluidsbeeld
- verandering in plaatsing van instrumenten
Wil je nu zeggen dat je daarop terugkomt, want zo leest 't wel een beetje?
Ps. Henkjan, ik heb volgend weekend een gaatje, schikt dat?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nou ja, het is wel oppassen geblazen dat er geen appels met peren vergeleken gaan worden. In dit geval was de "vervorming" een nulde-orde houdcircuit en dat is een type filtering wat niet zo eenvoudig met analoge componenten gemaakt kan worden. Het heeft een constante groepslooptijd en ik zou niet weten hoe je die zou moeten compenseren of juist introduceren met analoge elektronica.Montana schreef:De karakteristiek is dus ook ergens anders in de keten aan te passen? .. De speaker de karakteristiek van de cd speler laten compenseren?
(misschien dat het hoog van speakers in jouw kamer daarom minder hard was dan toen bij Martijn op zijn cd speler)
Ik neem mezelf juist weer zeer serieusTirillo schreef:Volg de ABX-testen op andere fora rondom CD-spelers al een tijdje, maar je zou niet de eerste zijn die in den blinde zijn eigen gekoesterde troetelspeler niet meer kan onderscheiden van een ander exemplaar. Het is niet voor iedereen even makkelijk om zichzelf onder ogen te komen. Vreemd genoeg gaat dit niet op voor de deelnemers aan een ABX-test. Die nemen zichzelf daarna een stuk minder serieus.
Groet,
Tirillo
Ja, de vervorming lijkt een beetje op de hoogverzwakking die lucht als propagatiemedium heeft. Op grotere afstanden wordt het hoog dan ook wat verzwakt.dekkersj schreef:Nou ja, het is wel oppassen geblazen dat er geen appels met peren vergeleken gaan worden. In dit geval was de "vervorming" een nulde-orde houdcircuit en dat is een type filtering wat niet zo eenvoudig met analoge componenten gemaakt kan worden. Het heeft een constante groepslooptijd en ik zou niet weten hoe je die zou moeten compenseren of juist introduceren met analoge elektronica.Montana schreef:De karakteristiek is dus ook ergens anders in de keten aan te passen? .. De speaker de karakteristiek van de cd speler laten compenseren?
(misschien dat het hoog van speakers in jouw kamer daarom minder hard was dan toen bij Martijn op zijn cd speler)
Groet,
Jacco
Ja Paul. Eerst vonden we dit fragment van de 4de van Tsjaikovsky hier thuis veel mooier klinken op de Marantz. Nadat Jacco de track had bewerkt, ik hem op CD had gebrand en afgespeeld via de JVC, klonk deze plots net zo mooi ruimtelijk en geplaatst. Althans, dat moet ik toegeven na de ABX-test. Daarvoor vond ik nog steeds dat er wat mankeerdePaul schreef:Wil dit nu zeggen dat de 'bewerkte' opname op de JVC speler beter klinkt dan het origineel?