Ok, de uitslag. Om maar meteen met de deur in huis te vallen:
Er is geen hoorbaar kwaliteitsverschil in CD-spelers!!!
De DVD-speler heeft een superrechte karakteristiek. Door de bewerking van Jacco geeft Track 0301 precies hetzelfde geluid aan de DVD-speler als dat de originele Track 0101 op de Marantz CD-80 geeft. Als zo'n eenvoudige truuk spelers precies hetzelfde laat klinken, dan zit er gewoon geen hoorbaar kwaliteitsverschil in.
Het was weer het bekende verhaal, in ieder geval voor mij na eerdere klassikale ABX-testen georganiseerd door Jacco. We waren er helemaal voor gaan zitten, alle geluid uit, kinderen naar boven, lekker op de sweet spot. Marieke begon al meteen te kreunen dat ze geen verschil hoorde. Toch maar de test gedaan en na 4 keer gaf ze het op, ze zei dat ze aan het gokken was. Tot dan toe had ze 2x goed en 2x fout. Let wel, ze heeft zich eerst uitgebreid proberen te familiariseren met het geluid van beide spelers voordat we de test begonnen.
Voor mij dus het bekende verhaal, voordat ik zelf ging testen meende ik wel degelijk verschil te horen. Ik vond de DVD-speler blikkerig klinken. Toen aan Marieke uitgelegd hoe zij de test moest doen, zodanig dat ik geen enkele 'clue' had welke speler nu speelde. Na 3x is ze gestopt, ik had het toen al 3x fout

.
Ach, ik heb er geen spijt van hoor, van die CD-80 modificatie. Zelfbouwen is nu eenmaal leuk en ik heb er mijn kennis van elektronica weer aardig mee opgevijzeld.
Maar het staat nu dus voor mij onomstotelijk vast: zodra spelers verschillend klinken, hebben ze niet dezelfde respons. Maak die gelijk en ze klinken hetzelfde. Er is dus GEEN kwaliteitsverschil tussen spelers. Ik trek deze conclusie zo hard, omdat er qua techniek een wereld van verschil zit tussen beide spelers.