Q: Zoals de titel al zegt, lange termijn project. Maar waarom?
A:Ten eerste kostenspreiding. Ten tweede: tijd. Ten derde: waarom niet
Q: Lang?
A: Ja, met de bouw wil ik pas na de zomer beginnen, dus tegen die tijd wil ik veel uitgewerkt en onderzocht hebben. Ik verwacht ook niet dat ik in December al klaar zal zijn, maar dat is niet erg. Ik doe het gewoon rustig aan
Q: Waarom begin je nu al?
A: Nou, aangezien het een aanzienlijke investering is wil ik alles goed doordacht hebben. Ook omdat ik deze speaker langer dan een paar jaar Wil gaan gebruiken
Q: Wat wil je dan eigenlijk
A: Tja... dat is moeilijk, vooral omdat ik nogal wat dingen wil die tegen elkaar in gaan
Q: Waarom maak je je het zo moeilijk?
A: Waarom niet? Het moet natuurlijk wel een uitdaging blijven. Maar als het onmogelijk blijkt te zijn (of onbetaalbaar), dan moet ik natuurlijk consessies doen
Q: Waarom actief
A: Omdat het vooral veel voordelen heeft t.o.v passief (allemaal na te lezen in het boek van Vance Dickason)
Nu zal ik wat concreter worden met mijn wensen:
- Ik wil een compact speakertje: Ik wil hem zo'n 80 tot 90 cm hoog maken (maximaal 1 meter). in wil ook niet teveel in de diepte, en ik wil ronde vormen gebruiken. Lekker lastig dus, maar beter voor het afstraalgedrag
- van 30 Hz tot 20+ Khz wil ik minimaal 100 dB kunnen halen, zonder tegen de grenzen van de units te komen. Niet dat dat ik zo vaak op hoog volume speel, maar ik acht het toch als een belangrijk punt dat het gehele weergavegebied van de speaker grofweg de zelfde dynamiek heeft.
- De tweeter keuze ligt al redelijk vast: Celeritas RB60, misschien ook wel RB70. AL vraag ik me af of die de dubbele prijs wel waard is. De RB60 heb ik nu zelf ook en dat bevalt me uitstekend.
- Sublaag is lastig... Michiel heeft me op het idee gebracht om eens te kijken naar dipool laag. Probleem is dat je dan grote dure units nodig hebt, die ook nog eens zeer zeldzaam zijn. Daarnaast moet je al vroeg X-en, wat het gebruik van een echte mid unit (12~13 cm) vrijwel onmogelijk maakt. Daarnaast wordt de kast wel heel erg breed, zal voor de looks ook niet van voordeel zijn. Natuurlijk voldoet dit wel aan mijn MaxSPL eisen, en het is weer eens wat anders dan ik gewend ben. Misschien zou ik met twee 10" of 8" woofers de breedte kunnen inperken, maar dan verlies ik weer SPL, en het vinden van geschikte units is nog moeilijker... Andere optie is om twee kleinere woofers in een gesloten behuizing te doen (30~40 liter), en dat dan electronisch te corrigeren. Een goede optie zou de Visaton TIW200XS of TIW250XS zijn. Met z'n tween voldoen ze aan mijn SPL eisen, en ze kunen tot zo'n 500 Hz doorspelen. Tevens is de vervorming voldoende laag (hoewel de active correctie natuurlijk nog wel wat roet in het eten kan gooien).
- Mid: Liefst zou ik hier een kleine high-end mid unit gebruiken. De 13 cm SS unit, of een van de Thiel units spreeken me hier erg aan. Andere optie zijn natuurlijk welkom. De Thiel units halen flink meer SPL uit het zelfde conusoppervlak, dus dat echt een + voor Thiel. Echter ben ik wel heel erg gescharmeerd door de looks van de SS units
- Over de looks ben ik het dus nog niet echt eens (op het compacte met ronde vormen na). Vooral met dipool laag zal het een uitdaging worden om het er een beetje toolbaar uit te laten zien. En looks zijn toch zeker wel van groot belang!
Het active gedeelte:
- Het filter wordt een Berhringer DCX 2596 Digitaal filer. Dat wil ik binnenkort al aanschaffen, zodat ik er wat mee kan spelen, maar ook zodat ik het analoge filter dat ik nog voor mijn center moet maken eerst helemaal kan uitdokteren en testen (williswaar digitaal, maar effectief is dat hetzelfde). Daarna zal ik mijn huidige speaker ermee proberen te tweaken om nog wat meer fealing te krijgen.
- Bass Amps: Het laag wil ik doen moet mijn Parasound HCA-1000. 2x 225W aan 4 Ohm moeten voldoende zijn. Eventueel zou ik de amp kunnen tweaken om ook lagere loads voor lange termijn aan te kunnen. Kwestie van betere luchtcirculatie. Aan de 45A per kanaal zal het namelijk niet liggen;)
- Mid Amp: Tja, dat weet ik nog niet... in ieder geval een DIY ampje. Aangezien ik voor mijn center nog steeds mijn LM3668 moet bouwen, zal ik moeten afwachten of ik deze goed genoeg vind om te gebruiken...
- Tweet Amp: Zelfde verhaal, in ieder geval DIY. De tweeter in mijn Center krijgt een DIY Classe A ampje. Als dat bevalt zal ik die ook voor deze tweeter gebruiken denk ik...
Zo, ik zal vast nog wel een boel vergeten zijn, maar dat komt dan later wel. Ik wil ook binnenkort wat tekeningen/3D modellen maken om te zien of het looks gedeelte een beetje gaat werken
Nog wat wilde ideeen:
De bol/tube van jedoen zou ik van polyester kunnen maken, en in een kast inbouwen, en dan de overgebleven ruimte opvullen met zand. Dat is lekker zwaar, stevig en redelijk eenvoudig te maken
Wat wil ik nu van jullie weten: tips, verbeteringen van mijn fouten (ik bedoel dan niet laatfouten, want dan blijven we bezig




