Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO

Bericht door voodooless »

Als eerste een korte Q&A om wat dingen duidlelijk te krijgen:

Q: Zoals de titel al zegt, lange termijn project. Maar waarom?
A:Ten eerste kostenspreiding. Ten tweede: tijd. Ten derde: waarom niet ;) Ten vierde: er liggen ook nog wat dingen die nog niet af zijn. Deze wil ik eerst afmaken, maar dienen eigenlijk ook deels als experiment voor dit project. Vandaar dat het prima langs elkaar kan lopen en zodoende ook van elkaar kan leren ;)

Q: Lang?
A: Ja, met de bouw wil ik pas na de zomer beginnen, dus tegen die tijd wil ik veel uitgewerkt en onderzocht hebben. Ik verwacht ook niet dat ik in December al klaar zal zijn, maar dat is niet erg. Ik doe het gewoon rustig aan

Q: Waarom begin je nu al?
A: Nou, aangezien het een aanzienlijke investering is wil ik alles goed doordacht hebben. Ook omdat ik deze speaker langer dan een paar jaar Wil gaan gebruiken ;) Ik wil er dus een absoluut goed resultaat mee behalen.

Q: Wat wil je dan eigenlijk
A: Tja... dat is moeilijk, vooral omdat ik nogal wat dingen wil die tegen elkaar in gaan :oops: . Ik wil een compacte speaker maken, die van het sublaag tot het hoog alles op zeer hoog niveau kan weergeven. Dus een zo laag mogelijke vervorming, zo recht mogelijke curve, goede afstraling, en dat soort dingen, maar ook voldoende SPL over het gehele frequentiegebied. Om dit alles in een compacte speaker te proppen is niet altijd eenvoudig, zeker niet als je ook nog wat excotische technieken wil gebruiken :P

Q: Waarom maak je je het zo moeilijk?
A: Waarom niet? Het moet natuurlijk wel een uitdaging blijven. Maar als het onmogelijk blijkt te zijn (of onbetaalbaar), dan moet ik natuurlijk consessies doen :shock:

Q: Waarom actief
A: Omdat het vooral veel voordelen heeft t.o.v passief (allemaal na te lezen in het boek van Vance Dickason) ;) . Grootste nadeel is natuurlijk de kosten...

Nu zal ik wat concreter worden met mijn wensen:

- Ik wil een compact speakertje: Ik wil hem zo'n 80 tot 90 cm hoog maken (maximaal 1 meter). in wil ook niet teveel in de diepte, en ik wil ronde vormen gebruiken. Lekker lastig dus, maar beter voor het afstraalgedrag :P
- van 30 Hz tot 20+ Khz wil ik minimaal 100 dB kunnen halen, zonder tegen de grenzen van de units te komen. Niet dat dat ik zo vaak op hoog volume speel, maar ik acht het toch als een belangrijk punt dat het gehele weergavegebied van de speaker grofweg de zelfde dynamiek heeft.
- De tweeter keuze ligt al redelijk vast: Celeritas RB60, misschien ook wel RB70. AL vraag ik me af of die de dubbele prijs wel waard is. De RB60 heb ik nu zelf ook en dat bevalt me uitstekend.
- Sublaag is lastig... Michiel heeft me op het idee gebracht om eens te kijken naar dipool laag. Probleem is dat je dan grote dure units nodig hebt, die ook nog eens zeer zeldzaam zijn. Daarnaast moet je al vroeg X-en, wat het gebruik van een echte mid unit (12~13 cm) vrijwel onmogelijk maakt. Daarnaast wordt de kast wel heel erg breed, zal voor de looks ook niet van voordeel zijn. Natuurlijk voldoet dit wel aan mijn MaxSPL eisen, en het is weer eens wat anders dan ik gewend ben. Misschien zou ik met twee 10" of 8" woofers de breedte kunnen inperken, maar dan verlies ik weer SPL, en het vinden van geschikte units is nog moeilijker... Andere optie is om twee kleinere woofers in een gesloten behuizing te doen (30~40 liter), en dat dan electronisch te corrigeren. Een goede optie zou de Visaton TIW200XS of TIW250XS zijn. Met z'n tween voldoen ze aan mijn SPL eisen, en ze kunen tot zo'n 500 Hz doorspelen. Tevens is de vervorming voldoende laag (hoewel de active correctie natuurlijk nog wel wat roet in het eten kan gooien).
- Mid: Liefst zou ik hier een kleine high-end mid unit gebruiken. De 13 cm SS unit, of een van de Thiel units spreeken me hier erg aan. Andere optie zijn natuurlijk welkom. De Thiel units halen flink meer SPL uit het zelfde conusoppervlak, dus dat echt een + voor Thiel. Echter ben ik wel heel erg gescharmeerd door de looks van de SS units :roll: Met dipool Bass is zo'n kleine unit natuurlijk not-done. Veel te weinig dynamiek in het laag, en dus zal er dan een grotere unit moeten komen. Nadeel is dat dan misschien het middengebied wat minder is... Ook omdat ik de experimenten van jeroen_d (tm) van de B&W's bol+tube wel erg aansprekend vind om een keer te gebruiken. Met een grote unit is dat eigenlijk al bijna niet te doen vanwegen de plek die je nodig hebt.
- Over de looks ben ik het dus nog niet echt eens (op het compacte met ronde vormen na). Vooral met dipool laag zal het een uitdaging worden om het er een beetje toolbaar uit te laten zien. En looks zijn toch zeker wel van groot belang!

Het active gedeelte:
- Het filter wordt een Berhringer DCX 2596 Digitaal filer. Dat wil ik binnenkort al aanschaffen, zodat ik er wat mee kan spelen, maar ook zodat ik het analoge filter dat ik nog voor mijn center moet maken eerst helemaal kan uitdokteren en testen (williswaar digitaal, maar effectief is dat hetzelfde). Daarna zal ik mijn huidige speaker ermee proberen te tweaken om nog wat meer fealing te krijgen.
- Bass Amps: Het laag wil ik doen moet mijn Parasound HCA-1000. 2x 225W aan 4 Ohm moeten voldoende zijn. Eventueel zou ik de amp kunnen tweaken om ook lagere loads voor lange termijn aan te kunnen. Kwestie van betere luchtcirculatie. Aan de 45A per kanaal zal het namelijk niet liggen;)
- Mid Amp: Tja, dat weet ik nog niet... in ieder geval een DIY ampje. Aangezien ik voor mijn center nog steeds mijn LM3668 moet bouwen, zal ik moeten afwachten of ik deze goed genoeg vind om te gebruiken...
- Tweet Amp: Zelfde verhaal, in ieder geval DIY. De tweeter in mijn Center krijgt een DIY Classe A ampje. Als dat bevalt zal ik die ook voor deze tweeter gebruiken denk ik...

Zo, ik zal vast nog wel een boel vergeten zijn, maar dat komt dan later wel. Ik wil ook binnenkort wat tekeningen/3D modellen maken om te zien of het looks gedeelte een beetje gaat werken :)

Nog wat wilde ideeen:

De bol/tube van jedoen zou ik van polyester kunnen maken, en in een kast inbouwen, en dan de overgebleven ruimte opvullen met zand. Dat is lekker zwaar, stevig en redelijk eenvoudig te maken :)

Wat wil ik nu van jullie weten: tips, verbeteringen van mijn fouten (ik bedoel dan niet laatfouten, want dan blijven we bezig :p), nieuwe ideeen, aanraders voor units.. dat soort dingen dus... Verklaar me ook gerust voor gek, dat vind ik niet erg :) Als ik maar weer wat dingen bijleer.
Laatst gewijzigd door voodooless op di 19 jun 2007, 23:03, 2 keer totaal gewijzigd.
michiel

Re: Long term project - actieve 3-weg vloerstaanders

Bericht door michiel »

deepspace schreef:
Verklaar me ook gerust voor gek, dat vind ik niet erg :) Als ik maar weer wat dingen bijleer.
Gek?! Welnee, lijkt me meer een subtiel diy project! :roll:

Ik was al aardig op de hoogte van enkele van jou plannen. Toch nog een paar kleine reacties...

De dcx is een erg leuk ding! Zeker een aanrader. Ik heb al ergens gezien dat dit apparaat nog een up grade kan krijgen wat de kwaliteiten wat verbetert. En dat is natuurlijk nooit verkeerd. Misschien leuk om dit op zijn tijd ook mee te nemen (mag je mijn dcx ook meteen ombouwen :D )

De dipole laag sectie kan je op een andere manier in elkaar zetten dan de bekende w baffle.
Je kunt het volgende als basis nemen (ook w baffle maar zondr push/pull):
Afbeelding

En dan precies door midden 'zagen' en de twee delen boven elkaar plaatsen.
Afhankelijk van de totale diepte van de driver zou het best kunnen dat het geheel wat smaller uitkomt dan met de drivers in het horizontale vlak.
Een andere variant hier op. Het zelfde doen als hier boven maar dan met de driver schuin gemonteerd zodat je een driehoekige voorkamer krijg. Dit zou misschien nog wat smaller uit kunnen vallen als de driver vrij diep is.

Misschien loont het de moeite dit verder te onderzoeken.

Om eerlijk te zijn moet ik zeggen dat ik een dubbel 8" in jouw geval beter zie zitten dan de dubbel 12" dipole... Maar vergeet niet dat dipole waanzinnig mooi klinkt! En ook nog eens erg weinig kast ruimte kost.
Rudy

Bericht door Rudy »

Waarom denk iedereen plotseling dat actief 10 keer beter is dan passief :?:

Hetzelfde ga ik hier zeggen als tegen Juul, eerst een simpel ding zo afmaken en dan zien of je nog de wil en de kennis hebt om het te verbeteren tot een "groter" project. Blijkbaar denkt iedereen dat actief filteren gewoon een filter nemen en daar wat ampjes aanhangen is, 2 woorden WAKE UP.

Ik ken werkelijk niemand die een actief systeem heeft en die op lage volumes detail heeft in zen muziek, zelden krijgen ze de boel zelfs stil omwille van de warboel met al hun amps, preamps, filters.

Zelfs met gekochte amps een aktief systeem ampen is net nog moeilijker omdat je niet eens weet hoe dat ding intern omgaat met zen massa van zen signaal. ( laat staan aarding )

Boeken lezen en lezen dat dat beter is is 1 ding, het in de praktijk omzetten is een ander gedoe. Als je dacht dat er bij een versterker en een voorversterker teen en tander bij te pas kwam, ga je nog versteld staan wat er bij een actief systeem allemaal aan te pas komt.

Ik raad het je hierbij ook niet af, maar denk even na en probeer eerst eens iets simel met goedkope untis en versterkers vooralleer je aan een 2000+ euro projekt begint. Wat waarschijnlijk nooit het niveau bereikt dat het verdiend. En waarbij je 10 keer opnieuw gaa moeten beginnen om ook maar enig resultaat te bereiken.

En btw, die beringer mag dan wel de lucht in geprezen worden, lees die signaal/ruis waardes maar is tegoei en begin al maar eens na te denken in welke richting dat ding niet eens bruikbaar is in serieuze audiotoepassingen.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Re: Long term project - actieve 3-weg vloerstaanders

Bedankt voor je reactie :)
michiel schreef:
De dcx is een erg leuk ding! Zeker een aanrader. Ik heb al ergens gezien dat dit apparaat nog een up grade kan krijgen wat de kwaliteiten wat verbetert. En dat is natuurlijk nooit verkeerd. Misschien leuk om dit op zijn tijd ook mee te nemen (mag je mijn dcx ook meteen ombouwen :D )
Klopt op DIYaudio zijn er heel wat tweaks te vinden. Ik wil het echter eerst bij de standaard versie houden ;) Ik heb hem deze week nog bestellen :P
En dan precies door midden 'zagen' en de twee delen boven elkaar plaatsen.
Geniaal :D Daar had ik niet eens aan gedacht. Dat zou idd moeten werken ja. Maar goed dubbel 12" in de hoogte is al snel 70 cm ;) . Dubbel 10" is dan een betere optie denk ik. Maarja, woofjes vinden is idd lastig
Misschien loont het de moeite dit verder te onderzoeken.
Idd, maar het zoeken van passende (liefst 10") woofers blijft lastig. 12" is nog wel te doen.
Om eerlijk te zijn moet ik zeggen dat ik een dubbel 8" in jouw geval beter zie zitten dan de dubbel 12" dipole... Maar vergeet niet dat dipole waanzinnig mooi klinkt! En ook nog eens erg weinig kast ruimte kost.
Ja, daarom wil ik die optie ook zeker zo lang moegelijk open houden. Ondertussen ben ik bezig met een 3D tekening van dubbel 8". Schaal klopt niet, maar het is wel een indicatie hoe het er uit zou kunnen zien (Met de nadruk op "zou kunnen").

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
Hetzelfde ga ik hier zeggen als tegen Juul, eerst een simpel ding zo afmaken en dan zien of je nog de wil en de kennis hebt om het te verbeteren tot een "groter" project. Blijkbaar denkt iedereen dat actief filteren gewoon een filter nemen en daar wat ampjes aanhangen is, 2 woorden WAKE UP.
Heb ik ooit gezegt dat het zo simpel zou zijn? Ik neem me er immers voldoende tijd voor...
Ik ken werkelijk niemand die een actief systeem heeft en die op lage volumes detail heeft in zen muziek, zelden krijgen ze de boel zelfs stil omwille van de warboel met al hun amps, preamps, filters.

Zelfs met gekochte amps een aktief systeem ampen is net nog moeilijker omdat je niet eens weet hoe dat ding intern omgaat met zen massa van zen signaal. ( laat staan aarding )
Ach, dat probleem heb ik nu ook al met slechts één amp + receiver. Ik heb dan eindelijk een excuus om daar eens goed naar te gaan kijken ;)
Boeken lezen en lezen dat dat beter is is 1 ding, het in de praktijk omzetten is een ander gedoe. Als je dacht dat er bij een versterker en een voorversterker teen en tander bij te pas kwam, ga je nog versteld staan wat er bij een actief systeem allemaal aan te pas komt.
Ow, dat zal vast wel, maar dat is ook juist de uitdaging en de fun. Ik heb immers ook tijd zat om het allemaal uit te zoeken.
Ik raad het je hierbij ook niet af, maar denk even na en probeer eerst eens iets simel met goedkope untis en versterkers vooralleer je aan een 2000+ euro projekt begint. Wat waarschijnlijk nooit het niveau bereikt dat het verdiend. En waarbij je 10 keer opnieuw gaa moeten beginnen om ook maar enig resultaat te bereiken.
Ik ben ook niet voor niks nog met mijn center bezig :) Ik kan natuurlijk altijd nog beslissen om het een en ander passief te doen als het niet bevalt.
En btw, die beringer mag dan wel de lucht in geprezen worden, lees die signaal/ruis waardes maar is tegoei en begin al maar eens na te denken in welke richting dat ding niet eens bruikbaar is in serieuze audiotoepassingen.
SNR is toch niks mis mee in de specs? 112 dB? Ik ga het ding enkel en alleen via de digitaal gebruiken, dus dat neemt al een deel van de elende weg... Daarnaast kun je je afvragen of de nadelen opwegen tegen de berg voordelen die je krijgt... Alternatieven hoor ik natuurlijk graag! Ik vrees echter dat je niks zult vinden voor normaal geld...
Laatst gewijzigd door voodooless op di 26 apr 2005, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

leuk project!
Wat denk je van een variant op de Linkwitz Orion?
Schijnt één van de beste speakers tot op dit moment te zijn...
Rudy, wat je zegt over aktief filteren zou misschien best kunnen kloppen, maar in mijn situatie ging het heel makkelijk. Ik heb de zelfde crossfrequentie gebuikt als het originele passieve filter. Het aktieve is een 4e orde filter, tegen een 3e order passief filter.
Op laag geluidsniveau is het geluid júist beter geworden! (naast het fluittoontje waarover ik het had in een ander draadje, maar die was er eerst niet :P )
JuuL

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Zijn wij zo inspirerend bezig dan? ;)

Gaaf project trouwens deepspace!

Alhoewel ik nog lang niet zoveel weet als Rudy (;)) heb ik al wel door dat je echt GOED moet weten wat je doet en hoe je het doet. Want anders heb je een stel ruisende speakers.

En tja, zo'n passief filter soldeer je nog wel een keer zo in elkaar. Maar zo'n print maken voor een actief filter ben je wel ff mee bezig...

En het uiteindelijk aansluiten van alles op elkaar moet ik nog aan beginnen, maar ik heb begrepen van Rudy (en kan het me goed voorstellen) dat dit ook nog een heel karwei is.
Maar uiteindelijk houdt jij/ik er toch een leuk setje eraan over denk ik :).

/edit
Pff 2000+ euro? Da's wel veel zeg, jij wil flink bezig gaan!
Laatst gewijzigd door JuuL op di 26 apr 2005, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

JuuL schreef:
En tja, zo'n passief filter soldeer je nog wel een keer zo in elkaar. Maar zo'n print maken voor een actief filter ben je wel ff mee bezig...
Dat is dus met de DCX niet nodig ;) Gewoon software instellen, en je hebt een nieuw filter :P
En het uiteindelijk aansluiten van alles op elkaar moet ik nog aan beginnen, maar ik heb begrepen van Rudy (en kan het me goed voorstellen) dat dit ook nog een heel karwei is.
Maar uiteindelijk houdt jij/ik er toch een leuk setje eraan over denk ik :).
Dat laatste is het belangrijktste. Ik realiseer me dat het niet makkelijk is gaat worden, maar dat is ook niet de bedoeling natuurlijk. Als ik wat makkelijks wil, maak ik liever gewoon niks ;) Er zijn immers ook wel zat mensen die me willen helpen :o
Laatst gewijzigd door voodooless op di 26 apr 2005, 21:06, 2 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Hehe je moet er idd wel wat van opsteken :lol:

Leuk ontwerpje trouwens, dat blauwe vond ik ook erg mooi staan bij je centerspeaker!
voodooless
Contacteer:

JuuL schreef:
Leuk ontwerpje trouwens, dat blauwe vond ik ook erg mooi staan bij je centerspeaker!
Blau is puur toeval hoor ;) Ik heb het ff snel gemaakt in een paar minuten en op de kleur niet zo gelet.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik zou er trouwens wel voor zorgen dat je qua hoogte juist minimaal aan 1 meter komt. Persoonlijk ben ik namelijk niet zo'n liefhebber van een zanger die op heuphoogte zingt. Rond oorhoogt is toch eigenlijk wel het mooist.
voodooless
Contacteer:

keyser schreef:
Ik zou er trouwens wel voor zorgen dat je qua hoogte juist minimaal aan 1 meter komt. Persoonlijk ben ik namelijk niet zo'n liefhebber van een zanger die op heuphoogte zingt. Rond oorhoogt is toch eigenlijk wel het mooist.
baffle is sheef he, dus op de luisterplek is het netjes op oorhoogte.
michiel

Bericht door michiel »

Ha Rudy,

Een (felle?) tegenstander van het actief filteren. Erg leuk, aangezien het tegenwoordig meer de mode is om voor actieve filtering te kiezen. Zelf geloof ik in de actieve filtering, en al helemaal in het filteren in het digitale bereik zoals de dcx dat doet.
Ik gebruik zelf een dcx met volle tevredenheid, maar moet er bij zeggen dat de rest van mijn systeem nog in de proto type fase zit.
Omdat het erg simpel is. Paar drukken op de knop en je hebt je filter... Bevalt het niet dan druk je nog een paar kaar op de knoppen en je probeert iets anders.
En er schijnen idd voordelen aan te hangen. Zo geloof ik wel in het verhaaltje dat een dikke spoel in serie met een driver wat narigheid mee brengt. Ik krijg ook het idee dat alles beinvloed wordt, en de kast dus moet worden ontwerpen aan de hand van de parameters die gemeten zijn NA aanbrengen van een passief filter. Je maakt mij niet wijs dat die berg componenten in de signaal weg geen invloed hebben oo het electrische gedrag van de driver buiten de theoretische werking van het filter.... (ik ben geen expert, maar kan nog wel logisch nadenken en weet dat alles nooit 'perfect' werkt)
Dan ben je bij deze van harte uitgenodigd om de dcx eens te komen beluisteren in mijn systeem. Het zit nog allemaal in de proto type fase, met ontzettend goedkope amps, pre amps en cd speler. En toch klinkt het waanzinnig. Wetend dat de aansturing bij mij nu gewoon minder is, en wetend dat het nu al erg goed klinkt dan kan ik niet anders concluderen dan dat het allemaal nog veel beter wordt!
De behringer is idd niet van erg hoge kwaliteit, en het is een feit dat dit apparaat in de hifi nogal eens wordt overgewaardeerd. Maar dat zegt niet dat de prestaties rond uit bagger zijn. :wink: Het kan uiteraard een stuk beter, maar zeg nu zelf de prijs/kwaliteit is niet verkeerd! (geef mij eens 1 alernatief wat kwa prijs enigzins in de buurt komt)

Ik ben zelf niet geheel op de hoogte van de achtergronden van het passief filteren en het actief filteren. Omdat ik heel dat electronische deel niet zo boeiend vind is actief filteren een uitkomst voor mij. Op deze manier kan ik mijn aandacht bij het akoestische deel van de speakers houden.
Als je bereid ben om wat meer uitleg over de achtergronden te geven dan word ik (en vast nog een boel andere) een stuk wijzer, en dat is nooit verkeerd. :wink:
JuuL

Bericht door JuuL »

michiel schreef:
Als je bereid ben om wat meer uitleg over de achtergronden te geven dan word ik (en vast nog een boel andere) een stuk wijzer, en dat is nooit verkeerd. :wink:
Nieuw topicje, actief vs passief? Lijkt me wel interresant!
Tenminste als Rudy (of anderen) daarover wil discussieren :D
voodooless
Contacteer:

JuuL schreef:
Nieuw topicje, actief vs passief? Lijkt me wel interresant!
Tenminste als Rudy (of anderen) daarover wil discussieren :D
Altijd :)
Rudy

Bericht door Rudy »

112dB @ hoeveel volt deepspace ?
symetrisch of assymmetrisch ?
Die 112dB is niet datgene wat jij in je systeem gaat gebruiken, das een maximum. Net die cijfers die fabrikanten graag opgeven.

Kga het effe hééél simpel uitleggen, de zwakste schakel in heel een voorversterker eindversterkercombinatie is het stuk tussen de volumepotmeter en de ingang van je eindtrap, alles wat daartussen gebeurd is ALLESBEPALEND, juist omwille van de zéér kleine signaalniveaus ( en ik spreek hier wel degelijk in nV & uV's, mV is best veel in audio, en een pak leuker om mee te werken ), laat nou zijn dat er in de meeste situaties daar gewoon een kabel tussenhangt dan kan er weinig misgaan denk je zo, wel zelfs in die situatie gaat het zelfs nogal eens goed mis, maar, jullie gaan daar effe een boel opamps of een DSP ( beringer ) tussengooien en hopen dat dat allemaal goed gaat zonder enig verlies van signaal ( maw detail ).

Je moet jezelf effe de volgende vragen stellen
-> kan ik een preamp maken, en wat zijn hierbij de praktische problemen
-> kan ik een monoblok amp maken, en wat is hierbij belangrijk
-> kan ik een stereoblok maken, en wat gebeurd er met sommige parrameter tov monoblok configuratie, en hoe los ik deze problemen op als je naar 3 tot 5 versterkers gaat, wat met verschillende voedingen, 1 trafo, of allemaal aparte trafo's.
-> kan je een speaker passief maken zodat je weet welke output je hebt en welke je moet zien te bereiken zowel actief als passief.
-> Wat met fases en frequentiecompensaties in een actief systeem ?

Een actief systeem is alles wat hierboven staat bij elkaar geteld en verdubbeld in moeilijkheidsgraad omdat ze allemaal belang hebben.
Begin eerst maar eens met elk van hun apart vooralleer je dromen probeerd te verwezenlijken.

en @Keyser, zolang je ruis hoord uit je speaker bij nul volume, zul je never ever een verschil in toestellen kunen horen, waarom zou je ook als je bekabeling alles beperkt tot een hoorbare -70dB ruisvloer, een waarde wat tegenwoordig elk toestel haald.

Groetjes
Rudy
Rudy

Bericht door Rudy »

Ik wil daar gerust in een ander topic over discuteren, zolang er geen van die idioote reacties komen van, ja maar bij is dat beter dan passief .... het moet objectief blijven of het heeft weinig zin.

En Michiel het heefd idd voordelen, maar dat wil niet zeggen dat je plotseling ook alle voordelen van passief filteren gewoon moet bij je neerleggen.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Ik wil daar gerust in een ander topic over discuteren, zolang er geen van die idioote reacties komen van, ja maar bij is dat beter dan passief .... het moet objectief blijven of het heeft weinig zin.

Groetjes
Rudy
:D Dat vind ik zo mooi van jou (en dit forum). Grotendeels objectief :lol:
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
Helemaal mee eens :)
En Michiel het heefd idd voordelen, maar dat wil niet zeggen dat je plotseling ook alle voordelen van passief filteren gewoon moet bij je neerleggen.
Dat is ook zeker niet mijn (en ook zijn) bedoeling geweest denk ik. Maar andersom moet je het ook zeer zeker niet doen. Als ik me niet vergig heb jij ook een actief systeem. Dat heb je ook niet zonder redenen gekozen ;)

Verder bedankt voor je input. Het mooie is dat je me met deels van die dingen al een eind hebt geholpen in een ander topic :) (Daarvoor natuurlijk nog steeds grote dankt)

Nog even eentje aanhalen:
-> Wat met fases en frequentiecompensaties in een actief systeem ?
Fase kan de DCX volautomagisch voor je inregelen met een meetmic eraan :) (ik wil het nu ook niet aandragen als het ultime middel) frequentie response moet je natuurlijk nog steeds zelf doen aan de hand van metingen en tweaken. Niet veel anders dan bij een passief filter.
Rudy

Bericht door Rudy »

effe ter verduidelijking deepspace,

Ik heb idd een actief systeem gehad, wat buiten ging omwile van de nadelen, maar in een tweeweg heeft actief zoiezo weinig nut.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
Ik heb idd een actief systeem gehad, wat buiten ging omwile van de nadelen, maar in een tweeweg heeft actief zoiezo weinig nut.
Oke, dat is duidelijk :) Nouja, Ik zie wel hoever ik ga komen. Het zijn immers allemaal nog ideen. De DCX ga ik in ieder geval wel aanschaffen. Zeker om er ff mee te kunnen spelen. Ik zal dan ook meteen met de praktijk te maken hebben en zal snel ontdekken of het wat voor mijn is of niet. Het is zeker geen weggegooide experience :P
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik werk half actiefen half passief, d.w.z. bi-amping (sub/satelliet). Dit betekent dat ik tussen mijn voor en satelliet eindversterker 2 opamps heb staan. Een buffer, die tevens bafflestep compensatie verzorgt, en een hoogdoorlaatfilter voor de satellieten. Ik zie geen voordelen van actief filteren voor midwoofer en tweeter. Wel zie ik veel voordelen van bi-amping: geen grote spoel voor de woofer en zeer veel flexibiliteit in het tunen van het basniveau, aangepast aan je luisterruimte.

Ik gebruik een goede kwaliteit voor en eindversterker, gewoon gekocht. Niemand die zegt dat je ook je eindversterker zelf moet bouwen als je een actief systeem wilt. Ik raad dat eerlijk gezegd ook af als je hier nu al niet veel ervaring mee hebt. Hou het dan bij het zelfbouwen van alleen de luidspreker, actief dan wel passief.

De 2 opamps in mijn actieve filter tussen voor- en eindversterker voegen totaal geen ruis toe, althans de zeer weinige ruis die ik zonder filter heb wordt niet groter met filter ertussen. Als ik wat ruis wil horen moet ik met mijn oren in de luidspekers zitten. En als we dus even objectief blijven, als je op je luisterplek geen ruis hoort, dan heb je er geen last van en ook geen verlies van detail. Niet moeilijk gaan doen dat bij toevoeren van signaal deze ruis boven de hoorbaarheidsdrempel wordt getild. Die flauwekul is voor mensen die niets van techniek weten en alleen subjectief discussiëren :twisted:

Het verlies van detail kan ik me wel voorstellen bij aansturing van de tweeter actief, vooral met solid state. Als je naar de vervormingskarakteristieken van eindversterkers kijkt, dan valt op dat die relatief groot is bij zeer lage geluidsniveaus. En dat is precies wat je hebt bij het hoog, daar zijn de geluidsniveaus zeer laag. Daar waar de versterker helemaal niet meer zo goed presteert. Ligt dus volgens mij nog niet eens zozeer aan het filter, maar meer aan de eindversterker dat verlies aan detail bij zacht spelen als je volledig actief gaat en de tweeter zijn eigen eindversterker geeft.

Groet, Jeroen
Rudy

Bericht door Rudy »

Vervormingskarakteristieken hebben niets met slecht spelen op laag niveau te maken, je S/R drempel van je hele systeem daarintegen wel.

Het feit dat het over solid state gaat heeft hier nog minder mee te maken, laat staan dat er vervorming is op dergerlijke kleine signalen, buiten dan crosoververvorming, maar als je dat zoiezo hebt in je amp zoek dan effe een andere versterker.

Groetjes
Rudy
Rudy

Bericht door Rudy »

btw Jeroen, hoorbaarheidsgrenzen worden door je omgevingsruis bepaald, niet door je oren ( wel. onder de 40 jaar toch niet ).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik dacht dat je het objectief wilde houden. De laatste twee posts kan ik hooguit als beledigend interpreteren. Je neemt mijn argumenten totaal niet serieus en gooit er een paar dooddoeners overheen die nergens op slaan. S/R drempel is bovendien een term die niet eens bestaat.

Sorry Rudy, volgende keer beter graag.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”