Nieuw project: de MUS (Mijn Ultieme Speaker)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
Martijn,

Zet 't idee voor die coaxiale drivers maar uit je hoofd, je hebt namelijk effectief een bewegende hoorn voor je tweeter zitten die de output van de tweeter moduleert met 't signaal van de mid/woofer.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Helemaal over het hoofd gezien inderdaad! Coax :x Als je het effect van de bewegende hoorn wil verbannen? zal je behoorlijk hoog moeten crossen inderdaad.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Hoi Sander,

Ik denk dat je nog nooit een Audiodata gehoord hebt ;). Niet het gebruik van deze coax staat ter discussie maar de te gebruiken woofer. Het effect waar jij het over hebt is theoretisch waar, echter de optredende effecten zijn beduidend minder (ook meetbaar) dan de voordelen van een puntbron. Het is opvallend dat bij gerenommeerde merken (Thiel USA, Audiophysics, Kef Reference lijn, etc. de coax als midden/hoog driver inzetten en laten deze speakers toch wereldwijd tot de betere gerekend worden.

Grtz,

Merijn
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Niet het gebruik van deze coax staat ter discussie maar de te gebruiken woofer. Het effect waar jij het over hebt is theoretisch waar, echter de optredende effecten zijn beduidend minder (ook meetbaar) dan de voordelen van een puntbron. Het is opvallend dat bij gerenommeerde merken (Thiel USA, Audiophysics, Kef Reference lijn, etc. de coax als midden/hoog driver inzetten en laten deze speakers toch wereldwijd tot de betere gerekend worden.
Daarin verschillen wij dan van mening, als je gaat meten aan e.e.a. is de modulatie duidelijk te zien, vooral off-axis, dit weegt m.i. zwaarder dan of iets wel of niet bij benadering een puntbron is. Dat laatste staat namelijk nog ter discussie, dwz. of dit wel een goede oplossing is. Bij een puntbron liggen de akoestische centra vast, hier varieert 't al naar gelang de uitslag van de mid/woofer de kromming van de hoorn en de diepte ervan, hierdoor verschuift ook het akoestische centrum van de tweeter. Uit ervaring weet ik dat je met een goed gepositioneerde tweeter op de baffle, betere resultaten behaalt.

Ps. omdat fabrikanten een dergelijke oplossing gebruiken zegt niets over het wel of niet valide zijn ervan, er is ook nog zoiets als marktwerking en de noodzaak om elke keer met nieuwe producten te komen om een continue omzet te handhaven. Of die nieuwe producten nu beter of slechter zijn dan voorgaande valt nog te bezien, niet zelden wil men zich gewoon onderscheiden van de concurrentie, zonder dat daar meet- of hoorbare voordelen tegenover staan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Gisteravond inderdaad tot de conclusie gekomen dat ik weleswaar WinISD Pro heb geinstalleerd, maar niet heb gebruikt. :oops:

Na het lezen van enkele bejaarde audiobladen vroeg ik me af wat er van de servodrive Subwoofers van Velodyne geworden is. Op de site staan er nog een paar. Is zoiets zelf te maken? Zoveel geschikte drivers zijn er niet...
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Omdat TS gegevens ontbreken zou ik graag deze unit willen laten meten. Nu is alleen de meetset er niet gekomen. Wie kan me helpen met het doormeten?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De coax-driver lijkt mij een prima ding. Wat Sander precies bedoelt met modulatie en waarom dat schadelijk zou zijn, snap ik niet.

Dat de twee L22 woofers samen 2 dB luider spelen dan de mid, is juist prettig! Dit betekent dat je zonder verzwakking van de mid al 2 dB baffle step compensatie kunt toepassen. Waarschijnlijk zul je de mid nog wel een paar dB'tjes moeten dempen om tot een goede balans te komen.

Ik geloof dat Speakerland en Speaker&co luidsprekers tegen een redelijk tarief doormeten.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Tja, wat betreft de L22 woofers... Daar ben ik ook nog niet echt over uit. Remo heeft de W18E001 voor een krappe 180 euro liggen, en misschien kom ik dan wel niet zo laag, maar dat zou toch wel eens een erg goede combinatie kunnen worden met de woofer van de coax. 2,5 weg idee.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Porcino schreef:
Tja, wat betreft de L22 woofers... Daar ben ik ook nog niet echt over uit. Remo heeft de W18E001 voor een krappe 180 euro liggen, en misschien kom ik dan wel niet zo laag, maar dat zou toch wel eens een erg goede combinatie kunnen worden met de woofer van de coax. 2,5 weg idee.
Kijk dan ook eens naar de W22, die is ook niet zo duur meer en kan een beter fundament neerzetten dan de W18. Maar een W22, komt weer dicht in de buurt van de L26 wb prijs, daarmee kom je ook tot het gewenste 25Hz -3dB gok ik.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Martijn M schreef:
De coax-driver lijkt mij een prima ding. Wat Sander precies bedoelt met modulatie en waarom dat schadelijk zou zijn, snap ik niet.
het effect dat hoe de tweet afstraalt wordt beïnvloed door het bewegende membraan van de mid
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Ook `n optie is misschien deze: http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=6183
Heb hier iets staan met 2 per kant in 58 liter en daar heb je dus echt geen sub meer bij nodig.
Zo heb je meer voor minder :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Porcino, wees voorzichtig met termen als Mijn Ultieme Speaker.

Mijn Ultieme Monitor staat momenteel, ontdaan van zijn drivers en filter, stof te vergaren op zolder...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Porcino, wees voorzichtig met termen als Mijn Ultieme Speaker.
je het balletje kan raar rollen :roll:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
Martijn M schreef:
De coax-driver lijkt mij een prima ding. Wat Sander precies bedoelt met modulatie en waarom dat schadelijk zou zijn, snap ik niet.
het effect dat hoe de tweet afstraalt wordt beïnvloed door het bewegende membraan van de mid
Precies, en daarom zet je hem iets hoger in, ... of sluit hem gewoon niet aan 8) en gebruik alleen de tweeter! Weg is de modulatievervorming.

Maar effe serieus, ik zou persoonlijk niet van het coax idee afstappen. Wel zou ik de unit vrij hoog inzetten zodat je eigenlijk een vrij grote middentoner krijgt, die dus weinig zal bewegen. Wel best in het vocale gebied blijven (crossen tussen 150 en 250 hz).

Als je dan nog met 2 extra woofers gaat werken, overweeg dan misschien twee verschillende kastsystemen zoals ik bij de Concave doe. Dus één reflex voor diepe afstemming en één closed voor wat meer punch (Gabriel zal er blij mee zijn). Just an idea! het is jouw ultieme kast!
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Om de zaak nog verder op scherp te zetten:

Ik denk dat we allemaal op een verschillende manier luisteren. De een hoort eerst of het impuls gedrag van een speaker ok is de ander hoort een fase verschil of kleuring als eerste.

Zo vindt ik bijvoorbeeld een Manger helemaal niks met niks en zijn er anderen die het geweldig vinden en er bij zweren. Precies hetzelfde bij filter ordes. Ik hou van eerste orde filteren, dat klinkt in mijn oren beter. Weer een ander kan niet leven met de ongecontroleerde afstraling van eerste orde filters.

Wie heeft er gelijk? Geen van beiden. Op technische gronden een speaker concept afschieten is nogal lastig. Ieder moet voor zig de keuze maken wat ie belangrijk vindt in een luidspreker. Voor de een is dat een vlak metende speaker, voor de ander een puntbron met intermodulatie vervorming en alle problemen van dien.

Ik zie geen reden om van een coax af te zien als je dat vaak mooi vindt klinken. Je zou zelfs kunnen beweren: ik heb kennelijk geen last van die IM vervorming. Waar dit voor een ander wel heel snel in het oor loopt.

De topic titel MUS is dus prima gekozen.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Zeg Roland, besef je wel dat je met dat soort berichten mensen bij elkaar kunt brengen? Hahahaha... :lol:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Oh, dat was niet de bedoeling anders :D Ik gooi ook maar een knuppel in het hok.

Maar we kunnen zeker nog wel ruzie gaan maken over de hoorbaarheid van de diverse problemen in speakers.

Dat mis ik vaak, wat is een te verwaarlozen parameter en wat is heel belangrijk. Alles parameters perfect krijgen lukt toch nooit.

Mooi mid?

Groet Roland
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Zo ben je er even niet en voila weer 9 replies.

Wat denken we dan van de volgende opzet: De coax in een gesloten kastje ergens tussen de 200 en de 250 Hz crossen (wel ff meten). En een W18E001 per kant op het onderste deel? Begin overigens af te stappen van het sublaag gebied onder de zeg 35Hz. Je moet zelfs de glazen op tefel dan van bitumen voorzien :lol:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

jeroen_d schreef:
Porcino, wees voorzichtig met termen als Mijn Ultieme Speaker.

Mijn Ultieme Monitor staat momenteel, ontdaan van zijn drivers en filter, stof te vergaren op zolder...
Je kan verder met MUS de tweede, MUS de derde :lol:
Laatst gewijzigd door Porcino op wo 05 dec 2007, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hoe minder die mid van de coax hoeft uit te slaan, hoe minder last van die modulatie matuurlijk... beetje hoger crossen zou ook kunnen natuurlijk? hangt een beetje af van waar je die W18's plaatst natuurlijk
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Dit begint interessant te worden :P

Moet maar eens wat aan tekenen. Hoger crossen wil ik niet teveel in verband met het gebied waarin stemmen zitten. Met de tweet zit je daar al in te crossen en nog een overgang kan haast niet goed zijn...
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Henkjan schreef:
Martijn M schreef:
De coax-driver lijkt mij een prima ding. Wat Sander precies bedoelt met modulatie en waarom dat schadelijk zou zijn, snap ik niet.
het effect dat hoe de tweet afstraalt wordt beïnvloed door het bewegende membraan van de mid
Maakt dit zo veel uit dan? De uitslag die de mid maakt zal altijd relatief klein zijn t.o.v. de golflengte van de door de tweeter geproduceerde golven. Ik zou graag metingen van de invloed zien.
Porcino schreef:
Zo ben je er even niet en voila weer 9 replies.

Wat denken we dan van de volgende opzet: De coax in een gesloten kastje ergens tussen de 200 en de 250 Hz crossen (wel ff meten). En een W18E001 per kant op het onderste deel? Begin overigens af te stappen van het sublaag gebied onder de zeg 35Hz. Je moet zelfs de glazen op tefel dan van bitumen voorzien :lol:
Ik zou je willen aanraden een grotere woofer te gebruiken. Het laag dat bijvoorbeeld uit een 10" komt, klinkt een stuk beter dan dat van een gelijksoortige 7". Twee keer 8" of één 10" lijkt me wel een minimum voor een "..US" 8) .
Als je liever geen sublaag hebt, voer je de kast toch gewoon gesloten uit? Het laag wordt daar bovendien klankmatig nog wat sneller en strakker van.
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Je hebt het over het crossen op 200 of 250 Hz. Heb je ook nog over de mogelijkheid gedacht om het volume voor de coax zo te kiezen dat deze daar een natuurlijke afval heeft zodat je kan volstaan met een normaal 2-weg filter voor de coax en een, zeg, 12 dB voor de 8".
Scheelt je in componenten.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

4-weg schreef:
Je hebt het over het crossen op 200 of 250 Hz. Heb je ook nog over de mogelijkheid gedacht om het volume voor de coax zo te kiezen dat deze daar een natuurlijke afval heeft zodat je kan volstaan met een normaal 2-weg filter voor de coax en een, zeg, 12 dB voor de 8".
Scheelt je in componenten.
Nee, eigenlijk nog niet... De rede voor dat hoog crossen was mbt het modulatie-effect. Komen we eigenlijk weer bij dat meten uit. Ik moet van deze unit meer gegevens hebben anders kan ik eigenlijk niets...
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Wat denken we van de Eton 8-800/37 icm de Excel coax?

Er staat een paartje te koop hier op zelfbouwaudio voor niet te veel euro's. Alleen om nou te experimenteren...

Rendement is goed, (89 dB) slechts 1 nodig. Daarnaast ook een zeer stijve conus en naar het schijnt een goede klank. Iemand een idee?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Porcino schreef:
Wat denken we van de Eton 8-800/37 icm de Excel coax?

Er staat een paartje te koop hier op zelfbouwaudio voor niet te veel euro's. Alleen om nou te experimenteren...

Rendement is goed, (89 dB) slechts 1 nodig. Daarnaast ook een zeer stijve conus en naar het schijnt een goede klank. Iemand een idee?
De Eton is zeker een goede unit, zeker in het laag. Zeer droog van klank en als ie kwa rendement klikt, lijkt me dat niet verkeerd.
Moet het optisch ook matchen? voor de ene belangrijk, voor de andere niet!
Plaats reactie