Watervaldiagram lezen
Moderator: Beheerdersteam
Watervaldiagram lezen
Hallo Allemaal,
Ik weet niet of ik een heel domme vraag stel (met zoeken heb ik helaas niks kunnen vinden, of de verkeerde zoekargumenten gebruikt), maar hoe lees ik een watervaldiagram?
Het ziet er altijd geweldig uit, maar wat zie ik er nou in?
Groeten,
Mischa
Ik weet niet of ik een heel domme vraag stel (met zoeken heb ik helaas niks kunnen vinden, of de verkeerde zoekargumenten gebruikt), maar hoe lees ik een watervaldiagram?
Het ziet er altijd geweldig uit, maar wat zie ik er nou in?
Groeten,
Mischa
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Even om te weten waar we over lullen:

Het is een een functie met 3 variabelen. X = frequentieverloop (hz)Y = geluidsdruk (db) en Z = tijd (seconden?)
Ik denk tenminste dat Z in seconden is uitgedrukt. Wat je dus ziet zijn een aantal metingen van de speaker (in dit geval een tweeter) verdeelt over frequentie, geluidsdruk en tijd. Op die manier kan je aflezen hoe de frequentie en geluidsdruk in verhouding staan tot de tijd. Dit kan je dan goed terugvertalen naar wat je hoort; blijven sommige tonen langer hangen?

Het is een een functie met 3 variabelen. X = frequentieverloop (hz)Y = geluidsdruk (db) en Z = tijd (seconden?)
Ik denk tenminste dat Z in seconden is uitgedrukt. Wat je dus ziet zijn een aantal metingen van de speaker (in dit geval een tweeter) verdeelt over frequentie, geluidsdruk en tijd. Op die manier kan je aflezen hoe de frequentie en geluidsdruk in verhouding staan tot de tijd. Dit kan je dan goed terugvertalen naar wat je hoort; blijven sommige tonen langer hangen?
- voodooless
- Contacteer:
- voodooless
- Contacteer:
- asterduc
- Contacteer:
Mischa,
Het is vooral belangrijk om te detecteren wanneer een unit, na het uitdempen van het signaal, plots van zichzelf terug in resonantie komt.
In een watervalplot kun je dat zien.
Hier in het Concave topic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=650 zie je zo een voorbeeld.
Ik heb een ovaal getrokken rond het punt waar de conus terug begint te resoneren.
Het is vooral belangrijk om te detecteren wanneer een unit, na het uitdempen van het signaal, plots van zichzelf terug in resonantie komt.
In een watervalplot kun je dat zien.
Hier in het Concave topic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=650 zie je zo een voorbeeld.
Ik heb een ovaal getrokken rond het punt waar de conus terug begint te resoneren.
Aha, nu zie ik ook duidelijk de benaming en de indeling van de assen erbij staan en is het ineens duidelijk (volgens mij dan). Mijn interpretatie:
In het diagram lees ik bij welke frequentie (x-as) een unit met welke amplitude (y-as) hoe lang natrilt (z-as).
Mag ik hieruit concluderen dat een perfect diagram één brede piek heeft over de x-as (op de nullijn in de tijd gezien) en voor de rest geheel vlak is?
Ik lees dus eigenlijk de impulsrespons van een speaker over het hele geluidsspectrum?
Groeten,
Mischa
In het diagram lees ik bij welke frequentie (x-as) een unit met welke amplitude (y-as) hoe lang natrilt (z-as).
Mag ik hieruit concluderen dat een perfect diagram één brede piek heeft over de x-as (op de nullijn in de tijd gezien) en voor de rest geheel vlak is?
Ik lees dus eigenlijk de impulsrespons van een speaker over het hele geluidsspectrum?
Groeten,
Mischa
Zowel punt 1 en 2 zijn te begrijpen. Als er mensen zijn die nu al niet graag naar een UcD luisteren (asterduc schreef:Yep,mischa72 schreef:Mag ik hieruit concluderen dat een perfect diagram één brede piek heeft over de x-as (op de nullijn in de tijd gezien) en voor de rest geheel vlak is?
maar,
1. dat gaat je niet lukken, toch niet met de huidige units
2. ik weet niet of naar zulk systeem te luisteren valt
Is het diagram overigens een genormeerde notatie? Hiermee bedoel ik dus of de assen altijd gelijk zijn, dus X-frequentie, Y-amplitude en Z-tijd?
Groeten,
Mischa
- asterduc
- Contacteer:
Genormeerde waarde: nee, de tijd neem je naar eigen inzicht. Ik heb voor mijn tijdsbasis Jeroens voorstel overgenomen voor een korte tijd, dan is meer detail zichtbaar. Ik zie dikwijls 4 msec. Eén en ander is ook afhankleijk van de karakteristieken van de unit zelf en ook de geluidsdruk.mischa72 schreef:Is het diagram overigens een genormeerde notatie? Hiermee bedoel ik dus of de assen altijd gelijk zijn, dus X-frequentie, Y-amplitude en Z-tijd?
De frekwentieband zal duidelijk zijn.
De geluidsdruk zal volgens mij meestal het resultaat zijn van de meting op één meter met de genormaliseerde spanning.
Wat je ook ziet is dat de tijdsas verschoven is. Die wordt dan dacht ik, korter naarmate de frekwentie hoger wordt. Dat geeft een beter beeld met meer detail. Mijn oude Clio kan dat niet. Arta misschien wel, weet ik niet.
Groeten,
Ed.