Watervaldiagram lezen

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mischa72
Contacteer:

Watervaldiagram lezen

Bericht door mischa72 »

Hallo Allemaal,

Ik weet niet of ik een heel domme vraag stel (met zoeken heb ik helaas niks kunnen vinden, of de verkeerde zoekargumenten gebruikt), maar hoe lees ik een watervaldiagram?

Het ziet er altijd geweldig uit, maar wat zie ik er nou in?

Groeten,
Mischa
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Even om te weten waar we over lullen:

Afbeelding

Het is een een functie met 3 variabelen. X = frequentieverloop (hz)Y = geluidsdruk (db) en Z = tijd (seconden?)

Ik denk tenminste dat Z in seconden is uitgedrukt. Wat je dus ziet zijn een aantal metingen van de speaker (in dit geval een tweeter) verdeelt over frequentie, geluidsdruk en tijd. Op die manier kan je aflezen hoe de frequentie en geluidsdruk in verhouding staan tot de tijd. Dit kan je dan goed terugvertalen naar wat je hoort; blijven sommige tonen langer hangen?
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Z is meestal in milliseconden, en het zijn niet een aantal metingen, maar gewoon een enkele meting. Te zien is hoe lang bepaalde frequenties na-ijlen. ijlen ze lang na, dan is dat dus een resonantie, afkomstig van met membraan, de kast, korf, of iets anders...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Z is soms ook in aantal trillingen, zo passen de hoog en laag beter in het zefde plaatje
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
Z is soms ook in aantal trillingen, zo passen de hoog en laag beter in het zefde plaatje
In het geval van bovenstaande plaatje is dat inderdaad het geval.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

A, kijk. Seconden leken me al zo lang :D
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Mischa,

Het is vooral belangrijk om te detecteren wanneer een unit, na het uitdempen van het signaal, plots van zichzelf terug in resonantie komt.
In een watervalplot kun je dat zien.

Hier in het Concave topic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=650 zie je zo een voorbeeld.

Ik heb een ovaal getrokken rond het punt waar de conus terug begint te resoneren.
Bijlagen
15M4531_IEC_Baffle_wfl.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Aha, nu zie ik ook duidelijk de benaming en de indeling van de assen erbij staan en is het ineens duidelijk (volgens mij dan). Mijn interpretatie:

In het diagram lees ik bij welke frequentie (x-as) een unit met welke amplitude (y-as) hoe lang natrilt (z-as).

Mag ik hieruit concluderen dat een perfect diagram één brede piek heeft over de x-as (op de nullijn in de tijd gezien) en voor de rest geheel vlak is?

Ik lees dus eigenlijk de impulsrespons van een speaker over het hele geluidsspectrum?

Groeten,
Mischa
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

mischa72 schreef:
Mag ik hieruit concluderen dat een perfect diagram één brede piek heeft over de x-as (op de nullijn in de tijd gezien) en voor de rest geheel vlak is?
Yep,

maar,
1. dat gaat je niet lukken, toch niet met de huidige units
2. ik weet niet of naar zulk systeem te luisteren valt
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

asterduc schreef:
mischa72 schreef:
Yep,

maar,
1. dat gaat je niet lukken, toch niet met de huidige units
2. ik weet niet of naar zulk systeem te luisteren valt
Zowel punt 1 en 2 zijn te begrijpen. Als er mensen zijn die nu al niet graag naar een UcD luisteren ( :D ), kan ik me voorstellen dat een speaker zonder fouten helemaal naar is.

Is het diagram overigens een genormeerde notatie? Hiermee bedoel ik dus of de assen altijd gelijk zijn, dus X-frequentie, Y-amplitude en Z-tijd?

Groeten,
Mischa
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

mischa72 schreef:
Is het diagram overigens een genormeerde notatie? Hiermee bedoel ik dus of de assen altijd gelijk zijn, dus X-frequentie, Y-amplitude en Z-tijd?
Genormeerde waarde: nee, de tijd neem je naar eigen inzicht. Ik heb voor mijn tijdsbasis Jeroens voorstel overgenomen voor een korte tijd, dan is meer detail zichtbaar. Ik zie dikwijls 4 msec. Eén en ander is ook afhankleijk van de karakteristieken van de unit zelf en ook de geluidsdruk.

De frekwentieband zal duidelijk zijn.

De geluidsdruk zal volgens mij meestal het resultaat zijn van de meting op één meter met de genormaliseerde spanning.

Wat je ook ziet is dat de tijdsas verschoven is. Die wordt dan dacht ik, korter naarmate de frekwentie hoger wordt. Dat geeft een beter beeld met meer detail. Mijn oude Clio kan dat niet. Arta misschien wel, weet ik niet.

Groeten,
Ed.
Plaats reactie