bashoorn.. (uhm in de auto)

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

die 142 db is gemeten met een deur open dus de druk kon wel weg
Erix
Berichten: 11
Lid geworden op: di 08 nov 2005, 13:11

Bericht door Erix »

Heeft meer met cavitatie te maken dan met het wel of niet weg kunnen van de overdruk. Leg je dB meter maar eens in een gepoorte kist....
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

robnie schreef:
die 142 db is gemeten met een deur open dus de druk kon wel weg
Wat is eigenlijk de bedoeling van je install? Puur SPL of wil je'm gewoon voor muziek gebruiken en af en toe eens een burpje doen op een SPL-wedstrijd? Of ga je misschien ESPL doen?
Het doel bepaald in grote mate welke kist je in je wagen wil.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

het was in eerste instantie de bedoeling iets anders te maken als anderen.
lol hebben in mijn hobby en gewoon blijven proberen en
ik heb alles zo ondertussen wat gangbaar was in de auto al gehad.

gepoort

gesloten

bandpass

en zeg zelf een tl komt in een auto niet veel voor.

ik ben al vershillende keren aan het zeiken geweest bij bart voor een kistje.

maar het bouwen kwam er maar niet van.

tot nu dan eigenlijk.

mijn eerste opzet was spl.

omdat ik gezien en gehoord had wat 1 x 10 inch in zo een kist presteerde.
met verassend weinig vermogen er op eigenlijk en niet zo een beste sub.

nu vindt ik deze kist perfect.

hij gaat harder als 2 subs gesloten.
hij gaat lager als 2 subs gesloten.
hij gaat strakker als gepoort.
hij rommelt niet na bij een flinke bass.
al met al gaat hij aardig hard voor 1 x12 inch en klinkt toch nog mooi.
dit is mijn kist type.
want als ik weer een andere woofer koop wil ik weer zo 1 kist bouwen.
de bouw duurt wel wat langer maar het eindresultaat is voor mij bevrediggender wat geluid betreft dan al die andere 3 kisten die ik er voor heb gehad.
voor mij wordt het voortaan TL
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

OK, ik snap het.

Lijkt me een prima keuze dan. En ik denk ook wel dat het lekker zal spelen voor ESPL. Daar kan je een goed klinkende, redelijk luide install goed inzetten.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

het is voor mij niet echt van belang dat het hard speeld.
dit omdat ik toch nooit aan wedstrijden mee doe.
maar ik vindt het voor mezelf leuk om toch te weten hoe het presteerd.
en dat het maar 1 sub is en ik er soms knetter gek van wordt bij bepaalde muziek.
ik heb nog een paar dingen die opgelost moeten worden.
1 mijn auto radio moet naar de dokter want die slaat bij wat hoger volume steeds over.
ik moet nog 1 zekering vervangen van 100 ampere naar 150 ampere.
die heb ik liggen maar nog geen tijd voor gehad.
als dat opgelost is kan ik alles eens goed afstellen want door het overslaan heb ik daar alles wat op aangepast.
als ik op de frequentie van de auto wil spelen +/- 52 hz.
kan ik mijn volume knop niet verder open draaien dan 25 en hij kan tot 35.
ik denk dat als ik alles opgelost heb hij nog wel iets meer doet als 142.
de eerste meting die ik heb gedaan had ik de auto even laten lopen.
dus goede spanning.
meter er in een termlab bassmecanik er in en draaien maar.
kwam er een score van 147 db op de laptop te staan.
ik denk dat het bij mij ook het geval is dat het een stroom tekort is.
maar of die score nu klopt of dat het 1 foutje was weet ik niet .
ik heb het in ieder geval niet meer kunnen evenaren.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

robnie schreef:
het is voor mij niet echt van belang dat het hard speeld.
dit omdat ik toch nooit aan wedstrijden mee doe.
maar ik vindt het voor mezelf leuk om toch te weten hoe het presteerd.
en dat het maar 1 sub is en ik er soms knetter gek van wordt bij bepaalde muziek.
ik heb nog een paar dingen die opgelost moeten worden.
1 mijn auto radio moet naar de dokter want die slaat bij wat hoger volume steeds over.
ik moet nog 1 zekering vervangen van 100 ampere naar 150 ampere.
die heb ik liggen maar nog geen tijd voor gehad.
als dat opgelost is kan ik alles eens goed afstellen want door het overslaan heb ik daar alles wat op aangepast.
als ik op de frequentie van de auto wil spelen +/- 52 hz.
kan ik mijn volume knop niet verder open draaien dan 25 en hij kan tot 35.
ik denk dat als ik alles opgelost heb hij nog wel iets meer doet als 142.
de eerste meting die ik heb gedaan had ik de auto even laten lopen.
dus goede spanning.
meter er in een termlab bassmecanik er in en draaien maar.
kwam er een score van 147 db op de laptop te staan.
ik denk dat het bij mij ook het geval is dat het een stroom tekort is.
maar of die score nu klopt of dat het 1 foutje was weet ik niet .
ik heb het in ieder geval niet meer kunnen evenaren.
Waar stond de opnemer? Plakte die netjes tegen de voorruit, 4" boven het dashboard en 12" van de A-stijl?
Als dat zo was zou de score toch moeten kloppen. Veel kan je niet verkeerd doen aan zo'n nieuwe Termlab en de metingen zijn ultra stabiel.
147dB is echt wel mooi met 1 12" sub in een opstelling die niet puur op druk is gebouwd.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

wel op de voor ruit maar niet precies op de goede plaats.
een kameraad van mij heeft zo een termlab met sensor en heeft al menig.
wedstrijdje achter de rug.
mischien ken je ze van team audio system met 1 gele vito.
die heeft hem op de vooruit geplakt ongeveer op de goeie plaats.
dus er zal niet veel verschil in zitten
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Wim, van Team Audio System (die grijze Tuscani = Hyunday coupe) is een collega van mij. Ik ken 'm erg goed.
Die meter staat regelmatig bij hem. Hij moet zijn bakske ook af en toe eens testen he. :wink:
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

dat weet ik dat het een colega is en ik weet ook dat jij zelf een tijd in dit soort van audio aktief bent geweest maar ermee gestopt bent.
ik heb jou ook wel eens om een kist gevraagd en later nog eens voor die zelfde jongen in die vito.
toen verwees jij mij ook door naar wim.
voor mij is het puur hobby en steek er niet zo veel tijd in als die mannen.
we zullen eens kijken wat mijn kistje doet als alles op orde is.
kijken of ik in de buurt van de 147 db kan komen is wel hard hoor voor 1 12 inch volgens mij.
net wat jij zegt hij is niet op spl gebouwd de kist.
hij moet wel hard kunnen.
sub is 600 watt rms.
versterker die er op staat een rockford fosgate bd1501.
deze geeft 1500 ++++++ op 2 ohm 1x dus vermogen heb ik zat.
en de sub slaat nog niet echt ver uit in deze kist vind ik zelf.
dus wie weet wat er nog allemaal in zit na een goede afstelling van het geheel.
als ik het weet post ik de score hier op het forum voor de personen die ook nieuwschierig zijn
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Da's waar ook. Ik was ff vergeten dat we daarover al gemaild hadden. Sorry.

Volgens mij haal je wel lekkere resultaten met deze install. Als ie dan nog eens goed klinkt is dat toch gewoon super.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

he robnie, heb je nog getest met veel dempingswol in de TL ?
Dit scheelt waarschijnlijk nog een heel stuk in klank en diepgang...

Heb net mijn eigen TL zuiltjes geupgrade met meer wol erin, en de klank is nog rustiger en dieper nu. So give it a Try.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

nee bart nog niet geprobeerd en ga ik denk ik ook niet proberen

1 ik vindt nu lekker klinken.

2 de output zal verminderen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

1. Hij kan nog beter gaan klinken...
2. Hij kan nog meer output hebben in het laagste laag...

8)
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

ik moet toch eerst even die andere dingen in orde maken.
mischien in de toekomst.
tot welke maat sub is er nog een kist te berekenen voor in de auto.
18 inch is denk ik wel de max.
of zit ik hier verkeerd.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Als je echt veel druk wil in je auto zou je eens naar de Punisher hoorn kunnen kijken.

12" woofer die bijna 140dB doet in het vrije veld :D In een auto zou dit gigantisch hard moeten gaan. Je hebt alleen wel een beest van een versterker nodig van 1000-1500W RMS.

voorbeeld foto's: http://www.speakerstore.nl/index.php?l= ... 2&prjID=22

constructie: http://www.speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=11&c=21

unit: http://www.xs4all.nl/~hofmanpa/pdf/1200SW[1].pdf
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

sevenup schreef:
Als je echt veel druk wil in je auto zou je eens naar de Punisher hoorn kunnen kijken.

12" woofer die bijna 140dB doet in het vrije veld :D In een auto zou dit gigantisch hard moeten gaan. Je hebt alleen wel een beest van een versterker nodig van 1000-1500W RMS.

voorbeeld foto's: http://www.speakerstore.nl/index.php?l= ... 2&prjID=22

constructie: http://www.speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=11&c=21

unit: http://www.xs4all.nl/~hofmanpa/pdf/1200SW[1].pdf
1500Wrms is geen beest van een versterker meer tegenwoordig. 5kW ...dat begint er al op te trekken. :)
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

ik zou bijna zeggen dat het een instap modelletje is 1500 watt.
die heb ik nu ook tot beschikking en waarschijnlijk nog iets meer.
rockford kennende die zijn een beetje voorzichtig met vermogens neerzetten.
maar aan die sub heb ik niks omdat hij 8 ohm is.
dan heb ik nog maar 400 watt rms tot beschikking.
nee ik ben meer dan tevreden met mijn tl.
en om nou zo 1 kist voor mijn sub te ontwerpen.
zou veel tijd in gaan zitten als het het lukt.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

robnie schreef:
ik zou bijna zeggen dat het een instap modelletje is 1500 watt.
die heb ik nu ook tot beschikking en waarschijnlijk nog iets meer.
rockford kennende die zijn een beetje voorzichtig met vermogens neerzetten.
maar aan die sub heb ik niks omdat hij 8 ohm is.
dan heb ik nog maar 400 watt rms tot beschikking.
nee ik ben meer dan tevreden met mijn tl.
en om nou zo 1 kist voor mijn sub te ontwerpen.
zou veel tijd in gaan zitten als het het lukt.
Tja, met die lage rendementen van de meeste car woofers heb je ook wel veel vermogen nodig. Eigenlijk zonde van al die power.
De Punisher heeft een rendement van tegen de 100dB, haal je veel meer uit je vermogen.


De woofer is ook in 4 Ohm te krijgen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik denk dat een punisher met 4 ohm geladen en een dikke amp ook mayhem wordt :twisted:

Maar een TL is misschien wat vriendelijker wat betreft het frequentie verloop in combinatie met een kleine omgeving (auto)
een hoorn kan misschien heel erg gaan pieken en dus op muziek niet zo best presteren.

Gokje maar hjoor trouwens...

Niemand die eens een punisher in de auto kan leggen (Dingen zijn echt wel groot dan ineens)
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

wat houd mayhem in
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

mayhem: een ongecontroleerde soep van geweld 8)

Maar lees dit eens door...

http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 4&Itemid=2
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

ik maak hier uit op dat de lengte van de line 1 4e is van de grondfrequentie die is bij mijn sub 25,1 maar als ik dat door 4 zou delen kom ik op een lengte van 6,275 meter dus ik denk niet dat ik het helemaal snap.
verder het taps toelopen van begin 2 x het oppervlak membraam naar het eind 1 tot een half x het oppervlak is niet zo moeilijk te snappen.
maar leg het begin eens uit in hele simpele taal ha ha ha.
snap deze ltser er mischien ook iets van.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

gisteren opnieuw gemeten in tilburg gewoon voor de lol.
daar was even tijd voor nieuwe meting 142,3 db.
gemeten met de termlab
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

hoi robnie.

als je de line tapser laat lopen kan hij korter.
Dit heb ik vaak tot in het extreme doorgetrokken (zoals ook somiige ontwerpen die ik jou heb gestuurd laten zien)

Verder hoef je niet persé de grondfrequentie aan te houden van je driver. Dit kan wel, maar dan kom je vaak met een ERG lange TL uit.
De boost die de auto geeft (in het sub gebied) is zo hoog, dat een kortere line ook werkt. (jij bent daar het levende bewijs van )

Lees eens het Topic van Sietse door over de TL. (tip)
Plaats reactie