Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Moderator: Beheerdersteam
Ik verwacht dat het verschil tussen de 2 UcD's duidelijk te horen is. Ik heb zelf een UcD180AD die door Sander (zeer kundig) is gemodificeerd met een LM4562 (CRD's verwijderd), BC136 buffercondensatoren, verwijderde koppelcondensatoren en externe voeding voorbereiding. Dit klinkt al erg goed.
Recent zijn mijn HG Mono voedingen voorzien van de HxR regelaars wat nog weer een goed hoorbare verbetering is.
Het verschil tussen de ST en de HG met HxR moet dus goed te horen zijn IMHO, maar wie ben ik?
Ben benieuwd, leuke test, ga zeker meedoen.
En van mijn kant ook: jullie twee zijn zeer gewaardeerde forumleden, niet leuk dat geharrewar.
Recent zijn mijn HG Mono voedingen voorzien van de HxR regelaars wat nog weer een goed hoorbare verbetering is.
Het verschil tussen de ST en de HG met HxR moet dus goed te horen zijn IMHO, maar wie ben ik?
Ben benieuwd, leuke test, ga zeker meedoen.
En van mijn kant ook: jullie twee zijn zeer gewaardeerde forumleden, niet leuk dat geharrewar.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
en nu laten rusten ja. Hypex sponsort niet, ze stellen alleen de amps ter beschikking voor de test en krijgen ze daarna weer terug. heeft nix met sponsoren te maken imho bij verder off-topic, zeker met deze ondertoon, grijpen de mods actief inPjotr schreef:Anyway, zoals de test nu opgezet is wordt het nogal voorspelbaar.
Als alleen de courante UcD modules mee kunnen doen en het door Hypex gesponsord wordt? Ja, vind je het dan gek dat het dan een beetje coomercieel luchtje krijgt?
Gelukkig dat we nu weer gewoon verder kunnen.
Ik stel voor Sander dat je de AD8620 meeneemt als dat mogelijk is. Zowel Martijn_M, b_force als pjotr hebben er behoefte aan.
Los van de AD8620 zie ik sowieso het nut van de test in omdat bij mijn weten er nog niet eerder een correct ABX-vergelijk is gedaan dat verschil aantoont tussen ST en HG.
Ik stel voor Sander dat je de AD8620 meeneemt als dat mogelijk is. Zowel Martijn_M, b_force als pjotr hebben er behoefte aan.
Los van de AD8620 zie ik sowieso het nut van de test in omdat bij mijn weten er nog niet eerder een correct ABX-vergelijk is gedaan dat verschil aantoont tussen ST en HG.
Ach Jeroen,
Echt nodig is het voor mij niet hoor. Misschien is een ABX test tussen de ST en de HG al lastig genoeg. Dus w.m.b. mag het daarbij ook wel blijven.
@Henkjan.
Ohw dat wist ik niet. Excuses voor het feit dat ik Hypex er in betrok, die staan in feite buiten de ontstane polemiek. Bovendien behoeft de UcD geen krans...
Echt nodig is het voor mij niet hoor. Misschien is een ABX test tussen de ST en de HG al lastig genoeg. Dus w.m.b. mag het daarbij ook wel blijven.
@Henkjan.
Ohw dat wist ik niet. Excuses voor het feit dat ik Hypex er in betrok, die staan in feite buiten de ontstane polemiek. Bovendien behoeft de UcD geen krans...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ik vind dat commerciële luchtje wel meevallen.
Of weet je al de uitkomst ?
Ik heb wel verwachtingen, maar wie weet, scoort de ST net zo goed als de HG. (maargoed, daar ga ik niet van uit
)
Ik zie het sowieso als een mooie test, ik kan me goed voorstellen dat er heel wat mensen zijn, die echt niet begrijpen wat nu dus de meerwaarde is van de duurdere modules.
Ik zou persoonlijk bv willen weten wat nu het verschil is, tussen een ST met een lm4562 en een HG versie.
En de verschillen tussen de verschillende voedingen.
Maargoed als we allemaal zo'n lijstje maken, dan zit Sander over een jaar nog te vergelijken, meten en luisteren.
Dus dan maar de standaard types
De Ad8620 is maybe wel niet meer in de omloop, maar wat is bv het verschil met de opa2134 ?
Wat misschien ook een leuke opzet KAN zijn, is een steeds verder gemodificeerde ST nemen en bij elke verbetering een nieuwe test nemen.
Maar zoiets kost veel tijd en ik weet niet of dat wel de bedoeling is.
Of weet je al de uitkomst ?
Ik heb wel verwachtingen, maar wie weet, scoort de ST net zo goed als de HG. (maargoed, daar ga ik niet van uit
Ik zie het sowieso als een mooie test, ik kan me goed voorstellen dat er heel wat mensen zijn, die echt niet begrijpen wat nu dus de meerwaarde is van de duurdere modules.
Ik zou persoonlijk bv willen weten wat nu het verschil is, tussen een ST met een lm4562 en een HG versie.
En de verschillen tussen de verschillende voedingen.
Maargoed als we allemaal zo'n lijstje maken, dan zit Sander over een jaar nog te vergelijken, meten en luisteren.
Dus dan maar de standaard types
De Ad8620 is maybe wel niet meer in de omloop, maar wat is bv het verschil met de opa2134 ?
Wat misschien ook een leuke opzet KAN zijn, is een steeds verder gemodificeerde ST nemen en bij elke verbetering een nieuwe test nemen.
Maar zoiets kost veel tijd en ik weet niet of dat wel de bedoeling is.
Kom op mensen, hoezo commercieel ? Dan vind ik dat er geen enkel topic meer over UcD gepost worden, immers het is een Hypex ontwerp en er kan alleen via Hypex aangekomen worden ! Onzin dus als je het mij vraagt, Hypex heeft een mooi product ontwikkeld en er zijn meerdere versies zodat afhankelijk van je portomonee lekker mee kunt doen. Ik vind het een hele nuttige test om te kijken of een product van 100 euro meer beter presteert en vooral hoorbaar natuurlijk, daar draait het immers om !
Ik zelf zou wel graag een AD in de test opgenomen zie worden, maar dit is persoonlijk omdat ik 2 van die modules heb
en evt. zou ik dan kunnen upgraden.
Tevens ben ik ook nog steeds benieuwd wat het upgraden van de AD en/of ST naar de LM4562 kost en oplevert.
Ik zie graag resultaten tegemoet !
Ik zelf zou wel graag een AD in de test opgenomen zie worden, maar dit is persoonlijk omdat ik 2 van die modules heb
Tevens ben ik ook nog steeds benieuwd wat het upgraden van de AD en/of ST naar de LM4562 kost en oplevert.
Ik zie graag resultaten tegemoet !
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Leuk initiatief Sander. Als je nog een luisteraar zoekt...SSassen schreef:Ja, dat lijkt me zeker interessant op 't moment dat er duidelijke verschillen te horen zijn tussen te modules. Maar mij wordt vaak verweten dat ik alleen meet - en niet luister - dus daarom deze keer eerst eens uitgebreid luisteren en dan eventueel meten.]
Marc
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Jeroen, kan je ook de referenties erbij posten?jeroen_d schreef:Deze track heeft bij mij erg goed gewerkt om CD-spelervergelijk te doen. De klank van het koper is erg gevoelig voor de respons van de speler. Het stukje clarinet is superzacht en laat meteen onzuiverheden horen.
Ik heb voor afstemming altijd veel hulp aan Shirley Horn, "If you go" van de CD You won't forget me. Niet zozeer een audiofiele opname (multi-mike), maar het bekken zou metalig moeten klinken (maar mag op het einde van de track niet te hard worden), de stem mag geen scherp randje hebben en moet los in de ruimte staan (geen PA-effect), de piano die erg resonant erop staat mag niet oversturen (zoals bij bijna alle buizenversterkers), en de ferme bas mag niet gonzend worden.
Volgens mij is het posten van lange samples niet toegestaan, dus bij deze een link naar een sample in de iTunes Music Store:
http://phobos.apple.com/WebObjects/MZSt ... i=31340241
Marc
Hoi Marc,
Goede tip. M.i. liggen de verschillen, als die waarneembaar zijn, in het midden en hoog. Daarvoor zijn vrouwenstemmen erg geschikt. Zelf test ik dit met een hoge sopraanstem. Heb hiervoor de Koningin van de Nacht uit Die Zauberflote van Mozart.
Voorwaarde is dan wel dat de speakers het onberispelijk kunnen weergeven en dat doen ze zeker niet allemaal.
Goede tip. M.i. liggen de verschillen, als die waarneembaar zijn, in het midden en hoog. Daarvoor zijn vrouwenstemmen erg geschikt. Zelf test ik dit met een hoge sopraanstem. Heb hiervoor de Koningin van de Nacht uit Die Zauberflote van Mozart.
Voorwaarde is dan wel dat de speakers het onberispelijk kunnen weergeven en dat doen ze zeker niet allemaal.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
jammer dat ie maar 30 seconden duurt.marc.heijligers schreef:Volgens mij is het posten van lange samples niet toegestaan, dus bij deze een link naar een sample in de iTunes Music Store:
http://phobos.apple.com/WebObjects/MZSt ... i=31340241
Goeie tip overigens, Shirley Horn. Komt bij op m' lijstje.
Waar die UcD topic's al niet goed voor zijn.
Ed.
Deze 4de van Tsjaikovsky is afkomstig van de Chandos CD Chan8361, uitvoering Oslo Philharmonic Orchestra met Mariss Jansons als dirigent.marc.heijligers schreef:Jeroen, kan je ook de referenties erbij posten?jeroen_d schreef:Deze track heeft bij mij erg goed gewerkt om CD-spelervergelijk te doen. De klank van het koper is erg gevoelig voor de respons van de speler. Het stukje clarinet is superzacht en laat meteen onzuiverheden horen.
Ik heb voor afstemming altijd veel hulp aan Shirley Horn, "If you go" van de CD You won't forget me. Niet zozeer een audiofiele opname (multi-mike), maar het bekken zou metalig moeten klinken (maar mag op het einde van de track niet te hard worden), de stem mag geen scherp randje hebben en moet los in de ruimte staan (geen PA-effect), de piano die erg resonant erop staat mag niet oversturen (zoals bij bijna alle buizenversterkers), en de ferme bas mag niet gonzend worden.
Volgens mij is het posten van lange samples niet toegestaan, dus bij deze een link naar een sample in de iTunes Music Store:
http://phobos.apple.com/WebObjects/MZSt ... i=31340241
Marc
Wat betreft "If you go", dat nummer gebruik ik zelf voornamelijk om te kijken of ik wel of niet in de muziek betrokken wordt en dat er in het drukke gedeelte geen irritatie ontstaat. Ik vind het slagwerk en de stem er mooi op staan, de piano is qua plaatsing een ramp (vooral in het begin) en de bas is op de hele CD niet lekker. Als je niet op de plaatsing let, kan de piano ook om te smullen zijn, maar dat komt dan vooral door de manier waarop Shirley de toetsen beroert. Je kan dit nummer inderdaad gebruiken voor de dingen die jij noemt, maar verder is het totaal geen referentie opname (voordat we misverstanden krijgen, dat zeg je ook niet).
Wel een mooi stukje akoestische bas is er aan het begin van track 12 You stepped out of a dream.
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Die heb ik zelf, maar al lang niet meer gedraaid.jeroen_d schreef:Deze 4de van Tsjaikovsky is afkomstig van de Chandos CD Chan8361, uitvoering Oslo Philharmonic Orchestra met Mariss Jansons als dirigent.
Klopt, in het begin lijkt het of ze de microfoon in de piano hebben gelegd, met de klep dicht. De bas lijkt een soort van "tegenfase" te hebben.jeroen_d schreef:Wat betreft "If you go", dat nummer gebruik ik zelf voornamelijk om te kijken of ik wel of niet in de muziek betrokken wordt en dat er in het drukke gedeelte geen irritatie ontstaat. Ik vind het slagwerk en de stem er mooi op staan, de piano is qua plaatsing een ramp (vooral in het begin) en de bas is op de hele CD niet lekker.
jeroen_d schreef:Je kan dit nummer inderdaad gebruiken voor de dingen die jij noemt, maar verder is het totaal geen referentie opname (voordat we misverstanden krijgen, dat zeg je ook niet).
Helemaal mee eens. Maar ik ben van mening dat je niet alleen audiofiele opnames moet gebruiken voor afstemmen, want die klinken al snel "goed" op vele installaties. Op goede installaties klinken ook de wat slechtere opnames goed.
Marc
Leuk initiatief!
Ik kijk met spanning naar de resultaten.
Als er nog behoefte is voor een UCD ST met een LM erop dan wil ik die wel sponseren, indien ik ze na afloop maar weer terugkrijg.
Ik heb ze welliswaar nog niet in huis maar als het een leuk idee is dan will ik ze wel versneld aanschaffen. De LM etjes heb ik hier al.
Veel succes met testen in ieder geval
Ik kijk met spanning naar de resultaten.
Als er nog behoefte is voor een UCD ST met een LM erop dan wil ik die wel sponseren, indien ik ze na afloop maar weer terugkrijg.
Ik heb ze welliswaar nog niet in huis maar als het een leuk idee is dan will ik ze wel versneld aanschaffen. De LM etjes heb ik hier al.
Veel succes met testen in ieder geval
