Er zijn 203 resultaten gevonden

door JanRSmit
za 06 jun 2026, 9:44
Forum: Meten....
Onderwerp: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)
Reacties: 29
Weergaves: 768

Re: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)

Amirm van ASR heeft ook een heel krappe ruimte voor zijn Klippel:
Klippel NFS Mic Boom.jpg
:wink:
door JanRSmit
wo 03 jun 2026, 17:16
Forum: Meten....
Onderwerp: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)
Reacties: 29
Weergaves: 768

Re: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)

Hi Rob,

Dank je wel, een fijn voorstel. Heb jij ervaring met het configureren ervan?

Ik heb begrepen datcje niet vanuit VituixCAD deze kumt programmeren.

Mijn plan met de Directiva R2 is eerst goede metingen maken
En vervolgens ahv afstraal gedrag een goed filter punt te kiezen. Enz.
door JanRSmit
ma 25 mei 2026, 15:33
Forum: Meten....
Onderwerp: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)
Reacties: 29
Weergaves: 768

Re: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)

Het is mijn plan om eerste helft Juni een meting te doen met de Directiva R2 van TimVG -met dank aan TimVG- alsof ik een filter zou ontwerpen. Dus de bas/mid en de tweeter apart meten, en vervolgens die resulltaten in VituixCAD laden etc. Ik heb geen hypex dus ik ga met Acourate een actief filter on...
door JanRSmit
ma 25 mei 2026, 15:15
Forum: Meten....
Onderwerp: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)
Reacties: 29
Weergaves: 768

Re: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)

Een tussentijds bericht. Meting gedaan met 500 meetpunten en dubbellaags voor anechoisch resultaat, opstarten tot en met DUT geplaatst en klaar voor meting is ~ 10min, meting zelf is ~ 1 uur, postprocessing is bij mij ~ 10min, en dan in VituixCAD laden Overdags gemeten: Beeld van scanner aansturing ...
door JanRSmit
wo 13 mei 2026, 11:09
Forum: Meten....
Onderwerp: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)
Reacties: 29
Weergaves: 768

Re: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)

Een grappige anekdote: ik besloot voor de fysieke machine om zoveel mogelijk intetnationaal verkrijgbare componenten te gebruiken. M5x12 inbus bout , v-slot 4020, gravity speaker stand, etc. Blijkt in Australie die gravity speaker stand 5-6x duurder te zijn en het 100x100mm modul 8 extrusie profiel,...
door JanRSmit
wo 13 mei 2026, 10:03
Forum: Meten....
Onderwerp: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)
Reacties: 29
Weergaves: 768

Re: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)

Bert, mijn reactie was ook niet zo bedoeld. Het ASR effect, een apenrots met een zilverrug, en heel veel wannabee's die herkenbaar zijn aan hun schreeuwerige inhoudsloze posts. Niet bepaald het uithangsbord voor wetenschap, maar de zilverrug is blij ;-) (en zodra het daar op aan komt om iets echt te...
door JanRSmit
di 12 mei 2026, 21:05
Forum: Meten....
Onderwerp: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)
Reacties: 29
Weergaves: 768

Re: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)

Hoeveel diy luidspreker bouwers hebben die mogelijkheden die jij opnoemt?
door JanRSmit
di 12 mei 2026, 17:51
Forum: Meten....
Onderwerp: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)
Reacties: 29
Weergaves: 768

Re: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)

Mou ik heb , toen ik nog een fine art print bedrijf had, een jaarlijkse klantendag gehouden. Of een gezameljke verjaardag, maar nou ook weer niet 150 man ;-) Maar zeg 20-25 man kan. De machine is weliswaar demontabel bedacht, maar is ook weer niet even gedaan. Verder is het kijken naar een werkende ...
door JanRSmit
di 12 mei 2026, 16:08
Forum: Meten....
Onderwerp: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)
Reacties: 29
Weergaves: 768

Re: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)

Zit overigens te denken om een dag te organiseren. Niet zozeer om 3 uur naar een metende machine te kijken, maar text en uitleg te geven en vooral de pre- en post processing uit te leggen. Ik kan niet aanwezig zijn in Breda op 30 mei helaas!. Ik denk aan in augustus, bij mij thuis. Zou dat een goed ...
door JanRSmit
di 12 mei 2026, 15:57
Forum: Meten....
Onderwerp: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)
Reacties: 29
Weergaves: 768

Re: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)

Dank, nou weet ik het ook weer. Een array van mic's. Meeste wiskunde is al oud. Het Weinreich paper van 2008 als ik het goed heb. De golf theorie nog veeeel ouder. Het verbaast me bijvoorbeeld nog steeds dat het spoor in diyaudio al 8 jaar oud is en in nog geen 8 maanden het geleid heeft tot concret...
door JanRSmit
di 12 mei 2026, 12:30
Forum: Meten....
Onderwerp: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)
Reacties: 29
Weergaves: 768

Re: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)

Ik herken de naam, maar in mijn geheugen niet direct geassocieerd met luidspreker holografie. De achterliggende wiskunde zal zeker op zijn minst overlappen. Kun je de link naar dat proefschrift doorgeven?
door JanRSmit
za 02 mei 2026, 20:49
Forum: Meten....
Onderwerp: HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)
Reacties: 29
Weergaves: 768

HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner)

HALS (Holographic Acoustic Loudspeaker Scanner) Afbeelding0.png Een DIY Near-Field Acoustic Scanner (Mechatronics, Meet- & Post-Processing software) Naar aanleiding van meerdere discussies op DIYAUDIO en ASR betreffende de Klippel NFS en de wiskunde voor 3D scannen, zijn een paar deelnemers gaa...
door JanRSmit
za 26 jul 2025, 9:16
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: Purifi - Welke driver?
Reacties: 701
Weergaves: 22944

Re: Purifi - Welke driver?

Ik gebruik geen rew meer omdat ik het niet stabirl en reproduceerbaar kreeg. Arta nog steeds wel goed wat dat betreft.
door JanRSmit
ma 21 jul 2025, 10:30
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Vloerstaander van Troels Gravesen
Reacties: 12
Weergaves: 891

Re: Vloerstaander van Troels Gravesen

Mee eens!
door JanRSmit
vr 18 jul 2025, 9:06
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Vloerstaander van Troels Gravesen
Reacties: 12
Weergaves: 891

Re: Vloerstaander van Troels Gravesen

Vrijwel net zo groot als mijn boxen. Iets slanker .
Waarom een 6.5" mid? Dat geeft mismatch in afstraalgedrag met tweeter . Ik gebruik om die reden de 4" mid van purifi.
door JanRSmit
do 17 jul 2025, 13:40
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: GAYA2F, de Purifi-catie Afgerond
Reacties: 24
Weergaves: 1083

Re: GAYA2F, de Purifi-catie Afgerond

Door de vacantie van de kleinkinderen nu even geen "bouw" activiteiten. Biedt wel de gelegenheid om aan te geven waarom ik wol gebruik als demping in de gesloten kasten van mid en woofers. Ik gebruik een bepaald type wol al een 50 jaar en honderden kilo’s ervan verwerkt. Dit betrof wol die...
door JanRSmit
di 08 jul 2025, 15:12
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: Purifi - Welke driver?
Reacties: 701
Weergaves: 22944

Re: Purifi - Welke driver?

Niet voor niets gekozen voor Purifi drivers :rock:
Teveel meegemaakt in het verleden :bakkie:
door JanRSmit
di 08 jul 2025, 14:48
Forum: Meten....
Onderwerp: hulp nodig met meting
Reacties: 66
Weergaves: 1637

Re: hulp nodig met meting

Ik hen eigenlijk nooit met de tolvan edge gewerkt omdat Vituixcad bafflestep cw diffraction een betrouwbare indicatie geeft van de bafflestep invloed op het resultaat, en ook heel goed geintegreerd is met bijvoorbeeld het near-far combineren van meetresultaten om de kamer invloeden te mimimaliseren....
door JanRSmit
di 08 jul 2025, 12:29
Forum: Meten....
Onderwerp: hulp nodig met meting
Reacties: 66
Weergaves: 1637

Re: hulp nodig met meting

hoe ik die bafflestep kan zien. Dat is een frequentiecurve als overlay over je grafiek ( rechts klikken ). Maar hoe kom je aan die frequentiecurve, is denk ik meer de vraag. Ik vermoed dat die met de tools om je baffle / kast te vormen binen VituisCad tot stand komt. Als je eenmaal de respons a.g.v...
door JanRSmit
di 01 jul 2025, 16:36
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: Purifi - Welke driver?
Reacties: 701
Weergaves: 22944

Re: Purifi - Welke driver?

2 kHz is wat grof, maar na 3 - 4 kHz is het echt totaal niet meer relevant. Overigens is 1-2 kHz wel het gebied waar je harmonische vervorming het beste hoort, dus het hangt er allemaal nogal vanaf hoe laag je je tweeter inzet. Dus enige nuance is op z'n plek. Zie bijvoorbeeld https://www.hifi-selb...
door JanRSmit
di 01 jul 2025, 13:13
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: potjes gezocht
Reacties: 32
Weergaves: 802

Re: potjes gezocht

Is wel 2026 :hide:
door JanRSmit
di 01 jul 2025, 9:52
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: Purifi - Welke driver?
Reacties: 701
Weergaves: 22944

Re: Purifi - Welke driver?

Voor tweeters is HD nauwelijks relevant, behalve tot ca 2 kHz. Daarboven hoor je het al snel niet meer ivm de snel dalende gevoeligheid van je oor op hogere frequenties. IMD is dan relevanter. Ingeressante opmerking, kun je die toelichten? Volgens mij is de gevoeligheid van het gehoor maximaal bij ...
door JanRSmit
do 26 jun 2025, 9:47
Forum: Hifi Gerelateerd
Onderwerp: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl
Reacties: 27
Weergaves: 548

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Flashback naar mijn jeugd, mijn pa kocht als een van de eersten op Aruba een stereoinstallate, mantovani, harry belafonte en mijn zussen vooral The Monkees. Wauw!
door JanRSmit
wo 25 jun 2025, 22:25
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: GAYA2F, de Purifi-catie Afgerond
Reacties: 24
Weergaves: 1083

Re: GAYA2F, de Purifi-catie Afgerond

Okto dac8pro volume. De afzonderlijke driver nivo is in actieve crossover geregeld..
door JanRSmit
di 24 jun 2025, 20:49
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: GAYA2F, de Purifi-catie Afgerond
Reacties: 24
Weergaves: 1083

Re: GAYA2F, de Purifi-catie Afgerond

Dank je, de bafflrvorm is dmv 3D modelering en simulatie met Akabak van invloed op afstraalgedrag ontworpen. Geveven de behuizing als uitgangspunt niet veel speelruimte om de baffle vorm te geven. Veel iteraties dus :rofl: