@ markbakk
Ik ga eens proberen je gevoel te bevestigen door de harmonische vervorming te meten.
Geef me de tijd, eerst even inlezen.
Henjo
Er zijn 25 resultaten gevonden
- do 12 jul 2012, 23:59
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
- do 12 jul 2012, 23:11
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
Probleem is m.i. dat de buiggolf niet dezelfde snelheid heeft dan de geluidsgolf. Bij de Walsh is dat opgelost door de hoek tussen het oppervlak van de conus met de as, waarbij het verloop van de buiggolf transversaal gezien gelijk loopt met de uitbreiding van de geluidsgolf door de lucht.Ik denk a...
- do 12 jul 2012, 22:43
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
Volgens mij zit je met de slits en andere oplossingen op de verkeerde weg. Die zijn allemaal bedoeld om vanuit een zuigervormige beweging het opbreken van de conus te 'shapen'. Het membraan van de PPD breekt a priori op, niet alleen door de buiggolf, maar ook door de vervorming als gevolg van de be...
- di 10 jul 2012, 22:46
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
Ik had al een stoel voor je gereserveerdhannesie schreef:En ik woon ook nog in de buurt voor een luisterpanel.![]()
Ik hoor het wel.
- di 10 jul 2012, 22:43
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
Henjo Het gaat om het punt waar je het papier vastklemt aan de zijkant. Dat is het punt wat je dempen wilt zodat lopende golven in het papier daar niet terug gaan lopen. Ik was niet helemaal volledig. Ik wil de golven door laten lopen, door het membraan zodanig in te klemmen dat de klemming niet al...
- di 10 jul 2012, 22:32
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
Mij lijkt een experiment met inklemmen tussen Technocell wel de moeite van het proberen waard. De mate van samendrukken verandert dan enigszins de impedantie. Mocht Henjo dat willen proberen dan wil ik hem wel een paar stukken van 13 mm dik opsturen. Dat heb ik hier liggen. Peter ik ga graag op je ...
- di 10 jul 2012, 22:14
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
Zo, dat is nu het voordeel van een forum. Veel voorstellen, suggesties en ideeën. Ik heb zo snel geen spectrumdiagrammen van de Scanspeak revelator of illuminator kunnen vinden. Waarom? Deze gebruiken verschillende technieken om de membraanresonaties te lijf te gaan. De revelator door slits in het m...
- di 10 jul 2012, 0:32
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
@Mark Ik heb er zelf ook al gedacht, wat de functie is van de halve circel. Het enige wat ik kan verzinnen is dan in het gebied waar het membraan als DMR of bendingwave (biegewelle) functioneerd, het geluid in een halve cirkel wordt afgestraald. Ik kan eenvoudig een mechanisme maken waar ik het memb...
- di 10 jul 2012, 0:06
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
@ richard Als je er op tikt klinkt het helderder dan een papieren konus in een rubber surround. Ik heb een aantal theorieën, die ik hieronder uiteen wil zetten. 1. De grootste resonantie in amplitude is rond de 1000Hz. Deze wordt volgens mij veroorzaak door de lengte van de halve boog. Het is missch...
- ma 09 jul 2012, 23:05
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
Hoi Pjotr,
Op jouw advies het papier aan beide zijden ingeklemd met mosrubber.
Op het eerste gehoor geen verschil.
Ervoor en erna gemeten en geen verschil kunnen constateren.
Ik het alles nauwkeuriger uitgelijnd, en de afstand in de luchtspleet blijft nu wel constanter.
Henjo
Op jouw advies het papier aan beide zijden ingeklemd met mosrubber.
Op het eerste gehoor geen verschil.
Ervoor en erna gemeten en geen verschil kunnen constateren.
Ik het alles nauwkeuriger uitgelijnd, en de afstand in de luchtspleet blijft nu wel constanter.
Henjo
- ma 09 jul 2012, 22:52
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
Zo, weer even niets laten weten, maar er is een goede reden dit wel weer te doen. Vorige week een berichtje van Leobus. Het papier is van de persen gerold. Welk papier? Nou , het twaron-papier. :mrgreen: Twee rollen van 3,5 meter. Eén van 110 grams van 91µm dik, en één rol 143 grams van 146µm dik. D...
- zo 03 jun 2012, 23:49
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
Zitten de 2 papierbogen in het midden aan elkaar vastgelijmd? Ik begrijp ook niet helemaal hoe de spoel geplaatst is? Op beide kanten? En hoe is dit dan aangesloten? Ja, de papierbogen zitten aan elkaar gelijmd, met daartussen de spreekspoel. Hier een afbeelding voordat de twee helften met contactl...
- zo 03 jun 2012, 12:32
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
Welke magneten (ook waar gekocht) heb je gebruikt en wat heeft de complete unit per stuk je ongeveer gekost? Als je het wil maken om zo maar eens iets te proberen, zou ik keramische magneten nemen. Hiervoor was ik destijds €60 kwijt. Neodynium magneten zijn dagprijzen, deze schommelen redelijk in p...
- zo 03 jun 2012, 12:24
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
zodus een dsp is echt nodig, niet alleen omwille van de laag af filtering, maar voor het gladstrijken van de "grillige" spl response Ja, en ook nog om het rendementsverschil aan te passen met de laagunit. Hou er wel rekening mee dat alle materialen, met uitzondering van de strips NIET 'ma...
- zo 03 jun 2012, 1:48
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
als ik goed begrijp, is de gele curve de spl en de andere kurves de fase fase heeft zon grillig verloop ? Links onderin staan de labels voor de desbetreffende curves. De speaker is onder verschillende hoeken gemeten. 0° is recht ervoor en dan steeds 15° verschoven. De rode curve is AVG oftewel gemi...
- za 02 jun 2012, 13:48
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
Heb daar nog eens over nagedacht, maar ik heb ernstig het vermoeden dat de uitslag van het membraan zo klein is dat je met het blote oog er erg weinig gaat zien en al helemaal bij 20 kHz. Je hebt daar wel een punt. De uitslag is uitermate klein, zeker bij hogere frquenties. Even met de SPL rekenshe...
- vr 01 jun 2012, 23:49
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Pech met mijn Verity Parsifal kloon
- Reacties: 38
- Weergaves: 1689
Re: Pech met mijn Verity Parsifal kloon
Als er gecombineerd kan worden door het van west naar oost
te rijden, het laten meten bij Jeroen, bied ik bij deze mijn diensten aan.
Henjo
te rijden, het laten meten bij Jeroen, bied ik bij deze mijn diensten aan.
Henjo
- vr 01 jun 2012, 21:33
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
Zo het is inmiddels een avond later. Waar hebben we naar geluisterd afgelopen zaterdag, meettechnisch gesproken dan. Frequentierespons tussen 0° en 45°, hiervan het gemiddelde bepaald. Het gemiddelde bleek redelijk overeen te komen met de curve onder 15°. Daarna onder deze hoek de MiniDSP ingesteld ...
- do 31 mei 2012, 12:32
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
Voor meer informatie over de opbouw, zie ook het draadje op diyaudio.
Hier is een link met de exploded view en tekening in pdf-formaat.
http://www.diyaudio.com/forums/planars- ... ost2783104
SPL komt vanavond.
Henjo
Hier is een link met de exploded view en tekening in pdf-formaat.
http://www.diyaudio.com/forums/planars- ... ost2783104
SPL komt vanavond.
Henjo
- di 29 mei 2012, 0:48
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
- Reacties: 75
- Weergaves: 3898
Paul Paddock transducer, papier en nu verder.
Zoals ik al aangekondigd had is hier dan mijn eerste topic. Het begon met een filmpje dat ik tegenkwam op YouTube. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ggsI-YOlv7U[/youtube] Ook op de website van Francois Deminière staat voldoende informatie om er zelf een te bouwen. http://www.fdacoustic.fr/ Ook...
- di 29 mei 2012, 0:16
- Forum: DIY Events door leden
- Onderwerp: ZBA Luisterdag Breda 2012 mei 26 - verslag en nabeschouwing
- Reacties: 110
- Weergaves: 3948
Re: ZBA Luisterdag Breda 2012 mei 26 - verslag en nabeschouw
Mag ik iedereen, en in het bezonder Wowly, die afgelopen Zaterdag weer tot een succes hebben gemaakt hartelijk danken. Dre, bedankt dat ik je woofer als, muzikale en fysieke ondersteuning mocht gebruiken. De positieve reacties en aanbevelingen over mijn wapperende A3-tjes, geven me in ieder geval in...
- za 21 apr 2012, 17:32
- Forum: Forumaangelegenheden, Algemeen
- Onderwerp: Geen plaatjes in vertaalde ZBA posts?
- Reacties: 15
- Weergaves: 733
Re: Geen plaatjes in vertaalde ZBA posts?
Ik weet niet of er al instellingen zijn gewijzigd, maar hier doet googletranslate het ook gewoon met plaatjes.
http://translate.google.nl/translate?hl ... nl%2Fforum
Groet,
Henjo
http://translate.google.nl/translate?hl ... nl%2Fforum
Groet,
Henjo
- za 21 apr 2012, 16:13
- Forum: Forumaangelegenheden, Algemeen
- Onderwerp: Geen plaatjes in vertaalde ZBA posts?
- Reacties: 15
- Weergaves: 733
Re: Geen plaatjes in vertaalde ZBA posts?
Test gedaan in onderstaande browsers. IE8,IE9 en Chome, op een computer waar ik nog niet eerder ben ingelogd, op het forum. Type of plak het adres van de gewenste onvertaalde pagina in het veld "url vertalen" Voorbeeld: http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=en&a=www.z...
- vr 03 feb 2012, 1:58
- Forum: DIY Events door leden
- Onderwerp: 1e ZBA luisterdag Oost-Nederland Almelo 4 februari 2012
- Reacties: 434
- Weergaves: 10791
Re: 1e ZBA luisterdag Oost-Nederland Almelo 4 februari 2012
Barry2001, zou je me willen registreren als bezoeker? 
- za 02 mei 2009, 11:29
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Proof of concept (8x 2" Tangband)
- Reacties: 402
- Weergaves: 40307
Hoi MichaelB, Zoals ik zie op de afbeelding wordt er nu een circel van 241mm die 1mm diep is gefreesd. Het omgekeerde van wat je wil. Als het alleen om het positioneren gaat, kan je ook één plaat van 250mm en één plaat van 241mm op elkaar lijmen. Met de bout in het midden worden deze dan concentrisc...
