paasproject: TL met 2 stuks TB W69-1042

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

paasproject: TL met 2 stuks TB W69-1042

Berichtdoor Henkjan » za 15 apr 2006, 0:39

nou heb ik al een tijdje een stel W69-1042's liggen, en ik dacht laat ik daar dan maar eens zelf wat mee gaan doen. ik dacht zo een TL-sub voor onder de bank leek me wel wat.

ik Mathcad opgestart, t TL-offset driver sheet erin, en simuleren maar. startpunt de afstemming waar Audiocad mee komt, 1.8m lang en ietwat toelopende lijn, start op 1.5Sd eind 1Sd. curve niet echt vlak te noemen. ik speaker opschuiven, naar 1/3 in de lijn, begin wat groter, dat gaf dit:
Afbeelding
met een oplopen boven de 60Hz :?

Doe ik een uitlopende lijn, begin op 1Sd en eind op 2Sd dan wordt t dit:
Afbeelding
lijkt beter recht, maar gaat nou niet echt diep meer. maar zo'n lijn is nou echt de enige manier die ik gevonden heb om een beetje rechte curve te krijgen. iemand nog tips?
Laatst gewijzigd door Henkjan op zo 16 apr 2006, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

jedel

Berichtdoor jedel » za 15 apr 2006, 13:37

Afbeelding

zo iets?
L 1.0m
op een 1/3 van de lijn
van 1,5 naar 1 Sd
met een poort r=3.5 cm
L port 10cm
0.5 lb/ft^-3 stiffing in het begin van de lijn.

in 2 minuten gemaakt dus ik zal nog ff wat verbeteren

jedel

Berichtdoor jedel » za 15 apr 2006, 13:55

Afbeelding

oke iets beter misshien?
L 0.9 m
op 0.47 van de lijn
1.5 Sd
poort het zelfde
.20lbft^-3 stuffing

de reponse zou aan het einde nog iets meer mogen aflopen (rekening houdend met inroom reponse)

oh beide zijn dus mass loaded (ML TQTW sheet gebruiken)

oke nog een laatste, een conventionel TL
Afbeelding

precies zoals de audiocad afsteming met de woefer op een 1/3
en 0.20 stuffing
gebruiken ik wel de zelfde T/S parameters?

hoe dan ook je ziet dat een massloaded compacter is voor het zelfde resultaat met minder rotzooi in het mid-laag

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 15 apr 2006, 14:56

ik gebruik de parameters van dat datasheet in de link in m'n 1e post.

die ML-TQWT is lekker compact wel met een lijn van een meter, maar dieper dan wat met een gewone BR gaat-ie ook niet. zal ik ook eens mee gaan spelen... eens zien of een wat diepere afstemming mogelijk is.

ben wat gaan stoeien met als basis het K+T recept: L=2.2m, S0=S1=Sd, 0.125 stuffing in het gesloten eind, geen in het open eind, driver op 1/3. nog steeds niet echt vlak, maar het gaat de goede kant op. lijkt erg veel op die laatste van jou.

jedel

Berichtdoor jedel » za 15 apr 2006, 15:10

Henkjan schreef:ik gebruik de parameters van dat datasheet in de link in m'n 1e post.

die ML-TQWT is lekker compact wel met een lijn van een meter, maar dieper dan wat met een gewone BR gaat-ie ook niet. zal ik ook eens mee gaan spelen... eens zien of een wat diepere afstemming mogelijk is.

ben wat gaan stoeien met als basis het K+T recept: L=2.2m, S0=S1=Sd, 0.125 stuffing in het gesloten eind, geen in het open eind, driver op 1/3. nog steeds niet echt vlak, maar het gaat de goede kant op. lijkt erg veel op die laatste van jou.

die parameters gebruik ik ook :wink: (met 1 driver)

als ik het goed heb zal het inpedantie verloop ML-TL en de "controle" van de woofer bij de iegen frequentie is beter zijn dan een BR (maar minder goed dan een conv. TL
je kan dieper komen door de curve iets af te laten lopen...

voor een sub maakt het natuurlijk niet uit dat je rotzooi heb bij >200 hz. (die je overigens altijd hebt bij een conv. TL)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 15 apr 2006, 15:31

en als ik de 2e driver op 1/5 van de lijn zet, dan zou de "rommel" nog meer naar boven opschuiven (dit volgens K+T in elk geval, op DIYAudio waren ze niet overtuigd)

misschien heeft iemand de jongste versie van AJHorn? daar kan je (dacht ik) 2 drivers mee simuleren

sietse

Berichtdoor sietse » za 15 apr 2006, 19:58

dit volgens K+T

Welke K&T ?
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 15 apr 2006, 20:07

sietse schreef:
dit volgens K+T

Welke K&T ?

naja, zo ongeveer elke waarin ze een TL presenteren :roll: in die met die 3 stuks TL-subs met diverse Peerless drivers stond zelfs nog een uitgebreide herhaling

weidok

Berichtdoor weidok » za 15 apr 2006, 20:09

sietse schreef:
dit volgens K+T

Welke K&T ?

Denk die van dec 2005 waarin een recencie van AJHorn staat ??

Je kan ook Sd en Vas verdubbelen en impendantie halveren..
om een een TL met 2 drivers te simuleren toch ???
" there is no box like no box" :)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 15 apr 2006, 20:21

ja, maar dan klopt de positie van de drivers niet helemaal hè, en dat is nou net de truc om met slim plaatsen van de units de 3/4 en 5/4 resonanties te onderdrukken en zo de freq curve vlak te krijgen.

maar we gaan t meemaken, ik heb vlak voor sluitingstijd van de Fixet 2m² spaanplaat en 8 stuks M6-inslagmoer&bout gehaald, eens zien wat we daar de paasdagen van kunnen maken :D

weidok

Berichtdoor weidok » za 15 apr 2006, 20:45

Henkjan schreef:ja, maar dan klopt de positie van de drivers niet helemaal hè, en dat is nou net de truc om met slim plaatsen van de units de 3/4 en 5/4 resonanties te onderdrukken en zo de freq curve vlak te krijgen.

maar we gaan t meemaken, ik heb vlak voor sluitingstijd van de Fixet 2m² spaanplaat en 8 stuks M6-inslagmoer&bout gehaald, eens zien wat we daar de paasdagen van kunnen maken :D

Als je de drivers op een eenvoudige manier zou kunnen
verschuiven in de tunnel.. ?
en de effecten zou kunnen meten ??

Wie heeft de nieuwste versie AJHorn ??

Versie 5.0
Klang+Ton 1-2006

Heb artikel hier voor mij..
Jammer maar met 2 drivers in tunnel schuiven lukt niet ... !!!

"Eine Line nach K+T Art mit zwei chassis bei 1/5 und 1/3 der lânge lasst
sich allerdings nicht berechnen zwei unabhangige Chassispositionen
gehen nicht"

das pech hebben Henkjan :oops: :oops:

Dus zelf proberen uit te vogelen::

Maar 1/3 en 1/5 is een goed uigangspunt :) :)
Laatst gewijzigd door weidok op za 15 apr 2006, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 15 apr 2006, 20:48

ach ik denk dat ik de theorie maar eens ga vertrouwen en gewoon bouw met de woofs op 1/3 en 1/5 van de lijn 8)

en wat betreft theorie en praktijk:
theorie is dat het niet werkt, en je weet waarom
praktijk is dat het werkt, maar geen flauw idee hoe t gelukt is
wij combineren theorie en praktijk: het werkt niet en we hebben geen idee waarom
:twisted:

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » za 15 apr 2006, 20:57

A kijk! Het paasproject! Een dergelijk project spreekt mij ook aan, ik benieuwd naar de bevindingen...

weidok

Berichtdoor weidok » za 15 apr 2006, 20:59

Henkjan schreef:ach ik denk dat ik de theorie maar eens ga vertrouwen en gewoon bouw met de woofs op 1/3 en 1/5 van de lijn 8)

en wat betreft theorie en praktijk:
theorie is dat het niet werkt, en je weet waarom
praktijk is dat het werkt, maar geen flauw idee hoe t gelukt is
wij combineren theorie en praktijk: het werkt niet en we hebben geen idee waarom
:twisted:

Je was me alweer voor .. moest nog even wat toevoegen :)

We horen en lezen het wel .. de komende dagen :roll: :roll:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 16 apr 2006, 15:39

zo, de eerste vorderingen:

Afbeelding

tijdens t drogen van de lijm de gaten in de baffle zagen, dan moet t lukken om voor t avondeten de kast dicht te hebben.

ik heb vast het model in het "sections" sheet van MJK gezet, eens de vulling optimaliseren (dat doen we vanavond wel). lijkt erop dat vulling in t begin en wat vlak voor de poort het beste resultaat geeft.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 17 apr 2006, 0:00

Henkjan schreef:..... dan moet t lukken om voor t avondeten de kast dicht te hebben.
nou daar kwam weer een kapot apparaat van Black en **cker tussendoor, deze maal de decoupeerzaag. zaagje bleef er niet meer inzitten (geen draad meer in t Al houdertje). heb t voorlopig op kunnen lossen met een ingekorte parker :roll:

maar t gaat toch redelijk vlot vooruit, is toch wel groot zo rechtop, hier een HH foto:
Afbeeldingnee, dat is geen CD

morgen nog wel wat tuin arbeid, maar t zou toch moeten lukken om er in elk geval even naar te luisteren....

Caratje

Berichtdoor Caratje » ma 17 apr 2006, 4:20

Dat ziet er behoorlijk recht uit, dacht gelezen te hebben dat voor sub een taps toelopende TL 'beter' was, maar vergelijk is altijd moeilijk (zeker als je ze niet naast elkaar kunt horen).

Hoor dat het goed klinkt en ben benieuwd naar je bevinding over de plaatsing (onder de bank)!!!
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 17 apr 2006, 12:59

met taps toelopend kwam de frequentie curve in de simu er nou niet bepaald beter uit te zien, de output in t laag werd minder en de bult net boven de 100 groter.... we gaan t meemaken.

wat betreft de plaatsing onder de bank: om dat echt uit te proberen denk ik dat ik nog wat extra hardware moet kopen (lees nog een subversterker met HP op de cinchuitgang) want m'n satelieten onder de 150 inzetten gaat niet lukken, en dat lijkt me te hoog voor onder de bank plaatsing. de eerste test zal dus zijn met in de hoek. en de 2e in de bios, eens zien hoe die zich houdt in vergelijk met de Pentawoofer.

nog 2 foto's:
Afbeelding...Afbeelding

sietse

Berichtdoor sietse » ma 17 apr 2006, 14:42

Ben zeer benieuwd. Als je nog es weer zoiets gaat bouwen, kun je beter de boven en/of de onderkant het laatst vast zetten. Kun je nog overal bij i.v.m. dempings experimenten.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 17 apr 2006, 15:03

had ik ook overwogen, alleen met de afmetingen van de lijn en de gaten voor de woofers kan ik zo ongeveer overal wel bij zelfs met zijkanten dicht.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 18 apr 2006, 15:05

Afbeelding
dit is met weinig (erg weinig, dun stukje aan t gesloten eind, dun stukje voor poort) demping, dat simuleert in lek geval t beste. we gaan t vanavond eens horen hoe t klinkt

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 18 apr 2006, 23:29

zo, m net ff kort beluisterd in de bios, dus vergelijk met de Pentawoofer (had geen zin in de trap af sjouwen). Gaat in elk geval erg diep, bv die contrabas in dat 1e nummer op Kind of Blue, moooi. voor m'n gevoel zeg ik dattie nog dieper gaat dan de pentawoofer. Voor nu dik tevreden met ~100 euri investering, en een paar dagen denken en knutselen.

Goed luisteren komt nog wel, eerst level nog echt goed inregelen, en wat verder luisteren naar wat muziek o.a. met flinke drums om de "strakheid" te beoordelen (iemand nog tips? ik dacht zelf aan Phil C of de funeral scene uit Akhnaten, Cadillac Ranch). en wat meten uiteraard, eens zien of die 3/4 en 5/4 nou echt zo goed onderdrukt worden zoals K+T beweert.

weidok

Berichtdoor weidok » wo 19 apr 2006, 21:14

Henkjan schreef: eens zien of die 3/4 en 5/4 nou echt zo goed onderdrukt worden zoals K+T beweert.

Hebben ze gelijk of niet ??

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 19 apr 2006, 23:41

nog niet gemeten, zal wel ergens de komende paar dagen gaan gebeuren

sietse

Berichtdoor sietse » do 20 apr 2006, 11:26

Bij welke frequentie kap je ze af?

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”