ECL82 SE buizenversterker met vintage Philips trafo's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door FR_Aad »

:goedzo:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door AatV »

Mooi werk, wat zijn de meest opvallende verschillen met de CA amp?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door knuisje »

Ik heb ze nog niet rechtstreeks vergeleken. Maar het viel me direct op hoe muzikaal en ontspannen het klinkt. Ook details van instrumenten zoals het trillen van de snaren van een contrabas zijn opvallend goed hoorbaar. Niet slecht voor onderdelen van 60-75 jaar geleden. :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door Shadow »

Leuk! De buizenman gaat CA & de CA man gaat buis :lagge:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door Barry2001 »

Volgens mij is dit je eerste buizenversterker Knuistermans toch? Dan heb je dat erg snel voor elkaar gekregen, complimenten!

Over de klank, mij valt vaak dit op: ze klinken vaak erg muzikaal, maar zijn eigenlijk niet zo goed... waar je achter komt als je er aan gaat meten. Vervorming rijst soms echt de pan uit, maar blijkbaar vinden we dat prettig aan de oortjes, tot op zekere hoogte nauurlijk. Plaatsing vind ik met buizen op de een of andere manier vaak echt beter met buizen. Dit valt me op als ik eenzelfde muziekstuk in de woonkamer beluister, standaard gebruik ik daar een klasse D versterker. Als ik met de Amp switcher omschakel naar buizen komt de muziek meer los van de speakers, hoor je beter plaatsing vd verschillende instrumenten. Is het allemaal halleluja, neen. Staat er wat elektro achtige muziek op, Carbon Based Lifeforms (uit het ZBA album vh jaar draadje) hoor je gewoon het laag dat achter blijft, en pieken (dynamiek) blijven achter. Heb altijd geroepen (en nog nooit gedaan :mrgreen: ) dat de perfekte combi zou zijn imho een vette transistor bak voor het laag met buizen voor het mid-hoog.

@Hr Schaduw (neem aan dat de opmerking op mij slaat :mrgreen: );
En wat mij tegenvalt bij buizen is de levensduur, ik luister nu een jaar of 10 naar buizen, ze zijn gewoon snel 'op'. Recent weer, de EL84's uit de keukenversterker, hebben het 1 jaar volgehouden (wel intensief gebruik) bij een correcte instelling. Samen met het hoge stroomverbruik zijn met name de dikke eindbakken wat minder geschikt voor continue gebruik, vandaar hier de Amp switcher. Als ik een avondje lekker oude Doors platen ga draaien, of zoals vd week Exile on Mainstreet, favourietje, is mijn voorkeur de buisjes. Kijk ook regelmatig film, beamer, geluid over dezelfde installatie: voorkeur is de klasse D versterker, kan het muzikale geweld wat in sommige films voorkomt beter volgen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door knuisje »

Bedankt Barry, inderdaad de eerste buizenversterker. Wat je zegt klopt natuurlijk, meettechnisch zijn buizen minder. Ik vond het echter leuk om eens een buizenversterker te maken. En als het dan goed klinkt is het helemaal mooi. :D

Nog een fotootje van de ingewanden. Ik heb veel aandacht gegegeven aan de massa-layout.
Bijlagen
DSC03881.jpg
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door RNacoustics »

Mooie resultaat Peter =D>
Weer eens wat anders dan een DAC bouwen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door Ah!buis »

Nog even gekeken wat het veranderen van de tegenkoppeling van 470k naar 220k.
Ziet er niet zo goed uit :o
Anne
Bijlagen
82T220-470k.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door knuisje »

Ok, dan gaan we het nog eens proberen met 470k. Die weerstand is goed te bereiken dus makkelijk om te wisselen. Als ik het goed begrijp werkt de triode met 470k in een gunstiger bereik, maar wel minder tegenkoppeling toch?

@Roland: Dank Roland, geen OTL-geweld maar toch ook heel mooi op een bescheiden schaal.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Ok, dan gaan we het nog eens proberen met 470k. Die weerstand is goed te bereiken dus makkelijk om te wisselen. Als ik het goed begrijp werkt de triode met 470k in een gunstiger bereik, maar wel minder tegenkoppeling toch?
De tegenkoppeling is voor de eindtrrap.Zadelt de voortrap op met een zware belasting.Als je overdrijft doet de eindtrap het beter ten koste van de voorversterker.Er zal wel een optimaal midden zijn, meer voor simulatiefanaten, mtb ? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door democles »

Ik heb veel aandacht gegegeven aan de massa-layout.
Als ik het goed zie,de massa via 100ohm/condensator aan het chassis, bij de ingang. :goedzo:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door knuisje »

Klopt, en het chassis hangt ivm. de veiligheid direct aan de randaarde. De massa van de ingangen is op een plek met de audiomassa verbonden.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door RobertD »

Leuk resultaat hoor, en inderdaad snel gebouwd. Ik moet toch ook weer eens een buizenbakje bouwen, heb hier nog UGTs en ECL82's liggen, maar ook EL84 en 6072 als stuurbuisje spoken door mijn hoofd.
Eigenlijk wil ik een keer een versterkertje met ingebouwde phonotrap maken, leuk voor op de werkkamer.

Ik vind die extra tegenkoppeling wikkelingen in die Philips trafootjes wel interessant. Mijn UGT's hebben dat niet.

Met welke luidsprekers luister je nu naar deze versterker?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door knuisje »

Ha Robert, het geeft veel voldoening zo'n buizenversterkertje bouwen. Die tegenkoppeling is inderdaad een leuke feature op de uitgangstrafootjes.

Ik speel nu met deze speakers. Deze hebben een rendement van 87dB maar desondanks kan het hard zat.

Nog een fotootje van het eindresultaat met gemonteerde trafokappen. De netspanning wordt aangegeven met een neonlampje als miniatuurbuisje. :mrgreen:
Bijlagen
DSC03885.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door Ah!buis »

Zo te zien brand de Ne op gelijkspanning, een staafje licht.Op wisselspanning (hs-wikkeling bijv.) doen de twee mee.
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door knuisje »

Is misschien niet goed te zien maar beide staafjes branden, hij hangt via 330k aan de netspanning.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Is misschien niet goed te zien maar beide staafjes branden, hij hangt via 330k aan de netspanning.
Idd, ziet er voor mij net uit als één.
En goed geïsoleerd zo door die metalen plaat ? 8-[
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door knuisje »

Krimpkousjes...
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door knuisje »

Gisteren de feedback veranderd naar 470k. Gehoormatig is het hierdoor minder geworden, het klinkt wat dunner en minder aangenaam. Vanavond gaat de 220k weer terug. Kennelijk weegt de lagere vervorming van de triode niet op tegen het effect van de tegenkoppeling.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door mischa72 »

Is er geen gulden middenweg waarbij je vervorming verlaagt en toch de klank aangenaam houdt? We hebben in de E12 nog 270k, 330k en 390k :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door knuisje »

Ja, ik blijf niet aan de gang. :lol:
RobertD schreef:
Ik vind die extra tegenkoppeling wikkelingen in die Philips trafootjes wel interessant. Mijn UGT's hebben dat niet.
Dezelfde trafootjes zijn nog te koop voor 5 euro per stuk als je er 10 koopt. klik
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door ds23man »

knuisje schreef:
Ja, ik blijf niet aan de gang. :lol:
Maak je er toch even een potmeter van. :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door mischa72 »

knuisje schreef:
Ja, ik blijf niet aan de gang. :lol:
RobertD schreef:
Ik vind die extra tegenkoppeling wikkelingen in die Philips trafootjes wel interessant. Mijn UGT's hebben dat niet.
Dezelfde trafootjes zijn nog te koop voor 5 euro per stuk als je er 10 koopt. klik
Indien er meer mensen die hier iets mee willen, kan ik het pakket wel bestellen en bij een collega in Duitsland laten aankomen. Ik heb helaas geen 10 trafo's nodig, maar ik zou best wel eens zo'n EL84 willen bouwen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door RobertD »

Ik heb nog trafootjes liggen, die eerst maar eens gebruiken.

Die speakers heb ik lang geleden in Breda gehoord. Dat waren leuke monitors. Als je luisterruimte niet al te groot is, dan klinkt ongetwijfeld heel goed.

Ik heb zo'n RH84 heel lang op mijn werkkamer gebruikt met een paar Jamo Art speaker, dat klinkt ook verbazingwekkend goed.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ECL82 SE buizenversterker met vintage Philips trafo's

Bericht door knuisje »

De blokgolf op 1kHz aan de uitgang met 4,7R belasting ziet er volgens mij prima uit.
Bijlagen
DSC03900.jpg
Plaats reactie