ECL82 SE buizenversterker met vintage Philips trafo's
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Mooi werk, wat zijn de meest opvallende verschillen met de CA amp?
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Ik heb ze nog niet rechtstreeks vergeleken. Maar het viel me direct op hoe muzikaal en ontspannen het klinkt. Ook details van instrumenten zoals het trillen van de snaren van een contrabas zijn opvallend goed hoorbaar. Niet slecht voor onderdelen van 60-75 jaar geleden. 
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Leuk! De buizenman gaat CA & de CA man gaat buis 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Volgens mij is dit je eerste buizenversterker Knuistermans toch? Dan heb je dat erg snel voor elkaar gekregen, complimenten!
Over de klank, mij valt vaak dit op: ze klinken vaak erg muzikaal, maar zijn eigenlijk niet zo goed... waar je achter komt als je er aan gaat meten. Vervorming rijst soms echt de pan uit, maar blijkbaar vinden we dat prettig aan de oortjes, tot op zekere hoogte nauurlijk. Plaatsing vind ik met buizen op de een of andere manier vaak echt beter met buizen. Dit valt me op als ik eenzelfde muziekstuk in de woonkamer beluister, standaard gebruik ik daar een klasse D versterker. Als ik met de Amp switcher omschakel naar buizen komt de muziek meer los van de speakers, hoor je beter plaatsing vd verschillende instrumenten. Is het allemaal halleluja, neen. Staat er wat elektro achtige muziek op, Carbon Based Lifeforms (uit het ZBA album vh jaar draadje) hoor je gewoon het laag dat achter blijft, en pieken (dynamiek) blijven achter. Heb altijd geroepen (en nog nooit gedaan
) dat de perfekte combi zou zijn imho een vette transistor bak voor het laag met buizen voor het mid-hoog.
@Hr Schaduw (neem aan dat de opmerking op mij slaat
);
En wat mij tegenvalt bij buizen is de levensduur, ik luister nu een jaar of 10 naar buizen, ze zijn gewoon snel 'op'. Recent weer, de EL84's uit de keukenversterker, hebben het 1 jaar volgehouden (wel intensief gebruik) bij een correcte instelling. Samen met het hoge stroomverbruik zijn met name de dikke eindbakken wat minder geschikt voor continue gebruik, vandaar hier de Amp switcher. Als ik een avondje lekker oude Doors platen ga draaien, of zoals vd week Exile on Mainstreet, favourietje, is mijn voorkeur de buisjes. Kijk ook regelmatig film, beamer, geluid over dezelfde installatie: voorkeur is de klasse D versterker, kan het muzikale geweld wat in sommige films voorkomt beter volgen.
Over de klank, mij valt vaak dit op: ze klinken vaak erg muzikaal, maar zijn eigenlijk niet zo goed... waar je achter komt als je er aan gaat meten. Vervorming rijst soms echt de pan uit, maar blijkbaar vinden we dat prettig aan de oortjes, tot op zekere hoogte nauurlijk. Plaatsing vind ik met buizen op de een of andere manier vaak echt beter met buizen. Dit valt me op als ik eenzelfde muziekstuk in de woonkamer beluister, standaard gebruik ik daar een klasse D versterker. Als ik met de Amp switcher omschakel naar buizen komt de muziek meer los van de speakers, hoor je beter plaatsing vd verschillende instrumenten. Is het allemaal halleluja, neen. Staat er wat elektro achtige muziek op, Carbon Based Lifeforms (uit het ZBA album vh jaar draadje) hoor je gewoon het laag dat achter blijft, en pieken (dynamiek) blijven achter. Heb altijd geroepen (en nog nooit gedaan
@Hr Schaduw (neem aan dat de opmerking op mij slaat
En wat mij tegenvalt bij buizen is de levensduur, ik luister nu een jaar of 10 naar buizen, ze zijn gewoon snel 'op'. Recent weer, de EL84's uit de keukenversterker, hebben het 1 jaar volgehouden (wel intensief gebruik) bij een correcte instelling. Samen met het hoge stroomverbruik zijn met name de dikke eindbakken wat minder geschikt voor continue gebruik, vandaar hier de Amp switcher. Als ik een avondje lekker oude Doors platen ga draaien, of zoals vd week Exile on Mainstreet, favourietje, is mijn voorkeur de buisjes. Kijk ook regelmatig film, beamer, geluid over dezelfde installatie: voorkeur is de klasse D versterker, kan het muzikale geweld wat in sommige films voorkomt beter volgen.
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Bedankt Barry, inderdaad de eerste buizenversterker. Wat je zegt klopt natuurlijk, meettechnisch zijn buizen minder. Ik vond het echter leuk om eens een buizenversterker te maken. En als het dan goed klinkt is het helemaal mooi.
Nog een fotootje van de ingewanden. Ik heb veel aandacht gegegeven aan de massa-layout.
Nog een fotootje van de ingewanden. Ik heb veel aandacht gegegeven aan de massa-layout.
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Mooie resultaat Peter
Weer eens wat anders dan een DAC bouwen.
Weer eens wat anders dan een DAC bouwen.
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Nog even gekeken wat het veranderen van de tegenkoppeling van 470k naar 220k.
Ziet er niet zo goed uit
Anne
Ziet er niet zo goed uit
Anne
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Ok, dan gaan we het nog eens proberen met 470k. Die weerstand is goed te bereiken dus makkelijk om te wisselen. Als ik het goed begrijp werkt de triode met 470k in een gunstiger bereik, maar wel minder tegenkoppeling toch?
@Roland: Dank Roland, geen OTL-geweld maar toch ook heel mooi op een bescheiden schaal.
@Roland: Dank Roland, geen OTL-geweld maar toch ook heel mooi op een bescheiden schaal.
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
De tegenkoppeling is voor de eindtrrap.Zadelt de voortrap op met een zware belasting.Als je overdrijft doet de eindtrap het beter ten koste van de voorversterker.Er zal wel een optimaal midden zijn, meer voor simulatiefanaten, mtb ?knuisje schreef:Ok, dan gaan we het nog eens proberen met 470k. Die weerstand is goed te bereiken dus makkelijk om te wisselen. Als ik het goed begrijp werkt de triode met 470k in een gunstiger bereik, maar wel minder tegenkoppeling toch?
Anne
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Als ik het goed zie,de massa via 100ohm/condensator aan het chassis, bij de ingang.Ik heb veel aandacht gegegeven aan de massa-layout.
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Klopt, en het chassis hangt ivm. de veiligheid direct aan de randaarde. De massa van de ingangen is op een plek met de audiomassa verbonden.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Leuk resultaat hoor, en inderdaad snel gebouwd. Ik moet toch ook weer eens een buizenbakje bouwen, heb hier nog UGTs en ECL82's liggen, maar ook EL84 en 6072 als stuurbuisje spoken door mijn hoofd.
Eigenlijk wil ik een keer een versterkertje met ingebouwde phonotrap maken, leuk voor op de werkkamer.
Ik vind die extra tegenkoppeling wikkelingen in die Philips trafootjes wel interessant. Mijn UGT's hebben dat niet.
Met welke luidsprekers luister je nu naar deze versterker?
Eigenlijk wil ik een keer een versterkertje met ingebouwde phonotrap maken, leuk voor op de werkkamer.
Ik vind die extra tegenkoppeling wikkelingen in die Philips trafootjes wel interessant. Mijn UGT's hebben dat niet.
Met welke luidsprekers luister je nu naar deze versterker?
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Ha Robert, het geeft veel voldoening zo'n buizenversterkertje bouwen. Die tegenkoppeling is inderdaad een leuke feature op de uitgangstrafootjes.
Ik speel nu met deze speakers. Deze hebben een rendement van 87dB maar desondanks kan het hard zat.
Nog een fotootje van het eindresultaat met gemonteerde trafokappen. De netspanning wordt aangegeven met een neonlampje als miniatuurbuisje.
Ik speel nu met deze speakers. Deze hebben een rendement van 87dB maar desondanks kan het hard zat.
Nog een fotootje van het eindresultaat met gemonteerde trafokappen. De netspanning wordt aangegeven met een neonlampje als miniatuurbuisje.
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Zo te zien brand de Ne op gelijkspanning, een staafje licht.Op wisselspanning (hs-wikkeling bijv.) doen de twee mee.
Anne
Anne
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Is misschien niet goed te zien maar beide staafjes branden, hij hangt via 330k aan de netspanning.
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Idd, ziet er voor mij net uit als één.knuisje schreef:Is misschien niet goed te zien maar beide staafjes branden, hij hangt via 330k aan de netspanning.
En goed geïsoleerd zo door die metalen plaat ?
Anne
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Gisteren de feedback veranderd naar 470k. Gehoormatig is het hierdoor minder geworden, het klinkt wat dunner en minder aangenaam. Vanavond gaat de 220k weer terug. Kennelijk weegt de lagere vervorming van de triode niet op tegen het effect van de tegenkoppeling.
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Is er geen gulden middenweg waarbij je vervorming verlaagt en toch de klank aangenaam houdt? We hebben in de E12 nog 270k, 330k en 390k 
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Ja, ik blijf niet aan de gang.
Dezelfde trafootjes zijn nog te koop voor 5 euro per stuk als je er 10 koopt. klikRobertD schreef:Ik vind die extra tegenkoppeling wikkelingen in die Philips trafootjes wel interessant. Mijn UGT's hebben dat niet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Maak je er toch even een potmeter van.knuisje schreef:Ja, ik blijf niet aan de gang.![]()
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Indien er meer mensen die hier iets mee willen, kan ik het pakket wel bestellen en bij een collega in Duitsland laten aankomen. Ik heb helaas geen 10 trafo's nodig, maar ik zou best wel eens zo'n EL84 willen bouwen.knuisje schreef:Ja, ik blijf niet aan de gang.![]()
Dezelfde trafootjes zijn nog te koop voor 5 euro per stuk als je er 10 koopt. klikRobertD schreef:Ik vind die extra tegenkoppeling wikkelingen in die Philips trafootjes wel interessant. Mijn UGT's hebben dat niet.
Groeten,
Mischa
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Ik heb nog trafootjes liggen, die eerst maar eens gebruiken.
Die speakers heb ik lang geleden in Breda gehoord. Dat waren leuke monitors. Als je luisterruimte niet al te groot is, dan klinkt ongetwijfeld heel goed.
Ik heb zo'n RH84 heel lang op mijn werkkamer gebruikt met een paar Jamo Art speaker, dat klinkt ook verbazingwekkend goed.
Die speakers heb ik lang geleden in Breda gehoord. Dat waren leuke monitors. Als je luisterruimte niet al te groot is, dan klinkt ongetwijfeld heel goed.
Ik heb zo'n RH84 heel lang op mijn werkkamer gebruikt met een paar Jamo Art speaker, dat klinkt ook verbazingwekkend goed.
Re: ECL82 SE buizenversterker met vintage Philips trafo's
De blokgolf op 1kHz aan de uitgang met 4,7R belasting ziet er volgens mij prima uit.
