Voeding voor Conrad 190794-89 versterker kit

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
NielsR
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 15:48
Locatie: Mechelen, België
Contacteer:

Voeding voor Conrad 190794-89 versterker kit

Bericht door NielsR »

Om 2x 25w Aura AST-1B-4 Tactile transducers aan te sturen dacht ik een extra versterking tussen de LFE-uitgang en de Aura's te plaatsen.

Na wat zoeken op het internet (Velleman, Conrad, ...) ben ik uiteindelijk op de Conrad 190794-89 (sorry, direct links naar Conrad lukt niet) uitgekomen. Deze levert volgens de specs 2x40W, wat wel voldoende moet zijn (lijkt me).

De technische details zoals op de website vermeld:
  • Uitgangsimpedantie: 2 - 4 Ω
  • Uitgangsvermogen: 2 x 40 W
  • Frequentiebereik: 20 Hz -20 kHz
  • Stroomverbruik: 7,5 A
  • Voedingsspanning: 6 - 18 V/DC
Er staat echter geen vermelding welke voeding zou passen. Maar ik verschiet van de 7,5 A... Een stomme 230Vac->12Vdc adapter komt vaak niet boven de 1,5~2 A uit.

Iemand een suggestie? Indien mogelijk zijn andere versterkeroplossingen ook gewenst, maar ik zoek iets compacts en voor een redelijke prijs.

Alvast bedankt!

Niels R.

Ter info de specs van de Aura's:
Aura AST-1B-4 Tactile transducer
  • Frequency Range: 20-100 Hz
  • Effective Impedance: 4 Ohms
  • Resonance Frequency (fo): 42 Hz
  • Force: 10 LBf (44.5 N) at 25 W
  • Peak Force: 20 Lbf (89N) at ??? 50W ???
  • Continuous Rated Power: Nominal 25 W RMS
  • Max power: 50W RMS
  • Resonant Spring: 2 molded nylon/plastic spiders with 3 spokes
  • Voice Coil: single layer, 3" diameter, the voice coil is fixed and the magnet is the moving mass in the middle. Xmax ~= Xsus = 1/8".
  • Moving Mass: magnet cylinder 3" diameter by 1" height.
  • Size: 4.75" (diameter), 2.35" (height)
  • Frame Size: 5.4"w x 2.2"h ???
  • Weight: 2.5 lbs.
  • Magnet Type: Ceramic
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Voeding voor Conrad 190794-89 versterker kit

Bericht door Treb »

NielsR schreef:
Indien mogelijk zijn andere versterkeroplossingen ook gewenst, maar ik zoek iets compacts en voor een redelijke prijs.
Een LM3886 kit wellicht? Kijk voor info eens op http://www.chipamp.com/
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Voeding voor Conrad 190794-89 versterker kit

Bericht door sevenup »

of zoiets

Die van de conrad is 2x40W max. Komt meer op ongeveer 2x15W RMS. is eigelijk een autoradio chippie.
Lijkt mij iets onderbemeten voor jou toepassing.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Voeding voor Conrad 190794-89 versterker kit

Bericht door sjons »

Ik heb die amp ook, gebruik em ism een laptopvoeding om twee kleine speakers (ja, ook die van conrad) aan te sturen. Klinkt niet onaardig, maar een setje needles met een chipampje is beduidend beter. Ik heb er wel redelijk wat ruis en brom inzitten (als je het volume opendraait zonder muziek), maar dat interesseert mij voor de huidige toepassing toch niet zo. Voor jou toepassing zou ik ook voor 7up z'n of een lm1875/3875/3886 oplossing gaan...
NielsR
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 15:48
Locatie: Mechelen, België
Contacteer:

Re: Voeding voor Conrad 190794-89 versterker kit

Bericht door NielsR »

Bedankt voor de tips! Het zien er allemaal redelijk kwalitatieve oplossingen uit die misschien toch iets te "sjiek" zijn voor mijn toepassing.

Ik was ook eens aan het kijken naar een combinatie van: Een andere "sjiepe" oplossing zou de aankoop van een tweedehands autoversterker zijn. Het enige hier is weer een voeding van 12 Vdc die +/- 5A kan leveren.

Zijn er versterkermodules die gewoon op 220 Vac werken? Hierdoor is het gebruik van een vette transfo overbodig. (Compact is the answer :p)

Groeten,
Niels R.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Voeding voor Conrad 190794-89 versterker kit

Bericht door ray5150 »

Hier een lekker goedkope trafo:
http://www.baco-army-goods.nl/product_1509.html
NielsR
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 15:48
Locatie: Mechelen, België
Contacteer:

Re: Voeding voor Conrad 190794-89 versterker kit

Bericht door NielsR »

ray5150 schreef:
Hier een lekker goedkope trafo:
http://www.baco-army-goods.nl/product_1509.html
Wow, inderdaad! Dit opent perspectieven :o)

Bedankt!
NielsR
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 15:48
Locatie: Mechelen, België
Contacteer:

Re: Voeding voor Conrad 190794-89 versterker kit

Bericht door NielsR »

Ok, de kogel is door de kerk...

Ik ben voor een Velleman module gegaan (de kit was stukken goedkoper, maar zo'n module is mooi voorgesoldeerd natuurlijk).

De voorgestelde transfo van Baco wou ik eerst aanschaffen, maar het was nogal een soep om erachter te komen wat de verzendkosten naar België bedroegen.
Daarom maar de Velleman transfo besteld (samen met de kit) bij de lokale electronicaboer.

Nu nog mijn stoffige Logitech Z3 slopen en nieuwe behuizingen maken voor de voedingen, versterkers en speakers :p

Bedankt voor de info!

Groeten,
Niels R.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Voeding voor Conrad 190794-89 versterker kit

Bericht door sjons »

NielsR schreef:
Bedankt voor de info!
Graag gedaan... Hou je ons wel wat op de hoogte van je vorderingen? Wij zijn niet voor niks gek op fotos :lol: :D :lol:
NielsR
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 15:48
Locatie: Mechelen, België
Contacteer:

Re: Voeding voor Conrad 190794-89 versterker kit

Bericht door NielsR »

sjons schreef:
Graag gedaan... Hou je ons wel wat op de hoogte van je vorderingen? Wij zijn niet voor niks gek op fotos :lol: :D :lol:
Met alle plezier. Het kan alleen nog wel enkele weken duren voor ik iets degelijks te tonen heb...

Ik ben er ondertussen ook achter gekomen dat het misschien beter is om zelf een 2.1 setje te maken ipv die Logitech Z3 te gebruiken, zodat ik de filtering van de lage tonen wat meer in de hand heb. Mijn ervaring omtrend zelfbouw versterkers, filters, etc is nihil, dus hier gaat nog wat onderzoek aan vooraf moeten gaan.

In tussentijd knutsel ik toch al verder met de Logitech Z3 als basis.

Groeten,
Niels R.
Plaats reactie