Visaton KE25SC in fabrieksluidspreker

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Visaton KE25SC in fabrieksluidspreker

Bericht door wouter »

Hallo,

wellicht ken je het: je bent fan van een unit maar ziet hem niet veel toegepast worden - laat staan commercieel.

Voor mij de Visaton KE25SC daar een voorbeeld van.

Nu kwam ik vandaag dit tegen, wilde ik even delen :-)
XTZ heeft een nieuw model speaker aangekondigd: de XTZ Divine 100.49. Deze vloerstaander heeft een indrukwekkende hoogte van maar liefst 122cm en een gewicht van 60 kg per stuk.

Dit nieuwe kroonjuweel zal voorzien zijn van 2 SEAS Excel 10” drivers voor de lage tonen, een keramische Thiel & Partner midrange driver en een keramische 1” tweeter van German Visaton. Deze keramische drivers zorgen voor een extreem lage vervorming en een ongelofelijke detailweergave. Tevens zal deze speaker, net als alle andere luidsprekers van XTZ, voorzien zijn van diverse Roomtuning-opties zodat deze in elke ruimte op zijn best klinkt.

De nieuwe Divine 100.49 zal binnenkort te leveren en te beluisteren zijn. De prijs is nog onbekend, maar zal zoals van XTZ verwacht kan worden een zeer hoge prijs-prestatie verhouding hebben.
Afbeelding
Bron
http://www.intosurround.nl/eshop/index. ... &Itemid=70

Eerder had ik hem als eens gezien in de Yara II van Yaradesign
Afbeelding

Nog fans van deze tweeter, die wat (commerciele/interessante) ontwerpen willen delen?
Ik wil hem graag met een waveguide gaan inzetten. En dan wellicht met een AL200, als 2-weg...
cve

Re: Visaton KE25SC in fabrieksluidspreker

Bericht door cve »

Inderdaad een mooie speaker. Mooie bezetting. De achterzijde is al even indrukwekkend. De "high-end" bekabeling trouwens ook :lol:

Co
Bijlagen
XTZ_I8W1411_800.jpg
XTZ_I8W1412_800.jpg
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

LOL @ Gamma stekkerblok! :mrgreen:

Wie heeft trouwens geschreven dat er Seas Excel basunits inzitten? :^o
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De bronvermelding staat onder de eerste foto.

Over die Excel dingen heb ik niets te zeggen, heb eerder eens heel hard gevonden dat die zwarte - die op pics van cve op de achtergrond - nextel units waren, maar zou ook zwart magnesium zijn met alu faseplug. Bij XTZ zitten ze zo dicht op het vuur dat ze zelf units, varianten en namen aan elkaar smelten denk ik.

Stekkerblok is mooi high definition high gloss piano white gamma unit ja... mooi man :D

Nog een mening over/ontwerp met de KE25SC?
arjank

Bericht door arjank »

Ik ken verder geen commercieele ontwerpen met de KE25SC, ik heb zelf wel eens een studio monitor gebouwd met die tweeter.
Het is echt een zeer goede tweeter en het is een schande om het tweeter te noemen :D want hij "klinkt" niet als een tweeter.
Wat je hoort zijn hoge tonen niet meer niet minder, helder, gedetailleerd en totaal niet scherp zoals sommigen zouden verwachten.

Op onderstaande site zie je op het 4e en 8e plaatje een drieweg systeem staan, dat zijn de monitoren die ik gebouwd heb met de KE25SC.
De tannoys die er ook staan vallen daarbij helemaal in het niet :mrgreen:

http://www.bjbaartmans.com/leons_farm_eng.htm
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Arjan,

Ik lees alleen 'endorses Emma stompboxes', dus volgens mij trek jij af en toe een jurk aan doet lippenstift op, gooit je haar in de krul en ontwerpt boemboxen onder 't alterego Emma? :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
arjank

Bericht door arjank »

Ik lees alleen 'endorses Emma stompboxes', dus volgens mij trek jij af en toe een jurk aan doet lippenstift op, gooit je haar in de krul en ontwerpt boemboxen onder 't alterego Emma?
Hehheheh, goed opgemerkt!
Inderdaad, hmmm, nu wordt het al wat lastiger om de belasting te ontduiken :lol:
Moet ik toch maar weer iets anders verzinnen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
Nog een mening over/ontwerp met de KE25SC?
zeker 8)

de Vita, een actief systeem waarin deze tweeter schittert:
Afbeelding
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 660#p97660
dat was dus voor mij de highlight van wat ik dat jaar in gelsenkirchen gehoord heb, erg mooi.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Okay, ik zal eerlijk zijn, ik heb gisteren binnengekregen de volgende set drivers:

2x Visaton KE25SC
2x Visaton AL130
2x Vistaton AL200

Uit de drivers is eigenlijk gelijk al duidelijk welke kant ik op wil, dit wordt een nette drie-weg vloerstaander.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hele mooi combi, Sander. Elk van de drivers behoort tot de top in z'n klasse.
Een paar jaar geleden heb ik de Visaton Concorde gehad, met dezelfde drivers, maar dan in WMTMW. Ik vond 'm niet zo goed. Ik wijt dat aan de sterke interferentie.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

En wellicht dat de visaton filtering niet helemaal in de smaak viel - goede units, maar die filtering heeft nog vaak wat finetuning nodig IMHO
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

In mijn bescheiden mening is Visaton filtering van 't type één keer rekenen = snel klaar en da's in schril contrast als je ziet hoelang ik (en anderen zoals Tony Gee, Jeroen Dezaire, etc.) soms wel niet bezig zijn om een luidspreker echt helemaal juist te filteren. Wat waardes in een spreadsheet kloppen en met een scheef oog naar de impedantie- en frequentiecurve kijken is toch echt niet voldoende.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Naar mijn mening zijn de filterontwerpen van Visaton over het algemeen juist wel goed doordacht. De frequentieresponse is vaak redelijk vlak (beetje afhankelijk van hoeveel componenten ze willen gebruiken) en ook de powerresponse ziet er goed uit.
Ik heb de Concorde ingevoerd in Boxsim. Dan zie je dat de response er keurig uit ziet, zowel on-axis als off-axis, met hooguit een wat te sterk aanwezig hoger middengebied / lage treble (onderste regionen van wat de tweeter weergeeft), wellicht om enigszins te compenseren voor verliezen door diffractie. Het probleem zit 'm in de verticale response. Die lijkt namelijk nergens op! Het crossoverpunt naar de tweeter had naar mijn smaak wel een stuk lager gemogen, maarja, dat kost max spl.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ach, ik moet heel eerlijk zeggen dat mijn ervaringen met de filtering van Visaton stammen uit 't tijdperk dat polypropyleen nog een wonderlijk nieuw materiaal was voor de conus, da's pakweg 15-jaar geleden. Het kan dus best dat vandaag de dag de filtering op zich best redelijk tot goed is. Neemt niet weg dat men natuurlijk nimmer de finesse haalt die je als zelfbouwer met kennis van zaken en de juiste meetapparatuur kunt bereiken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Martijn M schreef:
Naar mijn mening zijn de filterontwerpen van Visaton over het algemeen juist wel goed doordacht. De frequentieresponse is vaak redelijk vlak (beetje afhankelijk van hoeveel componenten ze willen gebruiken) en ook de powerresponse ziet er goed uit.
Ik heb de Concorde ingevoerd in Boxsim. Dan zie je dat de response er keurig uit ziet, zowel on-axis als off-axis, met hooguit een wat te sterk aanwezig hoger middengebied / lage treble (onderste regionen van wat de tweeter weergeeft), wellicht om enigszins te compenseren voor verliezen door diffractie. Het probleem zit 'm in de verticale response. Die lijkt namelijk nergens op! Het crossoverpunt naar de tweeter had naar mijn smaak wel een stuk lager gemogen, maarja, dat kost max spl.
Mmm typisch punt want nu lijk het net alsof het juist NIET doordacht is, als ik je argumenten zo zie. :lol: :wink:

Ik vind dat Visaton wel aardig filtert, maar niet buitengewoon anders dan de rest. Het hangt ook heel erg af wat voor ontwerp je bekijkt. Er zitten er bij waar de driver keuze namelijk al beroerd is.
Wat ik vooral jammer vind aan Visaton is dat ze niet eens wat nieuws ontwikkelen. Al de bekende drivers zijn inmiddels echt al zo oud als de weg naar Rome. (en zijn op een handje vol na, naar mijn mening, niet echt waar voor het geld)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
.... Al de bekende drivers zijn inmiddels echt al zo oud als de weg naar Rome.
als ze, zoals deze tweeter, nog steeds tot de beste behoren die er zijn en goed verkopen, is er geen enkele noodzaak dat ze dan vervangen worden toch? zat voorbeelden van producten die decenia lang in een behoefte voorzien.
SSassen schreef:
Neemt niet weg dat men natuurlijk nimmer de finesse haalt die je als zelfbouwer met kennis van zaken en de juiste meetapparatuur kunt bereiken.
què? hoe moet ik dit plaatsen? doel je op het feit dat zelfbouwers het investeren van meer tijd eerder als positief dan als negatief zien? dus dat die commerciele barrière om door te ontwikkelen er niet is?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Henkjan,

Heb ik 't weer te moeilijk verwoord? Wat ik wilde zeggen is het volgende: de zelfbouwer met verstand van zaken en de juiste meetapparatuur kan meer bereiken dan de fabrikant die in de regel geen weken cq. maanden uittrekt om 't onderste uit de kan te halen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
als ze, zoals deze tweeter, nog steeds tot de beste behoren die er zijn en goed verkopen, is er geen enkele noodzaak dat ze dan vervangen worden toch? zat voorbeelden van producten die decenia lang in een behoefte voorzien.
Nouja een beetje mee gaan met de tijd, en nieuwe ontwikkelingen is toch niet heel gek?
De techniek en wetenschap staat immers niet stil en de concurrentie al helemaal niet.
Maar goed ze zullen financieel gezien best hele goede redenen hebben en dat begrijp ik ook best. Het is wellicht ook iets persoonlijks van mij. Ik vind het namelijk spijtig en doordat Visaton niet doorontwikkeld maar bij hun oude hoopje speakers blijft, kies ik al snel voor andere merken. Andere merken hebben in mijn ogen nmlk een veel breder en beter toepasbaar assortiment.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

b_force schreef:
Nouja een beetje mee gaan met de tijd, en nieuwe ontwikkelingen is toch niet heel gek?
Om vervolgens een zwik ontwerpen tegen te komen waar ineens geen driver meer voor te krijgen is, omdat er opvolgers zijn?

Visaton mag dan geen topspeler zijn, maar speelt nu wel op alle niveaus mee. Gaan ze aan modegrills meedoen, dan ondermijnen ze hun eigen succes en spelen ze hun stabiele groep afnemers vrijwillig in handen van de concurrent. Slim dat ze gewoon hun gevestigde naam in stand houden met no-nonsense produkten, i.p.v. zich nodeloos in een marktsegment te begeven waar het wemelt van de concurrentie.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

I know, I know
Maar goed ze zullen financieel gezien best hele goede redenen hebben en dat begrijp ik ook best
Nogmaals, ik vind het alleen jammer, that's all :wink:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Slim dat ze gewoon hun gevestigde naam in stand houden met no-nonsense produkten
Dat zou nog wel eens de spreekwoordelijke spijker op z'n kop kunnen wezen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Enkele jaren geleden bleek uit onderzoek dat in Duitsland - waar heel veel aan luidsprekerbouw wordt gedaan - 70% visaton units kiest.

Nu zijn er zat andere merken die in de budgetklasse meettechnisch beter spul leveren voor minder geld, maar ik verwacht dat ze qua afzet en omzet niet te klagen hebben.

Het spul dat in Haan gemaakt wordt is echter van hoog niveau, en dat wordt niet erg veel toegepast tot mijn verbazing.
De AL130 heeft binnen dit forum wel een plekkie maar de rest volgt op grote afstand.

Ik heb de AL170 veel gebruikt icm de KE25SC. Stuk of 10 paar TL's van gebouwd. Het mooie van deze units door de tijd heen is de ontwikkeling die ze doormaakten. Visaton zit niet stil, de gegevens kan ik wel inscannen voor vergelijk. Vervorming is echt gereduceerd bijvoorbeeld.

Nog ontwerpen? :wink:
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Dus dan is Visaton toch stiekem bezig nieuwe drivers te maken :-$
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ha, nee... integer maar wanneer je de laatste rapportage over de KE25SC leest wordt beschreven dat de vervorming nog veel lager is dan voorheen. Ik wil hem zo graag 6dB inzetten, maar wil geen slingerende curves. Vandaar dat ik eens wil onderzoeken hoe bijv. amphion uitkomt op 6dB filtering met een X-over op 1500 Hz.
Mocht me dat lukken dan wil ik daar wel graag een AL200 aankoppelen, of AL170 t.b.v. de Power Respons/off axis respons

Enne, dat filteren van visaton is volgens mij heel nauwkeurig maar niet naar mijn smaak - te veel hoog - te diffuus midden - te boxerig af en toe, hoe ruimtelijk ook.
De Mezzo Forte van Hobby hifi is aangepast nadat deze door en bij visaton gemeten werd. Die 'dode' kamer wil ik ook wel achter mijn huis :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Heb ik 't weer te moeilijk verwoord?
het was voor meerdere intepretaties vatbaar idd... ik dacht wel dat je het zo bedoelde, maar wilde dat ff zeker weten
Plaats reactie