Simpel laagfilter?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Rudolf

Simpel laagfilter?

Bericht door Rudolf »

Is er een simpel filter te maken om van het volle signaal alleen alles onder de 100Hz (of evt. 200Hz) door te laten. Of is dit moeilijk en zeer afhankelijk van speaker en versterker. Ik wil een beetje met een passieve subwoofer klooien, maar heb te weinig verstand hiervan; een paar weerstandjes en/of condensatorretjes aan elkaar klooien zou misschien nog net gaan als iemand het voorzegt!!??
Ruud
arjank

Re: Simpel laagfilter?

Bericht door arjank »

Is er een simpel filter te maken om van het volle signaal alleen alles onder de 100Hz (of evt. 200Hz) door te laten. Of is dit moeilijk en zeer afhankelijk van speaker en versterker. Ik wil een beetje met een passieve subwoofer klooien, maar heb te weinig verstand hiervan; een paar weerstandjes en/of condensatorretjes aan elkaar klooien zou misschien nog net gaan als iemand het voorzegt!!??
Een simpel (passief) laagdoorlaat filter bestaat niet, in ieder geval niet als het fatsoenlijk moet klinken.
Het probleem is dat bij zo'n lage scheidingfrequentie het impedantieverloop van de woofer parte gaat spelen (lees: interactie ondergaat met het filter) waardoor je een enorme verhoging gaat krijgen in het bas/mid gebied.
Bij bijv. een bassreflex systeem zul je de tweede impedantie piek moeten recht trekken met een LCR netwerkje, pas dan gaat het filter goed werken. Al met al kun je beter een goedkope module kopen (mivoc of conrad), vaak ben je dan zelfs goedkoper uit dan een goed passief filter.
Als je de gegevens van de woofer hebt kan ik wel wat gaan simuleren en kijken hoe het passief filter opgebouwd moet worden.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Dank je, ik was er al bang voor dat het niet simpel was; ik zal eerst eens met een Conrad tweeweg filter proberen, maar daar is de scheidingsfrequentie natuurlijk wel hoger.
Ruud
arjank

Bericht door arjank »

Je kan het proberen maar ik geef je weinig kans op een goed resultaat.
Wat voor woofer heb je liggen voor de sub?
arjank

Bericht door arjank »

ik zal eerst eens met een Conrad tweeweg filter proberen
Ik hoop dat je niet dacht dat ik met "module" een filter bedoelde, ik bedoelde hier dus een aktieve subwoofer module.
meanman64

Bericht door meanman64 »

En een inline passief filtertje zoals dat van Skytronic?
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Ik heb een setje FMod's van Harrisson Lab.
Simpel inline filter, 150hz 12dB lowpass

http://www.decibelhifi.com.au/images/fmod_sml.jpg

Ooit gekocht op een beurs, maar kom ze zelden meer tegen.

Afbeelding
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Nou ik vond op straat een JBL subwoofer (simply cinema/sub300); was compleet maar iemand had hem al open gemaakt, ging niet makkelijk, alle bedrading losgetrokken, en maar weer dichtgeschroefd en bij de grofvuil gezet; ik neem zoiets natuurlijk mee (als ouwe schuumbaas) Maar ik kan elektrotechnisch niet zoveel. Maar behuizing en speaker in goede staat dus wil ik er wat mee klooien, draadje er aan. Maar het liefst natuurlijk alleen de laagste tonen voeren. Mijn Philips DFR9000 (zou toch een aparte subversterker voor dat kanaal moeten hebben dat regelbaar van 250 Ohm tot 60 Ohm is!?) wil er trouwens niet veel mee dus waarschijnlijk is het toch een aparte speaker (4 Ohm is alles wat ik weet.) Ach hij staat zo weer op straat hoor. Heb ik toch nog lol van gehad, lekker slopen, en nog wat onderdelen overgehouden, mooie grote trafo enzo, wat stk4151 versterker modules en een c3182/a1265. Iemand nodig?
Ruud
bartsegers

je kunt hem natuurlijk in een 6e orde banspass kast zetten.
Dan filter je op natuurlijke wijze het hoog weg.
(of 4e orde bandpass kast)

Weet je de afstemming van de basreflexkast ongeveer? (volume en oppervlak+lengte poort?)
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Oeiiii dat klinkt mij al weer veel te moeilijk! Misschien twede hands een plate amp, er bij zoeken speciaal voor subwoofers; regelbare frequentie zit daar toch meestal in?
Ruud
bartsegers

Tis heel eenvoudig hoor zo'n kast...

Afbeelding
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Na een week in de menu's spitten toch ontdekt waar het foutje zat; in de dvd speler (Pioneer lv50) was sub uitgang uit, kon alleen veranderd als je de hdmi audio uit zette. Nu doet mijn dfr9000 wel wattie moet doen; filteren onder 60Hz en lekker de passieve speaker laten brommen. Weer wat geleerd! Leuk een subwoofer, ik wou er nooit aan. Maar als het gratis is gratis probeer ik alles natuurlijk als rechtgeaarde Hollander.
Merk trouwens dat bij 120 Hz het laag al veel meer plaatsgebonden is dan bij 60 Hz.
Ruud
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Inmiddels een Hypex1.2 gekocht; lost alles op (hoop ik )
Ruud
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Alle onderdelen van de JBL simply cinema sub300 gratis af te halen. Ik heb nu een sub van 43x43x43 met de hypex 1.2 plate amp en een 12 inch woofer van Audax; dat wappert wel lekker!
Ruud
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Gek dat niemand op het gratis spul afkomt? (JBL simply cinema subwoofer in onderdelen) Zit hele dikke trafo bij! Geen Hollanders op dit forum?
Ruud
arjank

Bericht door arjank »

Heb je hem ook bij "te koop aangeboden" geplaatst?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”