Marantz SM-80
Moderator: Beheerdersteam
Marantz SM-80
Hallo forummers,
Is er iemand bekend met de eindversterker SM-80 van Marantz??
Wat hier aan te tweaken valt en wat een leuke/goede tweede hands mag/moet kosten??
Ik hoor het graag van jullie.
Groeten,
Marcel
Is er iemand bekend met de eindversterker SM-80 van Marantz??
Wat hier aan te tweaken valt en wat een leuke/goede tweede hands mag/moet kosten??
Ik hoor het graag van jullie.
Groeten,
Marcel
-
Barry
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Re: Marantz SM-80
Ik heb er eens een aangeboden gekregen voor 150 euro. Ik weet niet wat de waarde verder is.
De SM-80 lijkt volgens mij op een PM-78 en PM-80 versterker. Je kunt hierbij de bloktrafo insealen, de voedingscaps vervangen en de kabels twisten/vervangen.
Meer kan ik je helaas echt niet vertellen over deze eindversterker.
De SM-80 lijkt volgens mij op een PM-78 en PM-80 versterker. Je kunt hierbij de bloktrafo insealen, de voedingscaps vervangen en de kabels twisten/vervangen.
Meer kan ik je helaas echt niet vertellen over deze eindversterker.
Hier wat info:
http://www.thevintageknob.org/MARANTZ/S ... CSM80.html
http://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=3016.0
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=13784.0
http://www.audioenz.co.nz/forums/showthread.php?t=7005
Ik schat dat een goed exemplaar makkelijk 150-200 Euro moet doen, hangt af van de (uiterlijke) staat hoe graag de koper hem wil hebben...
Tja, modifikaties,.. gezien de leeftijd van de versterker zou ik me eerst bezig houden met het vervangen van de (voedings) elko's
Die verdrogen namelijk na een aantal jaren langzaam maar zeker. de voedings elko's zijn het belangrijkste hierbij. daarna kan je gaan bezighouden met alle kleine elko's op de versterker PCB. (ook wel recappen genoemd.)
Wel goede merkkwaliteit gebruiken! ik noem Elna,Panasonic,Sanyo en Nichicon
Te verkrijgen bij zaken als Conrad en De Audiofabriek....
Zou ook eerst alle aansluitingen en schakelaars nalopen en goed schoonmaken.
Voor overige zaken zou je eens de service manual moeten doorneuzen..... effe zoeken, hebbes....
http://www.thevintageknob.org/MARANTZ/S ... CSM80.html
http://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=3016.0
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=13784.0
http://www.audioenz.co.nz/forums/showthread.php?t=7005
Ik schat dat een goed exemplaar makkelijk 150-200 Euro moet doen, hangt af van de (uiterlijke) staat hoe graag de koper hem wil hebben...
Tja, modifikaties,.. gezien de leeftijd van de versterker zou ik me eerst bezig houden met het vervangen van de (voedings) elko's
Die verdrogen namelijk na een aantal jaren langzaam maar zeker. de voedings elko's zijn het belangrijkste hierbij. daarna kan je gaan bezighouden met alle kleine elko's op de versterker PCB. (ook wel recappen genoemd.)
Wel goede merkkwaliteit gebruiken! ik noem Elna,Panasonic,Sanyo en Nichicon
Te verkrijgen bij zaken als Conrad en De Audiofabriek....
Zou ook eerst alle aansluitingen en schakelaars nalopen en goed schoonmaken.
Voor overige zaken zou je eens de service manual moeten doorneuzen..... effe zoeken, hebbes....
- Bijlagen
-
- Marantz_SM-80_Service_Manual.PDF
- (2.28 MiB) 211 keer gedownload
Beste forummers,
Ten eerste wil ik een ieder hartelijk bedanken voor de reacties en ik zal nu even uitleggen waarom ik deze vraag heb geplaatst.
Gistermiddag ben ik na mijn werk even langs de kringloopwinkel gegaan om daar even de "audio hoek" te bezoeken voor interessante zaken. Net toen ik dacht dat er niks bij stond zag ik tussen de desktops een zilver/champgne kleurig apparaat staan.
Bij nader inzien bleek dit een Marantz SM-80 te wezen waarvan het zilverkleurige kapje van de aan/uit knop ontbrak.
Op de prijssticker stond aangegeven "voor de hobby" en "geen garantie" en nu komt het, de prijs was maarliefst € 12,50.
Deze eindversterker zag er verder in behoorlijke staat uit dus ik heb de gok maar genomen en hem meegenomen. Thuis aangekomen heb ik deze op mijn Rotel voorversterker en een paar Celestion test speakers aangesloten en wat schetste mijn verbazing, hij speelt als een nieuwe.
Dus heb ik er weer een leuk hobby item bij voor bar weinig geld.
Ik wil zeker even Ray bedanken voor zijn zeer uitgebreide reactie met alle linken en bijlages erbij.
Ga zeker eens kijken wat ik met de voeding kan doen en ga ook de 220V aansluiting wijzigen in een euro aansluiting met filter.
Tevens moet ik eens zien hoe ik het interne schoon kan krijgen want ondanks dat de versterker het nog goed doet, heeft hij al die jaren aardig wat zware shag gerookt. Maar sinds vandaag is hij gestopt met roken en zal de binnenkant niet bruiner worden dan deze nu al is.
Mocht er nog iemand zijn die nog een vierkant zilver/champagne aan/uit knopje heeft, dan hoor ik dat graag.
Nogmaals hartelijk dank en de vriendelijke groeten,
Marcel
Ten eerste wil ik een ieder hartelijk bedanken voor de reacties en ik zal nu even uitleggen waarom ik deze vraag heb geplaatst.
Gistermiddag ben ik na mijn werk even langs de kringloopwinkel gegaan om daar even de "audio hoek" te bezoeken voor interessante zaken. Net toen ik dacht dat er niks bij stond zag ik tussen de desktops een zilver/champgne kleurig apparaat staan.
Bij nader inzien bleek dit een Marantz SM-80 te wezen waarvan het zilverkleurige kapje van de aan/uit knop ontbrak.
Op de prijssticker stond aangegeven "voor de hobby" en "geen garantie" en nu komt het, de prijs was maarliefst € 12,50.
Deze eindversterker zag er verder in behoorlijke staat uit dus ik heb de gok maar genomen en hem meegenomen. Thuis aangekomen heb ik deze op mijn Rotel voorversterker en een paar Celestion test speakers aangesloten en wat schetste mijn verbazing, hij speelt als een nieuwe.
Dus heb ik er weer een leuk hobby item bij voor bar weinig geld.
Ik wil zeker even Ray bedanken voor zijn zeer uitgebreide reactie met alle linken en bijlages erbij.
Ga zeker eens kijken wat ik met de voeding kan doen en ga ook de 220V aansluiting wijzigen in een euro aansluiting met filter.
Tevens moet ik eens zien hoe ik het interne schoon kan krijgen want ondanks dat de versterker het nog goed doet, heeft hij al die jaren aardig wat zware shag gerookt. Maar sinds vandaag is hij gestopt met roken en zal de binnenkant niet bruiner worden dan deze nu al is.
Mocht er nog iemand zijn die nog een vierkant zilver/champagne aan/uit knopje heeft, dan hoor ik dat graag.
Nogmaals hartelijk dank en de vriendelijke groeten,
Marcel
Mazzelpik....ik kom ook wel eens bij dat soort zaken, en het enige wat ik tegenkom is Yoko en Audio Sonic puinzooi.....Marcel schreef:Gistermiddag ben ik na mijn werk even langs de kringloopwinkel gegaan om daar even de "audio hoek" te bezoeken.....
Geen dank,Marcel schreef:Ik wil zeker even Ray bedanken voor zijn zeer uitgebreide reactie met alle linken en bijlages erbij.
Zoals ik al eerder schreef in een ander topic:Marcel schreef:Tevens moet ik eens zien hoe ik het interne schoon kan krijgen want ondanks dat de versterker het nog goed doet, heeft hij al die jaren aardig wat zware shag gerookt. Maar sinds vandaag is hij gestopt met roken en zal de binnenkant niet bruiner worden dan deze nu al is
ray5150 schreef:Glassex?
Een sopje met goed warm water kan ook, daarna gelijk goed drogen met een haardroger.
Het toestenbord waar ik dit op typ is wel eens mee geweest onder de douche.... (welliswaar gedemonteerd.)
Met wasbenzine heb ik ook altijd goede resultaten gehaald. (wel voorzichtig zijn frontplaten ivm de letters.)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Schoonmaken kan inderdaad prima in water. Zo heb ik samen met een vriend ook wel wat dingen schoongemaakt.
Laat het ding wel een hele tijd goed drogen (desnoods een week), zodat je 100% weet dat hij weer droog is.
Een vriend van me was ook zo'n mazzelpik die voor een paar tientjes een setje B&W Matrix speaker heeft kunnen kopen waar de tweeter van mistte. Tweeter vervangen en je hebt een prima speaker
(persoonlijk had ik ook een andere kast gemaakt, maar dat wilde hij niet)
Laat het ding wel een hele tijd goed drogen (desnoods een week), zodat je 100% weet dat hij weer droog is.
Een vriend van me was ook zo'n mazzelpik die voor een paar tientjes een setje B&W Matrix speaker heeft kunnen kopen waar de tweeter van mistte. Tweeter vervangen en je hebt een prima speaker
(persoonlijk had ik ook een andere kast gemaakt, maar dat wilde hij niet)
Hallo "collega" forummers,
Bedankt voor de reacties.
Dat rondje kringloop (wat een woordspeling, rondje en kringloop) doe ik eigenlijk wekelijks.
95% van de bezoeken leveren totaal niks op, soms nog wel een goede/mooie LP maar meesteal niets. Maar ik blijf gaan en dat zal, zoals deze week alweer is gebleken, toch een keer beloond worden.
Je maakt in principe gebruik/misbruik van de onwetendheid van het daar werkend personeel en al helemaal als het merken betreft die in een veel hoger segment zitten, die zijn bij die mensen helemaal niet bekend en gaan dus voor een appel en een ei de deur uit.
Die Marantz was voor de "hobby" omdat er een aan/uit knopje op ontbrak en omdat zij daar niet bij machte zijn om een eindversterker te testen omdat er (volgens mij) geen voorversterker voorhanden was.
Ik heb de Marantz nu op zolder staan draaïen direct op een CD-speler waar ik de regelbare output als volume regelaar gebruik, maar tjonge tjonge wat een geluid. Deze draaïen via Monster Powerline kabel op Celestion 3 speakertjes.
Ik ga er eerst lekker van genieten, misschien dat ik hem ook nog wel in de woonkamer plaats en de eigenbouw eindversterker even naar de zolder verhuis.
Later ga ik dan wel eens kijken naar het schoonmaken en tweaken van het e.e.a.
Nu nog op zoek naar een voorversterker voor ongeveer dezelfde prijs.
Groeten,
Marcel
Bedankt voor de reacties.
Dat rondje kringloop (wat een woordspeling, rondje en kringloop) doe ik eigenlijk wekelijks.
95% van de bezoeken leveren totaal niks op, soms nog wel een goede/mooie LP maar meesteal niets. Maar ik blijf gaan en dat zal, zoals deze week alweer is gebleken, toch een keer beloond worden.
Je maakt in principe gebruik/misbruik van de onwetendheid van het daar werkend personeel en al helemaal als het merken betreft die in een veel hoger segment zitten, die zijn bij die mensen helemaal niet bekend en gaan dus voor een appel en een ei de deur uit.
Die Marantz was voor de "hobby" omdat er een aan/uit knopje op ontbrak en omdat zij daar niet bij machte zijn om een eindversterker te testen omdat er (volgens mij) geen voorversterker voorhanden was.
Ik heb de Marantz nu op zolder staan draaïen direct op een CD-speler waar ik de regelbare output als volume regelaar gebruik, maar tjonge tjonge wat een geluid. Deze draaïen via Monster Powerline kabel op Celestion 3 speakertjes.
Ik ga er eerst lekker van genieten, misschien dat ik hem ook nog wel in de woonkamer plaats en de eigenbouw eindversterker even naar de zolder verhuis.
Later ga ik dan wel eens kijken naar het schoonmaken en tweaken van het e.e.a.
Nu nog op zoek naar een voorversterker voor ongeveer dezelfde prijs.
Groeten,
Marcel
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Owjha om toe te voegen, meeste grove vuil kun je al snel wegkrijgen met een compressor/busje lucht (en/of stofzuiger)
Veel luister plezier iig!
We houden onze ogen open voor een aan/uit knopje!
Veel luister plezier iig!