Pagina 1 van 4

variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 20:43
door franks
omdat het weer begon te kriebelen heb ik mijn bestaande vox200KE http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=41295.0 verkocht, en heb een nieuw kastontwerp gemaakt op basis van de scanspeak ultimo.
Ik heb bewust gekozen voor een 2-wegsysteem ivm de simpele opbouw van het filter, waarvoor ik de beste componenten wil gaan gebruiken.
De drivers worden : een woofer 18 cm uit de illuminator serie en waarschijnlijk de beryllium tweeter uit dezelfde serie.
Op bijgevoegde ontwerptek. is alleen het volume te zien, de kast moet hier omheen komen dus.

later meer
gr frank

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 22:00
door Wowly
tsk....blijft zéér fraai om aan te zien. Nu al!

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 22:32
door b_force
Met wat voor hout ben je daar aan het buigen??

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 22:39
door franks
De zijwanden van de LS bestaan uit 6 plaatjes mdf van 4 mm, ik heb hiervoor een mal gemaakt (net zoals bij mijn vorige project).
Deze mal bestaat uit 2 delen waartussen de , met lijm ingemeerde 4mm laten komen te liggen.
Het geheel wordt met draadeinden en lijmklemmen samengetrokken en na 24 uur heb je dus een supersterke,vormvaste, gebogen zijwand.

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 22:40
door b_force
Dikker dan 4mm was niet goed meer te buigen?

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 22:43
door franks
misschien wel, maar ik heb ervaring met 4 mm dus dat vond ik wel zo veilig.

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 23:07
door franks
nog een paar fotos

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: ma 02 nov 2009, 9:06
door dre
dat zal wel weer fraai worden 8)

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: di 03 nov 2009, 21:25
door franks
verstevigingen, bodems en bovendeksel zijn klaar, nu wat passen en meten om alles naadloos aan ta laten sluiten, alvorens het geheel in elkaar wordt gelijmd.

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: di 03 nov 2009, 21:28
door k.p.
Mooi werk met die comlexe vormen =D> .

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: di 03 nov 2009, 22:00
door franks
echt complex is het niet, alleen wel erg bewerkelijk :)

gr frank

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: wo 04 nov 2009, 22:39
door franks
vandaag de interne verstevigingen op achterste plaat van de baffle geschroefd.
Ik heb de gatebn in de baffleplaat wat ruimer gehouden ,zodat de verstevigingen tijdens het lijmen nog een fractie kunnen verschuiven, en dan bedoel ik een halve tot een hele mm.
Voor de onderzijde van de bodemplaat heb ik een aantal stukken afval van de zijwanden onder een hoek doorgezaagd, zodat ik daarmee wat volume weg kan werken, en het voorkomt weer evenwijdige vlakken.
het bruto volume van de kast, dus excl. het filtercompartiment, is 46 liter, terwijl ik aan een nettovolume van 40 liter moet komen.
Dit zal gaan lukken door loodbitumen (ongeveer 1,5 liter) een aantal extra verstevigingen en wat extra opvullingen met mdf.
Voor de achterzijde van de baffle heb ik met de zaagtafel een soort "piramideprofiel" gezaagd tbv de interne demping, het lijkt een beetje oppritex, maar dan van mdf.

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: wo 04 nov 2009, 22:45
door MichaelB
Die piramide blokjes! :shock:
Zie ik het goed dat deze allemaal los zijn? Dus met het handje stuk voor stuk gedaan? Respect man! 8)

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: wo 04 nov 2009, 23:07
door franks
nee, ze zijn niet allemaal los, het is hier geen sociale werkplaats :lol: .
Je neemt een plaatje mdf van 22 mm, je zet het zaagblad onder een hoek van 30 graden, en je zaagt dan 40 keer door het plaatje heen, maar dan zo dat er een basis van 4 mm overblijft.
Wat je dan overhoudt is een plaatje van 4 mm, met daarop allemaal piramides van 18 mm hoog :)

gr frank

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: wo 04 nov 2009, 23:26
door MichaelB
Naja, dan nog steeds respect, maar ietsje minder dan 8)
Ik vind het echt een briljante oplossing. Die gaat bij mij in het hoekje: "als ik een zaagtafel heb en ik ga weer iets bouwen, dan....". :)

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: do 05 nov 2009, 1:48
door b_force
franks schreef:
nee, ze zijn niet allemaal los, het is hier geen sociale werkplaats :lol: .
Je neemt een plaatje mdf van 22 mm, je zet het zaagblad onder een hoek van 30 graden, en je zaagt dan 40 keer door het plaatje heen, maar dan zo dat er een basis van 4 mm overblijft.
Wat je dan overhoudt is een plaatje van 4 mm, met daarop allemaal piramides van 18 mm hoog :)

gr frank
Desalniettemin blijft dat natuurlijk nog wel een werkje op dat 40 keer te doen.
Maar goed eigenlijk geldt voor alles dat geduld je grootste vijand is. Heb je die overwonnen, dan is et heel erg veel mogelijk :wink:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: do 05 nov 2009, 7:40
door indoubt
b_force schreef:
franks schreef:
nee, ze zijn niet allemaal los, het is hier geen sociale werkplaats :lol: .
Je neemt een plaatje mdf van 22 mm, je zet het zaagblad onder een hoek van 30 graden, en je zaagt dan 40 keer door het plaatje heen, maar dan zo dat er een basis van 4 mm overblijft.
Wat je dan overhoudt is een plaatje van 4 mm, met daarop allemaal piramides van 18 mm hoog :)

gr frank
Desalniettemin blijft dat natuurlijk nog wel een werkje op dat 40 keer te doen.
Maar goed eigenlijk geldt voor alles dat geduld je grootste vijand is. Heb je die overwonnen, dan is et heel erg veel mogelijk :wink:
b_force, ik hoop dat je je geduld nooit overwint en dat het uiteindelijk je vriend wordt :)

Franks, heel mooi weer. Is het puur zelfbouwvirus of ben je op zoek naar een ander geluid?

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: do 05 nov 2009, 9:14
door franks
puur zelfbouwvirus: Ja.
Op zoek naar een ander geluid, ook Ja.
Mijn vorig ontwerp had 200 mm woofer aan de zijkant en D'appolito opstelling voor mid/hoog.
Ik vond de aansluiting van het laag op het lage middengebied niet zo goed, en de gebruikte drivers van visaton waren wel goed, maar er is altijd beter.
Verder kies ik nu bewust voor eenvoud (2-weg en dus simpel filter), maar dan wel met topcomponenten
Ik heb mijn vorige LS heel goed kunnen verkopen :lol: , dus vandaar deze keuze

Gr Frank

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: do 05 nov 2009, 10:26
door mordante
Ziet er erg goed uit hoor. Hoe hoog worden de speakers ongeveer?

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: do 05 nov 2009, 12:42
door franks
1022 mm

gr frank

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: do 05 nov 2009, 16:13
door mordante
Ik ben echt onder de indruk hoe je dat doet erg mooi hoor.

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: do 05 nov 2009, 16:59
door b_force
indoubt schreef:
b_force, ik hoop dat je je geduld nooit overwint en dat het uiteindelijk je vriend wordt :)
Heb je gelijk in, dat bedoelde ik ook eigenlijk.

(je moest eens weten hoe geduldig ik kan zijn, serieus )

@franks
Er zijn meer mensen die een woofer aan de zijkant niet helemaal fijn vinden. Het is ook heel erg lastig om daar echt iets compromisloos van te maken.
Je idee om 4mm MDF te buigen heeft mij trouwens weer op ideeën gebracht wat me een hoop zaagwerk en hout gaat schelen. (vandaar dat ik ook vroeg of het met dikker MDF ook kon).

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: do 05 nov 2009, 17:24
door franks
b_force schreef:
indoubt schreef:
b_force, ik hoop dat je je geduld nooit overwint en dat het uiteindelijk je vriend wordt :)
Heb je gelijk in, dat bedoelde ik ook eigenlijk.

(je moest eens weten hoe geduldig ik kan zijn, serieus )

@franks
Er zijn meer mensen die een woofer aan de zijkant niet helemaal fijn vinden. Het is ook heel erg lastig om daar echt iets compromisloos van te maken.
Je idee om 4mm MDF te buigen heeft mij trouwens weer op ideeën gebracht wat me een hoop zaagwerk en hout gaat schelen. (vandaar dat ik ook vroeg of het met dikker MDF ook kon).

Als je zorgt dat je de mdf platen eerst goed ontvet, met bv thinner of wasbenzine,b daarna opruwt met grof schuurpapier (korrel 40), dan normale witte houtlijm opbrengen met een lijmkam en het geheel in een mal plaatsen.
Het eindresultaat is een supersterke vorm.

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: do 05 nov 2009, 17:31
door b_force
Jeetje, korrel 40! :P 8) Dat is idd flink opruwen.
Binnenkort maar eens proberen met wat stukjes. Daarna kijken of ik wat dikker kan gaan (5 platen van 4mm is weer zo veel).
Bedankt voor de tip! Wellicht is op zo'n manier ook wel aardig een sandwich constructie te maken met loodbitumen.

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Geplaatst: do 05 nov 2009, 20:29
door franks
De kasten zijn nu bijna gereed om in elkaar gelijmd te worden, de mdf-piramideplaat heb ik nu voor bijna de gehele binnenwand gemaakt, op de gebogen zijwanden komt loodbitumen.
Omdat ik nog wat teveel "bruto"inhoud had, heb ik enkele extra verstevigingsribben gemaakt, zodat k nu op het ideale volume van 40 liter uitkom.

Gr Frank