Kabel Sennheiser HD600 kapot

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door Martijn M »

Zojuist bleef ik met de kabel van mijn koptelefoon achter een deurklink hangen. Er kwam niet heel veel kracht op te staan, maar nu geeft het kabeltje naar de rechter luidspreker geen signaal meer. Een vervangingskabeltje van Sennheiser kost zo'n €30! Heeft iemand misschien een idee of het kabeltje eventueel zelf op een goede manier te repareren/vervangen is? Er zijn toch apparaatjes waarmee je de locatie van een kabelbreukje kunt opsporen?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door asterduc »

Martijn

die Sennheiser kabel repareren is geen lachertje.
Tne tijde van mijn Wadia heb ik er 2 XLR stekkers aangezet ipv de kleine stereo Jack.
Dat werkje is niet meegevallen.

Zelf zoek ik nu terug een kabel met de kleine stereojack. Een originele kabel dus.
De HD 650 zou een verbeterde kabel hebben tov de HD600.

Als je voor een nieuwe kabel gaat dan zou je beter gelijk een HD650 kabel kunnen nemen.

Mocht je per 2 stuks korting krijgen, dan ben ik geinteresseerd om er ééntje te nemen.
--- edit ---: niet meer nodig, ik heb er net één besteld.

Ed.
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 01 nov 2009, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door b_force »

Ed, wat is je tegengevallen aan het repareren eraan?
Misschien handig voor Martijn om te weten namelijk 8)

Ik heb geen ervaring met het repareren van Sennheiser, maar wel van andere koptelefoons (grote, in-ears etc). Is vaak wat gepriegel maar zeker te doen.

Waar is de kabel ongeveer kapot gegaan?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door asterduc »

Er zijn blijkbaar 3 Sennheiser kabels die op de HD600 passen:

81435: de originele HD600 met 3mm vergulde stekker voor 30 Euro

92885: de oroginele HD650 met 6mm vergulde stekker voor 15 tot 20 Euro

37974: met 3mm verzilverde stekker voor 25 Euro

Deze eBay store blijkt ze alledrie te leveren.
http://stores.shop.ebay.de/HighEnd-Mult ... m14?_pgn=2
Gratis verzending binnen duitsland en 14 naar B of NL.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door Wowly »

Op mijn Hd580 zit een brakke aansluiting op de rechterzijde, zou dat ook te maken kunnen hebben met de kabel?

jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door b_force »

Hoe haal ik een Sennheiser uit elkaar:

http://apuresound.com/hdsennmod.html

Je zei zelf dat je niet zeker weet waar precies de breuk zit.
Het lijkt me handig om eerst te ontdekken waar dat ongeveer zou kunnen zijn. Ik ken de Sennheiser koptelefoons niet uit het hoofd, maar wellicht kun je links en rechts even omwisselen?
Bijlagen
200412_plug.jpg
200412_plug.jpg (34.43 KiB) 2201 keer bekeken
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door Martijn M »

Uhh... Met welk doel? Uiteraard doet dan links het niet meer. Of bedoel je dat niet?

Ed, bedankt voor de link. Ik zal 's kijken. Misschien ga ik wel proberen de huidige te repareren. Meestal gebruik ik 'm met de MP3-speler, dus ik heb die 3 meter helemaal niet nodig. Heeft iemand een idee hoe ik zou kunnen bepalen waar de breuk ongeveer zit?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door b_force »

Je wist zelf niet waar de breuk zit. Het lijkt me dan uiterst cruciaal om te checken of niet de breuk in het contact zit waar je de connector op aansluit. Dus zeg maar in de koptelefoon zelf. Als dat nmlk zo is, heeft het kopen van een nieuwe kabel oid namelijk niet veel zin en heb je misschien een nog wat groter probleem. Namelijk dat je de connector moet gaan vervangen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door Martijn M »

Ok. Het is de kabel die defect is. Dat heb ik gecontroleerd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door b_force »

Ok, dan heb je geluk want zelden gaat een kabel op zo'n plaats kapot. Vaker bij een stekker of connector.

Simpelste oplossing is dan inderdaad om via Ebay voor 20,26 euro incl shipping te kopen.
Een andere manier is om samen met een multimeter de kabel door te meten. Vaak als je de kabel beweegt doet hij het wel weer. Zo moet je de hele kabel afgaan om te kijken waar de breuk zit. Je hebt ook meetinstrumenten die nauwkeurig een plaats kunnen bepalen, maar die zijn niet goedkoop.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door jantje-secuur »

b_force schreef:
Je hebt ook meetinstrumenten die nauwkeurig een plaats kunnen bepalen, maar die zijn niet goedkoop.
Je zou er toch ook met een spoel overheen kunnen gaan? Waar de inductie opeens weer toeneemt zal de breuk zitten. Wel een flinke stroom op rossen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door b_force »

Interficior schreef:
b_force schreef:
Je hebt ook meetinstrumenten die nauwkeurig een plaats kunnen bepalen, maar die zijn niet goedkoop.
Je zou er toch ook met een spoel overheen kunnen gaan? Waar de inductie opeens weer toeneemt zal de breuk zitten. Wel een flinke stroom op rossen.
Het is geen pipesurvey :wink: :lol:

Vraag me af of bij zulke kleine kabeltjes überhaupt nog zoiets werkzaam is. (in de zin van, meetbaar, haalbaar etc)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door asterduc »

Martijn M schreef:
Ed, bedankt voor de link. Ik zal 's kijken. Misschien ga ik wel proberen de huidige te repareren.
Ben net terug uit duitsland, ... met een nieuwe kabel, die van 29 euro met vergulde 3mm jack. Zondag op eBay gekocht, betaald met PayPal en woensdag lag hij netjes op mijn hotelkamer.

Mocht je de defekte gaan herstellen, het is echt prutswerk met dat haarfijne draadje.
Volgens mij zal het defect wel rond de stekkers zitten. Aangezien je de Sennheiser stekkers niet los kunt krijgen zou je de Jack eraf kunnen knippen en daar meten. Heb je geen lange kabel nodig, knip dan telkens een stuk verder af tot je, hopelijk, aan de breuk komt.
Zit de fout dan toch in de Sennheiser stekker, dan is het zowieso hopeloos.

Succes,
Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door Nijn »

Het ligt er ook een beetje aan welke kabel je hebt. Ik had een Sennheiser koptelefoon met een soortgelijk euvel, maar na het verwijderen van de stekker kwam ik tot de conclusie dat de draad die daaraan zat praktisch niet te solderen was. Het leuk wel van dat 'geheugen-metaal', want als ik het draadje in een haakse hoek boog en dan 30 seconden wachtte, was het weer recht...:?

Uiteindelijk heb ik een extra laagje isolatie rond de aders bevestigt en er toen een RJ11 plugje aan geknepen, dat werkte ook :)

Groetjes,
Martin
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door Martijn M »

Inmiddels toch maar €33 gespendeerd aan een nieuw kabeltje. Desalniettemin wil ik nog wel een poging wagen deze te repareren. Ik kan namelijk wel een wat kortere kabel gebruiken. Afgelopen week heb ik de kapotte kabel aangesloten heb een tijdje de kabel op verschillende plaatsen gebogen, in de hoop dat ergens opeens weer contact zou ontstaan, zodat ik weet waar de breuk zit. Dit lukte, maar bleek helaas niet reproduceerbaar. De exacte plek ben ik helaas kwijt geraakt, maar het was ergens in het midden. Daarom heb ik de kapotte kabel bij ongeveer een meter afgeknipt. Ik hoop dat de breuk niet in dit stuk zit!

Nu heb ik de kabel dus door midden geknipt en zie in het draadje voor één luidsprekertje twee aders die bestaan uit hele fijne draadjes rondom een soort katoen ofzo getwist zijn. Deze twee adertjes liggen gewoon tegen elkaar. Nu vraag ik mij af welk deel van de kabeltjes geleidt. zouden dit extreem dunne lakdraadjes zijn? In dat geval kan ik de hele operatie wel vergeten.
Het zijn trouwens wel normale draadjes in die zin dat je ze kunt buigen en dat ze blijven staan in die richting. Geen 'geheugenmetaal' dus.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kabel Sennheiser HD600 kapot

Bericht door b_force »

Ik weet niet exact hoe ze het bij Sennheiser doen, maar doorgaans hebben de kabeltjes een coating/lak.
Daarnaast zijn ze vaak getwist/gevlochten uit kleine kabeltjes.

Het is dus even de truc om die coating eraf te smelten en dan te vertinnen. Dat kan soms inderdaad wel gepiel zijn ja :wink:
Plaats reactie