microfoon ATB PC PRO

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MichaelB

microfoon ATB PC PRO

Bericht door MichaelB »

Heren,

zoals jullie wellicht weten heb ik een ATB PC PRO voor de metingen.

Nu vraag ik me af hoe accuraat deze microfoon is. Kirchner geeft de onderstaande plot van de microfoon op de site:
Schermafbeelding 2009-10-30 om 11.07.47.png
Heeft iemand deze al eens nagemeten met een gekalibreerde microfoon? Kirchner geeft namelijk aan dat deze microfoon zo recht meet, dat deze niet nogmaals gekalibreerd hoeft te worden, maaarrrrr: is dat ook zo? :lol:

En waarom kost deze microfoon dan maar 27,70 euro terwijl een andere microfoon makkelijk vanaf 60-70 begint? Is dat puur de afwerking? De Kirchner mic is van plastic met een mini-jack, terwijl de Behringers en consorten van metaal zijn met XLR aansluitingen.
MichaelB

Re: microfoon ATB PC PRO

Bericht door MichaelB »

Hmmm, moet toch beter het forum doorzoeken :oops: , want asterduc heeft deze al eens naast 2 andere microfoons gelegd en gezien dat ze alle drie recht meten:

viewtopic.php?f=25&t=7155&hilit=atb+microfoon

Dan een andere vraag: wat is de beweegreden van velen dan om een duurdere andere mic te kopen?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

klopt,
Ik heb 2 ATB microfoons en één Clio microfoon.
Alle 3 leveren ze dezelfde curve af.

Daarnaast heb ik ze eens vergeleken met een partij (10st) Electet capsules van Panasonic. Daar zat aanzienlijk verschil op. Ik denk dus dat de ATB behoorlijk goed is.

Kirchner zegt dat hij voor geen geld een groot lot heeft aangekocht en ze één voor één heeft gemeten.
Alles wat binnen een neuwe tolerantie viel heeft hij behouden. Degene die eruit vielen heeft hij als lot verkocht naar Cuba.

Ed.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

MichaelB schreef:
Dan een andere vraag: wat is de beweegreden van velen dan om een duurdere andere mic te kopen?
Omdat de elektret kapseltjes zoals de WMA-60 gewoon niet recht meten.

De bijgevoegde cal file is iig nauwkeurig binnen 0,5 dB volgens opgave.
Bijlagen
IBF_EMM-8_cal.gif
MichaelB

Bericht door MichaelB »

asterduc schreef:
klopt,
Ik heb 2 ATB microfoons en één Clio microfoon.
Alle 3 leveren ze dezelfde curve af.
Pjotr schreef:
Omdat de elektret kapseltjes zoals de WMA-60 gewoon niet recht meten.
Dus de standaard microfoon is wel/niet goed? :?

@Pjotr
Ik neem aan dat dit een standaard meting is, voor "een" WMA-60 en niet 1 van Kirchner?

Zou het gewoon het beste zijn mijn microfoon eens tegen een andere gecalibreerde aan te houden? Om deze nou te laten calibreren is een beetje overdone, dan kan ik beter een nieuwe kopen incl. calibratie.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nee, het is de kalibratie file die bij mijn exemplaar van de IBF EMM-8 hoort en individueel opgemeten is door BF-Akoustik. Het is niet de ATB mic, daar heb ik verder geen ervaring mee. Iig lopen alle WMA 60's en opvolgers er van waarvan ik redelijk betrouwbare meetresultaten heb gezien op in het hoog.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

MichaelB

Bericht door MichaelB »

Jups, die had ik al doorgenomen, maar mijn vraag is eigenlijk al afdoende beantwoord.
De Kirchner microfoons worden blijkbaar afzonderlijk getest en wanneer goed bevonden doorgezet.

Wel zou ik graag mijn mic nog een keer naast een gekalibreerde van iemand anders houden. Gewoon voor de fun en om zeker te zijn dat wat Kirchner verteld ook waar is. :lol:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Misschien iets voor de volgende luisterdag, om onze microfoon mee te brengen en te vergelijken met een goed geeikt exemplaar.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Goed idee, ben ik voor! :)
pietje

Bericht door pietje »

Ik heb ook een vraagje over de ATB meetmicrofoon. Ik wil graag een meetmicrofoon kopen en ik kwam ook bij de ATB microfoons uit.
Is het voldoende als ik alleen de microfoon aanschaf? Kan ik deze dan bijvoorbeeld in combinatie met ARTA gebruiken? Het moet nameijk niet te duur worden. Of doe ik er verstandiger aan om de complete ATB set aan te schaffen? Alvast bedankt.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

pietje schreef:
Ik heb ook een vraagje over de ATB meetmicrofoon. Ik wil graag een meetmicrofoon kopen en ik kwam ook bij de ATB microfoons uit.
Is het voldoende als ik alleen de microfoon aanschaf? Kan ik deze dan bijvoorbeeld in combinatie met ARTA gebruiken? Het moet nameijk niet te duur worden. Of doe ik er verstandiger aan om de complete ATB set aan te schaffen? Alvast bedankt.
nee hoor, een microfoon volstaat om met Arta te werken.

Wat je ook kunt doen is bij Mediamarkt in de koopjesbakken een paar '1 euro' microfoons kopen.
Daarmee doe je een meting en diegene die het dichts bij elkaar meten, zijn waarschijnlijk in orde voor referentiemetingen.
pietje

Bericht door pietje »

Nou voor 30 euro ga ik geen extra moeite doen. Ik heb nog 1 vraag mbt het bestellen. Kun je direct bij kirchner bestellen? Ik heb ze gemaild omdat er niets bij staat van bezorgen in Nederland. Ik heb wel de website http://www.audiocomponents.nl, deze zijn distribiteur van o.a. Kirchner en leveren aan speakerland en vele anderen. Alleen op hun website's kom ik nergens de meetmicrofoons van kirchner tegen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

pietje schreef:
Ik heb wel de website http://www.audiocomponents.nl, deze zijn distribiteur van o.a. Kirchner en leveren aan speakerland en vele anderen. Alleen op hun website's kom ik nergens de meetmicrofoons van kirchner tegen.
precies, gewoon een mailtje naar info@audiocomponents.nl of via één van hun dealers zoals speakerland, speaker en co, ...

Direct via Kirchner gaat moeilijk lukken. Kirchner zelf is een 'Einstein' figuur, hij heeft de verkoop in handen gegeven van Intertechnik en Audio Components om van dat gedoe vanaf te zijn.
pietje

Bericht door pietje »

Ik heb zojuist toch nog een mailtje van kirchner:
Dear ...
thank you for your interest in our microphone.
You can order it with our shop. The shipping is the same.
The microphone is better than 1dB. It looks sheep, but we used the best capsule to get.
Best Regards

Leo Kirchner
Dus direct kan ook en hij geeft aan dat het binnen 1dB ligt (en het lijkt op een schaap :D ), dus ik ga hem bestellen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Leo Kirchner zag vast teveel onze reclame met dat irritante schaap Frank.

Spreekt hij trouwens Engels of alleen Duits? Lezen gaat prima, maar in schrijven en spreken is Duits niet mijn sterkste taal. Correct Engels heeft toch mijn voorkeur boven vertaald Duits. O:)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

pietje schreef:
Ik heb zojuist toch nog een mailtje van kirchner
Dus direct kan ook en hij geeft aan dat het binnen 1dB ligt (en het lijkt op een schaap :D ), dus ik ga hem bestellen.
Ik heb daar mijn spullen ook direct besteld en na een paar dagen nog niets gehoord te hebben (geen mail of wat dan ook), heb ik ze gewoon gebeld en kreeg ik "ene Kirchner" aan de lijn die zei: "es gibt viele bestellungen es wird noch 2 bis 3 tagen dauern" :D

En inderdaad, 3 dagen later: *ding dong* TNT met een pakketje.
pietje

Bericht door pietje »

De beste man schrijft redelijk engels en is behoorlijk vriendelijk in zijn emails. Ik heb ook nog een emailtje van audiocomponents.nl gehad, de nederlandse importeur. Deze vragen €47.50 ipv €30 meer en 2 maanden levertijd. Dus tip voor diegene die willen bestellen bij Kirchner, gewoon even hem mailen.
Plaats reactie