Subs met twee verschillende Eton Drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
peter1961

Subs met twee verschillende Eton Drivers

Bericht door peter1961 »

goedendag,

Stel je voor dat je op zolder nog 2 X de Eton 8-800/37 Hex en 2 X 11-581/50 Hex heb liggen en kom op het idee om hiermee twee actief aangestuurde subs mee te maken.
Gaat dat lukken om in een kast de Eton 8-800/37 en de 11-581/50 samen in serie te laten werken of is dit een hopeloos idee.
De kast inhoud zou in ieder geval geen bezwaar zijn.

Mvg, Peter
jantje-secuur

Re: Subs met twee verschillende Eton Drivers

Bericht door jantje-secuur »

Sja.

Waarom zou je als je Eton 11"-woofer hebt, die prachtig is, daar nog een 8" bijzetten. Die zal niet veel toevoegen, wellicht zelfs verslechteren. Ik zou de 8" verkopen als je het mooiste sublaag wilt.

Als je nu monitoren hebt zou je de 8" wel weer kunnen gebruiken door een drieweg te maken bijvoorbeeld.
peter1961

Bericht door peter1961 »

Nou ik dacht eigenlijk een een hoger rendement met deze constructie te behalen maar vroeg mijzelf af hoe in de praktijk weergevers met verschillende parameters zich verhouden in een gesloten kast.
Het kan inderdaad slechter worden maar evenzo goed is het mogelijk dat het verrassend beter kan klinken.
is het zo dat kastgroote per weergever samen tot een kast moet worden opgeteld of zijn er konstructie mogelijkheden om bv de twee verschillende weergevers in aparte kasten ideaal samen tot hun recht te laten komen.
Verkopen kan ik deze natuurlijk altijd nog en gewoon een weergever per gesloten kast toepassen.

groet peter
Paul

Bericht door Paul »

Met losse behuizingen zou je wel winst kunnen behalen, mits ook met aparte versterker per sub. Over het voordeel van meerdere subs is aardig wat info te vinden, zoek maar op Geddes
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het komt wel voor, maar dan wel in een ander gebied:

Afbeelding
Een Velodyne 1812: 18" + 12" voor de combinatie van diepgang en snelheid.

http://www.velodyne.com/products/product.aspx?ID=3
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dus de voordelen van beide woofs. Maar dan dus ook de nadelen van beide woofs???

Jan
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Wat zijn dan de nadelen van bijde woofs? Als je voor beide een aparte behuizing in 1 behuizing maakt, en dat goed af filterd? dan heb je toch ook beide van de werelden. alleen denk ik dat het bij een 8" en een 11" niet echt voordelen heeft.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

alleen denk ik dat het bij een 8" en een 11" niet echt voordelen heeft.
Mee eens. De affiltering waardoor de 8" in het voordeel komt ligt dan vrij hoog. lijkt me een beetje overbodig.

Je kunt voor voor-/nadelen kijken naar verschillende specs, zoals Rms (vrij vertaald acceleratiefactor) en massa(traagheid) Maar ik verwacht hier niet echt voordelen. In die velodyne is het volgens mij ook vooral een concept om de concurrentie vergelijking uit de weg te gaan. Je moet wat he :wink:
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Die Eton drivers zijn bewust woofers, en geen subwoofers. Die 11" kun je nog wel gebruiken tot 1000 Hz als je je kwaad maakt. Ik geloof dat er zelfs een tweeweg ooit was gemaakt door K+T of HH. Echter iets van 100 Hz wat gebruikelijk is voor een subwoofer zie ik die 11"-jongens nog niet echt in de problemen komen.
Eddie

Bericht door Eddie »

Interficior schreef:
Die Eton drivers zijn bewust woofers, en geen subwoofers. Die 11" kun je nog wel gebruiken tot 1000 Hz als je je kwaad maakt. Ik geloof dat er zelfs een tweeweg ooit was gemaakt door K+T of HH. Echter iets van 100 Hz wat gebruikelijk is voor een subwoofer zie ik die 11"-jongens nog niet echt in de problemen komen.
De Eton moet inderdaad een woofer genoemd worden. Maar zijn lage resonantie ligt bij 21 Hz. In een kast van ruim 100 ltr. haalt hij 25 Hz als je kamer groot genoeg is. Een subwoofer daaronder is misschien leuk bij video's over aardbevingen etc. maar voor muziek niet interessant. De hoogfrequentresonantie ligt bij 2,1 kHz, je moet dus wel gigantisch steil (digitaal?) filteren als je hem tot 1 kHz wilt inzetten. De 2e harmonische heeft al een piek van 2% bij 700 Hz. Ik heb de 11_581/50 Hex een jaartje thuis gehad. Ik heb hem in een dichte kast gehad en in een BR en veel gevarieerd met dempingsmateriaal, maar een mooie diepe bas met een krachtige punch heb ik er, min of meer tot mijn verbazing, niet uit gekregen.

M.vr.gr.
Eddie
peter1961

Bericht door peter1961 »

in ieder geval kan ik uit de reacties de voor en nadelen afwegen.
ik denk dat ik eens een proef opstelling met de beide weergevers ga maken zodat ik zelf de conclusie kan trekken of het realistisch en haalbaar is om de twee verschillende drivers te combineren of niet.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ideetje:

8" gesloten hoogpass in een relatief kleine kast 15 liter bijvoorbeeld. De membraanuitwijking in het laag wordt goed gedempt, onder de afstemfrequentie van de condensator (denk aan 600uF bijvoorbeeld) neemt de uitslag sterk af i.p.v. toe.

De 11" dan in en gesloten kast van ca 60 liter ofzo. Zo zullen beide units dezelfde belasting aankunnen... beetje natte vinger werk vanaf hier, maar wellicht een idee wanneer je het laag wil boosten om een vlakke respons te krijgen.

ik roep maar wat....
peter1961

Bericht door peter1961 »

deze week heb ik de Eton 8-800/37 Hex en 2 X 11-581/50 Hex beide in een ruim 100 liter gesloten kast geplaatst en actief gefilterd aan een Denon eindtrap.
Heb deze zodoende aangesloten dat ik buiten de kast kan kiezen of ik beide of een enkele weergever kan laten werken.
zoals wel verwacht is de kast voor de Eton 8-800/37 Hex veel te goot en krijgt het zwaar.
maar bij lagere geluidsterkte klinkt het heel aceptabel.
Maar laat ik nu alleen de 11-581/50 Hex in deze groote kast spelen dan wordt het pas echt genieten.
Wat een laag, gekontroleerd strak en ongekleurd.
Dit klinkt totaal anders en losser dan de 11-581/50 Hex in een 50 liter actief gesloten kast.
De Q factor is bij deze afstemming ook veel lager maar het klinkt naar mijn smaak.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Maar laat ik nu alleen de 11-581/50 Hex in deze groote kast spelen dan wordt het pas echt genieten.
Wat een laag, gekontroleerd strak en ongekleurd.
Dit klinkt totaal anders en losser dan de 11-581/50 Hex in een 50 liter actief gesloten kast.
De Q factor is bij deze afstemming ook veel lager maar het klinkt naar mijn smaak.
Das niet best. Als ik het goed gelezen heb ben je in de veronderstelling dat je hier naar een neutraal en goed concept luistert. Het laag is alleen helemaal niet strak en ongekleurd, of je hebt echt een toevalstreffer gelijk aan een staatslot.

Zoals ik het lees heb je 2 units in 100 liter gestopt, en daartussen geen onderverdeling gemaakt in luchtvolume. Wanneer je de 8" aanzet verzuipt deze als het ware - wat logisch is.
Die 11" zit in een gigantische gesloten subkast met een passiefmembraan van 8" i.p.v. 2x 11" - wat veel gebruikelijker is (bij kleinere afmetingen)

Je 8" geeft de 100 liter kast een andere afstemming dan een gesloten 100 liter kast met alleen de 11" erin. Wat je nu aan het doen bent is wellicht erg leuk als leerproces maar qua ontwerp slaat het de plank finaal mis. Het is ook niet aan te bevelen voor je 8" unit, maar door het hoge luchtvolume kan deze zich nog redelijk binnen de eigen mechanische ophanging redden - mits het niet te luid wordt.

Ik raad je aan om e.e.a. verder te bestuderen voor je 2 verschillende drivers in 1 concept wil toepassen. Of gewoon te genieten van dit concept - genieten is natuurlijk sowieso het belangrijkste.

Je topicvraag is bijzonder, en er zijn mogelijkheden. Ik wil je alleen niet mijn mening onthouden wanneer ik denk dat je qua ontwerp een dubieuze afslag neemt. Hopelijk zie je het ook zo.

vriendelijke groeten,

Wouter
peter1961

Bericht door peter1961 »

hoi Wouter,

Jij hebt gelijk wat betreft de 2 units in een volume kast maar dat werkt niet.
nee ik heb de eton 8 niet passief mee spelen want deze heb ik inmiddels verweiderd en de kast weer gesloten.
maar ben gewoon aan het expirimenteren en had toevallig nog een groote 100 liter kast die ik hiervoor kon gebruiken.
het verbaasde mij alleen hoe de eton 11 in zo,n groote kast presteerde als deze actief wordt gestuurt.
Hiervoor zat deze in de 50 liter kast.

peter
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat wil ik wel geloven!

Je hebt 2 Etons, dus je kunt ze Pushpull laten werken. Dan heb je voor hetzelfde geluid maar 50 liter nodig. Die relaxte klank zal behouden blijven, sterker nog het zal nog iets verbeteren.

De kast wordt kleiner en in verhouding waarschijnlijk stabieler.
De resonanties intern gaan omhoog - verder buiten het bereik, doordat de afmetingen kleiner zijn en dus ook de staande golfen op hogere resonanties komen.
Je PushPull aandrijving (isobaric) heft de niet-lineairiteiten in de aandrijving op, de vervorming neemt (verder) af.

Een nadeel is dat je 2 units kwijt bent en er geen hogere geluidsdruk mee haalt dan met 1 woofer - het is dus duurder maar als de geluidsdruk voldoende is ga je hiermee wel een lekkere kwaliteit behalen. 40 liter pushpull is wellicht ook voldoende. Ik zou voor het optische gaan voor de magneten naar elkaar toe, en 1 driver met de conus zichtbaar in het front. Toch wat fraaier dan met de magneet naar buiten toe...

Afbeelding
Plaats reactie