Onlangs ben ik weer begonnen met het oppakken van mijn hobby en heb ik enkele aankopen gedaan.
Mijn setup bestaat nu uit de volgende componenten:
Marantz SR 7500 surround receiver
Teufel Kompakt 30 5.1 speakers
Philips 32'' LCD TV
Wat betreft het geluid betreft in films ben ik tevreden, hoewel de behuizing van de center nog wel eens wilt resoneren wanneer de Marantz op +10 dB staat. Echt hoorbaar is het niet, maar stemmen beginnen dan schreeuwerig en onnatuurlijk te worden.
Ik ben van plan om mijn HT set uit te breiden naar stereo, met 2 goede front speakers die de huidige Teufel sat's vervangen. De surround speakers zullen nog even van Teufel blijven, in verband met ruimte gebrek. De center speaker van Teufel komt ook te vervallen, aangezien de absolute mis-match met mijn aankomende front speakers. Ik ga zonder center draaien, het wordt dus een 4.1 setup.
Een aantal interessante kandidaten die mijn interesse gewekt hebben:
- Kef iQ30
- Epos M5
- Monitor Audio RS1
Het nadeel is dat ik de speakers nergens kan beluisteren, in verband met geen vervoer en werken op winkeltijden, ook in het weekend.
Ik kan van de genoemde speakers dus enkel aangeven welke ik optisch het mooiste vind (allemaal
Ik ben opzoek naar een boekenplank speaker met muzikale eigenschappen. Het laag hoeft niet door te lopen tot 30 Hz, daar ik een subwoofer in gebruik heb voor de laagste regionen. Maar alles wat de speaker produceert moet wel loepzuiver en retestrak zijn (ik doe niet aan audiofiele termen).
Bovengenoemde speakers kan ik 2e hans krijgen voor een leuk bedrag, ongeveer tot 300 euro per set. Ik kan niet alle drie de sets kopen, maar 2 is wel mogelijk. Ik koop bijvoorbeeld de Epos M5 en de Kef iQ3 en zal dan uitgebreid naar beide speakers luisteren. De winnaar blijft, de verliezer gaat de verkoop in.
Iemand goede (of slechte) ervaringen met bovengenoemde speakers? Welke zijn volgens jullie het beste?
Alvast bedankt !