een goede verbindingskabel
Geplaatst: wo 21 okt 2009, 20:25
Hoe maak ik een goede verbindingskabel? ( voor de audiofielen interlink)
Men neme een afgeschermde kabel van goede kwaliteit. ( gewoon verkrijgbaar bij de elektronicazaak, muziekwinkel ed )
Men neme vervolgens een setje goede pluggen, liefst verguld dat maakt langer goed contact. (voor het geluid maakt dat niet uit)
Men soldeert vervolgens de pluggen aan de kabels met dien verstande dat het bv linker kanaal compleet word aangesloten en het rechter maar aan één zijde. (andersom mag ook)
Zo voorkomt men eventuele aardlussen. De lekstromen die er door de afschermingen van kabels kunnen gaan lopen kunnen van invloed zijn op de geluidskwaliteit. Men moet een zogenaamde steraarde creéren.
De massa's vam de uitgangen van CD spelers, tuners ed zijn intern meestal al aan elkaar verbonden. (zal je moeten meten)
Of je nu koper,zilver , gouden of voor mijn part koolstof geleiders gebruikt, het maakt allemaal niets uit.
Als dat wel had uitgemaakt had iedere geluidsopnamestudio dat al lang gedaan, en die werken allemaal gewoon met koperdraadjes.
Kosten van een goede interlink: Hooguit enkele tientjes. En geen enkele audiofiel die het verschil kan horen met een kabel van honderden euro's. Dat zit meestal tussen de oren.
Net als inspelen van kabels. Totale onzin, want een goed stukje koper doet na 10 jaar nog steeds hetzelfde, nl signaal doorgeven.
Ik durf de test aan.
Groetjes Stef
Men neme een afgeschermde kabel van goede kwaliteit. ( gewoon verkrijgbaar bij de elektronicazaak, muziekwinkel ed )
Men neme vervolgens een setje goede pluggen, liefst verguld dat maakt langer goed contact. (voor het geluid maakt dat niet uit)
Men soldeert vervolgens de pluggen aan de kabels met dien verstande dat het bv linker kanaal compleet word aangesloten en het rechter maar aan één zijde. (andersom mag ook)
Zo voorkomt men eventuele aardlussen. De lekstromen die er door de afschermingen van kabels kunnen gaan lopen kunnen van invloed zijn op de geluidskwaliteit. Men moet een zogenaamde steraarde creéren.
De massa's vam de uitgangen van CD spelers, tuners ed zijn intern meestal al aan elkaar verbonden. (zal je moeten meten)
Of je nu koper,zilver , gouden of voor mijn part koolstof geleiders gebruikt, het maakt allemaal niets uit.
Als dat wel had uitgemaakt had iedere geluidsopnamestudio dat al lang gedaan, en die werken allemaal gewoon met koperdraadjes.
Kosten van een goede interlink: Hooguit enkele tientjes. En geen enkele audiofiel die het verschil kan horen met een kabel van honderden euro's. Dat zit meestal tussen de oren.
Net als inspelen van kabels. Totale onzin, want een goed stukje koper doet na 10 jaar nog steeds hetzelfde, nl signaal doorgeven.
Ik durf de test aan.
Groetjes Stef