Pagina 1 van 1

een goede verbindingskabel

Geplaatst: wo 21 okt 2009, 20:25
door buizensteffie
Hoe maak ik een goede verbindingskabel? ( voor de audiofielen interlink)
Men neme een afgeschermde kabel van goede kwaliteit. ( gewoon verkrijgbaar bij de elektronicazaak, muziekwinkel ed )
Men neme vervolgens een setje goede pluggen, liefst verguld dat maakt langer goed contact. (voor het geluid maakt dat niet uit)
Men soldeert vervolgens de pluggen aan de kabels met dien verstande dat het bv linker kanaal compleet word aangesloten en het rechter maar aan één zijde. (andersom mag ook)
Zo voorkomt men eventuele aardlussen. De lekstromen die er door de afschermingen van kabels kunnen gaan lopen kunnen van invloed zijn op de geluidskwaliteit. Men moet een zogenaamde steraarde creéren.
De massa's vam de uitgangen van CD spelers, tuners ed zijn intern meestal al aan elkaar verbonden. (zal je moeten meten)

Of je nu koper,zilver , gouden of voor mijn part koolstof geleiders gebruikt, het maakt allemaal niets uit.
Als dat wel had uitgemaakt had iedere geluidsopnamestudio dat al lang gedaan, en die werken allemaal gewoon met koperdraadjes.

Kosten van een goede interlink: Hooguit enkele tientjes. En geen enkele audiofiel die het verschil kan horen met een kabel van honderden euro's. Dat zit meestal tussen de oren.
Net als inspelen van kabels. Totale onzin, want een goed stukje koper doet na 10 jaar nog steeds hetzelfde, nl signaal doorgeven.

Ik durf de test aan.

Groetjes Stef

Re: een goede verbindingskabel

Geplaatst: wo 21 okt 2009, 21:43
door HoMeR
Hear hear.....

Lees ook eens: http://www.transcendentsound.com/audioreality.htm
Geweldig leesvoer !
:twisted: :twisted: :twisted:

Re: een goede verbindingskabel

Geplaatst: do 22 okt 2009, 0:28
door Miniwatt
:roll: :x Asjeblieft géén kabeldiscussies op dit forum!

Als je zo graag licht ontvlambare stellingen wilt poneren raad ik je aan naar hififorum te gaan, daar zitten meer van die figuren...

Re: een goede verbindingskabel

Geplaatst: do 22 okt 2009, 8:50
door HoMeR
Miniwatt schreef:
géén kabeldiscussies
Kijk.....
Zolang er niemand reageert, wordt het nooit een discussie.

:wink:

Re: een goede verbindingskabel

Geplaatst: do 22 okt 2009, 10:17
door audiomanics
buizensteffie schreef:
Kosten van een goede interlink: Hooguit enkele tientjes.
Je kan niet rekenen! Als het allemaal niet uit maakt kost zo'n interlink hooguit 50 eurocent.. '
't kan ook gratis hoor: bij de vuilnis liggen geregeld stukjes ijzerdraad... beetje plakken.. klaar... 't maakt toch niet uit...

BREEM!!

Re: een goede verbindingskabel

Geplaatst: do 22 okt 2009, 16:37
door ray5150
audiomanics schreef:
't kan ook gratis hoor: bij de vuilnis liggen geregeld stukjes ijzerdraad... beetje plakken.. klaar... 't maakt toch niet uit...
Jij bedoelt van die draadjes die je bij een rol vuilniszakken krijgt? jij bent pas erg....:mrgreen: :mrgreen: :shock: :shock:

Heb ooit een rol van 50 meter Prefer symmetrische signaalkabel gekocht en maak al jaren zelf kabels daarvan met Neutrik RCA stekkers.

Re: een goede verbindingskabel

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 17:19
door NP
Misschien nog interessant leesvoer in het licht van de kabel/interlink discussie (sorry Miniwatt); een vergelijk van de metingen aan een speaker bij gebruik van verschillende kabels (vanaf p. 51):

http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_16_r.pdf

Conclusie: een kabel is inderdaad van (hoorbare) invloed op het signaal, door verschillen in weerstand, inductie en capaciteit van kabels onderling (en niet door de magische eigenschappen die sommige personen belachelijk dure kabels toedichten). Bij korte stukjes is dit effect echter verwaarloosbaar, en kan inderdaad net zo goed een ijzerdraadje van de vuilnisbelt gebruikt worden...


Het is trouwens niet mijn bedoeling mensen voor de borst te stoten en ik beweer ook niet de wijsheid in pacht te hebben. Dit leek mij slechts een interessant stuk lectuur, dat ik met jullie wilde delen.

Groeten Niek

Re: een goede verbindingskabel

Geplaatst: za 09 jan 2010, 9:57
door Àadjo
Nog een mooi recept; Wordt stap voor stap uitgelegd.
De ferrietkraag lijkt mij persoonlijk niet absoluut nodig.

DIY Silver RCA Interconnect Cables
http://diyaudioprojects.com/Power/diySilver/

oordeel van de bouwe op deze site:
I found these DIY Silver cables better than the Blue Heavens. I was so pleased with the results I made an additional pair to go from the CDP to my valve preamp. It just got better. Razor sharp image etching, crystal clear highs and deeply textured instrument and voice toning. You will be seduced - be warned.
ScreenShot007.jpg

Re: een goede verbindingskabel

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 19:10
door StijnSpijker
Àadjo schreef:
Nog een mooi recept; Wordt stap voor stap uitgelegd.
De ferrietkraag lijkt mij persoonlijk niet absoluut nodig.

DIY Silver RCA Interconnect Cables
http://diyaudioprojects.com/Power/diySilver/

oordeel van de bouwe op deze site:
I found these DIY Silver cables better than the Blue Heavens. I was so pleased with the results I made an additional pair to go from the CDP to my valve preamp. It just got better. Razor sharp image etching, crystal clear highs and deeply textured instrument and voice toning. You will be seduced - be warned.
ScreenShot007.jpg
Mooie tutorial, hier ga ik er zaterdag 4 van maken :) Alleen dan met verzilverd koperdraad (OFC) met teflon mantel, ipv puur zilver en dan krimpkous..