Voorversterker en open chassis trafo.
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
Voorversterker en open chassis trafo.
Loop er net tegen aan dat de trafo die ik heb niet genoeg A levert.
En dus even zoeken naar een goedkope trafo die dat wel kan.
En dus de vraag of een open chassis trafo bij een voorversterker in kan worden geplaatst.
De trafo dient om een relais gestuurde ingang/volume te voeden.
Mocht iemand trouwens een geschikte trafo voor me hebben dan houd ik mij aanbevolen.
Moet wel een net ding zijn. Ik heb een regelaartje met een 317 die er 5V
van maakt dus het voltage moet iets meer zijn. Moet bijna 2A kunnen leveren.
En dus even zoeken naar een goedkope trafo die dat wel kan.
En dus de vraag of een open chassis trafo bij een voorversterker in kan worden geplaatst.
De trafo dient om een relais gestuurde ingang/volume te voeden.
Mocht iemand trouwens een geschikte trafo voor me hebben dan houd ik mij aanbevolen.
Moet wel een net ding zijn. Ik heb een regelaartje met een 317 die er 5V
van maakt dus het voltage moet iets meer zijn. Moet bijna 2A kunnen leveren.
Re: Voorversterker en open chassis trafo.
Snap niet echt wat je bedoeld...
je wilt een trafo erbij inbouwen in een behuizing ?
LM317 kan trouwens maar 1,5Ampere leveren... maar ik neem aan dat het om "ongeveer" gaat.
je wilt een trafo erbij inbouwen in een behuizing ?
LM317 kan trouwens maar 1,5Ampere leveren... maar ik neem aan dat het om "ongeveer" gaat.
- Leeuwarden
Inderdaad ongeveer...
Ik ben bezig een Aleph P1.7 in elkaar te knutselen. Het ding werd geleverd met een APOX relaisgestuurde volume en ingangskeuze. Ik heb een 2x 12V 24 VA trafo met een 317 kitje van Dantimax aangesloten. Heb inmiddels uitgezocht dat de trafo 1A kan leveren en dat zou zelfs genoeg moeten zijn. De 317 is niet voorzien van een koelelementje en wordt aardig heet. Misschien dat het probleempje ook wel daar ligt. Van 12V naar 5V is ook wel wat veel.
Nu kan ik natuurlijk een rinkerntje kopen maar die dingen zijn vanaf 25 euro ex verzending. Een chassistrafo is veel goedkoper maar ik weet niet hoe het zit met de straling die zo'n ding geeft.
Ik ben bezig een Aleph P1.7 in elkaar te knutselen. Het ding werd geleverd met een APOX relaisgestuurde volume en ingangskeuze. Ik heb een 2x 12V 24 VA trafo met een 317 kitje van Dantimax aangesloten. Heb inmiddels uitgezocht dat de trafo 1A kan leveren en dat zou zelfs genoeg moeten zijn. De 317 is niet voorzien van een koelelementje en wordt aardig heet. Misschien dat het probleempje ook wel daar ligt. Van 12V naar 5V is ook wel wat veel.
Nu kan ik natuurlijk een rinkerntje kopen maar die dingen zijn vanaf 25 euro ex verzending. Een chassistrafo is veel goedkoper maar ik weet niet hoe het zit met de straling die zo'n ding geeft.
12-5 =7 X 1 =7 Watt verstookt hij. veelste veel voor zonder koelng.
- Leeuwarden
- Leeuwarden
Met een lening van de DSB een koelprofieltje aangeschaft en ja hoor! Alles functioneert zoals het hoort.
Dat is mooi. Maar het ding wordt wel vreselijk heet. Voor mijn gevoel moet er toch maar een andere trafo op.
Blijft dus de vraag of zo'n open chassis trafo geschikt is om bij een voorversterker te plaatsen.
Dat is mooi. Maar het ding wordt wel vreselijk heet. Voor mijn gevoel moet er toch maar een andere trafo op.
Blijft dus de vraag of zo'n open chassis trafo geschikt is om bij een voorversterker te plaatsen.
Ik neem aan dat je zo'n ding bedoeld ?

Die kan er gewoon bij geprutsd worden.

Die kan er gewoon bij geprutsd worden.
- Leeuwarden
Ja, die bedoel ik! Geen problemen dus met straling oid?
Nee nooit echt mee gemaakt...
En trouwens.. als je een dood normale oude radio los schroef zit er ook zoon trafo'tje in.
En trouwens.. als je een dood normale oude radio los schroef zit er ook zoon trafo'tje in.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
In zo'n trafootje zie ik geen enkel probleem. Bij een trafo van honderden VA's kan ik me best indenken dat je het strooiveld liefst zo klein mogelijk houdt, maar ook daar hoeft een bloktrafo nog geen probleem te zijn. Hij heeft zelfs als voordeel dat hij minder snel in verzadiging raakt dan een ringkern, maar dat terzijde.
Bij een paar VA is het strooiveld al erg gering. Wil je desondanks een eventuele invloed daardoor minimaliseren, dan kan je de trafo iets verder van de schakeling vandaan plaatsen.
Bij een paar VA is het strooiveld al erg gering. Wil je desondanks een eventuele invloed daardoor minimaliseren, dan kan je de trafo iets verder van de schakeling vandaan plaatsen.
Ik heb hier een trafootje 2x 9V 1,6Amp. Ingegoten ringkern uitvoering, mooi zwart dingetje, afm. rond 72mm, dik 33mm.
Als je hem kunt gebruiken, gratis af te halen of verzendkosten. ca 6,5 euro meen ik.
Als je hem kunt gebruiken, gratis af te halen of verzendkosten. ca 6,5 euro meen ik.
- Leeuwarden
Jippie! Ik kom hem wel even halen Sietse! Stuur je een deze dagen we even een PB-tje!
- Leeuwarden
Misschien ook wel leuk om even te laten zien waarvoor het is:

Jan, ik bel je wel even. ( heb je 06 nr nog )Leeuwarden schreef:Jippie! Ik kom hem wel even halen Sietse! Stuur je een deze dagen we even een PB-tje!
Als je wisselspanning gelijkricht, en dat doet Jan denk ik, dan moet je die wisselspanning vermenigvuldigen met 1,4.TubeHead schreef:12-5 =7 X 1 =7 Watt verstookt hij. veelste veel voor zonder koelng.
Dus, 12x1,4 = 16,8 VDC. Dan naar 5VDC, logisch dat er iets warm wordt.
Jan komt de trafo halen.
- Leeuwarden
- Leeuwarden
Trafo gehaald, hond overleefd
Leuk beest! (wel een beetje groot
) Zal straks de zaak even ombouwen en kijken of we ook wat minder warmte creëren.
- Leeuwarden
En gisteravond de trafo van Sietse aangesloten. LM317 wordt logischerwijs nog steeds heet maat net even iets minder als met de andere trafo.
Zoals Sietse ook al opmerkte toen hij mijn constructie zag: groter koelprofiel monteren! Maar we gaan in ieder geval de goede kant op.
Waar ik ook blij mee ben is dat ik voor elkaar heb gekregen (met wat hulp op diyaudio) om de teksten op het display te wijzigen. Display heb ik ook iets helderder kunnen zetten.
Zoals Sietse ook al opmerkte toen hij mijn constructie zag: groter koelprofiel monteren! Maar we gaan in ieder geval de goede kant op.
Waar ik ook blij mee ben is dat ik voor elkaar heb gekregen (met wat hulp op diyaudio) om de teksten op het display te wijzigen. Display heb ik ook iets helderder kunnen zetten.
- Leeuwarden
Jazeker! Ik ben er wel blij mee want ik zag het even duister in met het veranderen van de tekst en helderheid. Maar het is uiters eenvoudig.
Er schiet mij nog even een andere vraag te binnen.
Bij een gebalanceerde voorversterker zijn dan de uitgangen voor de eindversterker male en de ingangen voor de bron female? Ik heb begrepen dat daar een wat vage standaard in is...
Er schiet mij nog even een andere vraag te binnen.
Bij een gebalanceerde voorversterker zijn dan de uitgangen voor de eindversterker male en de ingangen voor de bron female? Ik heb begrepen dat daar een wat vage standaard in is...