Pagina 1 van 1
Draad met Massieve kern
Geplaatst: di 13 okt 2009, 19:51
door TubeHead
voor de buizen prutsers...
Waar kopen jullie eigenlijk massieve kern van ongeveer 0,5mm2 ? Kan het zo niet echt vinden

Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: di 13 okt 2009, 20:20
door ray5150
Ik gebruik telefoonkabel, uit de vuilnisbak van mijn werkgever..... (niet die platte modulaire, maar de ouderwetse oranje/rood/wit/blauwe.)
Wil ook nog wel eens een stukje brandmelder kabel gebruiken, is meer iets van 0,75 mm2.
Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: di 13 okt 2009, 20:45
door TubeHead
ray5150 schreef:
Wil ook nog wel eens een stukje brandmelder kabel gebruiken, is meer iets van 0,75 mm2.
Dat is een hele goeie ! Moet ik even onthouden !

Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: di 13 okt 2009, 20:48
door AatV
Een spoel een stukje afwikkelen...
groeten,
Aat
Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: di 13 okt 2009, 20:59
door ray5150
AatV schreef:Een spoel een stukje afwikkelen...
Is dat wel verstandig? behalve een dun laklaagje verder geen isolatie....
Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: di 13 okt 2009, 21:54
door TubeHead
Dat kan ook inderdaad Aat.
Kan op het werk onderhand alle diktes gelakte koperdraad krijgen vanaf een rol.
In teflon buisje oid achtig iets proppen is dan ook wel een optie.
Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 8:33
door sevenup
Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 16:00
door ray5150
Iets dichter bij huis:
(afhankelijk van waar je woont, natuurlijk.)
http://www.ae-europe.nl/toebehoren.htm
Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 17:38
door Pjotr
TubeHead schreef:voor de buizen prutsers...
Waar kopen jullie eigenlijk massieve kern van ongeveer 0,5mm2 ? Kan het zo niet echt vinden

Waarom 0,5 mm2 in een buizenversterker? Behalve voor de gloei lopen daar toch niet zulke grote stromen?
Zelf gebruik ik veel Teflon geïsoleerd Wire Wrap draad van 0,2 en 0,4 mm (massieve kern). Te krijgen bij Farnell. En zie verder ook
dit overzicht bij Farnell
Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 18:20
door TubeHead
Pjotr schreef:
Waarom 0,5 mm2 in een buizenversterker? Behalve voor de gloei lopen daar toch niet zulke grote stromen?
Zelf gebruik ik veel Teflon geïsoleerd Wire Wrap draad van 0,2 en 0,4 mm (massieve kern). Te krijgen bij Farnell. En zie verder ook
dit overzicht bij Farnell
Werk zelf liever met een iets dikkere draad... vind ik fijnder dan dat dunne spul.
Maar dat is helemaal mooi Pjotr ! Dat kan ik wel via het werk bestellen

Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 18:54
door Pjotr
'Tis een beetje leren omgaan met de zoekfunctie bij Farnell. Hier b.v. een lijstje met solid wire:
http://nl.farnell.com/jsp/search/browse ... le%3Dnl_NL
Goedkoop is het niet, maar dat is sowieso met Teflon geïsoleerd draad en het is meestal koper verzilverd. Als je dat niet verzilverd wilt zal het lastig worden, dat is meestal zo bij Teflon isolatie.
Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 20:10
door RobertD
ray5150 schreef:AatV schreef:Een spoel een stukje afwikkelen...
Is dat wel verstandig? behalve een dun laklaagje verder geen isolatie....
Als op een trafowikkeling 300V mag staan, dan zal het met die laklaag wel snor zitten, denk je niet Ray?
Het is zelfs zo dat transformatoren die de spanning op de hoogspanningsmasten zet, ook met gelakt koperdraad is gewikkeld. Uiteindelijk staat daar soms 380kV op. Daar zal wel een iets andere laklaag opzitten.
DHTRob gebruikt bijna altijd gelakt koperdraad.
Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 20:39
door Pjotr
RobertD schreef:
Het is zelfs zo dat transformatoren die de spanning op de hoogspanningsmasten zet, ook met gelakt koperdraad is gewikkeld. Uiteindelijk staat daar soms 380kV op. Daar zal wel een iets andere laklaag opzitten.
Dat steekt toch iets anders in elkaar dan je hier doet voorkomen. Daar zal tussen 2 draaden
naast elkaar nooit 380 KV staan. Daarnaast worden hoogspanningswikkelingen gespatieerd gewikkeld, niet alleen voor isolatie maar ook om de koelolie door te laten.
Standaard gelakt koperdraad zoals b.v. voor filterspoelen, is idd meestal voor 300V gespecificeerd. Er bestaat speciaal lakdraad met een veel hogere isolatie spanning maar daar zul je als DHZ'er niet makkelijk aan kunnen komen. En kun je het wel dan zul je toch minstens een klosje van 10 Kg moeten bestellen
Overigens, wat is er zo bijzonder aan lakdraad? Die lak is hardstikke synthetisch, meestal iets polyamide of polyurethaan achtigs.
Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 20:56
door ray5150
RobertD schreef:ray5150 schreef:AatV schreef:Een spoel een stukje afwikkelen...
Is dat wel verstandig? behalve een dun laklaagje verder geen isolatie....
Als op een trafowikkeling 300V mag staan, dan zal het met die laklaag wel snor zitten, denk je niet Ray?
Het is zelfs zo dat transformatoren die de spanning op de hoogspanningsmasten zet, ook met gelakt koperdraad is gewikkeld. Uiteindelijk staat daar soms 380kV op. Daar zal wel een iets andere laklaag opzitten.
DHTRob gebruikt bijna altijd gelakt koperdraad.
Ik redeneer toch iets anders.... Een gelakte koperdraad die (strak) om een spoellichaam zit kan inderdaad niet veel kwaad.
Maar ga je die draad afwikkelen dan buig je hoeken recht en dergelijke. lijkt me niet bevoordelijk voor de laklaag, al die beweging.
Er hoeven maar een paar haarscheurtjes in te zitten en de ellende begint al.
Heb je ook nog het punt welke functie je de draad gaat geven, gloeispanning, hoogspanning, AC,DC of massa. de kans op vergissingen word dan groter als je meerdere draden door elkaar gaat gebruiken.
Anders gezegd: zelf zou ik dat nooit zo doen, ik probeer altijd zoveel mogelijk iedere functie zijn eigen draadkleur te geven, zuinig zijn okee, maar dit gaat (zelfs) mij iets te ver.
Wel zie ik weleens versterkers waarin een stuk 2.5 mm2 gestript VD draad als massarail gebruikt wordt. daar kan ik alle begrip voor hebben.
Overigens had ik eigenlijk wel een verhaal van Audiomanics verwacht over goud en zilverdraad afgewerkt met leer en katoen en dergelijke.
Niet mijn keuze maar wel altijd heel vermakelijk om te lezen erover....

Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 21:49
door Pjotr
Ook met teflon isolatie moet een beetje voorzichtig zijn. Onder druk gaat teflon makkelijk vloeien. Dus niet stevig ergens tussen schroeven maar met beleid zodat het net vast genoeg zit. Ook oppassen met scherpe metalen randen, daar niet strak omheen leggen. Maar dat geldt natuurlijk in zijn algemeenheid ook voor andere isolatiematerialen.
Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: do 15 okt 2009, 2:25
door b_force
waarom niet gewoon installatiedraad?
Kost echt helemaal niks bij farnell.
Kleurtjes geven doe je wel met krimpkoos

Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: wo 21 okt 2009, 16:21
door buizensteffie
Ik gebruik altijd 0.75 voor zowel de gloei als de hoogspanning, dan weet ik zeker dat het goed is.
Ik gebruik EIB kabel 4x 0.75 in de kleuren rood, zwart, geel en wit. Ja de kleuren van de duitse vlag hahaha maar het is dan ook duitse kabel he?
Op mijn werk altijd in ruime mate op voorraad en als ik de afvalbak leegtrek en meeneem kan iedere buizenbouwer in nederland er wel een versterker mee maken.
Ik heb nu nog ongeveer 5 meter liggen.
Groet Stef
Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: za 30 apr 2011, 21:19
door VT4C
Gebruik in buizenversterkers al jaren
TCSS van Kimber (OFC).
TCSS gebruikt Kimber ook voor hun speakerkabels:
link.
Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: do 19 mei 2011, 15:11
door RumoH
Misschien een tip;
Jantzen Audio Solid Core 6N OFC 2x0,5mm²
Jantzen Audio Solid Core 6N OFC 2x1,0mm²
Je trekt de kabels gemakkelijk uit de buitenmantel
Rudy
Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: do 19 mei 2011, 16:09
door Miniwatt
Gewoon zo'n Velleman-setje met verschillende kleuren. Is wel dunner geloof ik, maar ik vind het fijn werken.
Re: Draad met Massieve kern
Geplaatst: zo 07 aug 2011, 18:29
door hanselchen
Als je (een restje) Cat5 kabel ontdoet van zijn "jas", dan komt er ook hele mooie massieve draad tevoorschijn.