Draad met Massieve kern

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Draad met Massieve kern

Bericht door TubeHead »

voor de buizen prutsers...

Waar kopen jullie eigenlijk massieve kern van ongeveer 0,5mm2 ? Kan het zo niet echt vinden :cry:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door ray5150 »

Ik gebruik telefoonkabel, uit de vuilnisbak van mijn werkgever..... (niet die platte modulaire, maar de ouderwetse oranje/rood/wit/blauwe.)
Wil ook nog wel eens een stukje brandmelder kabel gebruiken, is meer iets van 0,75 mm2.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door TubeHead »

ray5150 schreef:
Wil ook nog wel eens een stukje brandmelder kabel gebruiken, is meer iets van 0,75 mm2.
Dat is een hele goeie ! Moet ik even onthouden ! :D
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door AatV »

Een spoel een stukje afwikkelen...

groeten,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door ray5150 »

AatV schreef:
Een spoel een stukje afwikkelen...
Is dat wel verstandig? behalve een dun laklaagje verder geen isolatie....
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door TubeHead »

Dat kan ook inderdaad Aat.

Kan op het werk onderhand alle diktes gelakte koperdraad krijgen vanaf een rol.
In teflon buisje oid achtig iets proppen is dan ook wel een optie.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door sevenup »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door ray5150 »

Iets dichter bij huis:
(afhankelijk van waar je woont, natuurlijk.)
http://www.ae-europe.nl/toebehoren.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door Pjotr »

TubeHead schreef:
voor de buizen prutsers...

Waar kopen jullie eigenlijk massieve kern van ongeveer 0,5mm2 ? Kan het zo niet echt vinden :cry:
Waarom 0,5 mm2 in een buizenversterker? Behalve voor de gloei lopen daar toch niet zulke grote stromen?

Zelf gebruik ik veel Teflon geïsoleerd Wire Wrap draad van 0,2 en 0,4 mm (massieve kern). Te krijgen bij Farnell. En zie verder ook dit overzicht bij Farnell
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door TubeHead »

Pjotr schreef:
Waarom 0,5 mm2 in een buizenversterker? Behalve voor de gloei lopen daar toch niet zulke grote stromen?

Zelf gebruik ik veel Teflon geïsoleerd Wire Wrap draad van 0,2 en 0,4 mm (massieve kern). Te krijgen bij Farnell. En zie verder ook dit overzicht bij Farnell
Werk zelf liever met een iets dikkere draad... vind ik fijnder dan dat dunne spul.
Maar dat is helemaal mooi Pjotr ! Dat kan ik wel via het werk bestellen :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door Pjotr »

'Tis een beetje leren omgaan met de zoekfunctie bij Farnell. Hier b.v. een lijstje met solid wire: http://nl.farnell.com/jsp/search/browse ... le%3Dnl_NL

Goedkoop is het niet, maar dat is sowieso met Teflon geïsoleerd draad en het is meestal koper verzilverd. Als je dat niet verzilverd wilt zal het lastig worden, dat is meestal zo bij Teflon isolatie.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door RobertD »

ray5150 schreef:
AatV schreef:
Een spoel een stukje afwikkelen...
Is dat wel verstandig? behalve een dun laklaagje verder geen isolatie....
Als op een trafowikkeling 300V mag staan, dan zal het met die laklaag wel snor zitten, denk je niet Ray?

Het is zelfs zo dat transformatoren die de spanning op de hoogspanningsmasten zet, ook met gelakt koperdraad is gewikkeld. Uiteindelijk staat daar soms 380kV op. Daar zal wel een iets andere laklaag opzitten.

DHTRob gebruikt bijna altijd gelakt koperdraad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door Pjotr »

RobertD schreef:
Het is zelfs zo dat transformatoren die de spanning op de hoogspanningsmasten zet, ook met gelakt koperdraad is gewikkeld. Uiteindelijk staat daar soms 380kV op. Daar zal wel een iets andere laklaag opzitten.
Dat steekt toch iets anders in elkaar dan je hier doet voorkomen. Daar zal tussen 2 draaden naast elkaar nooit 380 KV staan. Daarnaast worden hoogspanningswikkelingen gespatieerd gewikkeld, niet alleen voor isolatie maar ook om de koelolie door te laten.

Standaard gelakt koperdraad zoals b.v. voor filterspoelen, is idd meestal voor 300V gespecificeerd. Er bestaat speciaal lakdraad met een veel hogere isolatie spanning maar daar zul je als DHZ'er niet makkelijk aan kunnen komen. En kun je het wel dan zul je toch minstens een klosje van 10 Kg moeten bestellen :D

Overigens, wat is er zo bijzonder aan lakdraad? Die lak is hardstikke synthetisch, meestal iets polyamide of polyurethaan achtigs.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef:
ray5150 schreef:
AatV schreef:
Een spoel een stukje afwikkelen...
Is dat wel verstandig? behalve een dun laklaagje verder geen isolatie....
Als op een trafowikkeling 300V mag staan, dan zal het met die laklaag wel snor zitten, denk je niet Ray?

Het is zelfs zo dat transformatoren die de spanning op de hoogspanningsmasten zet, ook met gelakt koperdraad is gewikkeld. Uiteindelijk staat daar soms 380kV op. Daar zal wel een iets andere laklaag opzitten.

DHTRob gebruikt bijna altijd gelakt koperdraad.
Ik redeneer toch iets anders.... Een gelakte koperdraad die (strak) om een spoellichaam zit kan inderdaad niet veel kwaad.
Maar ga je die draad afwikkelen dan buig je hoeken recht en dergelijke. lijkt me niet bevoordelijk voor de laklaag, al die beweging.
Er hoeven maar een paar haarscheurtjes in te zitten en de ellende begint al.
Heb je ook nog het punt welke functie je de draad gaat geven, gloeispanning, hoogspanning, AC,DC of massa. de kans op vergissingen word dan groter als je meerdere draden door elkaar gaat gebruiken.
Anders gezegd: zelf zou ik dat nooit zo doen, ik probeer altijd zoveel mogelijk iedere functie zijn eigen draadkleur te geven, zuinig zijn okee, maar dit gaat (zelfs) mij iets te ver.
Wel zie ik weleens versterkers waarin een stuk 2.5 mm2 gestript VD draad als massarail gebruikt wordt. daar kan ik alle begrip voor hebben.

Overigens had ik eigenlijk wel een verhaal van Audiomanics verwacht over goud en zilverdraad afgewerkt met leer en katoen en dergelijke.
Niet mijn keuze maar wel altijd heel vermakelijk om te lezen erover.... :wink: :wink: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door Pjotr »

Ook met teflon isolatie moet een beetje voorzichtig zijn. Onder druk gaat teflon makkelijk vloeien. Dus niet stevig ergens tussen schroeven maar met beleid zodat het net vast genoeg zit. Ook oppassen met scherpe metalen randen, daar niet strak omheen leggen. Maar dat geldt natuurlijk in zijn algemeenheid ook voor andere isolatiematerialen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door b_force »

waarom niet gewoon installatiedraad?

Kost echt helemaal niks bij farnell.
Kleurtjes geven doe je wel met krimpkoos :wink:
buizensteffie
Berichten: 11
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 13:47

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door buizensteffie »

Ik gebruik altijd 0.75 voor zowel de gloei als de hoogspanning, dan weet ik zeker dat het goed is.
Ik gebruik EIB kabel 4x 0.75 in de kleuren rood, zwart, geel en wit. Ja de kleuren van de duitse vlag hahaha maar het is dan ook duitse kabel he?
Op mijn werk altijd in ruime mate op voorraad en als ik de afvalbak leegtrek en meeneem kan iedere buizenbouwer in nederland er wel een versterker mee maken.
Ik heb nu nog ongeveer 5 meter liggen.
Groet Stef
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door VT4C »

Gebruik in buizenversterkers al jaren TCSS van Kimber (OFC).

TCSS gebruikt Kimber ook voor hun speakerkabels: link.
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door RumoH »

Misschien een tip;

Jantzen Audio Solid Core 6N OFC 2x0,5mm²
Jantzen Audio Solid Core 6N OFC 2x1,0mm²

Je trekt de kabels gemakkelijk uit de buitenmantel

Rudy
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door Miniwatt »

Gewoon zo'n Velleman-setje met verschillende kleuren. Is wel dunner geloof ik, maar ik vind het fijn werken.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Draad met Massieve kern

Bericht door hanselchen »

Als je (een restje) Cat5 kabel ontdoet van zijn "jas", dan komt er ook hele mooie massieve draad tevoorschijn.
Plaats reactie