Philips CD300 iets gemodificeerd

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
buisje

Philips CD300 iets gemodificeerd

Bericht door buisje »

Ik heb al een aantal jaren een CD300 staan, klinkt best goed voor slechts 14 bit.
Ik wist niet echt wat er mee te doen, wou m origineel houden, maar kleine probleempjes hebben me genoodzaakt 1 en ander te vernieuwen.

Ik heb de hele voeding nieuw opgezet qua elco's, tussen de 5V elco's nog een dikke ferrietkraal toegevoegd. Verder veel oscons op de hoofdprint, en ook alle andere elco's vervangen. Bij de dac de keramische stroomdeler condensatoren vervangen voor wima 100 nano caps, de grotere waren al mkt zijn blijven zitten, behalve MSB van 0,24 naar 1uF gegaan. Her en der rond dac wat beads toegevoegd. Bij opamps ipv keramisch wima weer gezet, diverse elco's voor de voedingen opamps vergroot van 22 naar 220uF en goed merk gekozen, XZF oid van panasonic. Uitgangscondensatoren heb ik motorstarter caps van 5.2uF voor gekozen (ze meten 3,3 uF :? ) Die caps zet ik boven de voedingsprint vast. Uitgangcinch aan draad eraf geknipt en 2 zware vergulde chassisdelen op gezet.

Eerst de NE5532 weer erin gedrukt nadat ik voetjes erin heb gesoldeerd. Tja, best wel dof geluid. Toen de LM4562 erin geprikt: sow!!! dat klinkt goed!

Afbeelding

Foto's volgen.
buisje

Re: Philips CD300 iets gemodificeerd

Bericht door buisje »

De foto's.

Ik zet er evt ook een digitale uitgang bij op, die kan op de plek waar de cinch kabel uitkwam, maar dig-out heb ik eerst nog niet nodig. Gaat via een I2S naar Spdif converter chip.
Bijlagen
Cd300c.JPG
CD300b.JPG
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

buisje schreef:
De foto's.

Ik zet er evt ook een digitale uitgang bij op, die kan op de plek waar de cinch kabel uitkwam, maar dig-out heb ik eerst nog niet nodig. Gaat via een I2S naar Spdif converter chip.
I2S..... dacht het niet :!:

Die 14 bit spelers hebben de SAA70xx chipset en daar zit geen i2s op. Zal je zelf iets moeten maken om de signalen om te bouwen. Signaal voor oversampling chip ziet eruit als de parallel input mode van de TDA1541. Die kan er dus in (zonder oversampling), al eens getest. De no-oversampling mod kan dus niet met die 1540's: dig filter zet 16 bit /1x om naar 14 bit /4x (niet mijn ding overigens).

Op diyaudio vragen hele volksstammen overigens om een schema om die conversie te doen. Ik heb nooit iets zien langskomen daar.
buisje

Bericht door buisje »

Oh ja is ook zo Guido, deze heeft geen I2S

Tja 16 bit staat op de CD, maar de dac kon maar 14 aan dus dan maar downsamplen :mrgreen:

Na wat langer luisteren merk je ook dat de dac wel best muzikaal klinken, echter als je heel goed luisterd met koptelefoon en zachte passages, de detailweergave met artefacts gepaard kan gaan. Ik heb de pot bij 1 dac iets verdraaid maar dat bracht geen verbetering. De CD rom met de serv manual is vergaan, moet een nieuwe opvragen.

Wat betreft non-os: heb het regelmatig geprobeerd, (TDA1541 en PCM56) maar ik schaar mezelf in de oversampling hoek. De eerste luistersessies waren bij mij altijd erg euforisch, maar na langer luisteren werd ik er bekaf van. Ook met een analoog filter na de dac ed. Maar dat gaat weer naar OS klinken, dus laat het mij maar digitaal gefilterd blijven.

Ik zit nog wel aan een clock mod te denken, maar de XO wordt nu al gebufferd, ik verwacht daar geen enorme bijdragen bij deze speler. Evt een kwak op enkele voeding oid.
buisje

Bericht door buisje »

Gisteren THS4032 opamps op een zelf gemaakte adapter gezet met koelprofieltje. Werd warm nl. Klinkt nog een tikje beter dan de OP2132 die er inzat na de LM4562.

Hoog is vrij schoon, bas beter gedefinieerd met de THS, fractie dieper geluidsbeeld voor zover mogelijk met 14 bit.
Plaats reactie