Pagina 1 van 1
XLR
Geplaatst: wo 30 sep 2009, 19:50
door amcron
Graag de korrekte manier om een kabel te voorzien van XLR pluggen.
Is dit de goeie werkwijze nr1 massa dus min
nr2 hot dus plus
nr3 massa doorverbonden naar 1
Fred
Re: XLR
Geplaatst: wo 30 sep 2009, 20:54
door k.p.
http://nl.wikipedia.org/wiki/XLR
Hier staat:
1 massa (afscherming)
2 +
3 -
Of wil je van XLR naar RCA?
Re: XLR
Geplaatst: wo 30 sep 2009, 21:07
door Christian
Volgens mij verduidelijkt dit het een en ander.
EDIT; Oeps , te laat.
Re: XLR
Geplaatst: wo 30 sep 2009, 21:31
door amcron
Hallo Christian,
Bedankt voor de bijzonder interessante informatie, duidelijker kan niet
Fred
Re: XLR
Geplaatst: wo 30 sep 2009, 21:34
door amcron
Hoe flik ik bv van XLR naar RCA (cinch)?
Fred
Re: XLR
Geplaatst: wo 30 sep 2009, 21:53
door k.p.

- bestandsbron:
http://www.audio-pluggen.nl/images/male%20XLR%20Naar%20RCA.jpg
Er bestaan verschillende manieren. Ooit bijvoorbeeld iets met een condensator gezien. Zelf gebruik ik simpele converter pluggen (american audio) van
http://www.new-line.nl samen met een dap audio interlink. Dit werkt perfect bij mij en kan voor die prijs niet zelf gaan solderen. Waarom diet direct een kabel van XLR naar RCA? De XLR pluggen van dap audio schijnen nogal brak te zijn. De RCA kabeltjes schijnen dan weer heel degelijk te zijn. De XLR converters zijn dan goedkoop en werken nog goed bij. Als ze kapot blijken te gaan neem ik eventueel een ander merk.
Re: XLR
Geplaatst: do 01 okt 2009, 11:32
door amcron
Hartelijk dank K.P,
Als interlinks gebruik ik spotgoedkope pro-microfoonkabel van Klotz MY-206
Moet je eens proberen kost +-1€ de meter en is beregoed
Al die dure interlinks zijn niet aan mij besteed een geldklopperij en snobisme geloof me!
Te vinden bij
http://www.musicallin.nl
Cinchpluggen en XLR komen van Neutrik
Re: XLR
Geplaatst: do 01 okt 2009, 21:52
door Pjotr
Oud studio zegswijs: "Remember, pin 2 always hot"
Tenminste dat is zo in Europa en GB. In de VS is vaak pin 3 "hot". Dus even oppassen met waar je spullen vandaan komen.
Ook is soms zowel pin 2 als pin 3 "hard driven". D.w.z. dan worden beide direct hard aangestuurd zonder een echte balanceerschakeling of trafo. Dan kun je beter pin 3 open laten. Dit is een beetje experimenteren: Sluit je pin 3 aan op de ground en wordt het signaal dan beduidend beter dan zo aansluiten. Merk je geen verschil met een open of aangesloten pin 3 of wordt het slechter als je pin 3 aansluit, dan pin 3 open laten. Dit is een kwestie van proberen en je oren gebruiken.
Re: XLR
Geplaatst: do 01 okt 2009, 23:44
door amcron
Heb het volgende geprobeert een kabel gemaakt met XLR naar cinch
Op de ingang XLR van de Tascam minidisc naar een Sony 930se minidisc
Een opname gemaakt met deze kabel de opnamekwaliteit is qua sterkte veel minder
dan met een cinch naar cinch kabel eigenaardig en de geluidskwaliteit is ook minder
Nochthans geen brom of enkele storingen waar te nemen!
Is er een verklaring? graag enkele adviezen aub
Kabel gemaakt als volgt XLR 1 mantel dit naar cinch 3 en 1 te samen aan min(aarde)
2 hot dus plus 2 plus
3 min
Re: XLR
Geplaatst: vr 02 okt 2009, 8:10
door amanda
XLR signaal is een aantal db hoger, daar zal het hem in zitten denk ik...
Re: XLR
Geplaatst: vr 02 okt 2009, 20:15
door amcron
Juist omgekeerd signaal met XLR kabel is veel zwakker
Gewone cinchkabel doet het beter toch met Minidisc
Re: XLR
Geplaatst: wo 21 okt 2009, 17:17
door buizensteffie
Een XLR stekker wordt meestal gebruikt in een gebalanceerd systeem. Dit betekent dat ader 2 (hot) en ader 3 (cold) allebei de helft van het signaal dragen in tegenfase. Dit om microfonische signalen storingvrij over een langere afstand te kunne transporteren. 1 = massa (afscherming)
Wil je van een cinch (rca) naar een XLR dan zal je inderaad pin 1 en 3 met elkaar door moeten verbinden.
Je hebt dan geen gebalanceerd signaal meer uiteraard. In de home audiowereld zul je zelden een CD speler ed met XLR connecotoren zien. Om signalen over korte afstand te transporteren is dat meestal ook niet nodig. Stoer en stevig is het wel natuurlijk.
Groet Stef