Pagina 1 van 13

[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Geplaatst: wo 30 sep 2009, 8:56
door arjank
Ik kwam laatst op het idee om mijn Philips AD12100 in een TL te plaatsen.
Gezien het een fullrange speaker is wil ik natuurlijk ook het middengebied goed hebben (geen pijp resonanties).
En hoe lossen we dit op, met een passieve radiator natuurlijk :mrgreen:
Dus, de TL/PR is geboren.

Nu heb ik aan het twijfelen of ik deze speaker fullrange laat lopen of dat ik hem combineer met een magnetostaat tweeter die ik hier nog heb liggen. Of, dat ik een back-firing tweeter ga gebruiken, hmmm. Poll time :D

[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Geplaatst: wo 30 sep 2009, 10:02
door arjank
Na effe wat gegoogled te hebben blijkt het idee niet helemaal nieuw.

http://www.shahinianacoustics.com/

Zij hebben ook een hybride gemaakt van TL en PR, dus, het moet mogelijk zijn.

Ik ga gewoon eens een spaanplaat kassie bouwen en meten, dan komen we er zo achter of het gaat werken, heheh.

Re: Idee met Philips AD12100/m8 een TL/PR systeem

Geplaatst: wo 30 sep 2009, 10:11
door arjank
Dit kwam ik ook tegen, minder dus

Shahinian's bass loading places
substantial (although not extreme) demands on the amplifier's
current-delivery and damping-factor capabilities. It would stand to reason
that once a bass note has been propagated, the weighted passive radiator
will continue to move through inertia, with the resultant air pressure in
the transmission line seeking to move the woofer itself, in cases even
generating back-EMF up the speaker wires.


Maar we zullen zien, ik heb wel weer zin een in onorthodox ontwerp (wanneer niet, hehhe) :mrgreen:

Re: Idee met Philips AD12100/m8 een TL/PR systeem

Geplaatst: wo 30 sep 2009, 10:27
door arjank
Ik denk dat het een ML TQWT wordt en dus ipv een pijp komt er een pr.
ML TQWT's zie je de laatste tijd redelijk veel, het zou prima moeten werken met een pr er in.

Re: Idee met Philips AD12100/m8 en AD12200/w8

Geplaatst: zo 11 okt 2009, 21:03
door arjank
Het project krijgt een flinke wending, ik heb zojuist twee AD12200/w8's van Stepen2006 overgekocht. Dit zijn van die mooie Philips 12" woofers met rubber surround uit eind 70 begin 80.
Het idee is om de AD12100/m8 fullrange te laten lopen in een kleine gesloten behuizing en de AD12200/w8 in een GHP behuizing.
In totaal wordt het een kastje van pakweg 60 liter.
Mocht de AD12100/m8 toch te weinig hoog produceren dan wil ik een fountek bandtweeter toevoegen, crossover komt dan op ca. 2,5 khz te liggen. De founteks hebben tenminste een hoog rendement, de AD12100/m8 heeft in het midden gebied ca 95 dB/w/m wat met die founteks net gaat lukken.
Het project met de AD9710 staat nu effe in de ijskast, dit nieuwe project is misschien nog veel en veel leuker. Deze kasten gaan echt knallen :mrgreen:
Misschien dat ik de 12" woofers met een mivoc of conrad module ga aansturen, dit is waarschijnlijk nog goedkoper dan een goed laagdoorlaat filter.

Re: Idee met Philips AD12100/m8 en AD12200/w8

Geplaatst: zo 11 okt 2009, 21:28
door Henkjan
arjank schreef:
...... crossover komt dan op ca. 2,5 khz te liggen......
waarom zo laag?

Re: Idee met Philips AD12100/m8 en AD12200/w8

Geplaatst: zo 11 okt 2009, 23:00
door arjank
Waarom zo laag? dat is een goede vraag.
Ik kan voor twee crossover punten kiezen, de AD12100/m8 fullrange laten draaien en het punt bij ca. 12khz leggen, hiermee krijg je dus (bijna) een puntbron.
Of ik leg het punt op 2,5khz om zo het afstraalgedrag nog enigsinds uniform te houden (lees; power response).
Ik ga natuurlijk beide opties beluisteren.
Misschien wordt het wel een back-firing tweeter, maar dat denk ik niet omdat ik de speaker ook als studio-monitor wil kunnen inzetten. Ik zie wel, het wordt in iedergeval een leuk project waar een aantal uitdagingen in zitten. Het zal in iedergeval meer leerstof opleveren dan een standaard tweewegje. :D

Re: Idee met Philips AD12100/m8 en AD12200/w8

Geplaatst: wo 14 okt 2009, 12:04
door arjank
Naar alle waarschijnlijkheid ga ik de AD12100/m8 niet in een gesloten kast plaatsen maar in een aperiodisch gedempte kast (achterwand met gaatjes :D ). Daar hoort deze driver net zoals de AD9710 gewoon in thuis.

Nu wil ik de tweeter in een aparte behuizing bovenop de kast plaatsen. Op deze manier kan ik altijd terug naar een systeem zonder tweeter. En, op deze manier kan ik de tweeter ook op de "zijkant" van de behuizing zetten als ik de speakers horizontaal plaats (zoals je dat vaker in studio's ziet).

Re: Idee met Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4

Geplaatst: za 14 nov 2009, 14:28
door arjank
Gisteren de tweeters ontvangen :D
Het zijn de AD0160/T4's waar ik naar op zoek was.
Kwa rendement moet het gaan lukken, zeker als ze aan een Tractrixhoorn worden gekoppeld.
De verhalen die de ronde gaan dat die tweeters met polycarbonaat dome schel zouden klinken vind ik ongegrond. Ze klinken mooi getailleerd en niet scherp (zoals bijvoorbeeld een slechte metalen dome tweeter).
Ik zal binnenkort een aantal metingen en foto's posten.
Zover ik kon zien hebben deze oude tweeters (eind jaren 60) al een doorboorde poolkern met dempingsmateriaal. Volgens mij wist Philips toen al hoe je een goede tweeter moest maken.

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: zo 22 nov 2009, 16:15
door arjank
Ik heb zo juist de Ad0160/T4 gemeten.
Voor een oudje (+/- 40 jaar) doet hij het uitzonderlijk goed.

De testbaffle is 25cm breed.
Axiaal zie je dat hij flink aanpoot boven de 10khz, je ziet nog een klein resonantie piekje bij 12khz.
Die resonantiepiek is zeer smal en klinkt snel uit dus hij is in de praktijk minder erg dan je zou denken.
Een lcr netwerkje zou hier prima werken.
Onder 30 graden ziet het er goed uit, niets te klagen.

Ik verwacht dat hij in de Tractrixhoorn het goed zal doen omdat hij oploopt in het hoog.
De resonantiepiek zal dan ook niet meer goed zichtbaar zijn.

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 9:28
door arjank
Vandaag ga ik proberen de tweeter te demonteren en een mooi stukje vilt op de poolkern te plakken om de resonantiefrequentie nog iets te dempen. Het kunstof frontje heb ik er al eens afgehaald. Ik ben er alleen een beetje huiverig voor om de dome zelf eruit te halen, het lijkt erop alsof ie is vastgeplakt. Het zou dus goed kunnen dat je de dome handmatig moet centreren. Weet iemand dit toevallig?

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 11:46
door arjank
:D die bult tussen de 800hz en de 1600hz is niet afkomstig van de resonantiepiek maar van de bafflestep van de testbaffle :mrgreen:
Het kwam zojuist in me op en heb daarna effe gesimuleerd in boxsim waarbij duidelijk de bafflestep naar voren kwam, hehehe.
Meer dempen is dus niet nodig.
Nu nog de Tractrixhoorn cq. waveguide maken.

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 12:48
door arjank
Ik heb de tekening voor mijn Traxtric hoorn klaar.
Onderste grensfrequentie is 1500hz, hals diameter=30mm, diepte is 106.4mm, mond diameter 156.8mm.

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 12:58
door Nijn
arjank schreef:
Weet iemand dit toevallig?
Volgens mij - ik heb er ooit in het verleden 2 open gehad - is het doenbaar. Onder het witte - kunststof? - dragertje zit een metalen drager gelijmd, dat magnetisch tegen de magneet aanzit. Het verwijderen van de dome is dus nogal een rotwerkje, want je moet een beetje oppassen voor de spreekspoel. Zelf heb ik het toen gedaan door elke keer een stukje te liften, dan stukje karton eronder, andere kant optillen etc. Terugplaatsen in de omgekeerde volgorde.

Ik weet niet zeker meer of er 2 centreerpunten op de domedrager zitten, maar ik heb ze er wel goed uit en ingekregen. Trouwens, er zit een gat in de poolkern waar al een soort dempingsmateriaal inzit.

Groetjes,
Martin

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 13:02
door arjank
Volgens mij - ik heb er ooit in het verleden 2 open gehad - is het doenbaar. Onder het witte - kunststof? - dragertje zit een metalen drager gelijmd, dat magnetisch tegen de magneet aanzit. Het verwijderen van de dome is dus nogal een rotwerkje, want je moet een beetje oppassen voor de spreekspoel. Zelf heb ik het toen gedaan door elke keer een stukje te liften, dan stukje karton eronder, andere kant optillen etc. Terugplaatsen in de omgekeerde volgorde.

Ik weet niet zeker meer of er 2 centreerpunten op de domedrager zitten, maar ik heb ze er wel goed uit en ingekregen. Trouwens, er zit een gat in de poolkern waar al een soort dempingsmateriaal inzit.
Daar was ik al bang voor, het zit dus hetzelfde als die 50mm domes van Philips, een klote klus omdat de magneet behoorlijk aan die metalen ring trekt.
Ik had inderdaad al gezien dat de poolkern doorboort is en dempingsmateriaal bevat (zie ook bovenstaande berichten).

Ik laat hem mooi dicht en ga eerst kijken wat de tweeter in de traxtrichoorn doet.

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 13:51
door Nijn
arjank schreef:
Daar was ik al bang voor, het zit dus hetzelfde als die 50mm domes van Philips, een klote klus omdat de magneet behoorlijk aan die metalen ring trekt.
Bedoel je de squaker midranges? Want degene die ik open heb gehad, hadden iig wel centreernokjes. Aan de andere kant, je kunt ze inderdaad beter eerst proberen in je hoorn. Als het dan goed werkt, bespaar je jezelf iig een vervelend werkje.

Ga je trouwens de frontplaat laten zitten, of haal je die eraf? De schroeven daar leken me een mooie mogelijkheid om je hoorn eraan te bevestingen..

Groetjes,
Martin

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 14:01
door arjank
De frontplaat blijft erop, deze heeft al een korte hoorn waardoor ik verwacht dat in het top hoog minder reflekties in de tractrixhoorn zullen plaats vinden.
De bevestiging is dan inderdaad een stuk makkelijker, ik denk dat als ik de hoorn van beton maak ik meteen draadeind erin zet.

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 15:12
door bartsegers
Ben heel benieuwd wat dit gaat geven!
Heb vroeger als beginnend speakerprutser ook een stel philips tweeters hoorngeladen.
(toen wist ik nog nergens iets van...) Merkte aleen dat het een stuk harder ging, en was toen tevreden :D

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 15:30
door arjank
Heb vroeger als beginnend speakerprutser ook een stel philips tweeters hoorngeladen.
(toen wist ik nog nergens iets van...) Merkte aleen dat het een stuk harder ging, en was toen tevreden
Wie is er niet met Philips speakers begonnen? :D (in ieder geval, als je 20 jaar geleden begonnen bent met knutselen)
Inderdaad, als het harder ging was je al tevreden.
Ik heb toen ik 16 was een W-bin gebouwd met de AD12202-M8, en hard dat het ging op mijn kamertje van 3 bij 2,5meter :mrgreen: Destijds gebruikte ik dat kassie voor mijn basgitaar, op flink volume kon ik de wekker ,zo eentje met die rode leds, niet meer lezen , hahhaha.
Ik kreeg wel gezeik met iemand die vijf woningen verderop in de blok woonde, hij zei dat de glazen in de kast aan het rammelen waren, hehehehheh :mrgreen:

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 11:01
door arjank
Deze week gaan mijn experimenten verder, Tony heeft nog een paar dayton waveguide/tractrix hoorns liggen (6" en 8").
Eens kijken hoe deze toeters zich aan de philips tweeters laten koppelen :mrgreen:

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: do 03 dec 2009, 10:30
door Geenius
Hier nog wat info over de AD0160/T8 (de 8 ohm versie van jouw tweeter): http://www.troelsgravesen.dk/WWDT.htm

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: do 03 dec 2009, 13:45
door arjank
Ik heb het artikel gelezen, de metingen komen behoorlijk goed overeen met die van mij.
De tweeter heeft dus inderdaad een papieren spreekspoeldrager (wat ik al vermoede), dat is dus prima voor de fijndynamiek, geen wervelstromen zoals bij een alu-drager. Een high-end juweeltje uit de jaren 60 :D (mits goed gemonteerd en gefilterd)

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: vr 04 dec 2009, 12:40
door arjank
Hier de metingen van Troel en die van mij.

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: zo 06 dec 2009, 18:25
door arjank
Vandaag heb ik de 8" waveguide aan de philips gekoppeld (provisorisch).
De resultaten zie je in onderstaande afbeeldingen.
Het mooiste beeld geeft het filter met 6,8uf en 0,39mh, overname frequentie ligt dan bij ca. 1,3khz. De bult in het hoog kan ik met een lcr weghalen, het -6dB punt ligt in het hoog dan bij ca. 20khz (daar valt mee te leven).
In het waterval diagram zie je dat de hoorn toch wat reflekties vertoont. Het ziet er beter uit dan een expo hoorn maar minder goed dan een echte tractrix. Misschien dat ik dan toch ga proberen zelf een tractrix te maken.

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Geplaatst: di 08 dec 2009, 8:48
door arjank
Gisteren heb ik de 6" waveguide nog even snel aan een luistertest kunnen onderwerpen. Deze lijkt in het hoog een stuk beter te zijn, hij gaat wel minder laag (logisch).
Dit keer heb ik de waveguide rechtstreeks op de philips dome gemonteerd (dus de flens met kleine hoorn die normaal op de philips tweeter zit heb ik weggehaald).
Ik zal morgen een paar metingen verrichten, stay tuned.