Bijzondere breedbander van Fertin

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
richard

Bijzondere breedbander van Fertin

Bericht door richard »

Het Franse Fertin heeft wel meer exotische luidsprekerdrivers, maar deze is wel heel bijzonder:

Afbeelding

Het membraan heeft geen rubberen rolrand maar is opgehangen aan een drietal koolstofdraden. Het membraan past heel nauwkeurig in de korf waardoor de lekkage van lucht tot een minimum beperkt zou moeten zijn. Een andere bijzonderheid van Fertin-drivers in het algemeen is dat de magneet bestaat uit een elektromagneet. Met de hoogte van de spanning op de magneet kun je het gewenste rendement en de gewenste demping instellen.
GeertM2
Contacteer:

Re: Bijzondere breedbander van Fertin

Bericht door GeertM2 »

Waar zou de 7e draad voor zijn? :?:

Wel een beetje nep, die foto van de "vakman" achter zijn werk :lol: plek. Geloof niet dat ze ze echt zo maken...
richard

Bericht door richard »

GeertM2 schreef:
Wel een beetje nep, die foto van de "vakman" achter zijn werk :lol: plek. Geloof niet dat ze ze echt zo maken...
Dat dacht ik ook, zo'n stoffige werkplaats lijkt me niet echt bevorderlijk in verband met vuil tussen de luchtspleet.

Maar het assembleren van het ding lijkt me wel typisch handwerk, ik las op een Duits forum dat de passing van een en ander erg nauwkeurig kwam. Dat zou een deel van de hoge kosten voor zo'n luidspreker kunnen verklaren.
arjank

Bericht door arjank »

Het membraan past heel nauwkeurig in de korf waardoor de lekkage van lucht tot een minimum beperkt zou moeten zijn
Dus er is geen "ophanging" c.q. verbinding van membraan naar korf?
Lek dicht krijg je dat natuurlijk nooit, misschien dat je in een FAST systeem weinig problemen krijg omdat dan de uitslag minimaal is. Maar als fullrange heb ik mijn twijfels.
Ik zal eens op internet gaan rondneuzen want het is wel interessant.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik heb wel eens luidsprekers met 30cm woofers van Fostex gehoord die ook geen surround hadden. Dat wekte niet de indruk dat het een probleem gaf met membraanuitslag of dynamiek... :shock: Van de eigenaar heb ik toen niets gehoord over een problematische afstemming van de kasten (basreflex, als ik het me goed herinner), maar ik heb er ook niet naar gevraagd.

Ik kan door de kevlarmembraantjes van mijn Monacor breedbandertjes heen ademen. Vermoedelijk is dat dan ook zo bij de SPH-300KE bijvoorbeeld. Toch een echte woofer.
arjank

Bericht door arjank »

Ik heb wel eens luidsprekers met 30cm woofers van Fostex gehoord die ook geen surround hadden. Dat wekte niet de indruk dat het een probleem gaf met membraanuitslag of dynamiek... Van de eigenaar heb ik toen niets gehoord over een problematische afstemming van de kasten (basreflex, als ik het me goed herinner), maar ik heb er ook niet naar gevraagd.
Wat ik eigenlijk bedoelde is, of er daadwerkelijk geen surround is, dus, geen verbinding tussen membraan en korf waardoor er een spleet(lek) ontstaat. Of hebben ze dat bij deze units op een andere manier opgelost?
arjank

Bericht door arjank »

Ik kan door de kevlarmembraantjes van mijn Monacor breedbandertjes heen ademen. Vermoedelijk is dat dan ook zo bij de SPH-300KE bijvoorbeeld. Toch een echte woofer.
Je hebt die kleine kevkar breedbanders? De SPH-135 en de SPH-102 hebben geen luchtdoorlatend membraan, de SPH-300 denk ik ook niet.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

arjank schreef:
Ik heb wel eens luidsprekers met 30cm woofers van Fostex gehoord die ook geen surround hadden. Dat wekte niet de indruk dat het een probleem gaf met membraanuitslag of dynamiek... Van de eigenaar heb ik toen niets gehoord over een problematische afstemming van de kasten (basreflex, als ik het me goed herinner), maar ik heb er ook niet naar gevraagd.
Wat ik eigenlijk bedoelde is, of er daadwerkelijk geen surround is, dus, geen verbinding tussen membraan en korf waardoor er een spleet(lek) ontstaat. Of hebben ze dat bij deze units op een andere manier opgelost?
Jawel, de konus hangt met die draadjes aan z'n korf. Waarschijnlijk heeft deze unit ook nog iets van een spider o.i.d. voor de uitlijning.

Die Fostex woofers hadden 2 spiders voor de uitlijning.
Bijlagen
FOSTEX3HP.jpg
FOSTEX4HP.jpg
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ja, volgens mij was dat die woofer. Aan de buitenrand van het membraan zit een dikke ring van (geloof ik) piepschuim. Of dat was om de membraan te dempen of lekkage van luchtdruk te beperken kan ik me niet meer herinneren. Aan de afstand op de foto te zien, zit er een flinke spleet tussen ring en korf, dus het zal met demping te maken hebben.
arjank

Bericht door arjank »

Grappig, je zou toch verwachten dat als zo'n woofer flink uitslag maakt dat je dan bijgeluiden gaat krijgen.
richard

Bericht door richard »

arjank schreef:
Grappig, je zou toch verwachten dat als zo'n woofer flink uitslag maakt dat je dan bijgeluiden gaat krijgen.
Een rolrand maakt ook niet-lineaire bijgeluiden, ze worden alleen gemaskeerd door de rest van het geluid van de woofer.

Ook is het oppervlak van de spleet klein ten opzichte van het membraanoppervlak. Er zal verlies zijn, maar dat verlies is relatief klein.
Een vergelijkbaar concept is ook gebruikt 1n de Goodmans Axiom 80:

Afbeelding

Het is wel duidelijk dat een luidsprekerkast niet 100% luchtdicht hoeft te zijn om goed te werken.
arjank

Bericht door arjank »

Het is wel duidelijk dat een luidsprekerkast niet 100% luchtdicht hoeft te zijn om goed te werken
Die gedachte krijg ik dus ook.
Je zou het aan de impedantie plot kunnen zien als je zo'n speaker in een kast plaats.
Plaats reactie