Tweetertje... Maar welke!?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Tweetertje... Maar welke!?

Bericht door michiel »

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een stel Visaton GF 200 woofers (met dank aan Pjotr :wink: ). Ik was eerst van plan om er een subje van te bouwen, maar aangezien ik tot nu toe alleen maar subjes heb gebouwt leek het me ook leuk om iets anders te proberen. Het wordt een mooie TL!!
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het ontwerp, en ik heb er 2 af. Ze verschillen niet veel van elkaar, maar ik weet nog niet welke ik ga nemen....

Maargoed, er hoort natuurlijk wel een mooi tweetertje bij. Als eerst zat ik te denken aan de Vifa XT 300. Ik heb hier al wat goeie dingen over gehoord, maar het is dan ook gelijk de enige tweeter waar ik wat over heb gelezen (op de Thiel tweeters en de scan speak ring dadiator na; welke ver buiten het budget vallen). De vifa past nog net in het budget... laat ik het beter zeggen, ik wil niet meer kwijt zijn voor de tweeters.

Iemand die mij misschien kan zeggen waarom ik wel of niet voor deze tweeter zou gaan, of iemand die een andere/betere kandidaat heeft.

Ter info. Ik wil crossen op 2000-2500 Hz, hoger is denk ik niet haalbaar met de 8" woofers. Het moet een 2 weg blijven. Het ontwerp voor het filter ga ik niet zelf maken, hoe deze er uit komt te zien maakt me vrij weinig uit. Ik denk dat iemand met verstand van filters aan de hand van wat meetingen het meest optimale filter voor mij kan ontwerpen.

Brand los!!! Ik ben benieuwd. :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik heb zelf erg goede ervaringen met de XT300. Hij zit in m'n Proteus en ga hem nu gebruiken in m'n nieuwe vloerstaandertje. Je zou eens kunnen kijken misschien naar Seas. Ook leuk spul en betaalbaar...
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Heb ik ook nog even naar gekeken... Seas heeft er zoveel, ik zou niet weten welke het meest geschikt is. TAF 27 Plus??? Of een noferro 650/900. Ik weet het allemaal niet, ik roep maar wat. :? Op dit punt wordt ik een beetje gevoelig voor marketing. bijvoorbeeld "25 mm metal dome met rooster geanodiseerde alu dome " (TAF 27 Plus) klinkt erg leuk, maar of ik er daadwerkelijk wat aan heb?! Ik ben bang dat als ik zlef wat leuks uitzoek ik meer op marketing leuze af ga dan op degelijkheid/kwaliteit.

Ik hoor graag ervaringen van zelfbouwers, het liefst ook met een 8" combi.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Anders kom je eens luisteren naar de proteus met de XT300. Geen probleem.
Ik heb zelf ook nog een ontwerpje staan in de keuken met een Seas 27TFF.
Welliswaar met een klein woofertje (AL130 van Visaton) maar die kan je dan ook beluisteren (als je wil natuurlijk)
Verder den ik dat Remo, Speaker&Co en Speakerland wel wat modellen hebben staan waar je ook eens naar kan luisteren.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Dat lijkt me erg leuk!! 8) Kan ik het mooi combineren met een bezoekje aan speaker en co (of was het nou speakerland in rotterdam :? ).

Zal nog wel een tijdje gaan duren voordat ik tijd heb om eens langs te komen. Op de een of andere manier zit ik helemaal vol gepland. Ik neem nog wel een keertje contact met je op!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Is goed, ik hoor het wel..
Gebruikersavatar
telefunken
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
Locatie: Poortugaal

Re: Tweetertje... Maar welke!?

Bericht door telefunken »

michiel schreef:
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een stel Visaton GF 200 woofers (met dank aan Pjotr :wink: ). Ik was eerst van plan om er een subje van te bouwen, maar aangezien ik tot nu toe alleen maar subjes heb gebouwt leek het me ook leuk om iets anders te proberen. Het wordt een mooie TL!!
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het ontwerp, en ik heb er 2 af. Ze verschillen niet veel van elkaar, maar ik weet nog niet welke ik ga nemen....

Maargoed, er hoort natuurlijk wel een mooi tweetertje bij. Als eerst zat ik te denken aan de Vifa XT 300. Ik heb hier al wat goeie dingen over gehoord, maar het is dan ook gelijk de enige tweeter waar ik wat over heb gelezen (op de Thiel tweeters en de scan speak ring dadiator na; welke ver buiten het budget vallen). De vifa past nog net in het budget... laat ik het beter zeggen, ik wil niet meer kwijt zijn voor de tweeters.

Iemand die mij misschien kan zeggen waarom ik wel of niet voor deze tweeter zou gaan, of iemand die een andere/betere kandidaat heeft.

Ter info. Ik wil crossen op 2000-2500 Hz, hoger is denk ik niet haalbaar met de 8" woofers. Het moet een 2 weg blijven. Het ontwerp voor het filter ga ik niet zelf maken, hoe deze er uit komt te zien maakt me vrij weinig uit. Ik denk dat iemand met verstand van filters aan de hand van wat meetingen het meest optimale filter voor mij kan ontwerpen.

Brand los!!! Ik ben benieuwd. :)
een ander optie is de g25ffl , werd ook gebruikt in high-end systeem de vib 2000gf

http://www.visaton.com/english/artikel/ ... _6_20.html
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Peerless WA 10/8.
Best aardig, en niet duur.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

De WA 10/8 is zeker niet duur, het mag best het dubbele kosten! Ik wil hier toch zeker een deftig speakertje van maken en dat mag best wat kosten. Met een eurotje of 70 max per tweeter, en daarna nog een deftig filter uiteraard, denk ik een behoorlijk eind te komen. Het project is ook iets voor de langere termijn (afhankelijk van hoe fanatiek ik ben en hoeveel centen ik over heb). Met dat in het achterhoofd denk ik dat er wel wat beters te krijgen is dan de peerless WA 10/8.


Bij de g25ffl ben ik bang dat de resonantie frekwentie (1500 Hz) wat aan de lage kant is. Ik wil max op 2500 Hz filteren wegens de mogelijke cone break up van de woofer. Ik ga liever meer richting de 2000 Hz met filteren. En ik wil uiteraard een eindje uit de buurt blijven van de fs van de tweeter. Ik denk eigenlijk dat er dan vrij weinig tweeters binnen de eisen blijven. De Xt 300 zou nog door de selectie komen met een fs van 500 Hz (volgens vifa in te zetten vanaf 1500 Hz). Maar welke nog meer?!


Jaja, ik ben best kieskeurig en eigenlijk veel te eigenwijs!! :?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Die Peerless speelt zo goed als een andere tweeter die het dubbele kost. ;)

Ik gebruik nu de Seas 27TFFC http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H881.PDF.
Heel erg leuke tweeter, die je ook redelijk laag kan laten inkomen.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Het is zeker niet de prijs die het bepaald.
Ik heb in mijn setup hele goede resultaten gehaald met de Peerless WA 10/8, maar weer niet met de XT300.
Die kreeg ik niet goed gefilterd zonder put in de crossover frequenties.
Uiteindelijk is het prima gelukt met de Focal TC120TD5.

Deze combineert prima met mijn dubbele Peerless HDS 134 MTM.
Maar het is een moeilijke tweeter om te matchen.
Als het niet goed gaat, is het een schetterding. Gaat het wel goed, dan wordt je beloond. :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

eigen ervaring met de combi 8" en 2weg heb ik alleen met m'n Audiolabs, die gebruiken een Herpa tweeter die erg mooi klinkt, maar helaas niet meer leverbaar is....

ff de HH erbij, in heft 1/2004 was een vergelijk van diverse tweeters. overzicht van die in de ?70 klasse (in volgorde zoals ze in t blad staan, prijzen in D, de vifa was er niet bij in deze test):

Eton 25SD1 ?70 fs=940Hz, inzetbaar vanaf 1500, wat scherp, te verhelpen met correctie in filter rond de 20kHz, verder mooi recht verloop tot 30kHz ""

Seas noferro 800TV ?45 fs=800, inzetbaar vanaf 1500, mooi recht verloop tot voorbij 20kHz "preiswert ... exzellenten hochtoner"

of anders iets met een mooie breedbander, x-over makkelijker, over t algemeen wel wat correcties in t filter nodig om de curve vlak te krijgen

uit de HH test in heft 5/2004:
Cantare 5FR ?60
Fostex FE87E ?35
Veravox 3 ?45

of de Vifa 10BGS 119/8 , samen met een jaar abo HobbyHifi voor 133 euri bij je thuis afgeleverd

zomaar wat gebladerd...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nog wat gebladerd (K+T deze keer):

BB: Fostex FE107E ?45
TW: Monacor Carpower DT-285 ?45 fs=1300
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Dit zijn tips waar ik echt wat aan heb, bedankt!

Het grapje met de breedbander ga ik zeker uitproberen. Ik heb het nog niet direct op het forum genoemd, maar zodra ik tijd heb om te bouwen komt er waarschijnlijk een proto van deze 8" TL in combinatie met een fe 103 s breedbander (actief gefiltert). Dit zal ongetwijfeld een prachtige combinatie van goede bass en zeer mooie mid/hoog weergave worden. Maar het top hoog zal wat achter blijven bij dat van een "echte" tweeter. Ik heb al wat expirimentjes gedaan met een breedbander als mid/hoog weergever in combinatie met een mid/laag driver. (monitortje met de visaton w 130 s, mid hoog was zeer goed maar het laag vond ik waardeloos (filtering was 1de orde serie filter op 400 Hz))

De speakers die ik met de 8" visatons wil bouwen wil ik het liefst op m'n studenten kmer gebruiken. En daar heb ik geen beschiking over actieve filtering. En om dat top hoog toch goed te krijgen wil ik geen breedbander gebruiken in het definitive systeem. Ik denk dat een goede tweeter ook de gewenste mid/hoog prestatie's kan leveren.
De fe 103 s zal alleen in een proto komen aangezien deze uiteindelijk in m'n andere set up moeten spelen (voor de gene die nog op de hoogte waren; een 4 weg systeem met 15" sublaag, 15" laag, horn geladen breedbander voor mid en een tweetertje).
Maar, mocht het proto type extreem goed uit de bus komen dan ga ik uiteraar verder met een breedbander. Voor het gemak wil ik deze situatie mbt dit topic even uitsluiten. Ik wil ook graag eens wat anders proberen dan ik nu al gedaan heb. Dus een 'gewone' tweeter met filtertje.

Ik denk dat ik ook eens een ander forum ga bezoeken met deze vraag om de mening van andee mensen te kunnen peilen.
Alle goede tips en ervarigen zijn nog altijd van harte welkom!!
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik heb weer een deftig tweeterje gevonden, wat eventueel een goede kandidaat is. De Seas excel TC25001, ik kan deze krijgen voor 85 euro per stuk. Is wel net boven m'n budget, maar een stuk goedkoper dan de nieuwprijs. Ook deze tweeter is laag inzetbaar... Wat denken de experts hiervan?! :roll:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dat is zeker een leuk tweetertje. Nieuw 105 euro dus ach, misschien kun je nog iets lager gaan qua prijs. Maar Fs van 750 Hz is erg lekker. Ik heb hem wel eens mogen beluisteren, klonk erg goed, alleen dat is best wel een tijdje geleden, dus hoe die klinkt in vergelijking met de andere Seas of de Vifa kan ik je niet vertellen. De specs zijn goed, en zeker als je er voor die prijs aan kan komen is het het overwegen waard. Ik zou hem kijkende naar de specs inzetten vanaf 2000 Hz. Maar dat was je al van plan geloof ik.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Aan die GF200 direct een tweeter knopen lijkt mij erg krap. Boven de 1000Hz gaan ze toch wat rommelen. Je moet anders wel erg steil gaan filteren om buiten het break-up gebied te blijven. Zou hier toch een 3 weg van maken met x-overs op 300Hz en 3 KHz. Het idee met die breedbander is anders nog zo gek nog niet ;)

En wat denk je van een combinatie met een Bohlender NEO8 magnetostaat, die zijn ook niet zo duur:

http://www.audax-speaker.de/neo8.htm
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

michiel schreef:
.... De Seas excel TC25001, ik kan deze krijgen voor 85 euro per stuk.
daar lees ik alleen zeeeer lovende zaken over. staat bij Speaker&Co in de lijst voor 122 euri.....
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Pjotr schreef:
Aan die GF200 direct een tweeter knopen lijkt mij erg krap. Boven de 1000Hz gaan ze toch wat rommelen. Je moet anders wel erg steil gaan filteren om buiten het break-up gebied te blijven. Zou hier toch een 3 weg van maken met x-overs op 300Hz en 3 KHz. Het idee met die breedbander is anders nog zo gek nog niet ;)

En wat denk je van een combinatie met een Bohlender NEO8 magnetostaat, die zijn ook niet zo duur:

http://www.audax-speaker.de/neo8.htm
Dat is slecht nieuws... Aangezien visaton deze woofer in hun eigen ontwerp (2 weg) crosst op 2500 Hz was ik er van uit gegaan dat het wel goed zat met een 2 weg.
Een 3 weg wil ik liever niet omdat de kasten dan weer hoger uitvallen. Dan moet ik weer gaan bezuiniging op de componeten. Kwa ontwerp en kast grote zou het geen enkel probleem zijn. Misschien toch meer even alle kosten op een rijtje zetten van de twee weg vs breedbander vs 3 weg.

Misschien beter om een proto type te fabriceren met de breedbander en deze meteen ff laten meten? Weet ik ook meteen wat de GF 200 precies doet in het midden gebied en of een breedbander als mid/hoog unit noodzakelijk is.
Die magnetostaten zien er ook erg leuk uit!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Oeps foutje, bedoelde boven 2 KHz en NIET 1 Khz! Zelf heb ik nooit zo hoog geprobeerd in een meerweg en ze alleen voor het laag gebruikt. Maar je hebt gelijk Visaton stopt ze ook in 2-weg systemen. Het is dus iig de moeite van het proberen waard.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ow, ik schrok al... :lol: :lol:

Ik zal maar eens mijn plannen voorleggen aan wat 'experts' op filter gebied. Crossen op 2000 Hz met de Seas staat me wel aan. Zit ik toch nog 500 Hz lager als het visaton ontwerp en ik verwacht dan ook een wat rustiger klankbeeld. Als ik dan even na ga wat ik ooit eens over de vib 2000 heb gelezen zit ik in dat geval klankmatig wel in de goede richting.

Ik ga maar weer gauw aan de slag met m'n sub, des te eerder kan ik beginnen aan een proto voor deze kast! :D
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik ben 95% zeker dat ik voor de seas tweeters ga... Voor die prijs lijken het me wel erg mooie tweeters en door de lage fs nog eens zeer geschikt voor dit project.

Ik heb eens geinformeerd voor het filtert ontwerp. Tony Gee stopt helaas met speakers, dus hij kan me niet verder helpen met het ontwerp. Bij HSI kan ik meetingen laten doen en door de expert een filter laten ontwerpen. Maar dit word vrij prijzig, ik ben dr dan meer aan kwijt dan ik had verwacht. Maar voor die prijs krijg ik wel het optimale filter!! Dus het blijft een aantrekkelijk aanbod. Moet ik misschien een maandje langer door sparen...

Verder beginnen m'n handen heel erg te kriebelen om aan de slag te gaan met dit project! Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Wat voor zijn geld ook erg veel waar is vind ik nog steeds de Scan-Speak D2905/9500 die tegenswoordig een ander rugnummertje heeft:

http://www.d-s-t.com/scs/data/d2905_950000a.htm

Is niet de goedkoopste maar heeft ook een lage Fs en de vervorming is ook laag vanaf ca. 1 KHz.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Die valt helaas buiten het budget. Het is dat ik de seas tweeters voor 85 per stuk kan krijgen. En dat gaat al een tikkie buiten m'n budget (ik was van plan om de 70 als max te houden), maar ik wil wel een uitzondering maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Die 95000 kost 95 EU incl BTW. Maar die Seas is idd ook een mooie tweeter.

Kijk ook eens hier:

http://www.diyparadiso.com/price/stock-speakers.htm

Daar wordt ook lovend gedaan over de Scan-Speak 93000 en die is goedkoper (80 EU).
Plaats reactie