BOXSIM: diffractie G20SC vs. KE25SC

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

BOXSIM: diffractie G20SC vs. KE25SC

Bericht door Martijn M »

In Aanpassen vib130tl vraagt GerwinR of hij het filter van zijn VIB130TL zou moeten aanpassen als hij de G20SC tweeter vervangt door een KE25SC. Ik ben aan het simuleren geslagen en ik stuit op het feit dat Boxsim in de simulatie voor de G20SC veel minder diffractie-effecten laat zien dan bij zijn duurdere en grotere keramische Visatonbroer. De G20SC is een 19 mm dome, de KE25 een 25 mm dome. Ik zou verwachten dat de diffractie min of meer gelijk zou zijn voor beide drivers en vooral afhangt van de afmetingen van het baffle en de positie van de tweeter hierop.

Wat is hier aan de hand?

PS: Let op de andere schaalverdeling op de dB-as. De KE25SC is wat gevoeliger. Daarom heb ik de boel iets aangepast zodat de tweeters makkelijker te vergelijken zijn. In beide versies is de verticale schaal 25 dB hoog.
Bijlagen
Visaton G20SC(diffractiesimulatie).jpg
Visaton KE25SC (diffractiesimulatie).jpg
Visaton KE25SC.jpg
Visaton G20SC.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hele snelle constatering nu ik de plaatjes zelf nakijk terwijl ze zo mooi op één pagina staan: de diffractie ís wel gelijk! De response van de G20 is gewoon wat mooier.

Oopss.. :oops:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Leuk heh, jezelf overtreffen :wink: 8)

Blijft een mooi programma, jammer dat de actieve filter sectie niet wat uitgebreider is.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Als je toch bezig bent kun je effe het filter van de vib aanpassen voor de KE25 :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Nou, om eerlijk te zijn was ik daar mee bezig! Maar het viel me op dat ik de curve niet zo mooi kon krijgen als die van de VIB met de G20. Ik keek niet goed genoeg en concludeerde te gauw dat het aan de diffractie lag, maar de G20 meet gewoon een stuk vlakker.
De originele VIB130 heeft een heel simpel filter. De on-axis response is met dit filter niet heel smooth, maar de energie-frequenzgang is dat wel. Als ik de diffractie negeer, krijg ik de response van de VIB met G20 wel +/- 1 dB, maar de powerresponse wordt er niet echt beter op. Ik heb overigens wel een hoop meer onderdelen nodig voor die vlakkere response.
Mijn versie met KE25 is niet zo mooi, vooral vanwege de wat minder vlakke response van de tweeter.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Filter op basis van Bijou maken?
Gebruikersavatar
GerwinR
Berichten: 24
Lid geworden op: do 03 apr 2008, 1:36
Locatie: Zwolle

Bericht door GerwinR »

Dat vroeg ik me ook af. De filters in de bijou zijn anders en heeft een al130 en een ke25sc.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Die ongelijkmatigheid in het hoog zie je net zo goed bij de Bijou. Het zit 'm gewoon in de tweeter. De kracht van de KE25SC is m.i. dat hij zeer laag en luid kan. Als je de meest vlakke response wilt, moet je dan voor een G20 gaan.
Gebruikersavatar
GerwinR
Berichten: 24
Lid geworden op: do 03 apr 2008, 1:36
Locatie: Zwolle

Bericht door GerwinR »

Hoeveel zou het filter veranderd moeten worden om een ke te gebruiken.
Ik zie veel 3e order filters met deze tweeter in de diverse modellen.
Of is dit gedaan om de belastbaarheid te vergroten?

Ik ben wel bereid om nieuwe filters te bouwen.
Kan het kantelpunt gelijk wat omlaag.

Dan neem ik gelijk die ke van je over die je nog hebt liggen...(@Martijn)
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Martijn M schreef:
Die ongelijkmatigheid in het hoog zie je net zo goed bij de Bijou. Het zit 'm gewoon in de tweeter. De kracht van de KE25SC is m.i. dat hij zeer laag en luid kan. Als je de meest vlakke response wilt, moet je dan voor een G20 gaan.
De KE25 kan inderdaad lager dan de G20. Daarnaast is ook het rondstraalgedrag van de KE in principe beter dan dat van de G20. Zie ook de pooldiagrammen hieronder.

Ik denk ook niet dat de keuze voor de KE25 altijd een minder vlakke respons zal opleveren. Het afstraalgedrag wordt bepaald door de breedte van de baffle waarin de luidspreker is gemonteerd. Zie de frequentieplots uit BoxSim hieronder.
Bij een 15 of 20cm brede baffle is de respons niet mooi. Bij een baffle van 30cm, eventueel met een flinke afschuining aan de zijkanten is de respons gewoon vlak :!:

Voor de topicstarter betekent dit dat de KE25 niet echt lekker toepasbaar is in zijn huidige kast... Deze is aan de smalle kant voor de KE25. Misschien is dat op te lossen door de filtering, maar dat zal de nodige voeten in de aarde hebben.
Bijlagen
Pooldiagram G20
Pooldiagram G20
Pooldiagram KE25
Pooldiagram KE25
15cm brede baffle
15cm brede baffle
20cm brede baffle
20cm brede baffle
30cm brede baffle
30cm brede baffle
30cm brede baffle + brede afschuining
30cm brede baffle + brede afschuining
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Eens met je voorkeur voor de KE25SC op basis van pooldiagram (knap gedaan door Visaton!).
De response van de G20 vind ik echter duidelijk beter. Op je 30 cm baffle heb je minder last van diffractie, maar om kale response te vergelijken, kun je het beste de baffle-effecten uitschakelen in Boxsim.
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Martijn M schreef:
Eens met je voorkeur voor de KE25SC op basis van pooldiagram (knap gedaan door Visaton!).
De response van de G20 vind ik echter duidelijk beter. Op je 30 cm baffle heb je minder last van diffractie, maar om kale response te vergelijken, kun je het beste de baffle-effecten uitschakelen in Boxsim.
Hmm, inderdaad is de respons op zich van de G20 gladder.

Ik zat trouwens te denken :idea:, misschien is het toeval, maar het kan ook 'ingebouwd' zijn dat de KE25 alleen netjes afstraalt op een brede baffle. Geen idee in hoeverre Visaton (of andere fabrikanten) een luidspreker hierop ontwikkelen.
Gebruikersavatar
GerwinR
Berichten: 24
Lid geworden op: do 03 apr 2008, 1:36
Locatie: Zwolle

Bericht door GerwinR »

Toch word de ke ingezet in diverse smalle disigns.
De eerder genoemde bijou de aria 2 ke, aria ke en quintett.
Daarom hoopte ik dat hij simpel in de vib gebouwt kan worden... :(
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Nou, het kan ook wel, maar de KE is gewoon een heel ander ding. De powerresponse kan met een lager crossoverpunt en het, wat Bean opmerkte, uitstekende afstraalgedrag bij hogere frequenties beter worden dan bij de versie met de G20. Je zult het iets minder vlakke verloop in het hoog echter voor lief moeten nemen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

@ Mods,

Misschien handig om dit topic in te voegen bij Aanpassen vib130tl? De discussie wordt nu in twee topics gevoerd. My bad :oops: .
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

GerwinR schreef:
Toch word de ke ingezet in diverse smalle disigns.
De eerder genoemde bijou de aria 2 ke, aria ke en quintett.
Daarom hoopte ik dat hij simpel in de vib gebouwt kan worden... :(
Hierin heb je inderdaad gelijk. Ik moet hier echter wel bij zeggen dat niet al deze ontwerpen even goed klinken. De genoemde Bijou bijvoorbeeld vond ik niet overtuigend. De Quintet daarentegen weer wel.
De vergelijking tussen de Couplet (G20SC) en de Bijou (KE25SC) ging qua klankkleur duidelijk naar de Couplet (met G20SC). Maar goed, dit is natuurlijk afhankelijk van mijn smaak. Quintet was weer een stap beter, maar natuurlijk ook een meer volwassen luidspreker met een betere bas, dus dat beinvloedt mijn mening ook weer. Overigens vond ik het verschil tussen Quintet en Couplet kleiner dan ik had verwacht. Die Couplet is echt een leuke luidspreker.
Ik weet ook nog dat ik de Vib130 heb gehoord, maar ik weet niet meer wat ik daar van vond.

:arrow: Wat ik met bovenstaande wil zeggen is dat de inzet van een duurdere luidspreker (KE25) niet per se zal leiden tot een beter geluid. Afhankelijk van de filtering van de luidspreker zal het geluid erop vooruit of achteruit gaan. Twee ontwerpen met smalle baffle (Quintet en Bijou) klonken in mijn oren echt heel verschillend. En dan bedoel ik natuurlijk niet alleen het basbereik, maar ook het lage en hoge middengebied. Dit bedoel ik niet om je af te schrikken, maar het geeft wel stof tot nadenken.

Als ik jou was zou ik eens proberen in Boxsim de Bijou en Quintet te simuleren en te kijken wat de verschillen zijn, vooral rond de overnamefrequentie. Waarschijnlijk heb je dan ook een idee wat je met de KE25 en een nieuw filter zou willen bereiken.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”