Polariteit van de verschillende componenten?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Dinobe

Polariteit van de verschillende componenten?

Bericht door Dinobe »

Ik wil (eindelijk) beginnen aan de bouw van mijn speakers (Jantzen JA6006 2806 kit) echter ik zit nu met een verschrikkelijk domme vraag ivm de filter.

Hier een schema:

Afbeelding

Mijn vraag is wat de polariteit is van de spoelen en condensatoren :oops:
Op het schema staat mooi de plus en min aangeduid maar ik zie nergens een plus of min op de componenten die hier nu thuis liggen...

Afbeelding

Afbeelding

Mag ik deze dan eender aansluiten? / Hebben die geen polariteit? / Maakt het niet uit? / Is er een vaste regel ?
Laatst gewijzigd door Dinobe op ma 21 sep 2009, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Rien Kleinjan

Bericht door Rien Kleinjan »

Wees gerust, de componenten hebben geen polariteit. Kan ook niet, want een audiosignaal is een grillige wisselspanning :)
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

het maakt in principe inderdaad niets uit. voor het gevoel laat ik het signaal gewoon met de text mee gaan. dus wel altijd dezelfde kant op.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Condensatoren hebben wel degelijk een bepaalde orientatie. Ik noem het geen polariteit want ze zijn niet richtinggevoelig maar:
Bij condensatoren heb je altijd een buitenste laag. Nu zal dat bij hoge spanningen van een filter wel niet zo relevant zijn, maar bij (koppel) condensatoren in versterkers zeker wel.
Kleine uitleg: die buitenste schil kan storingen opvangen, die je natuurlijk niet in je audio wil hebben. Daarom sluit je die buitenste kant altijd aan op de massa of aan de kant met de laagste impedantie.
Welke kant dat is kun je misschien vinden in de beschrijving van de fabrikant. Maar je kunt het ook meten met een scope: aangesloten op de ene draad zul je een veel kleinere rimpel zien, als je de condensator aan de buitenkant beet pakt, dan de andere kant.. Die met de grootste rimpel is de buitenschil..
Met spoelen is dat niet zo heel veel anders al is het effect een stuk kleiner.. De buitenste wikkelingen aan de massa of aan de kant van de laagste impedantie (meestal de bron) is nog niet zo'n slecht idee..

Kees
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mm mijn ervaring is dat ik nul verschil heb kunnen zien (= meten op scope en testen van vervorming) en horen bij MKT's en MKP's. Ook heb ik qua vervorming niks kunnen ontdekken bij een bipolaire elco (helaas niet aan de scope gehangen toen).

Sowieso was er geen enkel verschil te zien tussen die drie, maar dat is een een ander verhaal waarvan de discussie elders is gevoerd :wink: 8)
richard

Bericht door richard »

b_force schreef:
Mm mijn ervaring is dat ik nul verschil heb kunnen zien
Maar gezien de vraag wil Dinobe het filter zoveel mogelijk zonder compromissen opbouwen. De argumenten van Kees lijken me heel aannemelijk al zijn ze misschien niet direct meettechnisch aan te tonen.
Als je toch een keus moet maken zou ik daar voor gaan, tot ik betere argumenten hoor om het anders te doen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

richard schreef:
b_force schreef:
Mm mijn ervaring is dat ik nul verschil heb kunnen zien
Maar gezien de vraag wil Dinobe het filter zoveel mogelijk zonder compromissen opbouwen. De argumenten van Kees lijken me heel aannemelijk al zijn ze misschien niet direct meettechnisch aan te tonen.
Als je toch een keus moet maken zou ik daar voor gaan, tot ik betere argumenten hoor om het anders te doen.
Als er geen verschil is, is er ook geen compromis en maakt het dus helemaal niks uit. De argumenten lijken dus wel aannemelijk, maar in praktijk doen deze er dus helemaal niet toe. Daarbij ook te bedenken dat vervorming bij luidsprekers (en versterkers) al soms dubieus is. Laat staan filter componenten.

Maargoed van mij mag je dus componenten nog steeds plaatsen zoals je zelf wilt hoor. Als iemand zich daar prettig bij voelt helemaal prima. 8)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”