Pagina 1 van 1
Nixie Display
Geplaatst: do 10 sep 2009, 20:11
door TubeHead
Had nog een printplaat liggen met 7 Nixies erop.
En schoot me opeens een leuk idee te binnen voor de toekomstige (voor)versterker.
Één nixie voor de kanaal keuze. En nog twee nixies voor de volume weergave 0 tot 99 oid.
Kanaal keuze weergave is niet zo moeilijk te maken.
Alleen even kijken hoe we dat voor de volume dat gaan doen.
Heb even gegoogled maar kan niks vinden.
Weet iemand toevallig hier een idee op ?
Zat al te denken om een externe potmeter mechanisch te verbinden met de hoofdpotmeter. En die externe potmeter te gebruiken voor de nixies.
Geplaatst: do 10 sep 2009, 20:47
door guido
Heb ik vroeger ook gedaan: tweede potmeter en dan uitlezen met een dac. Later heb ik zoiets gebruikt:
http://www.bourns.com/data/global/pdfs/ ... m_rev2.pdf
Nu gebruik ik relais ipv een potmeter, probleem opgelost

Geplaatst: do 10 sep 2009, 21:50
door TubeHead
met die rotary decoder is opzich ook een goed idee ! Vergt wel veel onderzoek naar GreyCode en die dingen.
Maar wat bedoel je met een relais ?
Geplaatst: do 10 sep 2009, 22:09
door b_force
Leuk die nixies
Zoek nog steeds een betaalbare klok met 4 buizen.
Meesten hebben helaas 6.
Geplaatst: do 10 sep 2009, 23:04
door mischa72
Als je een volumeregeling maakt met een digitale aansturing, zou je een BCD-code kunnen genereren en die converteren naar decimaal.
Groeten,
Mischa
Geplaatst: do 10 sep 2009, 23:35
door guido
TubeHead schreef:met die rotary decoder is opzich ook een goed idee ! Vergt wel veel onderzoek naar GreyCode en die dingen.
Maar wat bedoel je met een relais ?
Het model wat ik heb gebruikt had een 8bit output, je kon de stand dus aflezen, geen tellen nodig. Alleen de output was niet meteen de waarde, het was nodig om die eerst om te rekenen (of omzetten met een lookup tabel).
relais: gebruik nu relais en weerstanden om het volume in regelen ipv een potmeter.
Re: Nixie Display
Geplaatst: za 24 okt 2009, 13:33
door TubeHead
Kwam deze ebay advertentie tegen... leuke prijsje voor 6x : Nixies, 74141 IC's , Voeten
http://cgi.ebay.nl/IN-12-A-IN-12A-Nixie ... 518d4a979d
Re: Nixie Display
Geplaatst: za 24 okt 2009, 14:11
door Barry2001
Nixie clock met 4 buisjes:
http://www.franktechniek.nl/nixie-kits- ... 21_50.html
Heb deze met 6 buisjes, nu al een paar jaar in gebruik.

Re: Nixie Display
Geplaatst: za 24 okt 2009, 14:39
door TubeHead
Prachtig barry !

Re: Nixie Display
Geplaatst: za 24 okt 2009, 17:50
door danielv
:O
[wens mode] kan er ook 1 met 4 buisjes en dan gewoon veel goedkoper voor studenten en jongere mensen

[/wensmode]
Re: Nixie Display
Geplaatst: za 24 okt 2009, 18:14
door ray5150
danielv schreef::O
[wens mode] kan er ook 1 met 4 buisjes en dan gewoon veel goedkoper voor studenten en jongere mensen

[/wensmode]
http://www.velleman.eu/ot/nl/product/view/?id=380384
Kost rond de 100 euro, heb geen idee of dat duur is....
Re: Nixie Display
Geplaatst: za 24 okt 2009, 19:22
door b_force
Ik vind deze wat fraaier.
Moeten nog wel wat buizen bij, maar die zijn heel goedkoop te krijgen via Ebay
http://www.clausurbach.de/shop/product_ ... tubes.html
Re: Nixie Display
Geplaatst: za 24 okt 2009, 20:10
door Barry2001
Ja, het kan zeker goedkoper dan die ik gebruik, zoals b_force zegt.
Saillant detail op de foto: ik heb iets tegen losse snoeren, wat hier in huis draadloos kan is draadloos en waar wel een snoer aan zit is zoveel mogelijk weggewerkt. De ruimte achter het schapje waar de klok op staat is de meterkast, heb een gaatje in het muurtje achter de klok geboord naar de meterkast voor de voeding, en de DCF unit. Geinig toch?
Re: Nixie Display
Geplaatst: za 24 okt 2009, 21:30
door ray5150
Grappig, ik bedenk me net dat een zaak als Radio Twenthe (die bijna alleen maar NOS verkoopt) zo'n 20,25 jaar geleden die nixie's aan de straatstenen niet kwijt kon.... hele dozen lagen er in de etalage..
Geen hond die die dingen hebben wilde, ze kosten iets van 7 gulden 50 de tien. Had ik er toen maar 100 gekocht....

Re:
Geplaatst: zo 25 okt 2009, 13:50
door Miniwatt
b_force schreef:Leuk die nixies
Zoek nog steeds een betaalbare klok met 4 buizen.
Meesten hebben helaas 6.
Ik zag er gisteren eentje met 6 buizen op marktplaats staan, voor €75 dacht ik

Nog wel zelf monteren.
Re: Nixie Display
Geplaatst: zo 25 okt 2009, 14:34
door b_force
Jah dat zijn mini buisjes. Ik wil de grote hebben
Maar ik denk dat ik bij die Duitse webshop ga bestellen.
Die hebben namelijk een erg uitgebreide print waar je nagenoeg alle buizen op aan kunt sluiten.
Buizen zijn goedkoop via Ebay te krijgen.
Re: Nixie Display
Geplaatst: zo 25 okt 2009, 14:50
door danielv
Ik zit er om te denken om hem ook te gaan te bestellen alleen kom ik er bij een paar dingen niet uit,
Het enigste wat ontbreekt bij het kitje = Behuizing, nixie buisjes en voeding. alleen wat voor voeding hebben deze nixies dan nodig?
Welke nixie buisjes kun je hiervoor gebruiken?
Groeten
Re: Nixie Display
Geplaatst: zo 25 okt 2009, 14:57
door TubeHead
In princiepe kan je elke nixie wel gebruiken volgens mij. Nixies zelf werken zoals de meesten buizen

op hoogspanning.. meen rond de 180 volt ? Correct me if im wrong.
Re: Nixie Display
Geplaatst: di 10 nov 2009, 22:57
door TubeHead
Vandaag post uit Bulgarije !
6x K155ID1 russische SN74141 equivalent.
Het is een BCD naar Decimaal convertert waarop de nixies rechtstreeks op het IC kunnen aangesloten worden.
Wil een keer gaan stoeien met microcontrollers.
Als ik twee buisjes wil gebruiken voor volume weergaven heb ik:
20 uitgangen nodig + transistors
of gaan multiplexen dan heb ik er 11 uitgangen nodig.
Met die K155ID1 per nixie hoef je enkel een BCD code aan te leveren.
Dan heb je maar 8 uitgangen nodig.
Of die ook multiplexen en dan heb je er maar 5 nodig ! scheelt toch wat uitgangen van een microcontroller.
+ Dat je geen apparte transistoren nodig heb.
Dit samen in een mooi kastje met volumeregeling van de groupbuy kan weer een hele leuke diy worden !

Re: Nixie Display
Geplaatst: wo 11 nov 2009, 7:07
door HoMeR
Wil een keer gaan stoeien met microcontrollers.
Leuk !
http://www.arduino.cc/
http://www.arduino.nu/
http://www.ladyada.net/learn/arduino/
Ben wel benieuwd naar de resultaten (heb zelf mijn nixies weer eens uit een oude doos gehaald; ITT GN-4P
http://www.r-type.org/exhib/aar0013.htm)
Re: Nixie Display
Geplaatst: wo 11 nov 2009, 18:22
door TubeHead
Daar zat ik in princiepe ook aan te denken om met Atmel te gaan klooien.
Ga aan de gang met een SMD SiLabs Microcontroller. Is meer voor Industrie gebruik, maar een collega die er dagelijks mee klooit gaat me er mee helpen.