Ook even voorstellen

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Eddie

Ook even voorstellen

Bericht door Eddie »

Hallo allemaal,

Eergisteren heb ik me aangemeld bij dit forum omdat ik iets in de aanbieding had (gratis). Ik lees zojuist dat niet iedereen hier een dergelijke gang van zaken apprecieert, daarom wil ik me hier wat uitgebreider voorstellen.

Om te beginnen verbaast het me dat ik dit forum niet eerder heb ontdekt terwijl het er inmiddels al 5 jaar is. Na wat rondgekeken te hebben is mijn indruk dat hier veel kennis van zaken is. Mijn zelfbouwaudiohobby bestaat al wat langer. Mijn eerste luidsprekers en buizenversterker heb ik 40 jaar geleden gebouwd. Ik las in die tijd iets over werkelijkheidsweergave (mooi nederlands woord voor Hi-Fi) en dat sprak me zeer aan. De laatste jaren ben ik weer behoorlijk aktief geweest, de foto's tonen het resultaat.

Om na te gaan of mijn indruk van jullie kennis terecht is stel ik bij deze foto's de vraag welke spullen hier te zien zijn en welke details over hoe ik e.e.a. in elkaar heb gezet hier getoond worden. Ik ben uitermate tevreden over het geluid dat ik hiermee realiseer.

M.vr.gr.
Eddie
Bijlagen
Amp+DAC.jpg
Box-2.JPG
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

welkom Eddie! 40 jaar zelfbouwervaring meenemen, dat is goed binnenkomen 8)
RobertD
Contacteer:

Re: Ook even voorstellen

Bericht door RobertD »

Eddie schreef:
Om na te gaan of mijn indruk van jullie kennis terecht is stel ik bij deze foto's de vraag welke spullen hier te zien zijn en welke details over hoe ik e.e.a. in elkaar heb gezet hier getoond worden. Ik ben uitermate tevreden over het geluid dat ik hiermee realiseer.
Om zomaar van een foto af te lezen wat voor apparatuur daar staat is niet eenvoudig, al heb je nog zoveel ervaring.

Een poging mijnerzijds:

Een open baffle breedbander met een toptweeter. Daaronder een laagweergever met een transmissielijnkast.

Fraai afgewerkt met massief eikenhout zo te zien.

De elektronica van de tweede foto lijkt mij een DAC met een voorversterker. De accu dient waarschijnlijk voor de voeding van de DAC. Iets wat ik ook ooit nog eens wil gaan proberen.

Ben benieuwd naar het juiste antwoord. Het ziet er in elk geval leuk uit.
Eddie

Re: Ook even voorstellen

Bericht door Eddie »

RobertD schreef:
Een open baffle breedbander met een toptweeter. Daaronder een laagweergever met een transmissielijnkast.

Fraai afgewerkt met massief eikenhout zo te zien.

De elektronica van de tweede foto lijkt mij een DAC met een voorversterker. De accu dient waarschijnlijk voor de voeding van de DAC. Iets wat ik ook ooit nog eens wil gaan proberen.
Hallo RobertD,

Open baffle is uiteraard juist. De breedbander heeft een rendement van 96 dB bij 1 Watt. Ik heb hem op dit forum ook gezien in een plaat van plexiglas, zeer fraai. Het hout is beuken, gladgeschuurd en in de bijenwas gezet. De baskast is een basreflex, -3 dB punt geschat op 29 Hz en een zeer goede impulsrespons.

De DAC klopt ook, misschien is ESS chip herkent? Deze DAC wordt Buffalo genoemd en wordt geleverd via www.twistedpearaudio.com. Je vind er ook veel info over op audioasylum. Hij wordt inderdaad uit een accu gevoed. Voordelen: geen bromresten, geen aardlussen, lage impedantie. De prijskwaliteitverhouding van deze DAC is gigantisch.

De kleinere print is een versterker die 2x20 Watt levert uit een IC van 2 bij 3 centimeter! Deze wordt gevoed uit dezelfde accu die eens per 2 weken wordt bijgeladen. De versterker kost nog geen 50 Euro en klinkt beter dan mijn vorige, peperdure buizenversterker. De voedingselco's zijn wel vervangen door NP Black Gates, dat drijft de prijs flink op.

Op beide foto's kan je zien dat ik geen connectoren gebruik, alles is gesoldeerd. De verbinding tussen de DAC en de versterker bestaat uit niet meer dan de koppelcondensator (Mundorf Silver). Er is dus geen (hardware) volumeregelaar. Volumeregeling wordt digitaal gedaan op de Linux-PC die met real-time software via Toslink de data naar de DAC stuurt. Signaalverlies bij lage volumes wordt vermeden door eerst te converteren naar 24-bits.

Over mijn 40 jaar ervaring kan ik zeggen dat ik nog vrijwel elke dag bij leer en dat het ook nog steeds leuker wordt. We leven in een buitengewoon goed tijdperk voor zelfbouw audio.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

hoi eddy,
welkom hier en wat een binnenkomst man
mvg
audioot
wol5455

Bericht door wol5455 »

eddie, prachtig heel simpel en heel erg goed bezig

ik neem aan dat het een tripath versterker is

en gewoon lekker op Linux systeem

vertel is wat meer van je speaker welke units zitten erin
Eddie

Bericht door Eddie »

wol5455 schreef:
.. een tripath versterker

... Linux systeem

... speaker units
Hallo Wol5455,

Tripath: ja, de TA2021B, kost 30 Euro voor print + onderdelen en 12 Euro extra voor het solderen van de surface mount componenten (www.art0.de). Hij klinkt veel beter dan mijn buizenversterker waar voor meer dan 3000 Euro aan onderdelen in zat (o.a. AE-eindtrafo's met zilverdraad)

Ik gebruik momenteel Ubuntu Studio met de 2.6.29 real-time kernel. Ik heb een script gekregen dat gebruik maakt van SOX en Ecasound, real-time programma's ontwikkeld voor studio's (www.diyaoudio.com). Allemaal gratis en stukken beter dan Windows/Foobar. Over de gebruikersvriendelijkheid zal ik maar even niet uitwijden hier, maar die laat af en toe te wensen over.

De middentoner en tweeter zijn van Bastanis (www.bastanis.de), de baffle is op het oog nagemaakt van de Bastanis Apollo. De eerste is een 12-inch breedbander met een rendement van 96 dB. De dome-tweeter met mini-hoorn is ook open aan de achterkant en doet mee boven 5 kHz. De basunit is een BD-15, ontworpen door Bert Doppenberg (www.bd-design.nl) om een goede match te zijn met zijn front-loaded horns. De cross-over frequentie is 200 Hz, het filter wordt gerealiseerd met een Behringer DCX2496 en elke basunit heeft een TDA7293 versterker (100 Watt, DMOS).

M.vr.gr.
Eddie
Plaats reactie