meet software
Moderator: Beheerdersteam
meet software
Ik ben op zoek naar een eenvoudig (goedkoop) stukje software om eenvoudige metingen mee te doen aan diverse zelfbouwprojecten. Niet alleen luidsprekers, maar juist ook (voor)versterkers en dergelijke. Frequentieverloop, vervorming, dat soort dingen.
Nu ken ik Audiotester, maar de sharewareversie daarvan kapt er op de meest lullige momenten mee. Meestal te vroeg om wat zinnigs te kunnen meten. Nu vind ik die 28 euro voor zo'n stukje software helemaal niet te veel, maar dan wil ik het wel goed kunnen proberen. Maar wellicht is er ook een alternatief. Mijn vraag dus:
- Hoe is jullie ervaring met audiotester?
- Wat zijn eventueel alternatieven?
groet, Daniel
Nu ken ik Audiotester, maar de sharewareversie daarvan kapt er op de meest lullige momenten mee. Meestal te vroeg om wat zinnigs te kunnen meten. Nu vind ik die 28 euro voor zo'n stukje software helemaal niet te veel, maar dan wil ik het wel goed kunnen proberen. Maar wellicht is er ook een alternatief. Mijn vraag dus:
- Hoe is jullie ervaring met audiotester?
- Wat zijn eventueel alternatieven?
groet, Daniel
Met als enige nadeel dat de S/R niet wiskundig naar beneden gehaald word dmv foerier analyse op de ruis ( tot 20dB winst ).Bergrans schreef:RightMark Audio Analyzer 5.5 it's cool and free.
Maar dat terzijde, het enige proggy dat dat wel doet en ik ken is spectralab, maar dit kost "net" iets teveel om het aan te schaffen.
Deze is ook free en ietsie pietsie meer opties ivm speakers, daar de twee vorige genoemde meer zuivere spectrum analyzers zijn.
http://digilander.libero.it/hsoft/
Groetjes
Rudy
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik heb zelf een studentenversie van Sample Champion gekocht. Zitten veel plugins in, en je kunt enorm veel instellen. Je moet er wel ff mee leren werken (brn ik nog ff mee bezig
), maar het is een prima proggie met veel mogelijkheden. Kost helaas ook wel wat. Ook support is prima. De auteur help via email vrijwel direct als je een probleem hebt!
Heb zelf al jaren de Pro versie van SC. Gekocht in een tijd dat er eigenlijk verder niets fatsoenlijks EN betaalbaars was.
Het is idd echt erg goed en support is ook erg goed: snel en korte en bondige antwoorden die gelijk to the point zijn. Tot op heden heb ik steeds de laatse versies gratis toegestuurd gekregen.
Vind wel dat de user interface wat beter kan.
Overigens vind ik dat Audiotester kwa prijs/prestatie wel alles verslaat. Denk dat de meeste speaker dhzelvers eigenlijk hieraan meer dan genoeg hebben.
En zeker gezien deze eis Daniel:
Het is idd echt erg goed en support is ook erg goed: snel en korte en bondige antwoorden die gelijk to the point zijn. Tot op heden heb ik steeds de laatse versies gratis toegestuurd gekregen.
Vind wel dat de user interface wat beter kan.
Overigens vind ik dat Audiotester kwa prijs/prestatie wel alles verslaat. Denk dat de meeste speaker dhzelvers eigenlijk hieraan meer dan genoeg hebben.
En zeker gezien deze eis Daniel:
zou ik gewoon die 28 euries overmaken. Het is gewoon erg handig in gebruik voor dit soort dingen.Niet alleen luidsprekers, maar juist ook (voor)versterkers en dergelijke. Frequentieverloop, vervorming, dat soort dingen.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hallo Rudy,Rudy schreef:Met als enige nadeel dat de S/R niet wiskundig naar beneden gehaald word dmv foerier analyse op de ruis ( tot 20dB winst ).
Maar dat terzijde, het enige proggy dat dat wel doet en ik ken is spectralab, maar dit kost "net" iets teveel om het aan te schaffen.
Met zowel SC als Audiotester kun je meerdere metingen middelen. In SC kun je kiezen of je dat met het RMS resultaat doet of in het complexe domein.
Hier een voorbeeld van de vervorming van mijn M-Audio 2496 kaart gemiddeld over 100 metingen (in 24 bit @ 48 KHz mode, FFT = 64k) met SC. Het is een loop-through meting met de in en uitgang met een kort kabeltje direct met elkaar verbonden:

Ik ben bezig met mijn mini TL (zie elders op forum kasten bouwen)en wil straks metingen verrichten voor het ontwerp van het wisselfilter. Ik bezit een meet micr. met voorversterker
Ben voorzichtig begonnen aan het programma Speaker Workshop en heb ook zoals aanbevolen een (jig) meetkastje gemaakt. Maar ben nu al meer uren kwijt aan het programma dan aan het bouwen van de speakers
Voordat ik mij hier te diep in verdiep heb ik ook elders op het FORUM gelezen dat ik klaarblijkelijk niet de enige ben die moeite heeft met dit programma. Denk dat ik er verstandig aan doe om snel over te stappen naar iets anders. Zo lees ik hier op dit forum dat audiotester ook goed werkt?!
Kortom, ik weet niet wat ik moet gebruiken?
Ik wil alleen de karakterestieken van een 2 weg kunnen meten en hiervoor een goed filter ontwerpen. Evt ook een waterval meten en printen
wie kan deze werktuigbouwer helpen met advies? is bijvoorbeeld audiotester begrijpelijk voor een filterleek als ik?
Ben voorzichtig begonnen aan het programma Speaker Workshop en heb ook zoals aanbevolen een (jig) meetkastje gemaakt. Maar ben nu al meer uren kwijt aan het programma dan aan het bouwen van de speakers
Kortom, ik weet niet wat ik moet gebruiken?
Ik wil alleen de karakterestieken van een 2 weg kunnen meten en hiervoor een goed filter ontwerpen. Evt ook een waterval meten en printen
wie kan deze werktuigbouwer helpen met advies? is bijvoorbeeld audiotester begrijpelijk voor een filterleek als ik?
Ik ben zelf ook bezig met speaker workshop. Ik herken je relaas over de 'learning curve'. Echter leer je zo ook goed wat je aan het doen bent, en als je een beetje jezelf verdiept kun je er nog best wat van opsteken.
Die tutorial van Claudio Negro is inderdaad een erg goede. Verder zwerft er nog een 'unofficial Speaker Workshop Manual' rond op het i-net, waar vergelijkbare dingen in staan. Ik geloof dat van de laatste eerstdaags een nieuwe versie uit zou moeten komen.
Voordeel van SW is dat je behalve ermee meten, er ook mee kunt simuleren. Je kunt gemeten karakteristieken dus rechtstreeks gebruiken voor je filterontwerp, een redelijk krachtig iets voor een freeware progje.
Wat wel erg belangrijk is, is dat je je 'jig' goed calibreert. Dit staat uitgebreid uitgelegd in de diverse tutorials. Een verkeerde 'channel difference' calibratie, verkeerde waarde voor je referentieweerstand of ingangsimpedantie van je geluidskaart is funest. Maar dat zal met andere software op basis van een geluidskaart ook wel zijn. En als je de calibratie eenmaal goed hebt, werkt het ook perfect.
succes ermee,
Daniel
Die tutorial van Claudio Negro is inderdaad een erg goede. Verder zwerft er nog een 'unofficial Speaker Workshop Manual' rond op het i-net, waar vergelijkbare dingen in staan. Ik geloof dat van de laatste eerstdaags een nieuwe versie uit zou moeten komen.
Voordeel van SW is dat je behalve ermee meten, er ook mee kunt simuleren. Je kunt gemeten karakteristieken dus rechtstreeks gebruiken voor je filterontwerp, een redelijk krachtig iets voor een freeware progje.
Wat wel erg belangrijk is, is dat je je 'jig' goed calibreert. Dit staat uitgebreid uitgelegd in de diverse tutorials. Een verkeerde 'channel difference' calibratie, verkeerde waarde voor je referentieweerstand of ingangsimpedantie van je geluidskaart is funest. Maar dat zal met andere software op basis van een geluidskaart ook wel zijn. En als je de calibratie eenmaal goed hebt, werkt het ook perfect.
succes ermee,
Daniel
Thanks!
heb geprobeerd om iets te downloaden van Claudio's site. Helaas kan ik het bestand niet openen??? wel unzippen maar niet openen met acrobat reader3?? dus geprobeerd een nieuwe versie van acrobat te downloaden maar deze geeft elke keer aan dat het gedownloade programma beschadigd is?? en dat van de officiele adobe site?? zal nog even verder moeten stoeien
Simon
heb geprobeerd om iets te downloaden van Claudio's site. Helaas kan ik het bestand niet openen??? wel unzippen maar niet openen met acrobat reader3?? dus geprobeerd een nieuwe versie van acrobat te downloaden maar deze geeft elke keer aan dat het gedownloade programma beschadigd is?? en dat van de officiele adobe site?? zal nog even verder moeten stoeien
Simon
Blijkt dat dus inderdaad de nieuwe versie van adobe reader niet werkt (op mijn PC dan)en heb een oudere
gedownload versie 5.... Voor mij heel nieuw! Zie daar! kan eindelijk negro's files lezen.
Inderdaad de beschrijving van CL Negro ziet er een stuk beter uit dan hetgeen ik nu heb(the unofficial SW manual) Ga dus toch proberen hier wat metingen mee te verrichten! ook omdat ik de jig al gemaakt heb.
Heb ik het goed dat je met SW geen waterval kan meten?
Groetjes Simon
Inderdaad de beschrijving van CL Negro ziet er een stuk beter uit dan hetgeen ik nu heb(the unofficial SW manual) Ga dus toch proberen hier wat metingen mee te verrichten! ook omdat ik de jig al gemaakt heb.
Heb ik het goed dat je met SW geen waterval kan meten?
Groetjes Simon
