Nieuw forum voor surround gerelateerde zaken

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Nieuw forum voor surround gerelateerde zaken

Bericht door buisje »

Een kennis van mij heeft een nieuw forum opgezet. Hij heeft een bedrijf voor het kalibreren van je monitor/beeldscherm om je beleving te optimaliseren

Forum ziet er al veelbelovend uit, het is spontaan ontstaan om over tv en surround zaken te discussieren.

Ik ga me zo erop aanmelden.

http://www.forum.kalibravo.nl/default.asp
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Leuk, ga ik eens rondkijken.

Heb zelf een zo'n ISF kalibrator, die zijn niet zo duur meer tegenwoordig en er is ook diverse goede gratis software beschikbaar. Gebruik ik eigenlijk niet zo veel voor TV maar meer voor computer monitoren. Kan eigenlijk niet meer zonder als je merkt wat dat een scherm op kan knappen.

<Edit>

Hmm even rondgeken. Was ik snel mee klaar. Het is eigenlijk meer een reclame portal van die jongens. Gek genoeg geen discussie onderwerpen over het kalibreren zelf en wat daarbij komt kijken :( En dat is toch van wat de kern van hun bedoeling is ........ Tja, als je uit gaat leggen en bediscussiëren hoe moet verdienen ze natuurlijk geen brood meer :twisted:
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 20 aug 2009, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Ja klopt zag laatst dat een kalibrator helemaal niet zo prijzig meer is.

Ps ik heet Jean Guillome op dat forum :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ja, ik heb voor een goede coloriemeter €175 betaald. Zie ook hier: viewtopic.php?p=138406#138406 en verder.

Met een goede test DVD kun je daar prima je TV mee kalibreren. Er staan verschllende test DVD's als download op internet. Sommigen voor een laag bedrag voor de moeite en zelfs eentje helemaal gratis. Deze ken je dan ook vast wel: http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Ik wil mijn pc scherm ook een keer calibreren, helaas geen linux versie erbij.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Niet om al te flauw te doen. Maar was er niet al eens een keer eerder een surround / dvd forum opgezet door een bedrijf dat calibraties aanbied?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php

:idea:
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Ja net als zoveel andere fora. Het is maar welke je aanspreekt.

Edit: ik heb je edit gelezen Pjotr. Tja als je gaat uitleggen wat je doet, gaan de diy jongens het allemaal zelf doen.

Komt me bekend voor, menig audiozaakje wordt al chagerijnig als ik binnenkom :lol: :lol: :lol:
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Met een setje van €175 weet ik niet of je hetzelfde gaat bereiken als een echte ISF calibratie. Is wel heel leuk voor je computer monitor, ik doe dat zelf met een Spyder 3 Pro.

Overigens is mijn TV ook gecalibreerd door de meneer van dat 'andere forum'. Echt een wereld van verschil destijds, helaas is dat alweer bijna twee jaar geleden dus het is eigenlijk tijd voor een hercalibratie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ha Tommy,

In het verleden heb ik hele video walls afgeregeld met een professionele en erg prijzige coloriemeter en video editing studio's onderhouden. Dus ik weet wel een beetje waar het over gaat

Voordat ik de EyeOne aanschafte heb ik mij wel even georiënteerd. Ik weet niet hoe het nu is maar bij beoordelingen van de Spyder kwam naar voren dat slechts 20% optimaal is gecalibreerd, 20% buiten specs valt en de rest ergens binnen specs.
Tommy schreef:
Met een setje van €175 weet ik niet of je hetzelfde gaat bereiken als een echte ISF calibratie. Is wel heel leuk voor je computer monitor, ik doe dat zelf met een Spyder 3 Pro.
<quote>
The Eye-One is as accurate as the expensive sensors that the pro's use. Every pro we've talked to has indicated that the Eye-One is the best low-priced accurate probe available. If you spend any time on the various internet home theater calibration forums, you'll read that the Eye-One is considered the lowest priced reliable & accurate colorimeter. Some have even compared it against the Photo Research PR-650's (a $13,000 spectroradiometer) and found the differences to be negligible. So while the $13,000 Photo Research PR-650 has benefits over the Eye-One, we highly suggest that the home enthusiast pocket the $12,860 difference and get the Eye-One instead.
</quote>

Leesvoer: GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES

en http://www.curtpalme.com/forum/viewforum.php?f=41



<edit>

Hmm, Lees daar in de update dat er nu een Spider 3 uit is maar dat de nauwkeurigheid daarvan nog steeds te wensen overlaat.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Ik weet welke investering ongeveer die meneer heeft gedaan om tot goede metingen te komen. Niet gering, dus wat vragen voor een goede kalibratie mag wat mij betreft.

Als je nagaat wat er over het algemeen besteed wordt voor een flat tv, dan kan er ook wel een beetje bij om m perfect in te stellen. Goede kleuren en contrastverhoudingen zijn enorm belangrijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Tja, de klant weegt simpelweg de kosten tegen de baten af. Die heeft helemaal geen boodschap aan wat de leverancier daarvoor in huis haalt.

En eigenlijk moet je ieder jaar zo'n kalibratie (laten) uitvoeren als je het goed wil doen en houden.

Dat forum lijkt mij meer bedoeld voor vragen van hun klanten en niet als een algemeen forum over ISF kalibratie. Neemt niet weg dat ik ze veel succes wens met hun toko :D
Kalibravo
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 8:40

Bericht door Kalibravo »

Pjotr schreef:
Hmm even rondgeken. Was ik snel mee klaar. Het is eigenlijk meer een reclame portal van die jongens. Gek genoeg geen discussie onderwerpen over het kalibreren zelf en wat daarbij komt kijken :( En dat is toch van wat de kern van hun bedoeling is ........ Tja, als je uit gaat leggen en bediscussiëren hoe moet verdienen ze natuurlijk geen brood meer :twisted:
Wil hier graag op reageren.
Het forum van Kalibravo is vooral bedoeld om over alles wat met beeld en geluid heeft te maken met elkaar de discussieren, vragen stellen, ervaringen uitwisselen, etc. In het subforum ISF & HAA kalibraties kun je vragen stellen over de beeld- en geluidkalibratie in de meest algemene zin des woords. Ook kunnen mensen hier hun ervaringen plaatsen. Die discussie onderwerpen over het kalibreren zelf moeten van de mensen zoals jij komen. Ik heb enkele topics aangemaakt over het kalibreren, en omdat ik van nature lui aangelegd ben :oops: staat daarin een link naar mijn site waar de uitleg al staat.
Ik begrijp niet goed waarom het forum volgens jou niet gebruikt kan worden om over ISF kalibraties te discussieren. Als jij vragen hebt over kalibraties of daar iets over zou willen zeggen, nodig ik je van harte uit dat op mijn forum te komen doen in bovengenoemd subforum.
Natuurlijk heeft mijn forum ook een koppeling met mijn Kalibravo bedrijf(je) en gebruik ik één van de subforums om de planning van meerdere afspraken (tours) te doen.
Naast dit alles is er ook ruimte om te reageren op reviews van Blu-ray Disc en zelf discussies te starten over bepaalde Blu-ray Disc en andere HD uitgaven. Want ik wil me met dit forum vooral toeleggen op het HD beeld en geluid.
Dus, ik zie je ervaringen met je eigen kalibraties met je i1 Display 2 graag verschijnen op mijn Kalibravo Forum.

vr.gr.
Arnold van Oostrum
ISF & HAA gecertificeerd consultant.
Laatst gewijzigd door Kalibravo op zo 23 aug 2009, 9:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Kalibravo
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 8:40

Bericht door Kalibravo »

Tommy schreef:
Met een setje van €175 weet ik niet of je hetzelfde gaat bereiken als een echte ISF calibratie. Is wel heel leuk voor je computer monitor, ik doe dat zelf met een Spyder 3 Pro.

Overigens is mijn TV ook gecalibreerd door de meneer van dat 'andere forum'. Echt een wereld van verschil destijds, helaas is dat alweer bijna twee jaar geleden dus het is eigenlijk tijd voor een hercalibratie.
Klopt beide, de Spyder is voor je TV niet geschikt en zou ik zeker niet aanraden. Een herkalibratie geeft je niet nogmaals dat 'wereld van verschil' gevoel. Zo groot is het verloop nu ook weer niet.

Prima informatieve site en voor een bepaalde doelgroep doe-het-zelfers ook prima te gebruiken.
Gelukkig voor mij zijn er ook veel mensen die dit te moeilijke vinden en het ervoor over hebben om mensen als mij de ISF kalibratie professioneel te laten doen. :wink:
Plaats reactie