KEF B110 als full range? (NU een Rogers Monitor draadje)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Rudolf

KEF B110 als full range? (NU een Rogers Monitor draadje)

Bericht door Rudolf »

Omdat ik van elektronica niet veel verstand heb, wil ik de midrange in een Quadral Odin vervangen door Kef B110; kan ik die rechtsstreeks aansluiten? Op het filter aangesloten doen ze nauwelijks iets; en van filters heb ik geen verstand, heb ook geen schema. Zal het filter er eens uit halen.
Maar als ik die 110's rechtstreeks aan kan sluiten is dat veel makkelijker; misschien iemand nog een tip als ze te hard en overheersend klinken? Een weerstandje er tuseen solderen zou ik nog wel kunnen, als ik de waarde weet.
Ruud
Laatst gewijzigd door Rudolf op vr 25 sep 2009, 8:04, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De B110 is puur en mid-woofer, absoluut niet goed als full-range driver te gebruiken.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Oh , dat is jammer, ik dacht dat ik het ergens had gelezen. Weet iemand nog ergens een simpel ontwerp voor een monitor achtige (vrij keline) box met een b110 en een eenvoudig filter?
Ruud
Vennet

Bericht door Vennet »

Ik ga hier even op inpikken als het niet geeft...
Ik ben van plan om de b110 in te bouwen in mijn wagen. Zou met een hpf van 200-250Hz zijn, maar hoever zou ik ze kunnen laten doorspelen?
Er zijn namelijk niet zo veel specificaties te vinden op het internet. Mss mensen uit ervaring?

Thx...
weidok

Bericht door weidok »

b_force schreef:
De B110 is puur en mid-woofer, absoluut niet goed als full-range driver te gebruiken.
klopt...

meer info over kef speakers..

voor de liefhebbers

http://www.hifiloudspeakers.info/speakertalk/

hier monitor met KEF units

http://home.wanadoo.nl/dezaire/LS3-5a/L ... one_nl.htm
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Het zou beslist zonde zijn van de Quadral Odin om daar zomaar andere units van een ander merk in te zetten, de Quadral Odin zijn best goede luidsprekers en het is zo dat het filter en de units in een luidspreker op elkaar berekend worden, dat houdt in dat de filters in je luidsprekers alleen goed werken met de units die er bij horen.
Een kef B110 is een mooie unit maar gewoon niet geschikt als vervanger in andere merken luidsprekers en al helemaal niet voor in de auto.
Officieel kun je de B110 tot 3500 Hz gebruiken, ik beperk mezelf liever tot de 3000 Hz.

Edit: 300 is 3000 Hz (thanks Vennet)
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op do 13 aug 2009, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Vennet

Bericht door Vennet »

Stephen2006 schreef:
en al helemaal niet voor in de auto.
Officieel kun je de B110 tot 3500 Hz gebruiken, ik beperk mezelf liever tot de 300 Hz.
En waarom niet in de auto? Ze worden actief aangestuurd, dus zie niet echt het probleem? Ik gebruik voor kickbass al de Peerless SLS 6.5, wat toch ook home-audio drivers zijn, en die doen meer dan hun werk...

En die 300Hz moet 3000 zijn veronderstel ik :?:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

In alle eerlijkheid is dat van de B110 in de auto eigenlijk slechts een gevoelskwestie, maar dat komt dan ook wel omdat ik een beetje een voorliefde heb voor deze unit. ( het is de bovenste unit in mijn avatar )
Maar als je het echt gaat uitvoeren dan ben ik wel erg benieuwd naar het resultaat.
Heb je trouwens de SP1003 of de SP1057 versies?
Vennet

Bericht door Vennet »

SP1003

Ben ook wel benieuwd hoor hoe ze gaan klinken ;) Vind het alleen wat jammer dat ze niet wat hoger doorspelen...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb hem zelf gebruikt tot iets van 2500Hz in mijn Kef monitor samen met een Peerless WA10TV
Persoonlijk zou ik de 110 absoluut niet in een auto stoppen. Ze zijn namelijk mede door hun leeftijd nogal kwetsbaar.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ik heb de b110 in mijn Rogers Monitors en vind ze fantastisch; ze doen toch een groot deel van het werk daarin. Van de mid range speakers in mijn Quadrals zijn de randen vergaan, dus ik moet iets; de mid rangers daarin doen trouwens eigenlijk niets, als je er met je oren langs gaat terwijl de box aanstaat hoor je ze niet; en ik heb twee b110 liggen vandaar dat het idee ontstond; maar ik heb geen verstand van filters en weet dat dat heel nauwkeurig komt allemaal.
Ruud
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Als je ze rechtstreeks aansluit en tussen de 125 en de 3000Hz. wil houden, hoe zou het simpelste filter er dan uitzien?
Ruud
richard

Bericht door richard »

Rudolf schreef:
Van de mid range speakers in mijn Quadrals zijn de randen vergaan, dus ik moet iets;
Je zou ze kunnen refoamen: http://www.audiofriends.nl/speakerfoam/
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Dat zijn ze echt niet waard, de kwaliteit van deze boxen viel me dik tegen; het geluid ging wel maar verder is het prut, geen enkel onderdeel van goede kwaliteit.
Ruud
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ik wil ook wel van de Quadral Odins af, voor weinig
Ruud
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Hmmm, tegen de tijd dat je ook van de B110 's af wilt dan hoor ik ut graag..
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ik twijfel nu wat voor B110 ik heb, of het wel echte zijn; ga foto maken en (proberen) plaatsen, misschien weten jullie het. Ik heb het een en ander opgezocht maar de lettercombinaties die op de mijne staan lees ik nergens. Op de zijkant v.d. magneet staat 6362, achterop staat D16 ZO (of 70)
Ruud
Rudolf

Bericht door Rudolf »

foto?
Bijlagen
b110.JPG
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Het is wel degelijk een echte B110, hij ziet er wat anders uit dan de gangbare versies, maar dat komt omdat het de eerste serie was, dus eigenlijk ergens best wel uniek .:)
Bijlagen
b110.jpg
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Volgens de vorige eigenaar komen ze uit een KEF concerto; zal het wel 70 zijn die opdruk, dus 1970? Wat een ouwe meuk zeg! Nou ja mijn Rogers monitors 4.0 zijn ook vast 25 jaar oud, en die blijven hier spelen tot ze in de fik vliegen hoor! En dan koop ik ze weer.
Ruud
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Zoals je ziet aan mijn avatar staan hier ook nog kef systemen te draaien met de B139 en B110 :lol:
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Hier ook nog! Kef B139, 110 en T27 ook in Atkinson (niet die van het dieet) Monitor, State of Art variant. Worden hier zeker niet vervangen door goedkope melkpakken!
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Iemand hele oude B110 nodig; ik ben toch bang dat ze hier lang gaan liggen verstoffen.
Ruud
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

wat wil je er voor hebben ?
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Stephen2006 You have PB.
Ik heb nu Tannoy eyris dc3 speakers gekocht; wauw.
Maar onder de 35 Hz. kan het niet tippen aan de Rogers Monitor, die toch wel bromt tot 20 Hz.
Mijn Rogers hebben twee regelaars om mid en hoog een beetje aan te kunnen passen; die zijn volgens mij niet helemaal fris meer, maken geen contact af en toe; dus die ga ik er maar eens uitslopen en alle bedrading rechtsstreeks weer origineel aansluiten; moet het beter klinken. Ik hoop dat het lukt, met de houtworm afdeling kan ik wel mee , maar electronisch is het niet veel hier.
Die potmeters zullen in het filter wel ipv een weerstand staan aangesloten die ik dan weer moet doorverbinden, stel ik me zo voor.
Ruud
Plaats reactie