Dual coil woofer op auto radio.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Juicie
Contacteer:

Dual coil woofer op auto radio.

Bericht door Juicie »

Beste allen,

Mijn vriendin heeft haar eerste autotje gekocht en daar moet natuurlijk iet van mooi muziek in.

Er zit momenteel een JVC auto radio in en 16,5 cm speakers in de voordeuren. Nu mis ik toch wel dat beetje extra in het laag.

Enkele eisen:
- Goedkoop
- Klein
- Relatief mooi klinken
- Eenvoudig

Mogelijke plaatsing is kofferbak of onder passagiersstoel.

Nu was het mijn idee en misschien is het wel helemaal niet haalbaar om een kleine Dual voice coil subwoofer aan te sluiten op twee van de vier kanalen van de auto radio. Natuurlijk in combinatie van een LPF.

Het hoeft absoluut niet hard te gaan. Het moet alleen de 16,5 cm speakers beetje ondersteunen in het laag.

Enkele mogelijke drivers die ik al gevonden heb:
Afbeelding
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=1085

Afbeelding
http://www.bluesound24.com/-Car-Hifi-La ... -54-120-0/

Nog andere mogelijkheden? Of raden jullie het helemaal af? Een versterker is eventueel een optie, maar ik wil het graag eenvoudig, klein en goedkoop houden.
vigier

Bericht door vigier »

Een tweedehands Signat versterkertje heb je voor 20 euro (goh, ik heb er nog 2 staan ;) )
Er komt dan inderdaad nog wel kosten bij voor bekabeling.

Als je een dubbelspoels neemt, dan heb je inderdaad al wat meer vermogen dat je er op kunt zetten. Maar nadeel is wel dat veel mensen de bas vaak wat omhoog draaien en bij elk stapje van 3 db verdubbelt het vermogen.
Maareh, een lowpassfilter? Ga je daar dan een passieve op zetten? Die zijn ook weer niet gratis denk ik.

Ik zou eigenlijk zeggen: koop zo'n ding en test het uit. Is het niet voldoende, koop je er alsnog een tweedehands versterkertje bij en hang die er tussen.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Rechtstreeks aansluiten op de radio kan misschien wel, maar meestal wordt de radio dan echt loeiheet en gaat af en toe in thermische protectie.
Beter is een versterkertje inderdaad, tweedehandsjes van goede merken zat. Neem dus geen Marquant of andere "kijkshop" merken want die leveren ongeveer hetzelfde vermogen als je radio.
Rob.
Juicie
Contacteer:

Bericht door Juicie »

Ik heb ervaring met car-hifi en ik weet dat een losse versterker stukken beter is. Heb er zelf twee in mijn auto gehad.

Mijn vriendin ziet het alleen niet zitten dat haar "hele auto uit elkaar gehaald moet worden" om al de kabels weg te werken.

Vandaar mijn idee om op een eenvoudige manier wat meer laag weergave te creëren. Ik ga het eens proberen op de auto radio en is dat niks dan heb ik nog wel een versterkertje liggen die ik aan kan sluiten.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Tja vrouwen...die willen het liefst alles draadloos lijkt het wel. (doe dan niks zou ik zeggen... :wink: )
Rob.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

vigier schreef:
Een tweedehands Signat versterkertje heb je voor 20 euro (goh, ik heb er nog 2 staan ;) )
Graag even wat specs via PM :wink:

Groeten,
Mischa

edit: volgens mij heb ik ze al gevonden: ROC2 en ROC3 ??
Plaats reactie