Honden audio

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Vroom

Honden audio

Bericht door Vroom »

Beste audio fans.
Heb me hier geregistreerd, niet omdat ik audiofan ben maar ik heb een probleem dat ik hier wil voorleggen.

Mijn buren hebben honden en ik wordt gestoord van de audio die zij produceren. Vriendelijk vragen of het ook een beetje minder kan helpt voor een week en daarna het oude liedje. Ik heb geen zin om de zaak op de spits te drijven en ben op zoek naar een slimme oplossing.
Honden zijn gevoelig voor geluid in de buurt van 25 KHz, ze janken als de ambulance langskomt.
Er zijn apparaatjes die een voor honden vervelende frequentie produceren maar die werken alleen binnen een klein bereik.

Dus ik ben op zoek naar een toongenerator die frequenties tussen 20 en 30 KHz kan genereren en die ik aan kan sluiten op een versterker en boxen met een flink vermogen en die dat ook kunnen weergeven.
Suggesties?
NB. Van elektronica heb ik weinig verstand en voor de duidelijkheid, ik heb geen hekel aan honden.
Laatst gewijzigd door Vroom op ma 03 aug 2009, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi!

Interessante vraag. Mijn antwoord: zoek een oplossing met de baasjes, en niet met honden. En al HELEMAAL niet door ze te pijnigen. Je geeft aan dat je geen hekel hebt aan honden, ik denk dat je jezelf nog niet goed kent. En dan blijf ik vriendelijk. Maar misschien heb ik niet goed begrepen wat de bedoeling is.....

jan
Vroom

Bericht door Vroom »

Jan.

Ik heb jaren een hond gehad en opvoeden is zo moeilijk niet.
Even lelijk doen als hij niet luistert en belonen als hij gehoorzaamt.
Zo moeilijk is het niet. Ik was gek op het beest en hij op mij.
Maar als je niet de energie in opvoeding wilt steken wordt het niks.
Het opvoeden van mijn buren is voor mij een te lange omweg en leidt nergens toe.
Het even laten horen van een vervelend geluid is niet pijnigen naar mijn mening, wel conditioneren. Dat lijkt mij niet zo erg.

Groet, Joos
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Re: Honden audio

Bericht door amanda »

Vroom schreef:
Beste audio fans.

Honden zijn gevoelig voor geluid in de buurt van 25 KHz, ze janken als de ambulance langskomt.
Dus als ik het goed begrijp heb je liever een jankende hond :?

Vreemd verhaal en lijkt me dat je naar een ander forum moet.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nee, hij/je wil iedere keer als ze janken het geluid afvuren zodat ze geconditioneerd worden om het niet te doen. Nogmaals, het lijkt me niet de juiste manier om met honden van iemand anders om te gaan. En bazen van honden conditioneren vind ik ook een beetje vreemd. Misschien bedoel je het goed, en word je ondertussen helemaal simpel van die honden, maar het lijkt me niet de juiste manier.

Gewoon als mensen met elkaar omgaan lijkt me de juiste manier. En als dat lastig/te veel moeite is voor je, heb je een probleem.

Ik voel met je mee, maar je zoekt een verkeerde oplossing. Er zijn er hier genoeg die weten hoe je moet maken wat jij wil, maar ik betwijfel of er veel zullen zijn die je van dienst willen zijn....

Jan
teacher

Bericht door teacher »

Tja.. een hond africhten dmv geluid kan prima. Denk maar aan een hondenfluitje.

Dus wat je zoekt is iets wat meteen reageert op het geblaf van de honden (binnen 1 seconde oid) en dan een paar seconden aanhoudt zodat ze hun geblaf met het geluid gaan associëren.

Qua speakers zou ik denken aan een rij piezo tweeters, die halen de 25khz wel.

Dan nog een versterker zoeken die tot 30khz gaat. PA ?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zul je de honden toch moeten gaan trainen dat ze hun snuit houden op jouw ultrasoon commando :roll:

Ben bang dat het ultrasone geluid niet door de muren heen gaat komen. Overigens zijn dergelijke apparaten gewoon in de handel in de vorm van katten/honden verjagers voor in de tuin. De echt effectieve zijn vrij prijzig en ook al hoor je het niet zelf, echt vrolijk wordt je niet van de ultrasone "druk" die je toch waarneemt.

Wowly's advies lijkt mij toch meer op zijn plaats. Ook al lijkt het onbegonnen werk, het is een kwestie van volhouden en veel geduld. Maar het gaat uiteindelijk wel werken. Onder pedagogen heet dat de "Gordon methode" en echt die werkt, van 0 - 80 jaar :D

Overigens als honden janken hebben ze het niet naar hun zin en de oorzaak ligt ook bij hun baas.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 04 aug 2009, 0:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Uh... maar horen niet alle katten in de buurt het ook keihard...
TubeHead

Bericht door TubeHead »

toon generator kopen lijkt me het makkelijkste voor de elektro leek...

gelijk aansluiten op de audio input van een versterker en de juiste frequentie kiezen.
Vroom

Bericht door Vroom »

Bedankt voor jullie antwoorden.
Het soort apparaat dat ik bedoel is gewoon in de handel maar met een zeer beperkt bereik.
En het is uiteraard niet voor continue gebruik bedoeld.
Het hoeft ook niet door muren, binnen mogen ze van mij blaffen naar hartelust.
Teach en tubehead begrijpen wat ik bedoel zonder mij meteen als dierenhater af te schilderen.

Pjotr.
De Gordon methode is mij bekend. "Ik ben ok, jij bent ok" van Thomas Harris is ook een goede leidraad voor omgang met mensen.
Maar dat is niet het advies dat ik zocht.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik ken het probleem. Jaren last gehad van buurhonden. Daardoor ondertussen wèl behoorlijk hekel gekregen aan die stoepschijters.
Het is inderdaad een kwestie van opvoeden. De buren doen het niet dus dan maar het heft in eigen hand genomen. Iedere keer als er weer zo'n zinloos concert losbrak uit volle borst HEY, HOUD JE ROTKOP! gebrult.. (resulteerde nog wel eens in een dag keelpijn) Op een gegeven moment moet het ook bij de baasjes opvallen dat hun honden uiterst irritant zijn. Op dat moment gaan ze er zelf ook voor zorgen dat die kolereleiers eindelijk eens hun waffel houden... Doel bereikt, lijkt me..
Praten met de eigenaren levert meestal niet het gewenste resultaat op: je bent een zeikert en je moet op de hei gaan wonen etc.. je moet ze juist het gevoel geven dat HUN de overlast zijn en dat ze zich daar schuldig over gaan voelen... Dan gaan ze er misschien eens iets aan doen..
(de honden naar het assiel is nog de mooiste oplossing.. kun je ook eindelijk eens de deur uit zonder in de stront te stappen... want een poepzakje gebruiken??? hoeft toch niet in het donker?? niemand die 't gezien heeft..)

Kees
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Roland schreef:
Als je je vee op eigen terein houdt zal dit meevallen.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Vroom schreef:
Teach en tubehead begrijpen wat ik bedoel zonder mij meteen als dierenhater af te schilderen.
Ik snap al te goed je punt hoor :D

Ben ZEKER ook GEEN dieren hater maar soms is het nou eenmaal nodig.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Vroom schreef:
Pjotr.
De Gordon methode is mij bekend. "Ik ben ok, jij bent ok" van Thomas Harris is ook een goede leidraad voor omgang met mensen.
Maar dat is niet het advies dat ik zocht.
Die twee in 1 adem noemen is wel heel ruimdenkend.

Gordon is heel simpel: Het gaat er om dat jij duidelijk bent in wat je wilt en wat je wel of niet accepteert zonder de ander in de verdediging te drukken of te kleineren.

Hoewel ik het geen Gordon zou willen noemen valt Kees zijn aanpak daar eigenlijk ook onder (wat het baasje betreft).

Maar goed, ga gerust je gang met het vinden van een technisch oplossing voor wat eigenlijk een communicatief probleem is.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Ik ben geen hondenpsycholoog, maar ik denk niet dat ze op deze manier de link zullen leggen met 'ik doe iets wat niet mag'. Lijkt me eerder marteling dan conditionering.
Honden luisteren alleen naar hun baasje.
Met deze aanpak geef je alleen meer overlast, want ook katten hebben er last van en wie weet welke dieren verder allemaal.
Dat ze lijp worden van een ambulance is niet gek, want die staan te loeien met 120dB en honden zijn ook bijzonder gevoelig voor geluidsdruk.
Een laag overgaande straalvliegtuig is voor de mens kwa hardheid gelijk als straatgeluid (zeg maar drukke stad) voor de hond is.

Dat die wegjaag apparaatjes dus een heel beperkt bereik hebben, heeft dus ook een hele goede reden.

Ik begrijp dat het bij je heel hoog kan zitten, want zelf zou ik er ook knotsgek van worden.
Maar kies alsjeblieft een andere aanpak, bijvoorbeeld zoals Audiomanics het gedaan heeft.
Op die manier pak je het probleem bij de bron aan zonder de honden te straffen voor iets wat ze aangeleerd is.

Nb. Ik geen hondenliefhebber, maar ook geen hater.
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Ik ken het probleem. Jaren last gehad van buurhonden. Daardoor ondertussen wèl behoorlijk hekel gekregen aan die stoepschijters.
Het is inderdaad een kwestie van opvoeden. De buren doen het niet dus dan maar het heft in eigen hand genomen. Iedere keer als er weer zo'n zinloos concert losbrak uit volle borst HEY, HOUD JE ROTKOP! gebrult.. (resulteerde nog wel eens in een dag keelpijn)

(de honden naar het assiel is nog de mooiste oplossing.. kun je ook eindelijk eens de deur uit zonder in de stront te stappen... want een poepzakje gebruiken??? hoeft toch niet in het donker?? niemand die 't gezien heeft..):evil:

Kees
Hé joh.. niet alle hondeneigenaren over de zelfde kam scheren hé!! De honden volgen gewoon hun opvoeding, in mijn ogen ligt de schuld helemaal bij de zgn. 'baasjes'.
Wij hebben ook zo'n "Stoepschijter" die weliswaar NOOIT op de stoep schijt :roll: en -bijna- NOOIT blaft, als er al een blaf uitkomt zijn dat er nooit 2 na elkaar. (Geloof het of niet, maar hier mag je staan aanbellen, toeteren voor de deur, roepen schreeuwen zingen, blaffende buurthonden voor het raam zetten, pakjes bezorgers of gezinsleden laten toekomen, onze hond blaft niet!

Kost wat tijd en moeite, maar je kan eens ergens komen zo...

:roll:
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Barry2001 schreef:
Roland schreef:
Ik heb een plattegrond van alle huizen in de buurt in zijn mand hangen. een X -je is niet in de tuin komen =; Was eerst nog een heel gedoe omdat ie kleurenblind is. Maar werkt perfect nu.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Ik snap het wel.. Mijn buren hebben ook een hond, het zijn hier gehorige flatjes en dat %$@##$@%*)^% beest heeft een tijd lang de hele dag aan één stuk door geblaft :evil: Daar wordt je gewoon zwaar simpel van. En met de eigenaren viel ook niet te praten. Gelukkig heeft die hond het uiteindelijk wel afgeleerd :o

Het kan ook met hulp van de politie :? Wat verder woont een man met drie schoothondjes die volgens mij niet helemaal lekker zijn, die worden 's nachts wel eens alleen gelaten, en 's zomers zit er dan één achter elkaar door op het balkon te blaffen. Zo erg dat er hier ongeveer een volksopstand uitbrak. Uiteindelijk heeft de politie zijn deur opengebroken en die honden meegenomen :shock:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Roland schreef:
Barry2001 schreef:
Roland schreef:
Ik heb een plattegrond van alle huizen in de buurt in zijn mand hangen. een X -je is niet in de tuin komen =; Was eerst nog een heel gedoe omdat ie kleurenblind is. Maar werkt perfect nu.
Hahahaha :lol:
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Op een minder lollig vlak mijn vorige kat is vergiftigd :x Dus veel keuze heb ik helaas niet. Niets persoonlijks die :x . Voor het topic een nog vreemdere wending neemt.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

De topictitel deed mij toch meer aan zoiets denken:

Afbeelding

...
ray5150

Bericht door ray5150 »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Maar hoe kon ik deze vergeten?

Afbeelding
Vroom

Bericht door Vroom »

Wel wel, gemêleerde reacties. Meest off topic maar wat zou het, vermakelijke stof. Hondengeblaf in audioland.

@ Peter
=Gordon is heel simpel: Het gaat er om dat jij duidelijk bent in wat je wilt en wat je wel of niet accepteert zonder de ander in de verdediging te drukken of te kleineren.=

En dat lijkt verdacht veel op de boodschap in “Ik ben ok, jij bent ok”. Open deuren dat soort boekjes, dat weten we zo ook wel. Dooddoeners.
Zonder dat je mijn buren of mij kent weet je de vinger op de zere plek te leggen: het is een communicatief probleem. Knap dat je het ziet.
Het ontbreekt er nog aan dat je iedereen die overlast van buren heeft een communicatiestoornis aanpraat. Het is niet de schuld van de buren: U communiceert niet goed.
Ik vermoed dat je meer verstand van audio hebt maar je reacties waardeer ik zeer.
Net als alle andere uiteraard.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Oh, gaan we op die toer? Is een gepasseerd station en is hier niet de omgangsvorm.

Denk idd dat je op het verkeerde forum zit en beter je heil kunt zoeken op een forum voor mede lotgenoten met hondenoverlast. Is vast wel te vinden.

;)
Gesloten

Terug naar “Overige Audio-elektronica”