Upgrade van een BMM 4009 eindversterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Peter1

Upgrade van een BMM 4009 eindversterker?

Bericht door Peter1 »

Ik gebruik deze eindtrap voor een actief 2-weg luidspreker in dipool configuratie. Boven de 250Hz een electrostaat en eronder 6 stuks 17cm woofers.
Heeft iemeand sugesties om deze amp kwalitatief up te graden?
Opmerking: R30 heb ik reeds kortgesloten om de 0 spanning beter te kunnen regelen.
C9 en C5 heb ik vervangen door 2µF Wima pp c's met duidelijk hoorbare detail verbetering. De hoofdvoeding is erg verzorgd waardoor ik vermoed dat hier geen winst meer te halen is.

Heeft iemand bruikbare :idea: sugesties?
Bijlagen
4009_nl.doc
zie schema en info
(178.5 KiB) 268 keer gedownload
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als de invloed van C9 en C5 zo groot is, dan zou ik C3 en C11 ook vervangen. Die zitten op dezelfde manier in het schema.

Persoonlijk zou ik die kleine C-tjes helemaal weglaten en voor C4, C6, C8 en C10 types van hoge kwaliteit nemen. Os-Con ofzo.

Wanneer je verbeteringen zoekt kun je beter de condensatoren in de signaalweg aanpakken.
C15, C1 en C2 dus.

Wanneer je de Offset echt goed kunt wegregelen, dus zodat er geen DC op de ingang staat, dan kun je C15 wellicht helemaal weglaten.

Waarmee wordt de versterker aangestuurd?
Peter1

Bericht door Peter1 »

Bij vervanging van C11 en C3 was geen verbetering te horen. Dit komt wellicht omdat de hoodfvoeding erg verzorgd en zwaar is uitgevoerd. (1000VA trafo, C's // over de UF-diodes, 2 groepen C's met 5mH smoorspoel ertussen enz.)
Over C8 en C6 heb ik met Pansonic 330µF (105C) in parallel ook geen verbetering meer gemerkt.

C1 en C2 zijn Wima pp C's.

C15 is vervangen door 22nF voor de hoogdoorlaat daar die deel uitmaakt van mijn 6db/oct filter bij 250Hz voor de ESL.

Zelf heb ik nog gedacht om ook eens over C7 een filmC te plaatsen. Ik vermoed dat deze als stroombron fungeert voor T10 en deze hierdoor iets sneller zou kunnen maken.

De eindtrappen worden aangestuurd met een K8020 Velleman voorversterker en met de modificaties volgens S.Sanders viewtopic.php?t=2798&highlight=k8020
+ nog een paar kleine verbeteringen.
Ook dit was een heel mooie verbetering waarvoor dank aan S.Sanders.

Soms vraag ik me af of ik met een Tube amp voor de ELS niet verder zou geraken.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Leuk onderwerp die K8020 voorversterker.
(Ik heb deze draad gelezen)

Hij lijkt nu heel erg op het 6072 ontwerp van Triode Dick.

De voorversterker heeft een condensator aan de uitgang, dat maakt dat je de ingangscondensator van je eindtrap kunt weglaten. Dat moet een directe verbetering opleveren.

Wat je ook kunt overwegen is het toepassen van de 6072 (oftewel de 12AY7) in jouw voorversterker. Ik ben wel een beetje een fan van dat buisje. Volgens mij moet je die 1 op 1 kunnen verwisselen met de ECC82.
Plaats reactie