Vraag mbt evt actief filter voor mijn 3-weg Apo's

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
simsatit

Vraag mbt evt actief filter voor mijn 3-weg Apo's

Bericht door simsatit »

Beste DIY-ers,

Ik heb +- 1.5 jaar geleden de Apo's van Montana overgenomen, ondanks dat dit hele mooie speakers zijn en een verbetering waren tov mijn zelfbouw peerless 2.5 weg ben ik niet tevreden met de sound die ik nu heb, dit ligt aan een combinatie van factoren, voornaamste: smaak (qua filtering, klinkt nu wat 'hard' en vermoeiend, units zijn accutons), en akoestische problemen in mijn luisterruimte (zolder 5*5,5m met schuine daken) ik onderzoek de mogelijkheid of actieve filtering voor mij niet beter zou zijn.
Met forumgenoot interficior zolaatst een roomeq gedaan dmv mijn Tag processor en het is nog erger dan we al dachten met de akoestiek op de luisterplek, afgezien van behoorlijke dips en pieken op de laagfrequenties zit er een hele nare (brede) dip op de midlaag frequentie wat dus het harde geluid ook wel verklaart, tevens is er nagenoeg geen galm en in eerste instantie zou je ook zeggen dat de akoestiek goed is, na die meting weet ik (helaas) wel beter :evil:
Ik wil een beetje gaan experimenteren met mijn akoestiek en of ik dat op simpele en goedkope wijze (geen auralex panelen!! $$ :shock: ) kan implementeren, nu ik dat room eq wizzard progje heb kan ik misschien kijken of de dip eruit gaat met wat aanpassingen in mijn ruimte b.v. plafonpaneeltjes ofzoiets.. (hoge nok, +- 4.5 meter)

Is er naast de DECX$$ nog een betaalbaar alternatief?
Ik heb dus al een voorversterker/processor (Tag) met roomeq voor het laag.

Ik wil ook nog een leuke tweeweg bouwen voor beneden en met een studie en full-time baan word het (opnieuw) passief filteren van de 3-weg Apo's mijns inziens niet gemakkelijk/hele opgave, al heeft interficior wel laten weten mij te willen helpen, misschien is dat leuker met de tweeweg daar ik denk dat voornamelijk de Accuton c79 zo ongeveer de mid unit out of hell is mbt passief integreren in een 3-weg, en er mensen (ik ken er iig een :lol: ) zijn die er zo een beetje al jaren mee bezig zijn deze perfect te krijgen in hun set.

btw ik zal 3 speakers moeten gaan filteren daar er een identieke Apo kast (wel iets lager en dieper gebouwd) als center gaat komen. is dit een probleem met actief? ik zag dat de DECQ bv zowiezo alleen stereo 3-weg kan.

Thanks,

Greets,
Simon
Martijn H

Bericht door Martijn H »

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8008
Zo krijg je het laag goed.. Met panelen kan je dan wellicht puntjes op de i zetten voor het hogere basbereik.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8050
Een heleboel dsp's. DEQX heb ik gehad en is niet uitgebreid genoeg.. Zelf wacht ik op een nieuw product van hypex, maar groundsound heeft ook leuk spul..

Kan interficior niet wat responsmetingen op o.a. de luisterplek posten? Dat zegt wat meer..

Hopelijk heb je de W22 niet uit fase aangesloten toen je met filters hebt gespeeld! Als je toch hele nieuwe filters wil bouwen zou je ook kunnen denken aan het optimaliseren van de kast. Een avalonfacet zou het afstraalgedrag kunnen bevorderen.

ps. Je hebt de C89/T6 en niet de C79!
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De speaker is op zich goed. Als je de klank niet naar behoren krijgt, zou ik eens wat gaan experimenteren met een Behringer Ultra-Curve. Zo'n ding is heel betaalbaar en kan bepaalde problemen heel effectief oplossen.
Met een actief filter zul je waarschijnlijk niet heel veel meer bereiken dan met een uitgekiend passief filter. Het grootste voordeel van digitale crossovers is dat je zo snel en gemakkelijk aanpassingen kunt doen, in plaats van dat je eerst moet solderen.

Als je je kamer akoestisch wilt aanpassen, zul je eerst een duidelijk beeld moeten hebben van je huidige akoestiek. Welke aspecten beschouw je als prettig/wenselijk en welke als ongewenst? Dan kun je gericht aanpassingen doen, ipv het lukraak veranderingen aanbrengen wat sommige audiofielen doen. Hou voor ogen dat je de akoestiek vaak wel kunt veranderen, maar dat een verandering lang niet altijd een verbetering hoeft te zijn.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Aktief filteren lijkt me inderdaad geen oplossing bieden voor dit probleem. Als de luidsprekers niet eeuwig op zolder blijven staan, zou ik me als eerste op de waarschijnlijke oorzaak (akoestiek) richten i.p.v. de filtering te wijzigen.

In het geval je met een Ultracurve aan de slag wilt: op dit moment worden in
het verkoopgedeelte
enkele ongebruikte exemplaren (DEQ2496) aangeboden.
simsatit

Bericht door simsatit »

Allen alvast bedankt met het meedenken :D
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8008
Zo krijg je het laag goed.. Met panelen kan je dan wellicht puntjes op de i zetten voor het hogere basbereik.
ik heb idd nog een sub (dpl12) die ik extra in zou kunnen zetten ter ondersteuning van de 2*18" en dan met REW de pieken corigeren, ik zou dan wel een aanpassing moeten maken in het aktieve filter van de apo's om nog een sub uitgang te maken, dat zou mogelijk moeten wezen, weet alleen nog niet hoe :oops: :lol: .. Ook had Martijn mij nog gecontacteerd over zijn subs die hij over had (ook 2*18"), al denk ik dat ik eerst maar eens wil onderzoeken of hetgeen dat ik al heb niet voldoende zou zijn.
Een heleboel dsp's. DEQX heb ik gehad en is niet uitgebreid genoeg.. Zelf wacht ik op een nieuw product van hypex, maar groundsound heeft ook leuk spul..

Kan interficior niet wat responsmetingen op o.a. de luisterplek posten? Dat zegt wat meer..
Ik heb vanmiddag een Behringer meetmic en alle bijbehorenden gekocht het enige wat ik nog nodig heb is een geluidskaart die goed is, tips?
Dat van Hypex, was dat niet alleen geschikt voor 2-wegs?
In groundsound zal ik mij ook eens verdiepen, al met al geloof ik niet dat het makkelijker zal zijn aktief filteren al kun je misschien wel iets meer, je zult toch moeten weten waar je mee bezig bent en dat weet ik op het ogenblik nog niet :!: maar daarom zit ik hier, heb nu een meetmic, ga cara downen en me proberen in te lezen in de toch wel (voor mij) wat stroperige materie..

Hopelijk heb je de W22 niet uit fase aangesloten toen je met filters hebt gespeeld! Als je toch hele nieuwe filters wil bouwen zou je ook kunnen denken aan het optimaliseren van de kast. Een avalonfacet zou het afstraalgedrag kunnen bevorderen.
De W22 staan in fase, facetten komen er idd op.
Als je de klank niet naar behoren krijgt, zou ik eens wat gaan experimenteren met een Behringer Ultra-Curve. Zo'n ding is heel betaalbaar en kan bepaalde problemen heel effectief oplossen.
Misschien eens interesant om mee te experimenteren :roll:
Als je je kamer akoestisch wilt aanpassen, zul je eerst een duidelijk beeld moeten hebben van je huidige akoestiek.
Er is geloof ik een programma waar je alle waardes van een ruimte kunt invoeren incl elementen als vloerbedekking wand afwerking etc., daar zou dan uiteindelijk om en nabij de beste plaatsing van je speakers uit moeten komen rollen (mits alles goed ingevoerd natuurlijk), ik weet alleen even niet zo snel meer welk progje dat was, iemand een idee? Titus van s&co wees mij hierop. Verder ga ik natuurlijk nog meer metingen doen en wil op een simpele manier zien wat bv een spaanplaten paneel doet boven de luisterplek of boven de speakers, klankmatig en meettechnisch.
Aktief filteren lijkt me inderdaad geen oplossing bieden voor dit probleem. Als de luidsprekers niet eeuwig op zolder blijven staan, zou ik me als eerste op de waarschijnlijke oorzaak (akoestiek) richten i.p.v. de filtering te wijzigen.
In eerste instantie wil ik ook nog verder experimenteren met passief filteren maar sluit niet uit dat uiteindelijk wellicht meer te bereiken is in mijn situatie met een actief filter.
op dit moment worden in
het verkoopgedeelte enkele ongebruikte exemplaren (DEQ2496) aangeboden.
Eerst ga ik mij proberen in te lezen in de materie en er wat meer van proberen op te steken en dan zouden deze wellicht een goed startpunt kunnen zijn als experiment.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bij de apocalypsia moet de W22 in fase staan, de C89/T6 in tegenfase en de C12/6 weer in fase.
simsatit

Bericht door simsatit »

jeroen_d schreef:
Bij de apocalypsia moet de W22 in fase staan, de C89/T6 in tegenfase en de C12/6 weer in fase.
Ik ga mijn filters buiten de speakers opstellen en dan zal ik nog eens kritisch kijken hoe het allemaal zit nu.
Ook wil ik wat verschillende filtertjes gaan maken, kijken of daar nog iets interessants uit komt.
Actief filteren vind ik op zich ook nog steeds een optie maar eerst hiermee eens aan de slag.
Ik zal eerdaags wat metingen posten van zowel ruimte als speakers.
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics

Bericht door Hypex_support »

Dat van Hypex, was dat niet alleen geschikt voor 2-wegs?
Hypex heeft al een dsp product op de markt, de AS2.100. Dit is op zich een 2 weg systeem máár heeft ook nog een subwoofer lijn uitgang. Dus met een simpele losse versterker kan ook het derde kanaal worden meegenomen in het systeem en kan geheel door de DSP bewerkt worden. en werkt dus helemaal als 3weg actief systeem met DSP filterfuncties.
Volgende topic gaat over dit product:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8823

De module waar Montana het over heeft is een 6 kanaals DSP platform die nog in ontwikkeling is, dan ben je helemaal vrij met de filtering.

mvg.
Matthijs
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Dit is de link daarnaar het originele bouwtopic. Ik had er behoefte aan, en als er meer mensen in willen neuzen hoeven ze het niet met de zoekmachine op te zoeken. :D
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Momenteel draait dit filter mee. Nog geen metingen "real life" helaas, maar wel een totaal andere sound. Het mid is trouwens iets harder dan op deze simulatie door het kiezen van L1 met een lagere Rdc dan die in het filter.
Bijlagen
Apofilter4.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”