Afwerking kast
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Afwerking kast
Voor in de woonkamer (dus niet de luisterruimte) heb ik van MDF een rekje/kastje gemaakt om de audio apparaten in te zetten die we daar gebruiken.
Ik moet er nog 1 schapje in lijmen en daarrna kan ik 'm gaan afwerken. Het geheel is dusdanig verlijmd zodat ik geen naden heb die ik hoef dicht te plamuren oid.
Er zitten hier ook qua afwerking een aantal handige mensen, hoe kan ik dit het beste doen? De kleur moet zwart worden zoals ik er nu over denk, zijdeglans.
Is het bijvoorbeeld iets om eerst te gronden met
http://www.bestel-verf.nl/product/144/s ... dverf.html
en daarna af te lakken met
http://www.bestel-verf.nl/product/142/s ... sverf.html
Kan ik dit met een roller afwerken voor een mooi resultaat?
Ik moet er nog 1 schapje in lijmen en daarrna kan ik 'm gaan afwerken. Het geheel is dusdanig verlijmd zodat ik geen naden heb die ik hoef dicht te plamuren oid.
Er zitten hier ook qua afwerking een aantal handige mensen, hoe kan ik dit het beste doen? De kleur moet zwart worden zoals ik er nu over denk, zijdeglans.
Is het bijvoorbeeld iets om eerst te gronden met
http://www.bestel-verf.nl/product/144/s ... dverf.html
en daarna af te lakken met
http://www.bestel-verf.nl/product/142/s ... sverf.html
Kan ik dit met een roller afwerken voor een mooi resultaat?
- anonamemouse
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Je bedoelt de laklagen? Dus primer met een roller aanbrengen, en vervolgens spuiten? Welke lak zou ik hiervoor kunnen gebruiken? heb met spuiten niet zoveel ervaring, wel heb ik het een en ander met roller en of kwast gedaan.anonamemouse schreef:lijkt me een goed werkend plan. persoonlijk zou ik de laatste twee lagen spuiten, dat wordt altijd strakker.
- bartsegers
Daar ben ik het niet mee eens, spuiten, rollen of met een kwast alle drie vereisen ze vaardigheid, en zelfs een bad kan niet op tegen ouderwets handwerk..... het simpelweg schuren/polijsten van de laklaag.anonamemouse schreef:persoonlijk zou ik de laatste twee lagen spuiten, dat wordt altijd strakker.
Zie ook een eerdere reactie in Low budget vloerstaander III.
Maar ook het schuren/polijsten vereist wat vaardigheid, oppassen bij de randen en niet te lang op een plek schuren/polijsten.
Arno schreef:Aflakken in de badkamerpsygarden schreef:De werken liggen even stil wegens een enorm stofprobleem dat ik moet zien op te lossen ...
nieuwe verf trekt dit blijkbaar aan als een magneet
Dat heb ik wel meer gehoord.
Die persoon had het er over om de warme kraan van de douche vol open te zetten tijdelijk,
zodat het stoom/damp het stof weg haalt uit de lucht......
Idd, bij het modden van HDD's is dat een aardig goede oplossing, let wel dat een HDD erg gevoelig is voor stof, dus als die het overleeft moet het zeker werken voor een kast.Peertje schreef:Arno schreef:Aflakken in de badkamerpsygarden schreef:De werken liggen even stil wegens een enorm stofprobleem dat ik moet zien op te lossen ...
nieuwe verf trekt dit blijkbaar aan als een magneet
Dat heb ik wel meer gehoord.
Die persoon had het er over om de warme kraan van de douche vol open te zetten tijdelijk,
zodat het stoom/damp het stof weg haalt uit de lucht......
Nou, je moet vooral zorgen dat je in een ruimte staat te schilderen waar niet teveel stof vrijkomt uit voorwerpen als gordijnen, tapijt, stoffen bankstellen, etc. Dan kom je thuis al snel in de badkamer terecht.psygarden schreef:Dus ik moet wat stoom zien te maken in mijn verfruimte? interessante oplossing, kan ik wel eens proberen met een mobiel gasvuur en een ketel water!
Met stoom de relatieve luchtvochtigheidsgraad opjagen naar 95% lijkt me ook weer niet bevorderlijk voor de lak.
Dit was een tip van een schilder, hij deed alleen VOOR het schilderen even de warme kraan van de douche vol open.Arno schreef:Nou, je moet vooral zorgen dat je in een ruimte staat te schilderen waar niet teveel stof vrijkomt uit voorwerpen als gordijnen, tapijt, stoffen bankstellen, etc. Dan kom je thuis al snel in de badkamer terecht.psygarden schreef:Dus ik moet wat stoom zien te maken in mijn verfruimte? interessante oplossing, kan ik wel eens proberen met een mobiel gasvuur en een ketel water!
Met stoom de relatieve luchtvochtigheidsgraad opjagen naar 95% lijkt me ook weer niet bevorderlijk voor de lak.
Was tegen het stof zei hij...... (ik heb geen verstand van schilderen)
Maar klinkt wel logisch dat er dan minder stof hangt, aan de andere kant is het volgensmij ook niet goed dat de lucht erg vochtig is.
[/code]
- bartsegers
Is het fineer met houtnerf, dan zul je ze eerst moeten opschuren.
wil je die nerf behouden, en hecht je geen waarde aan een glanzende strakke finish, dan kun je hier zo overheen lakken/spuiten.
goed ontvetten, opschuren, aflakken zou ik dan doen.
Bedenk wel dat je kasten totaal anders eruit gaan zien, als je geen houtnerf meer hebt. Als je deze weghaalt, moet je het meteen goed doen, en volledig vlak schuren. (met kans op doorschuren van je fineer als dat dun is)
wil je die nerf behouden, en hecht je geen waarde aan een glanzende strakke finish, dan kun je hier zo overheen lakken/spuiten.
Bedenk wel dat je kasten totaal anders eruit gaan zien, als je geen houtnerf meer hebt. Als je deze weghaalt, moet je het meteen goed doen, en volledig vlak schuren. (met kans op doorschuren van je fineer als dat dun is)
bartsegers schreef:Is het fineer met houtnerf, dan zul je ze eerst moeten opschuren.

Er zit een houtnerf in maar het is al nagenoeg een glad oppervlak.
Hoe krijg je het zo strak als "pianolak" ? Dat lijkt me ook fantastisch namelijk. Is dat met grondverf en 10x lak en meerdere keren schuren tussendoor ?

Hier is goed te zien dat de zijkant nagenoeg glad is,
Als je echt hoogglans wil: De lak (hoogglans) door en door laten uitharden (minstens een week). Heel licht opschuren met waterproof 1200 of nog fijner als je het krijgen kan om de stofjes te verwijderen. Daarna glanzend uitpoetsen met een polijstschijf/machine.
Voor echt mooi hoogglans heb je echt een dosis geduld nodig. Anders niet aan beginnen. Of je moet het laten doen bij een goede spuiter.
Voor echt mooi hoogglans heb je echt een dosis geduld nodig. Anders niet aan beginnen. Of je moet het laten doen bij een goede spuiter.
Re: Afwerking kast
Ik spring in in dit berichtje..omdat mijn vraag denk ik wel aansluit (z oniet dan lees ik dat wel..
)
Nieuw op het forum en opzoek naar advies voor een "upgrade" van mijn zuiltjes.
Ik zal later wel even zoeken naar een voorstel topic en me daar wat uitgebreider voorstellen dat dus voor zo meteen.
Ik heb hier 2 magnat zuiltjes die op de 2de hands markt niets tot bedroevend weinig opbrengen.
Voor mij hebben ze dus wel wat meer waarde.
Ze zijn in de huiskamer nu vervangen door 2 eltax monitor 3 boekplank speakertjes maar staan nu in een hoekje van de computer kamer.
Eigenlijk wil ik ze toch weer graag beneden opstellen maar dan wil ik ze eerst wel eens "renoveren".
Ze zijn uitgevoerd in zwarte fineer, met een mdf matzwart gespoten voorzijde.
Het gaat mij om de zij en boven kanten die dus in zwarte fineer zijn uitgevoerd.
Het liefste wil ik ze wel weer terug zwarte hebben, maar dan zonder de hout structuur van het fineer, en het liefste ook hoogglans.
Dat het aflakken daarvan een monniken werkje is ben ik me van bewust.
Ik heb hier een goed stofvrije klus ruimte en indien beter voor het eind resultaat zou ik ze zelfs kunnen spuiten (compressor heb ik, verfspuit zou ik moeten aanschaffen).
Maar nu komt het, wat kan ik het beste doen wat betreft voor werk.
Moet ik het fineer compleet weg schuren..??
Ruw schuren en glad plamuren (meerdere keren spuitplamuur en vlak schuren)..??
Fineer er af halen door te verwarmen..??
Het gaat me dus met name over het voorwerk, wat en hoe kan ik dat het beste doen.
Alle advies daarover is dus welkom.
Overigens ben ik me dus bewust van het feit dat zelf gelakte speakers vaak nog meer in waarde dalen, maar de 150 euro per setje die er nu als gemiddelde vraagprijs voorbij komen op marktplaats hebben mij doen besluiten dat ik ze dan nog liever in een hoekje laat staan hier op zolder.
Nieuw op het forum en opzoek naar advies voor een "upgrade" van mijn zuiltjes.
Ik zal later wel even zoeken naar een voorstel topic en me daar wat uitgebreider voorstellen dat dus voor zo meteen.
Ik heb hier 2 magnat zuiltjes die op de 2de hands markt niets tot bedroevend weinig opbrengen.
Voor mij hebben ze dus wel wat meer waarde.
Ze zijn in de huiskamer nu vervangen door 2 eltax monitor 3 boekplank speakertjes maar staan nu in een hoekje van de computer kamer.
Eigenlijk wil ik ze toch weer graag beneden opstellen maar dan wil ik ze eerst wel eens "renoveren".
Ze zijn uitgevoerd in zwarte fineer, met een mdf matzwart gespoten voorzijde.
Het gaat mij om de zij en boven kanten die dus in zwarte fineer zijn uitgevoerd.
Het liefste wil ik ze wel weer terug zwarte hebben, maar dan zonder de hout structuur van het fineer, en het liefste ook hoogglans.
Dat het aflakken daarvan een monniken werkje is ben ik me van bewust.
Ik heb hier een goed stofvrije klus ruimte en indien beter voor het eind resultaat zou ik ze zelfs kunnen spuiten (compressor heb ik, verfspuit zou ik moeten aanschaffen).
Maar nu komt het, wat kan ik het beste doen wat betreft voor werk.
Moet ik het fineer compleet weg schuren..??
Ruw schuren en glad plamuren (meerdere keren spuitplamuur en vlak schuren)..??
Fineer er af halen door te verwarmen..??
Het gaat me dus met name over het voorwerk, wat en hoe kan ik dat het beste doen.
Alle advies daarover is dus welkom.
Overigens ben ik me dus bewust van het feit dat zelf gelakte speakers vaak nog meer in waarde dalen, maar de 150 euro per setje die er nu als gemiddelde vraagprijs voorbij komen op marktplaats hebben mij doen besluiten dat ik ze dan nog liever in een hoekje laat staan hier op zolder.
- SSassen
- Contacteer:
Je kan ze beplakken met zwart HPL, het volledig wegschuren van de fineer is onbegonnen werk, dan kan je beter nieuwe kasten bouwen en de drivers transplanteren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Met vriendelijke groet,
Met een bandschuurmachine is het nog wel te doen, maar dat vereist wel enige handigheid. Je kan het fineer ook eraf strippen met een plamuurmes en een verfföhn.SSassen schreef:Je kan ze beplakken met zwart HPL, het volledig wegschuren van de fineer is onbegonnen werk, dan kan je beter nieuwe kasten bouwen en de drivers transplanteren.
Met vriendelijke groet,
Overplakken met hpl is misschien geen oplossing, omdat de bestaande laklaag wellicht niet tegen het oplosmiddel in contactlijm bestand is.
De enige echt leuke oplossing is idd nieuwe kasten bouwen.
hehe dat had ik natuurlijk kunnen verwachten op een zelfbouw forum..
Glad schuren van de fineer laag, al dan niet door een paar keer met een goede plamuur laag te werken is geen optie..??
Of zit ik dan wederom met de vraag of het wel hecht op het fineer..??
Glad schuren van de fineer laag, al dan niet door een paar keer met een goede plamuur laag te werken is geen optie..??
- SSassen
- Contacteer:
Ja, de verfstripper optie die Arno voorstelt is wel een goede, alleen dan wel alle plastic delen verwijderen (drivers, ornamenten op de baffle) want je zal e.e.a. echt flink heet moeten stoken. Dat zou ik ook buiten doen, want de oplosmiddelen die je lost door het verwarmen (verhitten) zijn niet zo gezond.bommes schreef:hehe dat had ik natuurlijk kunnen verwachten op een zelfbouw forum..
Veel sneller is denk ik even de exacte maten nemen van de kast, drivers even eruit en de maten daarvan ook opnemen en dan een nieuwe kast bouwen. Uiteraard moet je dan wel minimaal de beschikking hebben over een cirkelzaag en een bovenfrees.
Met vriendelijke groet,
Dat laatste heb ik niet, de beschikking over de genoemde gereedschappen dus.
Heb wel een goede verfstripper..
Niet om eigenwijs over te komen jullie adviezen zijn meer dan welkom.
maar de speakers zijn voor de verkoop waardeloos,
ik vind het ontwerp van de kast te saai om zo maar 1 op 1 na te bouwen
Maar ik vind het wel een uitdaging om te proberen om ze eens mooi van kleur te laten veranderen.
Althans van afwerking, weg fineer look, welkom hoogglans zwart.
Vandaar dus dat ik daar voor wil gaan.
Als ik zou gaan voor zelf bouw dan zou ik voor een smallere zuil gaan en bij voorkeur ook niet met een bas reflex poort aan de achterzijde,
iets in deze stijl vind ik er echt super mooi uit zien:

Heb wel een goede verfstripper..
Niet om eigenwijs over te komen jullie adviezen zijn meer dan welkom.
maar de speakers zijn voor de verkoop waardeloos,
ik vind het ontwerp van de kast te saai om zo maar 1 op 1 na te bouwen
Maar ik vind het wel een uitdaging om te proberen om ze eens mooi van kleur te laten veranderen.
Althans van afwerking, weg fineer look, welkom hoogglans zwart.
Vandaar dus dat ik daar voor wil gaan.
Als ik zou gaan voor zelf bouw dan zou ik voor een smallere zuil gaan en bij voorkeur ook niet met een bas reflex poort aan de achterzijde,
iets in deze stijl vind ik er echt super mooi uit zien: