Quad 303: hfe van de eindtransistors

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Dennusch

Quad 303: hfe van de eindtransistors

Bericht door Dennusch »

Ik heb van mijn quad 303 de eindtransistors vervangen omdat ik een vermoeden had dat een paartje van 1 kanaal niet helemaal fris meer zou zijn. Achteraf bleken de transistors nog prima.
Vandaag heb ik een schakeling gemaakt waarmee ik de hfe kan meten (bij ongeveer 0.2 ampere):
oude transitors: hfe rond de 150
nieuwe mj15003: hfe rond de 50

Is een hfe van 50 niet heel erg weinig voor een mj15003? En wat zou dit kunnen betekenen voor de geluidskwaliteit als de hfe 3 maal lager is geworden?
Agent327

Bericht door Agent327 »

Ik denk dat het niet zo erg is, ze zitten in een triplet schakeling met aardig wat lokale tegenkoppeling. De belasting van de VAS is dan laag.
Het is denk ik interessanter hoe de hfe stand houdt tot 3 of 5 Ampère. Misschien kun je dat ook nog meten.

Kees
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Toen ik destijds mijn quad 405 had gereviseerd hadden de nieuwe eindtransistoren een grotere versterkingsfactor dan de oude, van 9x ging ik naar 15x. Vreemd dat jouw nieuwe transistoren juist lager uitvallen. Kan je ook aanraden om condensators van de tegenkoppeling te vervangen. Zeker door de jaren zijn condensators vaak minder geworden.
Plaats reactie