Kort voorstellen
Ik heb mijzelf nog niet voorgesteld op het forum, maar ik ben de (tweeling)broer van Olaffel. Zelf ben ik vaak aanwezig bij de grotere projecten van Olaffel en Gobla.
Enige tijd geleden heb ik een kleinere variant gemaakt van de torens van Olaffel, namelijk de Cappuccino Elegance (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=7151) en een Cappuccino Centro (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=7154)
Aanleiding tot het grote project
Na de aanschaf van de twee RCF L15P200AK's van Amanda liep ik tegen het probleem aan dat deze niet te plaatsen zijn naast een televisie. Ik ging op zoek naar een oplossing en stuitte op een moderne betaalbare 50"
Het project
Om een passende '5.2' set te maken ben ik van plan om de volgende luidsprekers te bouwen:
2x Cappuccino Elegance V2 zuilen
De originele drivers zullen weer gebruikt worden. Dit zijn de Peerless SLS 213, Peerless SDS 134 en Seas 27TBF/G. De box krijgt een inhoud van ongeveer 51 liter en zal theoretisch het -3dB punt hebben bij 28 Hz
2x Actieve woofers (Naam nog verzinnen
De basis hiervan zijn de RCF L15P200AK luidsprekers. Het zullen actieve woofers worden met beide de Conrad Plateamp van 150 Watt. Theoretisch ligt het -3dB punt van deze PA woofers bij ongeveer 44 Hz. Dit is vrij hoog, maar het blijven natuurlijk PA Woofers. In de testopstelling gaven ze een mooie eerlijke strakke bass, zonder overdreven 'boosts' op bepaalde frequenties. Hiervoor heb ik ze dan ook aangeschaft. Het idee bestaat om voor de tweede voorplaat een ikea hoogglans deurtje te gebruiken, omdat deze mooi glad zijn, maar hier moet ik nog even over nadenken of dat inderdaad gedaan wordt.
Een aparte ruimte voor de amp moet ik nog bedenken waar deze komt, misschien wel in het midden tussen de bracing in:)
2x Rear speakers
Ontwerp moet nog gemaakt worden, maar ze zullen als drivers ook weer Peerless SDS 134 krijgen en als tweeter misschien een Peerless, seas of een HiVi Research (ben benieuwd naar deze HiVi tweeters namelijk
1x Cappuccino Centro
Deze ga ik opnieuw verfen en zal dus dezelfde drivers behouden (2x Peerless SDS 134 en Vifa D27TG-05/06 tweeter);
Bijpassend meubel
Om de subs, center en versterkers in neer te zetten. Dit meubel zal een breedte van ongeveer 185 cm krijgen, diepte van 47 en hoogte van 50.
Kleine varianten van de zuilen voor een vriend
Behalve mijn eigen project ga ik twee kleinere zuiltjes maken samen met een vriend van mij die graag naar wat meer wil luisteren dan een standaard pc surroundsetje. Het worden min of meer budgetmodellen zoals Edo eerder gebouwd heeft. De drivers worden de Peerless SDS 164 en Seas 27TBF/G wegens eigen tevredenheid. Daarnaast vond hij de ontwerpen van de torens erg mooi, vandaar dat de zijne kleine broertjes worden van de mijne. Ook deze torens krijgen een apart kastje voor de tweeter.
De toegevoegde schetsen zijn om een eerste idee te krijgen van mijn project. De kleuren zijn momenteel zwart en een gebroken wit. Als alles lukt ga ik morgen het hout halen en laten zagen en zal jullie op de hoogte houden van de bouw.
Groeten,
Xander[/url]